Nu vet jag ju inget särskilt om tvåtaktare i dessa pytteformat, och hur dem är uppbyggda. Men när man pratar "riktiga" tvåtaktare dvs sådana med 2m slaglängd och 60-100cm cylinderborr. Så är dem utan undantag "överladdare" Dock inte alltid som vi är vana vid. Vad jag kommer ihåg från skolan så finns det tre typer av Spolning (som det kallas på tvåtaktare" längd, tvärs och vändspolning. på den förstnämda längdspolningen så har man en avgasventil i toppen av cylindren (den vanligaste typen, när man pratar stora motorer) och där har man ett övertryck i cylindern precis som på en "vanlig" motor.
På de andra två spolsätten använder man turboladdaren för att spola ut cylindrarna med friskluft för att effektivare få ut avgasrester, På dessa blir det inget nämnvärt övertryck pga turboladdaren.
Hur det sedan fungerar att turboladda en lite moppemotor eller dylikt låter jag var osagt, men jag tror nog det skulle ge lite effekt pga effektivare spolning och mindre egr effekt. Men utan avgasventil kan man nog inte räkna med någen herrejösses effektökning.
Mats