Turbokonventera en tvåtaktare....

pizza_gnun
1 januari 2010 · 110 Inlägg

http://vintagesleds.com/library/manuals … ndbook.pdf

här är en länk till den boken jag talade om i ett tidigare inlägg, där finns all info för att trimma tvåtaktare och om man har lite hjärna kan man säkert även applicera dessa kunskaper i en turbokonvertering (där är inkluderat formler för expansionskammare) smile

KammaDej:
om jag inte minns fel så skrev du att avgasporten alltid stänger sist? om man ändrar på detta borde en turbokonvertering gå mycket lättare och bättre?smile

KammaDej
1 januari 2010 · 191 Inlägg

kolvas skrev:

KammaDej skrev:

kolvas skrev:
nu har ju inte jag skruvat 2t på många år men jag har för mig att det satt någon slags avgasventil på den sista Suzuki-motorn jag skruvade med, det var en 125cc crossmotor från någon gång på 90-talet, kan detta stämma? minnet sviker mig...

det som satt i avgasporten på din suzukimotor var för att variabelt justera timingen, detta för att hålla motorn 'in tune' med pipan över ett bredare effektregister.
att kalla den för en ventil är inte riktigt rätt då den inte kan stänga och öppna avgasporten, utan bara ändra höjden på den.

mvh

okej, då vet jag det!

Du har rätt bra koll på 2t motor, är du lika jävlig på 4t och bilchassin också? big_smile

ja efter över 10 års genuint intresse för 2-taktsmotorer, 100 eller kanske 1000-tals timmar studerande av litteratur, en mängd motorbyggen/modifieringar med dynokörningar och tillverkning av olika utformade expansionskammare (pipor) till en rad olika applikationer allt från roadracing/gokart till moto-x och en hel drös nitro-miniracingmotorer.
och dessutom racing många år med skiten både på nationell nivå, internationell nivå och ner till lek-hobby nivå i flera olika former så har man hunnit snappa upp ett och annat.
även chassi när det gäller track-racing (asfalt sluten bana) har det länge funnits ett genuint intresse för och en hel bunt erfarenhet.
men när det kommer till off-road är intesset och erfarenheterna i princip noll.

och tyvärr sträcker sej inte mitt kunnande i närheten lika långt som 2-takt när det kommer till 4-takt. men har för avsikt att ta tag i och lära mej det nu när jag börjat bygga dragracingbil, ska bli jävligt kul smile

mvh

no_fake
1 januari 2010 · 865 Inlägg

wadde skrev:

no_fake skrev:
och du har fortfarande inte över 200hk i skoter med det du sätter i...

Och erfarenhet på det kommer ifrån ?
Det är dags att börja komma med lite källförteckning här i tråden,

ring på måndag PF racing 070-3905480 så har du svar på frågan... dom kan säkert svara angående turbo till 2takt också

KammaDej
1 januari 2010 · 191 Inlägg

pizza_gnun skrev:
om jag inte minns fel så skrev du att avgasporten alltid stänger sist? om man ändrar på detta borde en turbokonvertering gå mycket lättare och bättre?smile

ja då pratar vi helt plötsligt grejer!

jag jobbade på ritningar för många år sen på en ventilstyrd 2-taktsmotor där tankebanorna va att styra avgasporten med en rotordisc, likadant som man styr insuget på många top-roadracemotorer, just för att kunna överladda den.
tyvärr blev det aldrig nåt av projektet hade massa annat i livet just då som var viktigare. lite synd faktiskt.
tänk vilken effekt man skulle kunna få ut om man kunde få allt att lira bra. en överladdad motor som förbränner varje vevaxelvarv!

kolvas
1 januari 2010 · 4 001 Inlägg

KammaDej skrev:

pizza_gnun skrev:
om jag inte minns fel så skrev du att avgasporten alltid stänger sist? om man ändrar på detta borde en turbokonvertering gå mycket lättare och bättre?smile

ja då pratar vi helt plötsligt grejer!

jag jobbade på ritningar för många år sen på en ventilstyrd 2-taktsmotor där tankebanorna va att styra avgasporten med en rotordisc, likadant som man styr insuget på många top-roadracemotorer, just för att kunna överladda den.
tyvärr blev det aldrig nåt av projektet hade massa annat i livet just då som var viktigare. lite synd faktiskt.
tänk vilken effekt man skulle kunna få ut om man kunde få allt att lira bra. en överladdad motor som förbränner varje vevaxelvarv!

fränt om det projektet startar upp igen, rent teoretisk borde det ju alltså bli 4ggr mer effekt än motsvarande 4t så siffror på 500nm/l motorvolym och sedan bara lägga varvet vart man vill.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
KammaDej
1 januari 2010 · 191 Inlägg

no_fake skrev:

wadde skrev:

no_fake skrev:
och du har fortfarande inte över 200hk i skoter med det du sätter i...

Och erfarenhet på det kommer ifrån ?
Det är dags att börja komma med lite källförteckning här i tråden,

ring på måndag PF racing 070-3905480 så har du svar på frågan... dom kan säkert svara angående turbo till 2takt också

han bad om att du skulle presentera fakta här i tråden, inte om ett telefonnummer.

pizza_gnun
1 januari 2010 · 110 Inlägg

KammaDej skrev:

pizza_gnun skrev:
om jag inte minns fel så skrev du att avgasporten alltid stänger sist? om man ändrar på detta borde en turbokonvertering gå mycket lättare och bättre?smile

ja då pratar vi helt plötsligt grejer!

jag jobbade på ritningar för många år sen på en ventilstyrd 2-taktsmotor där tankebanorna va att styra avgasporten med en rotordisc, likadant som man styr insuget på många top-roadracemotorer, just för att kunna överladda den.
tyvärr blev det aldrig nåt av projektet hade massa annat i livet just då som var viktigare. lite synd faktiskt.
tänk vilken effekt man skulle kunna få ut om man kunde få allt att lira bra. en överladdad motor som förbränner varje vevaxelvarv!

jag har också skissat på en ventilstyrmotor, det skulle ju underlätta trimning en hel del, jag tänkte ta en kamaxel styrning från någon 4T cross motor eller något i den stilen och bygga med:) enorma hästkrafter finns att hämta för den seriöse som vill bygga en sådan motor:D

KammaDej
1 januari 2010 · 191 Inlägg

kolvas skrev:

KammaDej skrev:

pizza_gnun skrev:
om jag inte minns fel så skrev du att avgasporten alltid stänger sist? om man ändrar på detta borde en turbokonvertering gå mycket lättare och bättre?smile

ja då pratar vi helt plötsligt grejer!

jag jobbade på ritningar för många år sen på en ventilstyrd 2-taktsmotor där tankebanorna va att styra avgasporten med en rotordisc, likadant som man styr insuget på många top-roadracemotorer, just för att kunna överladda den.
tyvärr blev det aldrig nåt av projektet hade massa annat i livet just då som var viktigare. lite synd faktiskt.
tänk vilken effekt man skulle kunna få ut om man kunde få allt att lira bra. en överladdad motor som förbränner varje vevaxelvarv!

fränt om det projektet startar upp igen, rent teoretisk borde det ju alltså bli 4ggr mer effekt än motsvarande 4t så siffror på 500nm/l motorvolym och sedan bara lägga varvet vart man vill.

nja eftersom en 2-takt tänder dubbelt så ofta som en fyrtakt blir det i (en ganska blind) teori 2ggr effekten. men sen måste man ta hänsyn till verkningsgrad, värmeförluster och annat. en sån sak som att en kolv i en 2-t har i väldigt grova drag bara halva tiden på sej att kylas av, medans den värms upp dubbelt så ofta i jämförelse med en 4-takt. det kommer ställa till problem i praktiken. en fördel dock är att den ständigt får kylning från undersidan.

jag har vid tillfälle läst om 2-t jämfört med 4-t ska enligt den källan lämna ca 60% mer effekt. båda motorerna av samma cylindervolym och naturligt aspirerade. det är nog siffror som ligger lite närmare verkligheten.
minns inte källan dock tyvärr.

pizza_gnun
1 januari 2010 · 110 Inlägg

KammaDej skrev:

kolvas skrev:

KammaDej skrev:

ja då pratar vi helt plötsligt grejer!

jag jobbade på ritningar för många år sen på en ventilstyrd 2-taktsmotor där tankebanorna va att styra avgasporten med en rotordisc, likadant som man styr insuget på många top-roadracemotorer, just för att kunna överladda den.
tyvärr blev det aldrig nåt av projektet hade massa annat i livet just då som var viktigare. lite synd faktiskt.
tänk vilken effekt man skulle kunna få ut om man kunde få allt att lira bra. en överladdad motor som förbränner varje vevaxelvarv!

fränt om det projektet startar upp igen, rent teoretisk borde det ju alltså bli 4ggr mer effekt än motsvarande 4t så siffror på 500nm/l motorvolym och sedan bara lägga varvet vart man vill.

nja eftersom en 2-takt tänder dubbelt så ofta som en fyrtakt blir det i (en ganska blind) teori 2ggr effekten. men sen måste man ta hänsyn till verkningsgrad, värmeförluster och annat. en sån sak som att en kolv i en 2-t har i väldigt grova drag bara halva tiden på sej att kylas av, medans den värms upp dubbelt så ofta i jämförelse med en 4-takt. det kommer ställa till problem i praktiken. en fördel dock är att den ständigt får kylning från undersidan.

jag har vid tillfälle läst om 2-t jämfört med 4-t ska enligt den källan lämna ca 60% mer effekt. båda motorerna av samma cylindervolym och naturligt aspirerade. det är nog siffror som ligger lite närmare verkligheten.
minns inte källan dock tyvärr.

60% mer låter rätt rimligt, man får ju även ta hänsyn till att en 4T motor har en massa mer effektförluster p.g.a kamdrivning och oljepump med mera som ska drivas och som ni sa så tänder den bara på vartannat varv!

KammaDej
1 januari 2010 · 191 Inlägg

pizza_gnun skrev:

KammaDej skrev:

pizza_gnun skrev:
om jag inte minns fel så skrev du att avgasporten alltid stänger sist? om man ändrar på detta borde en turbokonvertering gå mycket lättare och bättre?smile

ja då pratar vi helt plötsligt grejer!

jag jobbade på ritningar för många år sen på en ventilstyrd 2-taktsmotor där tankebanorna va att styra avgasporten med en rotordisc, likadant som man styr insuget på många top-roadracemotorer, just för att kunna överladda den.
tyvärr blev det aldrig nåt av projektet hade massa annat i livet just då som var viktigare. lite synd faktiskt.
tänk vilken effekt man skulle kunna få ut om man kunde få allt att lira bra. en överladdad motor som förbränner varje vevaxelvarv!

jag har också skissat på en ventilstyrmotor, det skulle ju underlätta trimning en hel del, jag tänkte ta en kamaxel styrning från någon 4T cross motor eller något i den stilen och bygga med:) enorma hästkrafter finns att hämta för den seriöse som vill bygga en sådan motor:D

aha fan va kul! hur hade du tänkt med avgasventilen då? blir ju svårt att använda en 4-t ventil då kolven kommer va i vägen för den. och sänker man i den en bit i kanalen kommer ventiltallriken va i vägen för avgasflödet..

kolvas
1 januari 2010 · 4 001 Inlägg

KammaDej skrev:

kolvas skrev:

KammaDej skrev:

pizza_gnun skrev:
om jag inte minns fel så skrev du att avgasporten alltid stänger sist? om man ändrar på detta borde en turbokonvertering gå mycket lättare och bättre?smile

ja då pratar vi helt plötsligt grejer!

jag jobbade på ritningar för många år sen på en ventilstyrd 2-taktsmotor där tankebanorna va att styra avgasporten med en rotordisc, likadant som man styr insuget på många top-roadracemotorer, just för att kunna överladda den.
tyvärr blev det aldrig nåt av projektet hade massa annat i livet just då som var viktigare. lite synd faktiskt.
tänk vilken effekt man skulle kunna få ut om man kunde få allt att lira bra. en överladdad motor som förbränner varje vevaxelvarv!

fränt om det projektet startar upp igen, rent teoretisk borde det ju alltså bli 4ggr mer effekt än motsvarande 4t så siffror på 500nm/l motorvolym och sedan bara lägga varvet vart man vill.

nja eftersom en 2-takt tänder dubbelt så ofta som en fyrtakt blir det i (en ganska blind) teori 2ggr effekten. men sen måste man ta hänsyn till verkningsgrad, värmeförluster och annat. en sån sak som att en kolv i en 2-t har i väldigt grova drag bara halva tiden på sej att kylas av, medans den värms upp dubbelt så ofta i jämförelse med en 4-takt. det kommer ställa till problem i praktiken. en fördel dock är att den ständigt får kylning från undersidan.

jag har vid tillfälle läst om 2-t jämfört med 4-t ska enligt den källan lämna ca 60% mer effekt. båda motorerna av samma cylindervolym och naturligt aspirerade. det är nog siffror som ligger lite närmare verkligheten.
minns inte källan dock tyvärr.

jo, så är det ju förstås, jag var lite för snabb där.

Är det inte någonting inom roadracing med olika cylindervolymer om man åker 2t eller 4t?

KammaDej skrev:

pizza_gnun skrev:

KammaDej skrev:

ja då pratar vi helt plötsligt grejer!

jag jobbade på ritningar för många år sen på en ventilstyrd 2-taktsmotor där tankebanorna va att styra avgasporten med en rotordisc, likadant som man styr insuget på många top-roadracemotorer, just för att kunna överladda den.
tyvärr blev det aldrig nåt av projektet hade massa annat i livet just då som var viktigare. lite synd faktiskt.
tänk vilken effekt man skulle kunna få ut om man kunde få allt att lira bra. en överladdad motor som förbränner varje vevaxelvarv!

jag har också skissat på en ventilstyrmotor, det skulle ju underlätta trimning en hel del, jag tänkte ta en kamaxel styrning från någon 4T cross motor eller något i den stilen och bygga med:) enorma hästkrafter finns att hämta för den seriöse som vill bygga en sådan motor:D

aha fan va kul! hur hade du tänkt med avgasventilen då? blir ju svårt att använda en 4-t ventil då kolven kommer va i vägen för den. och sänker man i den en bit i kanalen kommer ventiltallriken va i vägen för avgasflödet..

hade nu detta varit enkelt hade det ju redan varit uppfunnet men visst, som Gunde sa "Ingenting är omöjligt"

Kan man inte använda någon typ av sidventilsteknik?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
KammaDej
1 januari 2010 · 191 Inlägg

kolvas skrev:

KammaDej skrev:

kolvas skrev:

KammaDej skrev:

pizza_gnun skrev:
om jag inte minns fel så skrev du att avgasporten alltid stänger sist? om man ändrar på detta borde en turbokonvertering gå mycket lättare och bättre?smile

ja då pratar vi helt plötsligt grejer!

jag jobbade på ritningar för många år sen på en ventilstyrd 2-taktsmotor där tankebanorna va att styra avgasporten med en rotordisc, likadant som man styr insuget på många top-roadracemotorer, just för att kunna överladda den.
tyvärr blev det aldrig nåt av projektet hade massa annat i livet just då som var viktigare. lite synd faktiskt.
tänk vilken effekt man skulle kunna få ut om man kunde få allt att lira bra. en överladdad motor som förbränner varje vevaxelvarv!

fränt om det projektet startar upp igen, rent teoretisk borde det ju alltså bli 4ggr mer effekt än motsvarande 4t så siffror på 500nm/l motorvolym och sedan bara lägga varvet vart man vill.

nja eftersom en 2-takt tänder dubbelt så ofta som en fyrtakt blir det i (en ganska blind) teori 2ggr effekten. men sen måste man ta hänsyn till verkningsgrad, värmeförluster och annat. en sån sak som att en kolv i en 2-t har i väldigt grova drag bara halva tiden på sej att kylas av, medans den värms upp dubbelt så ofta i jämförelse med en 4-takt. det kommer ställa till problem i praktiken. en fördel dock är att den ständigt får kylning från undersidan.

jag har vid tillfälle läst om 2-t jämfört med 4-t ska enligt den källan lämna ca 60% mer effekt. båda motorerna av samma cylindervolym och naturligt aspirerade. det är nog siffror som ligger lite närmare verkligheten.
minns inte källan dock tyvärr.

jo, så är det ju förstås, jag var lite för snabb där.

Är det inte någonting inom roadracing med olika cylindervolymer om man åker 2t eller 4t?

KammaDej skrev:

pizza_gnun skrev:

jag har också skissat på en ventilstyrmotor, det skulle ju underlätta trimning en hel del, jag tänkte ta en kamaxel styrning från någon 4T cross motor eller något i den stilen och bygga med:) enorma hästkrafter finns att hämta för den seriöse som vill bygga en sådan motor:D

aha fan va kul! hur hade du tänkt med avgasventilen då? blir ju svårt att använda en 4-t ventil då kolven kommer va i vägen för den. och sänker man i den en bit i kanalen kommer ventiltallriken va i vägen för avgasflödet..

hade nu detta varit enkelt hade det ju redan varit uppfunnet men visst, som Gunde sa "Ingenting är omöjligt"

Kan man inte använda någon typ av sidventilsteknik?

ja varför inte.. ett annat problem är att man helst skulle vilja ha endast en sak som öppnar och stänger avgasporten, inte 2 saker som det blir med kolv+ventil, detta för att minimera bränsleförluster och där med bränsleförbrukning. ett alternativ skulle va att använda en rotordisc som i mina gamla ritningar, även fast det fortf blir 2 saker som sköter öppning/stängning så kan man få dessa väldigt nära varann och där med få förlusten minimal (men forfarande befintlig).

ett annat, kanske ännu bättre sätt skulle va att flytta avgasporten till förbränningsrummet som i en 4-t. föruster blir det även där pga fler rörliga delar, frågan är bara vilken av dessa som ger minst förlust.

GULSAAB
1 januari 2010 · 35 Inlägg

Nu vet jag ju inget särskilt om tvåtaktare i dessa pytteformat, och hur dem är uppbyggda. Men när man pratar "riktiga" tvåtaktare dvs sådana med 2m slaglängd och 60-100cm cylinderborr. Så är dem utan undantag "överladdare" Dock inte alltid som vi är vana vid. Vad jag kommer ihåg från skolan så finns det tre typer av Spolning (som det kallas på tvåtaktare" längd, tvärs och vändspolning. på den förstnämda längdspolningen så har man en avgasventil i toppen av cylindren (den vanligaste typen, när man pratar stora motorer) och där har man ett övertryck i cylindern precis som på en "vanlig" motor.
På de andra två spolsätten använder man turboladdaren för att spola ut cylindrarna med friskluft för att effektivare få ut avgasrester, På dessa blir det inget nämnvärt övertryck pga turboladdaren.

Hur det sedan fungerar att turboladda en lite moppemotor eller dylikt låter jag var osagt, men jag tror nog det skulle ge lite effekt pga effektivare spolning och mindre egr effekt. Men utan avgasventil kan man nog inte räkna med någen herrejösses effektökning.

Mats

KammaDej
2 januari 2010 · 191 Inlägg

GULSAAB skrev:
Nu vet jag ju inget särskilt om tvåtaktare i dessa pytteformat, och hur dem är uppbyggda. Men när man pratar "riktiga" tvåtaktare dvs sådana med 2m slaglängd och 60-100cm cylinderborr. Så är dem utan undantag "överladdare" Dock inte alltid som vi är vana vid. Vad jag kommer ihåg från skolan så finns det tre typer av Spolning (som det kallas på tvåtaktare" längd, tvärs och vändspolning. på den förstnämda längdspolningen så har man en avgasventil i toppen av cylindren (den vanligaste typen, när man pratar stora motorer) och där har man ett övertryck i cylindern precis som på en "vanlig" motor.
På de andra två spolsätten använder man turboladdaren för att spola ut cylindrarna med friskluft för att effektivare få ut avgasrester, På dessa blir det inget nämnvärt övertryck pga turboladdaren.

Hur det sedan fungerar att turboladda en lite moppemotor eller dylikt låter jag var osagt, men jag tror nog det skulle ge lite effekt pga effektivare spolning och mindre egr effekt. Men utan avgasventil kan man nog inte räkna med någen herrejösses effektökning.

Mats

det du skriver (i princip) är vad jag och wadde försökt förklara flera sidor i sträck i denna tråd, utan några större framgångar vill jag påpeka när det kommer till att få folk att förstå hur det funkar. med undantag för ett fåtal personer som till synes verkar ha fattat.

av dessa stora, 3 typer av motorer du beskriver så motsvarar vändspolade (loop scavenge) det man använder i dagens (och gårdagens) 2-t roadrace/moto-x/gokart/miniracing/skoter/mopedmotorer.
precis som du skriver kan en turbo (eller kompressor) bara användas för att spola dessa motorer, aldrig för att överladda dom.

mvh

KammaDej
2 januari 2010 · 191 Inlägg

den här tråden borde ligga under grundläggande motorteknik, kanske någon mod känner sej villig att flytta den?

mvh

945TurboMS
2 januari 2010 · 261 Inlägg

KammaDej skrev:
den här tråden borde ligga under grundläggande motorteknik

Med tanke på att detta är Garaget.org så kändes denna tråden väldigt avancerad!

"felsökning" Precis som det låter, vi kan konstatera att ett tändstift är sönder..
"Grundläggande motorteknik" Förklarar hur man byter det trasiga tändstiftet
"Avancerad motorteknik"  Förklarar hur man reparerar skadorna som uppkommit i samband med tändstiftsbytet lol

Kanske inte helt sant.... Men kanske inte så långt ifrån sanningen ändå roll

KammaDej
2 januari 2010 · 191 Inlägg

ja det ligger nog nåt i det du säger, sorgligt nog skulle jag också vilja tillägga.

problemet med många här på garaget.org är nog dock inte okunnighet eller för den delen ej heller dumhet, utan bara en i mina ögon oförklarlig förmåga att krångla till nästan precis allt och på så sätt tappa bort alla viktiga grundförutsättningar nånstans på vägen. detta trots att det inte alls är krångligt i grund och botten. jag har fått lite den känslan iaf.. eller är jag ute och cyklar nu?

mvh

pizza_gnun
2 januari 2010 · 110 Inlägg

KammaDej skrev:

pizza_gnun skrev:

KammaDej skrev:

ja då pratar vi helt plötsligt grejer!

jag jobbade på ritningar för många år sen på en ventilstyrd 2-taktsmotor där tankebanorna va att styra avgasporten med en rotordisc, likadant som man styr insuget på många top-roadracemotorer, just för att kunna överladda den.
tyvärr blev det aldrig nåt av projektet hade massa annat i livet just då som var viktigare. lite synd faktiskt.
tänk vilken effekt man skulle kunna få ut om man kunde få allt att lira bra. en överladdad motor som förbränner varje vevaxelvarv!

jag har också skissat på en ventilstyrmotor, det skulle ju underlätta trimning en hel del, jag tänkte ta en kamaxel styrning från någon 4T cross motor eller något i den stilen och bygga med:) enorma hästkrafter finns att hämta för den seriöse som vill bygga en sådan motor:D

aha fan va kul! hur hade du tänkt med avgasventilen då? blir ju svårt att använda en 4-t ventil då kolven kommer va i vägen för den. och sänker man i den en bit i kanalen kommer ventiltallriken va i vägen för avgasflödet..

jag tänkte använda någon form av sidventilstekning:) ska nog leta fram skisserna igen o kolla lite:P

VW_67
2 januari 2010 · 446 Inlägg

KammaDej skrev:

VW_67 skrev:

KammaDej skrev:

ser ut som det turbokit tikka racing säljer, lämnar samma effekt per liter som tikkas också.
boondock tubokit:
http://www.boondockers.com/turbo/turbo.html

200hp ur 800cc = 250hp per liter.
fortfarande 100-150 hp/liter MINDRE än vad en naturligt aspirerad roadracemotor lämnar. där kan man snacka slänga pengarna i sjön.

men åter till frågan vad som är mest kostnadseffektivt.
om du råkar ha t.ex. en arctic med 1000cc 2t maskin i så får du för 55000 dina 300 hästar, dessutom är det enkelt att montera.

sen försöker du skrämma ut samma effekt ur en likadan motor utan att använda dig av överladdning.. detta kommer med 100% säkerhet att bli dyrare och kommer definitivt inte hålla lika länge.
men ja, det är fysiskt möjligt att komma upp i samma effekt utan överladdning. men med det är inte sagt att ex. tikkas kit maxar vid 300+, där går gränsen bara för att skoterrackaren ska hålla tongue


ett företag här i stan fick i uppgift att trimma skiten ur en 2t gocart-motor på 125cc. nog gick den alltid med sina 60+ bromsade drivhjulshästar (alltså 480hk/l på DRIVHJULEN), men räkningen var inte att leka med tongue

nja man får 250hp för 55000:-, 300hp va med racesoppa.

vill man trimma sin arctic cat 1000cc utan turbokonvertering skulle det kunna se ut såhär:
för att öka effekten till 250hp från sina, om jag minns rätt 185 orginalhästar skulle man först och främst behöva porta om cyl för högre varvtal genom att öka flödet och porttiderna.
nu vet jag inte hur det ser ut orginal men jag skulle kunna tänka mej att den lämnar 185hp vid ca 6500rpm. porttiderna kan jag tänka mej ligger runt 120-122 vevaxelgrader för överströmningarna och 170-173 vevaxelgrader för avgasporten.
portar man om arctic cats 2 cylindrar till 124 grader för överströmningarna och 177-179 grader för avgasporten och tillverkar 2 nya expansionskammare avstämda för den nya portningen, lite kortare effektregister och peakeffekt vid 7800rpm tillsammans med ett par nya boyesen-reedventiler, forma om förbränningsrumen och tighta till squishbandet och borra eller byta förgasarna så är man med lätthet där.

det här behöver inte kosta så mycket. 3500-4000:- per styck för expansionskammarna, 6-700:- för boyesenventilerna och kanske 8-9000:- för jobbet. tot ca 17-18000:- mindre än hälften av turbokittet och med hudra procent säkerhet en motor som går bättre än 'turbomotorn'.

mvh

tyvärr levererar de "bara" 162hk och har BEFI bränsleinsprutning.


att portning av vevhuset är det ställe man kan hämta mest effekt är jag medveten om, men att du skulle kunna öka effekten från 162 till 250hk genom det, forma om förbränningsrum och nya expansionkammare låter väldigt otroligt.
tightar du dessutom till det redan minimala effektregister som finns och lägger det ännu högre upp så kommer den absolut inte vara lika körbar som den överladdade då tikkas kit i princip inte har något "turbo lag"...  en M1000 t.ex. är redan svårkörd i annat än lössnö då den har värre "ketchupeffekt" än vad porsche hade på den tiden när turbo va nytt tongue

jag säger inte att det är omöjligt, men lyckas du så kan jag inte mer än säga grattis smile


förresten kan jag meddela att det faktiskt finna en turbomatad tvåtakts skotermotor med avgasventil under testkörning i usa. hittar jag igen sidan jag såg den på så länkar jag gärna smile
ganska klurig konstruktion som påminner något om en hederlig avgasport, men den är mekaniskt styrd från vevaxeln via en vevstake och öppnar på precis samma sätt som en fyrtaktare. verkningsgraden var högre än 40% vilket är betydligt högre än moderna fyrtakts bilmotorer, så bevisligen är en avgasport effektiv tongue

Eddy Galen, inte dum.
2 januari 2010 · 1 324 Inlägg

får bara säga att efter 3-4 år av sjukligt mopedintresse är att turbokonvertering är inte värt det om du vill ha mer effekt. små 2-taktare på 50-150cc går sönder otroligt lätt vid laddtryck, om du skulle ladda 0,4bar så ligger du i farozonen till cylinderskada.

Det du borde skaffa för att vinna en otroligt mycket effekt är:

-större förgasare (24-28mm)
-större cylinder (70cc-80cc)
-och främst ett ordentligt rör! detta vinner man mest effekt på.

slänger man på detta på en 50cc så vinner man 250-300% effekt om man köper ordentliga delar.

Senast redigerat av eddhedd (2 januari 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang