Kolfiberdrapering - Att drapera någon del på bilen med kolfiber

Nafets86
18 oktober 2009 · 821 Inlägg

Decibel skrev:

sengstr skrev:
Decibel, skulle inte du kunna göra någon slags del med vakumbag eller nått åt det hållet så man även lär sig det?? wink så att man kan lägga upp här i denna tråd också.

Jag håller på med det, dock blir det videoguide med en motorkåpa som exempel wink

Härligt big_smile Lägg upp den här sen så lägger jag till den i första inlägget ögona böj

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Decibel
18 oktober 2009 · 2 911 Inlägg

Tänkte ta upp lite olika saker att tänka på om man ska prova drapera själv.

Disclaimer: Dessa tips är enbart mina egna åsikter och något jag arbetar efter. Vissa saker kan säkerligen förbättras eller göras på andra sätt. Detta är mitt sätt och något jag tycker fungerar bra och ska inte tas som universiella regler för kolfiberdrapering wink

Först och främst, har du inte tålamod så skippa detta direkt. Det är ett pillergöra utan dess like.

Och en annan sak. T-röd eller liknande får aldrig någonsin vara ens i samma rum som dig när du draperar kolfiber, eller gjuter med kolfiber. Annat än om du ska dricka den.
Använd aldrig t-röd för att rengöra prylar som ska draperas eller liknande.

Verktyg
- Köp en ny sax, ta inte den från köket utan köp en egen då det krävs en vass sax.
- Handskar, typ läkarhandskar, finns på biltema, jula, clas ohlson etc. Tunna ska du ha.
- Något att mäta med
- Spraylim kan vara bra (se tips längre ner)
- Förtunning
- Mätkoppar eller våg för att blanda härdare och epoxy
- Omrörningspinnar

Innan du börjar drapera
-Mät prylen du ska drapera, bredd gånger höjd. Gör kolfiberbiten +4-5cm större på alla mått.
-Prova lägg den på prylen så att den täcker ordentligt.
-Kontrollera åt vilka håll delen du ska drapera är böjd, då varje böj ger upphov till att kolfibern släpper och vill behålla sin raka form gör att du kanske får en luftbubbla.
-Slipa prylen du ska drapera, ta bort skavanker och djupare repor.

Tips & Tricks
Om du har något, t.ex. en motorkåpa som är böjd höger, vänster, uppåt, nedåt så kommer du få problem.
PROVA INTE om du inte är helt säker på att du vet vad du gör, kolfiber är inte billigt och dumt att kasta pengar i sjön.
Ta hellre t.ex. 3M 3030 spraylim över kåpan, låt dra 30-60sek och lägg sen på kolfibern och tryck dit den med fingrarna (med handskar på).
Va däremot jäkligt försiktig med lösa trådar i kolfibern sen du klippte den så du inte river upp väven.
Låt sitta nån minut, ta sedan en mjuk trasa och dra på förtunning/aceton (INTE t-röd) och "tvätta" kolfiber från ev. lim som gått igenom, ta det lungt så du inte river väven eller drar den snett.
Låt sitta i cirka 5min.
Blanda sedan ihop epoxyn och lägg på endera med dutt-metoden eller roller.

Edit: spraylims-metoden är kanske inte optimalt i alla lägen men enormt tidsbesparande då man tjänar in 3-4 timmar direkt istället för att låta första lagret härda. För mig som gör väldigt mycket är det en kunglig metod men för er som ska prova själv är möjligen gelcoat bättre, dels har den bättre utrymme för misstag.

Dutt-metoden: Pensel som du doppar i epoxyn och duttar på väven, dra INTE för då är risken stor att du drar med dig kolfibern en bit.

Roller: Se till att ha en ordentlig roller, jag brukar dra på silikonspray på axeln så att den rullar lätt lätt lätt, sen på med epoxy och rulla över ytan, lite tryck får appliceras men se till att rollern rör sig.

Klippa kolfiber
Vad du än gör, tejpa aldrig på kolfiber förutom när du ska hindra den från att reva upp sig.
Den bit du tejpar på är "död" och kan inte användas.
Mät ut bredden du ska ha, titta i väven och ta tag i EN fläta, lägg handen på väven och dra i flätan.
Du får då en rakt streck där en tråd saknas som du enkelt kan klippa efter.
Försök aldrig rita eller markera på kolfibern, väven delar på sig DIREKT...

Om du ska göra något med enbart positiv form är det enklaste att dra på epoxy, låt torka 2-4 timmar tills den är klibbig. Lägg på kolfibern och gå runt kanterna och tejpa fast den på insidan av prylen.
Lägg därefter på epoxy och låt härda.

Vid negativa former brukar jag endera köra spraylim eller gelcoat som jag färgar svart, den blir rätt klibbig och fungerar ungefär som spraylimmet.

Jag håller på o filmar nu när jag draperar för att sen visa lite olika former och vilka problem som uppstår.

Ni andra som har kunskap, fyll på !! smile

Senast redigerat av Decibel (18 oktober 2009)

Nafets86
18 oktober 2009 · 821 Inlägg

jag lägger upp den under första inlägget om det är okej?

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Decibel
18 oktober 2009 · 2 911 Inlägg

sengstr skrev:
jag lägger upp den under första inlägget om det är okej?

Shoot wink

Nafets86
18 oktober 2009 · 821 Inlägg

lägger även upp filmen under första inlägget sen när den kommer upp smile

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
sierracoff
18 oktober 2009 · 130 Inlägg

tjenare tack för en jäkligt bra gauide... ska snart drapera lite grejer på bilen och sedan även i hemmet tänkte jag... men det jag undrar är vart köper ni epoxy? är ju ganksa dyrt, vart hittar man bra epoxy till bra pris?

MVHChristofer

Decibel
18 oktober 2009 · 2 911 Inlägg

sierracoff skrev:
tjenare tack för en jäkligt bra gauide... ska snart drapera lite grejer på bilen och sedan även i hemmet tänkte jag... men det jag undrar är vart köper ni epoxy? är ju ganksa dyrt, vart hittar man bra epoxy till bra pris?

MVHChristofer

Epoxy är dyrt det kommer du aldrig ifrån.
Räkna med 500kr per liter/kg så vet du vad som går åt.

Den på biltema funkar okej men är svårblandad, nån tjuga billigare än t.ex. Epiglass som jag enbart kör med.

Dock behöver du inte mer än 0,3 om du bara ska prova på lite, 100-150kr

Decibel
18 oktober 2009 · 2 911 Inlägg

Några saker till

Laminera aldrig utan handskar, om du gör det så se till att du oavsett vad aldrig tar på epoxyn utan handskar.
Kan ge ordentliga problem.

OM du får epoxy på fingrarna, tvätta med tvål och vatten LÄNGE.
Använd absolut inte lösningsmedel eller liknande, då dessa tar med sig epoxyn in i huden och in i kroppen.

Jag hade brådis alldels nyss och körde ett par dörrlister utan handskar och pressade lite med fingrarna på epoxyn.
Nu har två fingrar svullnad upp och det kliar som faen wink

Så, ta på er handskar eller ge fasiken i att laminera nåt helt enkelt wink

jagarbosse Bilentusiast
18 oktober 2009 · 489 Inlägg

Jag har en generell fråga om kolfiber som Decibel kanske kan svara på:

kan man färga kolfibern med färgämnen? Inte karamellfärg direkt, men något slags färgmedel. Jag har inga exempel, utan tänkte bara höra om det är möjligt.

T.ex. om jag vill ha röd-svart väv, kan jag stryka på färgen så den sugs upp i fibret? eller tappar man karaktären på duken då?

kör Golf LX -83, 1,6 med godis
Volkswagen Golf LX "Stormtrooper" (1983)
Decibel
18 oktober 2009 · 2 911 Inlägg

jagarbosse skrev:
Jag har en generell fråga om kolfiber som Decibel kanske kan svara på:

kan man färga kolfibern med färgämnen? Inte karamellfärg direkt, men något slags färgmedel. Jag har inga exempel, utan tänkte bara höra om det är möjligt.

T.ex. om jag vill ha röd-svart väv, kan jag stryka på färgen så den sugs upp i fibret? eller tappar man karaktären på duken då?

Inte kolfibern i sig men du kan färga epoxyn (vilket iofs pajjar hela synligheten av kolfibern)
Alternativt lacka tunna lager ovanpå epoxyn innan klarlacken.

Jag har kört med metallicröd på lite provbitar och det blev riktigt bra.
Fick idén ifrån såndär färdig tejp.

EPG Kärnkraftstomte
18 oktober 2009 · 766 Inlägg

Vad är det som gör att rödsprit är olämpligt som lösningsmedel? Är det tillsatserna i etanolen?
Jag har använt ren Metanol några gånger det kanske är bättre?

Aceton eller tinner är ju inte alltid så bra iomed att det löser upp vissa plaster.

Senast redigerat av MagnumR (18 oktober 2009)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Decibel
19 oktober 2009 · 2 911 Inlägg

MagnumR skrev:
Vad är det som gör att rödsprit är olämpligt som lösningsmedel? Är det tillsatserna i etanolen?
Jag har använt ren Metanol några gånger det kanske är bättre?

Aceton eller tinner är ju inte alltid så bra iomed att det löser upp vissa plaster.

Thinner/aceton/förtunning är det bästa.

T-röd och liknande varianter har silikontillsatser, varför t-röd ens existerar i ett garage är jag totalt förvirrad över...

Osäker på tillsatserna i metanol

bleedingstar
19 oktober 2009 · 270 Inlägg

den här tråden blir bara bättre och bättre.. ser fram imot din video Decibel smile

Ingetnick Clueless
19 oktober 2009 · 93 Inlägg

Superbra tråd!  Börjar klia i fingrarna direkt wink

Volkswagen Corrado G60 "Skruvkompressor" (1991)
Nissan Silvia S14A "Darth Vader" (1997)
BMW 320i Touring "Stancewagon" (1999)
Nosliwe
19 oktober 2009 · 2 024 Inlägg

vart kan man köpa en vakuum bag då? smile letat lite på google utan resultat

Audi GT Coupe "10V Turbo" (1987)
Audi A6 2.0 TDI "Proline Sport Edition" (2013)
Decibel
19 oktober 2009 · 2 911 Inlägg

Nosliwe skrev:
vart kan man köpa en vakuum bag då? smile letat lite på google utan resultat

www.aerovac.com , finns på flertalet ställen i sverige smile

Du kan också göra själv.

I ren panik gjorde jag en bag till motorkåpa av 3st ICA-kassar en gång, det gick men det blev lite slipande.

Senast redigerat av Decibel (19 oktober 2009)

Gizmojohan
20 oktober 2009 · 3 295 Inlägg

är det mkt jobba med att drapera ett biltak?

camaro67 Meister
20 oktober 2009 · 6 763 Inlägg

jagarbosse skrev:
Jag har en generell fråga om kolfiber som Decibel kanske kan svara på:

kan man färga kolfibern med färgämnen? Inte karamellfärg direkt, men något slags färgmedel. Jag har inga exempel, utan tänkte bara höra om det är möjligt.

T.ex. om jag vill ha röd-svart väv, kan jag stryka på färgen så den sugs upp i fibret? eller tappar man karaktären på duken då?

Jag har en ren gissning och det är att man kan ta candy och lacka med. Den är ju "genomskinlig"

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Decibel
20 oktober 2009 · 2 911 Inlägg

Slave_joe skrev:
är det mkt jobba med att drapera ett biltak?

Jag skulle nog säga att stora saker utan former är lättare än t.ex. en motorkåpa.

Största problemet är att lägga dit kolfiber, då bör man nog vara 3-4 personer.

EPG Kärnkraftstomte
20 oktober 2009 · 766 Inlägg

camaro67 skrev:

jagarbosse skrev:
Jag har en generell fråga om kolfiber som Decibel kanske kan svara på:

kan man färga kolfibern med färgämnen? Inte karamellfärg direkt, men något slags färgmedel. Jag har inga exempel, utan tänkte bara höra om det är möjligt.

T.ex. om jag vill ha röd-svart väv, kan jag stryka på färgen så den sugs upp i fibret? eller tappar man karaktären på duken då?

Jag har en ren gissning och det är att man kan ta candy och lacka med. Den är ju "genomskinlig"

Eller också så köper man färdigfärgad väv: http://shop.r-g.de/en/Reinforcement-fab … k/red.html

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang