Placera extraljus bakom grillen?

YipYip
24 oktober 2009 · 308 Inlägg

Joe_Dirt skrev:
Det är nu det börjar bli rörigt för mig, vad innebär automatisk nivåreglering?
Jag misstänker att jag inte har det då mina lysen inte automatiskt reglerar sig (vad jag vet).
På vilket sätt skiljer sig installationen av en laglig sats (speciellt om man inte har den automatiska regleringen) från en "vanlig" sats med bara t. ex. helljus?

Det är det man ser när en originalxenon startar bilen...lamporna tänds rakt fram...sen sjunker dom ner till botten sen upp igen. Det är samma sak som vanliga bilar har en liten knapp för inne i bilen alltså att höja och sänka ljusbilden. Fast automatiskt.

Skoda Octavia RS "Taxen" (2001)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 oktober 2009 · 17 512 Inlägg

Följer utvecklingen på denna tråd. Hade tänkt göra samma själv, av samma skäl. Bilfan skulle se självmordsbenägen ut i extraljus :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Joe_Dirt Amatörkapnismolog
24 oktober 2009 · 35 Inlägg

Okej...då har jag koll på vad automatisk nivåreglering innebär. Detta har jag inte på min bil...kanske inte är så vanligt på bilar utan xenon?

Nu står jag lite i valet och kvalet om jag ska köpa en ramp eller kanske 2 till 4 st Hella FF75...vilket tror ni är mest prisvärt d.v.s mest ljus för pengarna?
Är det någon förresten som har ett pris på Hellas FF75, har kollat lite men inte lyckats hitta några svenska priser.

Edit: Hittade lite priser nu. Runt 500 styck i Sverige (http://www.autokatalogen.se/afw/kalmar/ … dNo=297276) och runt 100 USD per par från U.S.A (http://store.classicgarage.com/ff75lightkit.html, frakten från denna sida skulle hamna på runt 38 USD)

Senast redigerat av Joe_Dirt (25 oktober 2009)

Jag spelar banjo....på riktigt
patrikke
25 oktober 2009 · 1 749 Inlägg

Köp två sådana och konvertera dem med xenon, istället för att köpa fyra.
Om det var så du tänkte?

Fast det har ju med utseende på bilen att göra också, kanske blir snyggare med fyra av dem på den, enligt dig?
I så fall tycker jag att du köper 4 och kör med halogen i dem, tills budgeten tillåter xenonkonvertering.

Tänk på att om du beställer dem från usa kan du komma att få betala tull och moms, samt ev hanteringsavgifter. Det måste läggas på det totala priset, även frakten inkluderad.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Joe_Dirt Amatörkapnismolog
25 oktober 2009 · 35 Inlägg

Men blir det bra att slänga in xenonlampor i reflektorlysen då....en del säger ju att det inte blir så bra.

Funkar det att xenonkonvertera dessa extraljus (utan att ljuset blir knasigt på något vis) så kan det mycket väl vara ett alternativ att köra med 2 konverterade istället för 4 halogen.
Anledningen till att jag funderade på 4 stycken var just för att få mer ljus men kan man istället få det genom konvertering så kör jag nog på det istället.

Att det kan tillkomma diverse avgifter känner jag till men jag ser av olika anledningar inte detta som ett problem.

Jag spelar banjo....på riktigt
Aerocombi Xenoholic
25 oktober 2009 · 2 559 Inlägg

Vidhåller fortfarande att du ska xenonkonvertera ditt helljus med 55w xenon.
Lovar att du kommer att bli glatt överraskad av ljuset wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Joe_Dirt Amatörkapnismolog
25 oktober 2009 · 35 Inlägg

Jo det tvivlar jag inte på. Det är ju bara det att jag i så fall får köra med en olaglig konvertering och jag orkar inte hålla på att fippla med lyset inför besiktning.

Jag spelar banjo....på riktigt
Expoze
25 oktober 2009 · 2 024 Inlägg

Fippla och fippla, räcker ju med att dra ut säkringen till dem, de behöver liksom inte lysa.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Rock-Star
25 oktober 2009 · 2 982 Inlägg

Joe_Dirt skrev:
Hella FF75 känns absolut som ett alternativ om det blir extraljus.

Ingen som har ett ungefärligt pris (och gärna tips på var man kan få detta gjort, eller det kanske man gör lika bra hemma?) för en laglig xenonkonvertering?

600:- styck.
www.kgkmotor.se

Joe_Dirt Amatörkapnismolog
25 oktober 2009 · 35 Inlägg

Expoze skrev:
Fippla och fippla, räcker ju med att dra ut säkringen till dem, de behöver liksom inte lysa.

Nu blev det rörigt för mig igen smile

Jag har ju hel och halvljus i samma lampa.
Finns det konverteringssatser där helljuset är xenon och halvljuset halogen? (Alltså xenon och halogen i samma lampa)

För om jag konverterar mitt lyse så att både hel och halvljus är xenon så är det inte lagligt då jag inte har automatisk nivåreglering.

Plockar jag bort säkringen för helljus (om det ens går efter konvertering) så har jag ju fortfarande xenon på halvljuset och besiktningsmannen kommer antagligen att anmärka på detta då jag inte har den automatiska nivåregleringen.

Skulle jag plocka bort säkringarna så att jag inte har annat än varselljus framåt så misstänker jag att besiktningsmannen skulle anmärka även på detta.

Jag skulle gärna konvertera de lysen som sitter på bilen men hänger inte med på hur detta ska ske utan nedslag på besiktning eller en bot från någon konstapel...om det då inte finns satser med xenon/halogen i samma lampa.

Jag spelar banjo....på riktigt
Drönirettab
25 oktober 2009 · 21 761 Inlägg

Tex www.vvme.com har såna lampor, de heter H4-2. Helljuset är xenon och halvljuset är halogen. Det är väl såna du är ute efter.

Aerocombi Xenoholic
25 oktober 2009 · 2 559 Inlägg

Har hört att H4-2 lamporna är riktigt kassa.
Trodde att de lamporna som innerst mot grillen var helljus och de yttre var hel/halv, men så vvar det alltså inte eller?

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Xoff Volvo tönt... =)
25 oktober 2009 · 2 344 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Följer utvecklingen på denna tråd. Hade tänkt göra samma själv, av samma skäl. Bilfan skulle se självmordsbenägen ut i extraljus :-)

Du har separat lampa till heljuset, så bara i med ett par 50W xenon där så är det klart! wink

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Xoff Volvo tönt... =)
25 oktober 2009 · 2 344 Inlägg

Aerocombi skrev:
Har hört att H4-2 lamporna är riktigt kassa.
Trodde att de lamporna som innerst mot grillen var helljus och de yttre var hel/halv, men så vvar det alltså inte eller?

har också bara hört skit om dem faktiskt...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Joe_Dirt Amatörkapnismolog
25 oktober 2009 · 35 Inlägg

Nej de lamporna som sitter närmst grillen är blinkers.

Jag spelar banjo....på riktigt
patrikke
25 oktober 2009 · 1 749 Inlägg

Jag har sådana xenon/halogen lampor hemma, men jag tror inte att de är så där jättebra, blir nog helt fel ljusbild med dem.
Extraljus av något slag ska det nog vara på den bilen.

Mest diskret är nog att byta ut dimljusen mot bosch compact eller liknande.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang