Dubbla kamaxlar.. fördel?

nykomling
25 oktober 2009 · 156 Inlägg

har sett att t.ex BMW kör med dubbla kammar i deras raka sexor exempelvis.. kan ni beskriva den direkta fördelen? möjligheter för trimning kanske?

n_andersson
25 oktober 2009 · 689 Inlägg

dubbla kammar sitter det i dom flesta motorerna

Aerodynamik ...
25 oktober 2009 · 7 120 Inlägg

Dubbla kammar = Mindre och fler ventiler som orkar hänga med vid högre varvtal och kan släppa in mer luft/bränsle blandning

nykomling
25 oktober 2009 · 156 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Dubbla kammar = Mindre och fler ventiler som orkar hänga med vid högre varvtal och kan släppa in mer luft/bränsle blandning

ok just som jag förutspått.. :P hur trimmar man en bil med 2 kammar?

THEBADGUY Gorgilus addictus
25 oktober 2009 · 4 737 Inlägg

nykomling skrev:

Aerodynamik skrev:
Dubbla kammar = Mindre och fler ventiler som orkar hänga med vid högre varvtal och kan släppa in mer luft/bränsle blandning

ok just som jag förutspått.. tongue hur trimmar man en bil med 2 kammar?

Beror helt på vad det är för motor.

Turbo? Kompressor?

Ska du sugtrimma? etc

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
thelaughingmadman
25 oktober 2009 · 711 Inlägg

nykomling skrev:

Aerodynamik skrev:
Dubbla kammar = Mindre och fler ventiler som orkar hänga med vid högre varvtal och kan släppa in mer luft/bränsle blandning

ok just som jag förutspått.. tongue hur trimmar man en bil med 2 kammar?

Enda skillnaden mellan en bil med en överliggande kamaxel (SOHC) och en med dubbla överliggande kamaxlar (DOHC) är att det helt enkelt är en till kamaxel på en DOHC-motor och fler ventiler. Med andra ord trimmar du en SOHC och en DOHC likadant.
Viktigt att komma ihåg om du köper nya kammar: köp två! tongue

Jämför Volvos B230 8v med B234 16v, B230 har bara en överliggande kamaxel så den styr bara två st ventiler, jämf. B234 som har två och styr två ventiler per kamaxel.

Dubbla överliggande kamaxlar är fördelaktigt för bl.a. gasväxling, men det har redan nämnts.

MVH

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
Mr_EmCom Med.lem
25 oktober 2009 · 3 759 Inlägg

Min hoj har dubbla kammar wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/49646/789276_m26b85.jpg

Fast det är väldigt vanligt på nyre motorcyklar.
Helt enkelt en bättre motorkonstruktion. Bättre flöde, mer effekt och mindre förbrukning.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
mats757
25 oktober 2009 · 915 Inlägg

Den största fördelen är att man kan justera kammarna individuelt.
För att ha Vanos eller liknande ventilsystem är dubbla kammar en förutsättning.

Sedan finns det andra bra och sämre topplockslösningar. Ventiltryckare vs Vipparmar, 4 ventils 2 ventil. Hydrauliska eller schims justerad ventiler.
Tyvärr finns det inget enkelt och rakt svar på vad som är bäst. Vissa lösningar är bra i en motor och sämre i en annan.

Mats

Senast redigerat av mats757 (25 oktober 2009)

Joel89
25 oktober 2009 · 221 Inlägg

thelaughingmadman skrev:

nykomling skrev:

Aerodynamik skrev:
Dubbla kammar = Mindre och fler ventiler som orkar hänga med vid högre varvtal och kan släppa in mer luft/bränsle blandning

ok just som jag förutspått.. tongue hur trimmar man en bil med 2 kammar?

Enda skillnaden mellan en bil med en överliggande kamaxel (SOHC) och en med dubbla överliggande kamaxlar (DOHC) är att det helt enkelt är en till kamaxel på en DOHC-motor och fler ventiler. Med andra ord trimmar du en SOHC och en DOHC likadant.
Viktigt att komma ihåg om du köper nya kammar: köp två! tongue

Jämför Volvos B230 8v med B234 16v, B230 har bara en överliggande kamaxel så den styr bara två st ventiler, jämf. B234 som har två och styr två ventiler per kamaxel.

Dubbla överliggande kamaxlar är fördelaktigt för bl.a. gasväxling, men det har redan nämnts.

MVH

Behöver inte vara fler ventiler bara för att man har 2 kamaxlar. Tex så har Ford Sierra DOHC motorn bara 2 ventiler per cylinder. Hur som helst så är ena kamaxlen för insugs ventilerna och den andra för avgas ventilerna. Men till 99% så har DOHC motorer 4 ventiler per cylinder.

Xoff Volvo tönt... =)
25 oktober 2009 · 2 344 Inlägg

Joel89 skrev:

thelaughingmadman skrev:

nykomling skrev:

ok just som jag förutspått.. tongue hur trimmar man en bil med 2 kammar?

Enda skillnaden mellan en bil med en överliggande kamaxel (SOHC) och en med dubbla överliggande kamaxlar (DOHC) är att det helt enkelt är en till kamaxel på en DOHC-motor och fler ventiler. Med andra ord trimmar du en SOHC och en DOHC likadant.
Viktigt att komma ihåg om du köper nya kammar: köp två! tongue

Jämför Volvos B230 8v med B234 16v, B230 har bara en överliggande kamaxel så den styr bara två st ventiler, jämf. B234 som har två och styr två ventiler per kamaxel.

Dubbla överliggande kamaxlar är fördelaktigt för bl.a. gasväxling, men det har redan nämnts.

MVH

Behöver inte vara fler ventiler bara för att man har 2 kamaxlar. Tex så har Ford Sierra DOHC motorn bara 2 ventiler per cylinder. Hur som helst så är ena kamaxlen för insugs ventilerna och den andra för avgas ventilerna. Men till 99% så har DOHC motorer 4 ventiler per cylinder.

Tänkte själv ta upp just denna motor! haha, ett av de största skämt jag har sett, DOCH 8ventilare... =P

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Joel89
25 oktober 2009 · 221 Inlägg

Xoff skrev:

Joel89 skrev:

thelaughingmadman skrev:
Enda skillnaden mellan en bil med en överliggande kamaxel (SOHC) och en med dubbla överliggande kamaxlar (DOHC) är att det helt enkelt är en till kamaxel på en DOHC-motor och fler ventiler. Med andra ord trimmar du en SOHC och en DOHC likadant.
Viktigt att komma ihåg om du köper nya kammar: köp två! tongue

Jämför Volvos B230 8v med B234 16v, B230 har bara en överliggande kamaxel så den styr bara två st ventiler, jämf. B234 som har två och styr två ventiler per kamaxel.

Dubbla överliggande kamaxlar är fördelaktigt för bl.a. gasväxling, men det har redan nämnts.

MVH

Behöver inte vara fler ventiler bara för att man har 2 kamaxlar. Tex så har Ford Sierra DOHC motorn bara 2 ventiler per cylinder. Hur som helst så är ena kamaxlen för insugs ventilerna och den andra för avgas ventilerna. Men till 99% så har DOHC motorer 4 ventiler per cylinder.

Tänkte själv ta upp just denna motor! haha, ett av de största skämt jag har sett, DOCH 8ventilare... =P

Finns mer än Ford motorn som är så men har bara sett en till och det är någon 80-tals Lancia.

hest
25 oktober 2009 · 181 Inlägg

Joel89 skrev:

Xoff skrev:

Joel89 skrev:

Behöver inte vara fler ventiler bara för att man har 2 kamaxlar. Tex så har Ford Sierra DOHC motorn bara 2 ventiler per cylinder. Hur som helst så är ena kamaxlen för insugs ventilerna och den andra för avgas ventilerna. Men till 99% så har DOHC motorer 4 ventiler per cylinder.

Tänkte själv ta upp just denna motor! haha, ett av de största skämt jag har sett, DOCH 8ventilare... =P

Finns mer än Ford motorn som är så men har bara sett en till och det är någon 80-tals Lancia.

Glöm inte volvo 850 10 ventilare, dohc de med smile

BMW 330 Ci "Cabbe" (2001)
johnny blade
25 oktober 2009 · 269 Inlägg

Man kan placera kammarna ganska långt ifrån varandra och få en bredare vinken på ventilerna(mer hemisfärisk form på förbränningsrummen i toppen.

johnny blade
25 oktober 2009 · 269 Inlägg

hest skrev:

Joel89 skrev:

Xoff skrev:

Tänkte själv ta upp just denna motor! haha, ett av de största skämt jag har sett, DOCH 8ventilare... =P

Finns mer än Ford motorn som är så men har bara sett en till och det är någon 80-tals Lancia.

Glöm inte volvo 850 10 ventilare, dohc de med smile

Jag har iaf en dohcsexa (5M-GE) med 12 ventiler och en dohcfyra (3T-GTE) med 8 ventiler,det är inget konstigt med det.

mats757
26 oktober 2009 · 915 Inlägg

johnny blade skrev:
Man kan placera kammarna ganska långt ifrån varandra och få en bredare vinken på ventilerna(mer hemisfärisk form på förbränningsrummen i toppen.

Det är INGENTING man vill sträva efter. Helt värdelöst. Moderna förbränningsrumm är väldigt platta. Alltså kammarna tätt ihop.


Mats

nykomling
26 oktober 2009 · 156 Inlägg

THEBADGUY skrev:

nykomling skrev:

Aerodynamik skrev:
Dubbla kammar = Mindre och fler ventiler som orkar hänga med vid högre varvtal och kan släppa in mer luft/bränsle blandning

ok just som jag förutspått.. tongue hur trimmar man en bil med 2 kammar?

Beror helt på vad det är för motor.

Turbo? Kompressor?

Ska du sugtrimma? etc

som du kanske såg var tråden ang. BMW's raka sexor wink t.ex BMW 325 E36 sugtrimma den.. jag skulle vilja veta allt man kan göra så den blir mer varvvillig

Android
26 oktober 2009 · 892 Inlägg

nykomling skrev:

THEBADGUY skrev:

nykomling skrev:

ok just som jag förutspått.. tongue hur trimmar man en bil med 2 kammar?

Beror helt på vad det är för motor.

Turbo? Kompressor?

Ska du sugtrimma? etc

som du kanske såg var tråden ang. BMW's raka sexor wink t.ex BMW 325 E36 sugtrimma den.. jag skulle vilja veta allt man kan göra så den blir mer varvvillig

Men detta var inte vad du frågade om i din första post, ej heller i topic. Jag föreslår att du antingen ändrar din topic och uppdaterar ditt första inlägg, eller ännu bättre, skapa en ny tråd där du frågar efter trim till motorn, då du nu fått svar på vad DOHC är för något. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
MST4
27 oktober 2009 · 224 Inlägg

nykomling skrev:

THEBADGUY skrev:

nykomling skrev:

ok just som jag förutspått.. tongue hur trimmar man en bil med 2 kammar?

Beror helt på vad det är för motor.

Turbo? Kompressor?

Ska du sugtrimma? etc

som du kanske såg var tråden ang. BMW's raka sexor wink t.ex BMW 325 E36 sugtrimma den.. jag skulle vilja veta allt man kan göra så den blir mer varvvillig

Man gör precis som med vilken bil som helst.
tex.  Byter kammar eller slipar om dem med mer lyft mer dur.
portar toppen om det behövs och testar flödet på insuget bygger om om det behövs.

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa
caromania Forummoderator
27 oktober 2009 · 9 296 Inlägg

Inlägg i kammar/ventiler diskussionen: Sohc kan också ha 4 ventiler per cylinder.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mr_EmCom Med.lem
27 oktober 2009 · 3 759 Inlägg

Android skrev:

nykomling skrev:

THEBADGUY skrev:

Beror helt på vad det är för motor.

Turbo? Kompressor?

Ska du sugtrimma? etc

som du kanske såg var tråden ang. BMW's raka sexor wink t.ex BMW 325 E36 sugtrimma den.. jag skulle vilja veta allt man kan göra så den blir mer varvvillig

Men detta var inte vad du frågade om i din första post, ej heller i topic. Jag föreslår att du antingen ändrar din topic och uppdaterar ditt första inlägg, eller ännu bättre, skapa en ny tråd där du frågar efter trim till motorn, då du nu fått svar på vad DOHC är för något. smile

Den han absolut hellst ska göra är att söka, då frågan varit uppe ganska många gånger.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang