Påverkas verkligen topphastigheten så mycket av vikt?

maco
29 oktober 2009 · 1 207 Inlägg

Ja, frågan är precis som rubriken lyder.
"Påverkas verkligen topphastigheten så mycket av vikt?"

Man läser ju ofta att någons bil gick "240km/h - och det var med 4 pers och bagage!"
Jag är fullt medveten om att accelerationen påverkas ganska så drastiskt när ett fordon är lastad mycket, men när jag körde saaben min så toppade den runt 230-240 (enl. mätaren) oavsett om jag var ensam eller om jag hade full bil (visserligen körde man inte så ofta fullt spett så ofta med passagerare av respekt för dem).

Så jag skulle vilja få konkret bevis på hur mycket långsammare en bil går när den har last, gärna med formler för att styrka detta. Som räkneexempel kan vi ta en 1500kg bil med 200hk, med och utan 300kg last.

Edit: kan ponera att bilen ifråga toppar 220km/h olastad.

Senast redigerat av maco (29 oktober 2009)

habomaster
29 oktober 2009 · 463 Inlägg

I de hastigheterna påverkar luftmotstånd mer än vikt, enligt min erfarenhet...
Plockar du exempelvis av en bakluckespoiler tjänar du mer i topphastighet än om du slänger ut reservhjulet (ungefär samma vikt)

Moparboy440
29 oktober 2009 · 4 682 Inlägg

nej i princip så påverkar inte vikten toppfarten, men nog i praktiken då det krävs en längre bana att köra på för att kunna komma upp till toppfarten om du har en tyngre bil.

Malabar
29 oktober 2009 · 164 Inlägg

Vikten har mindre betydelse för toppfarten, däremot påverkas accelerationen märkbart. Sannolikt har vikten en viss betydelse beroende på motoreffekten. Den sammanlagda effekten av kraftigt ökad vikt och luftmotståndet kan nog innebära att motorsvagare bilar får problem att uppnå "normal" topphastighet.

Det går säkert att räkna fram matematiskt men där inser jag mina begränsningar.

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650
Iderth
29 oktober 2009 · 82 Inlägg

Gissa hur mycket bilarna väger som slår hastighetsrekord på saltslätterna i staterna, det är ett antal ton i dom värsta klasserna. Det är en fördel att ha en tung bil som klyver luften bra när det skall gå fort, riktigt fort (Mach 1 typ), det har med reaktionskraften att göra, när väl bilens massa är i rullning så driver den lite av sig själv, tack vara reaktionskraften, (Jordens dragningskraft är inblandad i detta). detta är ganska så inväcklat att beskriva, knappt att jag själv förstår det. Så det är därför det inte är någon märkbar skillnad i toppfart, vissa bilar kan t.o.m gynas av att ha lite last med sig.

Man har varit med för...
blacken
29 oktober 2009 ·

Det är väl mestadels beroende hur många pållar som är inblandade i det hela..

Holiace
29 oktober 2009 · 1 754 Inlägg

Vikten påverkar väghållning och acceleration mest.

Toppfart har mest att göra med aerodynamik, motorkraft och utväxlingen på växellådan.

Jag kan inget om allt.
blacken
29 oktober 2009 ·

Holiace skrev:
Vikten påverkar väghållning och acceleration mest.

Toppfart har mest att göra med aerodynamik, motorkraft och utväxlingen på växellådan.

Så två likadana fordon med samma hästkraftantal, och  som väger olika får samma toppfart??  under samma omständigheter och villkor?..

Senast redigerat av blacken (29 oktober 2009)

zoopåse
29 oktober 2009 · 1 171 Inlägg

Vikten påverkar toppfarten på så sätt att högre vikt ger mer friktion mellan vägen och däcken. En tung långtradare tex har rätt många däck och mycket friktion mot vägen men den har även högt luftmotstånd pga längden och arean på fronten mm.

Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten. Det innebär att ju snabbare det går desto mer kommer luftmotståndet att dominera/begränsa jämfört med annan friktion. Det blir som att köra in i en seg sörja med luft till slut och det krävs massor av effekt för att öka hastigheten bara lite.

I 250km/h så spelar det därför mindre roll om bilen väger 1.5 eller 2ton även om det gör lite grann, för det överlägset största motståndet att övervinna blir luften.

Senast redigerat av zoopåse (29 oktober 2009)

blacken
29 oktober 2009 ·

zoopåse skrev:
Vikten påverkar toppfarten på så sätt att högre vikt ger mer friktion mellan vägen och däcken. En tung långtradare tex har rätt många däck och mycket friktion mot vägen men den har även högt luftmotstånd pga längden och arean på fronten mm.

Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten. Det innebär att ju snabbare det går desto mer kommer luftmotståndet att dominera/begränsa jämfört med annan friktion. Det blir som att köra in i en seg sörja med luft till slut och det krävs massor av effekt för att öka hastigheten bara lite.

I 250km/h så spelar det därför mindre roll om bilen väger 1.5 eller 2ton även om det gör lite grann, för det överlägset största motståndet att övervinna blir luften.

Så lite grovt sett så ska man kunna ta typ två Blazers och stoppa in en Briggs & Stratton i den ena och den andra vara en "350" . och knuffar upp dom i 250 knyck så ska bägge  kunna ligga kvar där och ha samma hastighet hela tiden??

RaX- Vem uppfann biltema? :@
30 oktober 2009 · 61 Inlägg

blacken skrev:

zoopåse skrev:
Vikten påverkar toppfarten på så sätt att högre vikt ger mer friktion mellan vägen och däcken. En tung långtradare tex har rätt många däck och mycket friktion mot vägen men den har även högt luftmotstånd pga längden och arean på fronten mm.

Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten. Det innebär att ju snabbare det går desto mer kommer luftmotståndet att dominera/begränsa jämfört med annan friktion. Det blir som att köra in i en seg sörja med luft till slut och det krävs massor av effekt för att öka hastigheten bara lite.

I 250km/h så spelar det därför mindre roll om bilen väger 1.5 eller 2ton även om det gör lite grann, för det överlägset största motståndet att övervinna blir luften.

Så lite grovt sett så ska man kunna ta typ två Blazers och stoppa in en Briggs & Stratton i den ena och den andra vara en "350" . och knuffar upp dom i 250 knyck så ska bägge  kunna ligga kvar där och ha samma hastighet hela tiden??

Hoppas verkligen att du själv fattar hur dumt det låter.

Som att sätta 8liters v12 på en enhjuling... cool

Men ja, med rätt utväxling på briggsen så kanske roll

Saab 9000 CSE 2,3T "A50" (1997)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
30 oktober 2009 · 1 948 Inlägg

blacken skrev:

zoopåse skrev:
Vikten påverkar toppfarten på så sätt att högre vikt ger mer friktion mellan vägen och däcken. En tung långtradare tex har rätt många däck och mycket friktion mot vägen men den har även högt luftmotstånd pga längden och arean på fronten mm.

Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten. Det innebär att ju snabbare det går desto mer kommer luftmotståndet att dominera/begränsa jämfört med annan friktion. Det blir som att köra in i en seg sörja med luft till slut och det krävs massor av effekt för att öka hastigheten bara lite.

I 250km/h så spelar det därför mindre roll om bilen väger 1.5 eller 2ton även om det gör lite grann, för det överlägset största motståndet att övervinna blir luften.

Så lite grovt sett så ska man kunna ta typ två Blazers och stoppa in en Briggs & Stratton i den ena och den andra vara en "350" . och knuffar upp dom i 250 knyck så ska bägge  kunna ligga kvar där och ha samma hastighet hela tiden??

Det finns vissa gränser också... men om 2 bilar har exakt samma motor, med samma effekt, fast den ena har 3 passagerare (300kg last) så påverkar det inte toppfarten så mycket nej.

Har nämligen själv testat detta nu när jag tänker efter, och det var med min volvo 740gl -90. 115hk och typ 1400kg och sen med endast mig i bilen så toppade den exakt 185 på mätarn, hur mycket jag än pressade(hade några mils fri motorväg mitt i natten en gång).

Vid ett annat tillfälle hade jag lite kompisar i bilen som ville veta hur fort den gick, och med 5 pers(full bil) så gick den (tro det eller ej) exakt 185 på mätarn, och den gick inte en km/h över hur mycket jag än pressade. Dock så accade den mycket långsammare.

Men oftast så går axx och toppfart hand i hand eftersom att det inte finns så mycket långa och fria raksträckor att ladda på. Så bilen som axxar snabbt kommer ju i säkert 80% av fallen (i praktiken) ha högre toppfart än en den som axxar långsamt eftersom att den inte hinner upp i fart.

Men om det nu skulle finnas en raka som är typ 10 mil lång och bägge bilarna får tillfälle att nå sin toppfart så skulle vikten spela mindre roll än t.ex effekt och luftmotstånd.

Men som vi vet så ser ju verkligheten väldigt annorlunda ut, och då räcker det att bilen gör 200 men axxar som fan i stället cool

Senast redigerat av AcesHigh666 (30 oktober 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
blacken
30 oktober 2009 ·

RaX- skrev:

blacken skrev:

zoopåse skrev:
Vikten påverkar toppfarten på så sätt att högre vikt ger mer friktion mellan vägen och däcken. En tung långtradare tex har rätt många däck och mycket friktion mot vägen men den har även högt luftmotstånd pga längden och arean på fronten mm.

Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten. Det innebär att ju snabbare det går desto mer kommer luftmotståndet att dominera/begränsa jämfört med annan friktion. Det blir som att köra in i en seg sörja med luft till slut och det krävs massor av effekt för att öka hastigheten bara lite.

I 250km/h så spelar det därför mindre roll om bilen väger 1.5 eller 2ton även om det gör lite grann, för det överlägset största motståndet att övervinna blir luften.

Så lite grovt sett så ska man kunna ta typ två Blazers och stoppa in en Briggs & Stratton i den ena och den andra vara en "350" . och knuffar upp dom i 250 knyck så ska bägge  kunna ligga kvar där och ha samma hastighet hela tiden??

Hoppas verkligen att du själv fattar hur dumt det låter.

Som att sätta 8liters v12 på en enhjuling... cool

Men ja, med rätt utväxling på briggsen så kanske roll

Det är det som jag föröker att belysa, att enbart fråga om vikten i sig har en inverkan på ett objekts rörelse och presumtiva topphastighet, utan att ta med kapaciteten hos dess drivande effekt, samt förlusten av dess friktion gentemot underlag/media som det fördas i/på. Är som att fråga "Hur långt är ett snöre" och sedan tro att man kan få fram ett godtagbart adekvat svar på sin fråga..

SweeXic
30 oktober 2009 · 136 Inlägg

Jag har inte orkat läsa igenom. men jag kan säga rakt ut - DE BEROR PÅ VAD DE ÄR FÖR BIL! MEN DET ÄR SANT!

jag har lyckats pressa min 240 till 200km/h ett par gånger, Senast idag var jag uppe i 180 faktiskt(iofs en växel kvar - men motorvägen tog slut tongue)

Men 200 har jag lyckats komma upp i..

Med "full" bil gör den inte mer än max 170km/h.

Grejen är den att de är väl rätt mycket luftmotstånd i de hastigheterna - men när bilen är enbart lastad med mig så orkar den väll varva motorn lite lättare o mer och därför kommer jag upp i de hastigheterna.

När bilen är lastad så orkar den inte varva där uppe, det tar stopp, i 4'an går den max 160-170 sen orkar den inte mer(den ligger strax över 5000rpm där uppe ändå) och slänger jag i 5'an ligger den "bara" på kanske, eller strax under, 4000rpm, och den orkar bara helt enkelt inte..

Så de kvittar hur mycket jag gasar eller smyger på gasen för o öka sakta men säkert liksom. den vägrar gå över 170km/h..
Medans den gör det utan större problem när bara jag sitter i.


Antingen gasar jag på nått annat vi när jag kör ensam eller så gör 3 pers - 250-350kg skillnad...
Avgör ni smile

Men däremot en nyare bil skulle jag tro att det inte gör någon större skillnad på - möjligtvis en 5-10km/h och accelerationen.

Men oftast har ju en nyare bil insprut som jag tror gör lite större skillnad(den känner av vad den ska spruta in o hur mycket o allt sånt!) Vilket min förgasare inte gör tongue den är inställd på att så många % ska va luft och så många % ska va soppa!

och sen har vi ju självklart växellådorna som oftast nästan har alltid 6 växlar idag - alltså en växel mer - kanske samma utväxling på sista växlen som finns på en gammal bil med 5 växlar - men den har ju en växel till därimellan som då gör att man klarar av luftmotståndet mycket bättre och man får upp motorn i varv istället.

säg va ni vill . men det är mina åsikter.

Tack för mig

2-D Faderator
30 oktober 2009 · 637 Inlägg

Blir det inte bättre tryck mot marken då, så greppar det bättre och går ännu fortare! roll big_smile

Shaked but not störd.
Audi TT "2.0 TFSI Quattro" (2015)
TS_quattro fyrkrafsare
30 oktober 2009 · 1 443 Inlägg

bilens förmåga att uppnå en viss hastighet beror på luftmotstånd, vikt, motoreffekt och vridmoment. för enkelhets skull kan vi säga att motoreffekt och vridmoment är konstanta, dvs har samma värde hela tiden, så är dock inte fallet med luftmotstånd, det ökar för varje km/h man accelererar. säg att en bil klarar av att komma upp i 200 km/h på raksträcka, släpp samma bil utför en backe med spiken i botten kanske den kommer upp i 220 och kan bibehålla den hastigheten när det planar ut men så fort det lutar lite uppför igen så saktar den ner. lastar du ner bilen så ska motorn dra samma vikt som tidigare + eventuell last och luftmotstånd till samma hastighet (vilket den inte kommer orka). en bil kan nog uppehålla samma topphastighet även om man lägger på några kilo, men den orkar inte accelerera ända upp av egen maskin eftersom den extra vikten den skall dra fram + det ständigt ökande luftmotståndet under acceleration gör att kraften bilen riktar framåt inte räcker för att överstiga lufmotståndets kraft i motsatt riktning. de exempel som drogs tidigare om världsrekordbilar på saltslätterna har för det första turbindrivna herrejösses-motorer och måste ha vikten för att inte slungas upp i luften då de bryter ljudvallen då lufttrycket förändras och sprids åt alla håll, runt ett flygplan sprids trycket i ljudbangen jämnt runt centrum av flygplanskroppen på en bil går inte det då det är fast mark under bilen som trycket studsar tillbaka från. för det andra är dessa rekordbilar utvecklade för att vara så aerodynamiskt perfekta det går, dvs minsta möjliga luftmotstånd. och mer vikt ger inte bättre fäste för topphastighet, tror inte det är så många här som har bil som går loss på högsta växeln nära topphastighet och av den anledningen inte kan få skrotet att gå fortare?

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang