Vad kan POLISEN göra?

freddan70 Team Tondöv
23 maj 2006 · 649 Inlägg

carnageman skrev:
Som sagt, jag har jobbat på en bilfirma som har polisen som kund.
I deras verkstad trimmas dagligen polisens överladdade bilar upp till ungefär 250hk.
Det är chip & laddtrycksuppställning som är dom vanligaste trimmen, denna firma trimmar ÄVEN piketchevor & polisens jeepar.

Kring detta är det jorden hysch hysch därför att denna trimmning är så hög att lagen förbjuder brukande av bilarna på allmän väg.

Blev själv stoppad av en av dessa saabar som varit inne på trimmning hos oss.
Det hade precis varit streetrace i Haninge och dom ville kolla efter trim under huven, kanske pga att mitt 3" system lät maffigt, vad vet ja?
Hursomhelst så fick dom kommentaren: - Ni letar under fel huv, den där saaben ni åker med är däremot olagligt trimmad, jag vet därför att jag jobbar på firman som trimmar era bilar.

Jag kan säga såhär: Snutarna stängde igen huven blixtsnabbt, sa ha en trevlig kväll och åkte därifrån direkt efter jag kommenterat deras trimmade saab.

Tror du jag skulle hitta på eller är du trög?

freddan70 skrev:
Det är dom INTE!!
Och jag vet!

Ja, inte fan stämmer det du säger att alla deras bilar är trimmade inte, så nog hittas det på allt om du påstår det!!
Piketen och NI kör inte original, så långt har du rätt, men från det till att alla är trimmade är det en lång väg..

Chrillee House/Trance diggare
23 maj 2006 · 287 Inlägg

Vissa av polisens bilar ser ju minst sagt otympliga ut, dem ser ju sänkta ut pga all utrustning dem har. Känns som att bilarna blir väldigt trötta och inte lika lättmanövrerade. Så att dra vissa av dem bilarna i nåt 250HK's åk lär väl inte vara helt omöjligt om man bortser ifrån att dem får förstärkning?

barrre Evolution Garage
24 maj 2006 · 394 Inlägg

Polisens bilar är inte bara olagliga med trim. Dom väger dessutom långt över godkänd maxvikt! Vet att på volvo så sätts det på speciella "polisdämpare" på alla polisbilar för att dom ska palla mer vikt!

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
viccoA
24 maj 2006 · 3 110 Inlägg

Jag prenumerar på tidningen polishunden. I tidningen har jag bla. läst att polisbilarna med hundar oftast kör den motorsvagare varianten av V70 dvs 2.4T 2.5T och att de var avundsjuka för att i princip alla andra poliser som har Volvo kör T5.

Frågan om polisens bilar är olagliga eller inte, de är såklart typade för högre last med sina "polisdämpare" osv så klart att de kan ha mer last än annars. Är väl inget konstigt? Däremot chip trim om det utförs av eftermarknadsfirma verkar kanske mer skumt. Skulle tro att volvo och saab erbjuder polisen en vassare mappning från fabrik om de köper ett antal bilar, man kan ju hoppas att även detta står i reg bev....men jag är väl naiv tongue

Kigge
24 maj 2006 · 7 Inlägg

Och barre har du källa till att de har speciella polisdämpare? Vet ju att det florerar rykten om de sk ambulansdäcken, så jag frågade en ambulansförare om de hade specialdäck, han hade aldrig hört talas om något som hette så ens....

"Det handlar om föraren, flyktväg, att man ska komma ifrån fort innan polisen hinner få förstärkning och om man väljer att dumpa bilen så bör man springa utav bara helvete så inte hundarna får upp spår..."

Ja DÅ lär du få kuta för det tar väl timmar för spåren att försvinna, en hund har ju ett jävuluskt luktsinne wink.


Jag kan ställa mig till skaran som tror att polisen kör trimmat, MEN absolut inte förrän motorgarantin gått ut, menar, kul om en bil från 2006 rasar 2007 och det visar sig vara chip/trimmet då får de ingen ersättning alls? Billigt...

barrre Evolution Garage
24 maj 2006 · 394 Inlägg

Kigge skrev:
Och barre har du källa till att de har speciella polisdämpare? Vet ju att det florerar rykten om de sk ambulansdäcken, så jag frågade en ambulansförare om de hade specialdäck, han hade aldrig hört talas om något som hette så ens....

Jag ser att jag skrivit fel... menade fjädrar och inte dämpare! Så rättelse: dom har speciella FJÄDRAR! Och detta har jag sett med egna ögon när jag vart och jobbat på Volvo där dom sätts på. Detta är ju ganska logiskt också, eftersom dom behöver bättre väghållning pga högre hastigheter i utryckning (än dom flesta Svensson), och framför allt högre vikt.
Sen kan det hända att dom har speciella dämpare också, men det kan jag inte svara på.

viccoA skrev:
Skulle tro att volvo och saab erbjuder polisen en vassare mappning från fabrik om de köper ett antal bilar

Jag har även jobbat på Saab i Trollhättan för ett par år sen, och vad jag vet så var det inget speciellt med motorer på dom Polisbilarna (9-5) Isåfall hölls det väldigt hemligt. Men var även på motorlinan ett par veckor och hörde aldrig om något om polisbilar. Det var oftast vanliga standardbilar (fast vita då) med ganska snål utrustning. Sen var det nog lite dumt av Saab att skriva på Specen att det är en Polisbil.... är ju ändå ett par hundra arbetare som bygger bilen, och ALLA gillar ju inte poliser wink Man såg ju en hel del kul som gjordes på dom bilarna..... folk som drog avsiktlig snegänga på bromsrören, fullt med gammal snus mellan innertaket och karossen, inristat "SNUTJÄVEL" innanför dörrsidorna m.m


Mvh
//Barre

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
Jonte67
25 maj 2006 · 6 Inlägg

Har själv pluggat 3 terminer på PHS men la ner det för jag kom på bättre tankar.. haha. nej då, lite mer seriöst var det nog, familj mm.

Var uppe och gjorde praktik i Uppsala och i garaget stod en vinröd 855 T5 som tydligen skulle vara rejält uppstressad. Min handledare sa att en polis hade fått upp den i 300 knyck utan problem.
Kollade in under och såg dämpare och fjädrar av nån racing form, grövre rör hela vägen.
Såg riktigt kul ut.
Men den var den avställd pga nedskärningar eller nått. vad som skulle hända med den var ovisst.

Övrigt så tycker jag att dom flesta poliser jag träffat på praktik mm. Speciellt yngre "drömmer" om en rejäl biljakt.

Måste bara berätta!!! På en SAO "praktik" i mellan sverige åkte jag med en hundförare och fick larm om pågående inbrott, en klass kompis till mig åkte i en annan IGV bil som redan var på väg dit. Helt plötsligt så mötte dom bilen som sågs på plats och vände om. Biljakt!!! Tänkte vi.. shit..
IGV bilen ropade upp oss att blockera vägen efter en lång kurva som dom var på väg mot.
Dåren i jakt bilen körde om i kurvan och smällde rätt in i en bil med 2 småbarn som hann smita förbi våran spärr. Det var fan det värsta jag varit med om i mitt liv, vilken jävla smäll.

Kontentan!!!??? big_smile

Kör inte om i en kurva vid polis jakt. hehe wink

Fredrik.Gustavsson
25 maj 2006 · 2 123 Inlägg

Klart att polisens bilar inte är orginal.
Då skulle en vanlig 95-aero åka ifrån dom.
Men det gör dom inte hur som helst.
Man förstår att bilar är minst chippade iaf.

AudiS LicensSvetsare
25 maj 2006 · 280 Inlägg

Finns en historia om 2 killar som recade här, körde förbi en poliskontroll i 250 blåss, sen körde dom ifrån fabror blå och gömde sig i en skog ett bra jävla tag, helikopter och en jävla massa bilar letade, det var ett jävla pådrag!   

Dom är lite av kändisar här nu!   Detta var dock före mina dagar som bilförare!

Kul att höra sådant, inte precis som när man var 15 och alla körde ifrån polisen titt som tätt!

Men för övrigt så är det självklart att polisen har körutbildning, men man behöver givetvis inte vara bra på att köra bil för det, deras träning går tex inte att gämföra med någon som ligger och pressar på bana med gämna mellanrum!

Slår man yxan i båten får man ro som fan!
Audi S3 (2000)
Phaetoon
25 maj 2006 · 8 156 Inlägg

Det är väl olika på olika polisdistrikt. Många större disktrikt har med största säkerhet uppgraderat sina bilar med en massa tillbehör. Dom mindre distrikten har nog bara ett par bilar som är modifierade.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
MeloveGolf Vw trimmare
25 maj 2006 · 2 995 Inlägg

volvo kan skriva intyg till polisen om ökade kw/nm värden(Inom rimliga gränser +20% lr liknande).Men att dom skulle gå i "300 blås" och ha "250-300Hk" nja men om alla nu som SKRIVER så kan ju ta å fixa fram lite bevis?

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
AudiS LicensSvetsare
25 maj 2006 · 280 Inlägg

Phaetoon skrev:
Det är väl olika på olika polisdistrikt. Många större disktrikt har med största säkerhet uppgraderat sina bilar med en massa tillbehör. Dom mindre distrikten har nog bara ett par bilar som är modifierade.

Om man tänker efter hur polisbilar som har brådis går så har iallfall aldrig jag lagt märke till något ovanlig prestanda, snarare tvärt om, och Malmö får väl räknas till ett av dom större distrikten!

Slår man yxan i båten får man ro som fan!
Audi S3 (2000)
Fel_xi
25 maj 2006 · 211 Inlägg

Du kanske skulle ta en titt på http://videos.streetfire.net/category/C … F9C04D.htm
...där lyckas dom ju iallafall wink

Juultomten
1 juni 2006 · 1 Inlägg

herregud va folk svarar på frågor och skriver åsikter när dom inte har en aning om vad som är rätt..  ett bevis på att 90% av internetkällor är osanna ? tongue

En polisbil är chippade och har utrustning så att den klarar hastigheter och grym körning. som stötdämpare, stabiliseringsstag, speciella däck, osv.. att dom har 250hk+ kan nog stämma väldigt bra! och att dom kommer upp i 250km/h är väl ingen speciell överdrift .. de gör ju många nya bilar med fina motorer wink

och för att återgå till huvudfrågan från killen som startade tråden.. idioten om jag får säga så ... ? tongue   om du försöker köra ifrån snuten så ska du vara rejält förberedd... veta exakta vägarna, gömställena, allt..  "galnast vinner" visst, om du inte tänker på 2 barnsfamiljen som du får i möte när du kör om en bil o du tror att du hinner.. PANG!! ..... 

iallafall så pratar jag med erfaranhet .... försök INTE köra från snuten!! dom blir INTE glada när dom får stopp på en.... kan blöda rejält från deras ficklampor...................


MVH

murrebilmeck
1 juni 2006 · 3 Inlägg

Du äger bilen du ansvarar för den, skit enkelt.

Agazzie Inget liv utan Quattro
1 juni 2006 · 116 Inlägg

MeloveGolf skrev:
volvo kan skriva intyg till polisen om ökade kw/nm värden(Inom rimliga gränser +20% lr liknande).Men att dom skulle gå i "300 blås" och ha "250-300Hk" nja men om alla nu som SKRIVER så kan ju ta å fixa fram lite bevis?

Hallå?! Det sitter la T5or i snutens bilar, vilket innebär 250hk original? det troliga är ju också som tidigare är nämnt i tråden att dom är chipade. Så 250-300hk kan nog mkt väl stämma.

-PINNEN-
1 juni 2006 · 409 Inlägg

MeloveGolf skrev:
volvo kan skriva intyg till polisen om ökade kw/nm värden(Inom rimliga gränser +20% lr liknande).Men att dom skulle gå i "300 blås" och ha "250-300Hk" nja men om alla nu som SKRIVER så kan ju ta å fixa fram lite bevis?

är det mig du pratar om?

GÖr Som Ford KÖp Volvo!
-PINNEN-
1 juni 2006 · 409 Inlägg

Grim skrev:

sveddan skrev:

Stoltz skrev:
Låt säga att jag kommer och kör lite för fort å så står polisen med lasern och vinkar in mig.
Om jag då drar iväg, får dom då gripa mig efteråt (typ dagen efter) om dom har reg nr.Eller måste dom kunna bevisa att det var jag som körde...

Kan vara bra att veta...  smile

Polisen skulle nog bränna efter dig för att få stopp på bilen, de är GANSKA välutbildade i bilkörning och du skulle förmodligen inte ha nån chans.

Ehhh, polisen bra förare? inte många då! Dom har utbildnings väg 1 mil från mig å där har det varit polis bilar i diket många gånger. Sedan tror jag inte en gammal sur V70 skulle hänga på en s2, ens orginal.

men tjena nu säger du imot dig själv! dem har ju övnings vägar för att ÖVA jisses haha. "tänk"

GÖr Som Ford KÖp Volvo!
stratovarius
1 juni 2006 · 31 Inlägg

Vette sjutton om poppo är speciellt mycket bättre, visst är dom bättre på bilkörning än de flesta men inte långt över..var väl här i Avesta för 2 år sedan dom Jagade en Nissan 200sx i 250 km/h men sen la Nissan på ett ställ in på ett industriområde där jag och många andra var medans polisen lyckades missa en gigantisk refug mitt i vägen och voltade 20 meter och mejade ner en lyktstolpe och sen ner i ett krondike.. lyckades fånga det på film med digitalkameran jag hade med mig samt att jag var först fram till bilen..

LocKtar Herr
1 juni 2006 · 1 722 Inlägg

va iofs en 200sx dom jagade, inte lätt då :>

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang