Varfor blir inte min lack bra?

Olsa66
9 november 2009 · 236 Inlägg

Hej..Jag har lackat lite plast detaljer,lacken ser fin ut men den tåler inget..Varfor det?det blir veldig snabt repor!   Så lackade jag. Først gikk jag over med white sprite,så pusspapir 400,så plast primer,grunn lack och klar lack..Vad gjør jag fel?

BMW 328 "Kolfiiiiber bimman" (1999)
Peugeot 206RC "Lillen" (2004)
Audi A4 "Space ship" (1997)
Germax
9 november 2009 · 12 086 Inlägg

Sprayfärg?

Det är största nackdelen med sprayfärg, det tål inget. Det är bara acceptera.

bear_volvo
9 november 2009 · 283 Inlägg

har den härdat riktigt?smile

Attenator
9 november 2009 · 404 Inlägg

Vad är det för färg egentligen? Mycket har väl att göra med vilken "bas" sprayfärgen har, om den är tillverkad för att appliceras på stål, trä, metall osv. Det går iaf här i stan att åka till Färghuset och låta dem blanda till en sprayfärg för det ändamål man tänkt sig, fungerar klockrent om de "läser av" lacken på bilen.

BMW 2002 (1972)
Olsa66
9 november 2009 · 236 Inlägg

Burk farg,dom blandade til meg på fargspesialisten:) Ar 2 komp både bas farg och klarlack.den har hardat i 2 veckor nu och ar inte bra!Vad ar fel?

Peugeot 206RC "Lillen" (2004)
Audi A4 "Space ship" (1997)
BMW 328 "Kolfiiiiber bimman" (1999)
Thullen
9 november 2009 · 1 653 Inlägg

felet är att du förväntar dig ett vettigt resultat av sprayburk, det är totalt värdelöst...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Olsa66
9 november 2009 · 236 Inlägg

Men har hørt at manga har fått ett bra resultat på div små delar!smile

Olsa66
9 november 2009 · 236 Inlägg

3 lager av varja..Ar det fel?

boffe_racing
9 november 2009 · 66 Inlägg

håller med thullen sprayburk= skit, skulle satsa på att bland en riktig 2k färg och airbrusha det, plasten kan också vara för "fet" så det inte går att måla

Chevrolet malibu ss "low and fast" (1965)
BMW 523 (1997)
myran Foto/Bilnörd
9 november 2009 · 1 541 Inlägg

Min erfarenhet är att sprayburks lack härdar fruktansvärt dåligt om det är kallt eller fuktigt.

Vilken miljö har du lackat i?

Sprayburks lack funkar helt okay om man köper 2k som är ny blandad och inte stått på hyllan i evigheter.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Germax
9 november 2009 · 12 086 Inlägg

Jag har ju redan svarat, men det verkade inte gå in. Sprayfärg är inte hållbart, det kan bli finfin finish om man är duktig. Men det tål inget, och det har främst med att den är lösningsbaserad. En 2k färg blir mkt hårdare.

alexxe En gång till nu
9 november 2009 · 760 Inlägg

En Lack måste härda!  du kan sätta repor i det hur lätt som helst t.om efter en vecka.
pilla inte på grejerna mer än vad nödvändigt ont måste i början.

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
alexxe En gång till nu
9 november 2009 · 760 Inlägg

Olsa66 skrev:
Burk farg,dom blandade til meg på fargspesialisten:) Ar 2 komp både bas farg och klarlack.den har hardat i 2 veckor nu och ar inte bra!Vad ar fel?

missa detta inlägg, svaret är att de är för lite härdare i 2k lacken.. bara att tvätta bort all färg och göra om med en riktigt dosering härdare.

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
Olsa66
11 november 2009 · 236 Inlägg

Det ar riktig mjukplast,bør jag skicka den inn til lackerare?:)Det ar en M3 lapp som skal på bakluckan..Ar sprayat i en garasje  som det ar 16 grader i ca..

Senast redigerat av Olsa66 (11 november 2009)

joonte_ got stance?
16 november 2009 · 546 Inlägg

när man lackar "mjuka plaster" som finns i vissa vingar och lister så MÅSTE man ha mjukmedelm i lacken. då är det direkt uteslutet med sprayburk. du måste få bort den färgen och lägga på färg med mjukmedel, exakt hur det blandas kan jag inte, men kan ta reda på. men tror att den bästa lösningen i detta fall är att lämmna in den till en lackerare. Tyvärr, men plast kan vara ren skit.

夢の力
Honda Civic "EK3" (1998)
KBerglund Bilskadeentusiast
16 november 2009 · 291 Inlägg

Jag kan säga att jag målar minst en stötfångare om dagen som är sladrigare än en vinge/läpp. Och jag använder aldrig mjukmedel.
Jag säger som många andra att spray är skit.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang