Det är ganska självklart att det är så...
Testet gällde en Volvo 940 mot en Toyota yaris och 940n är då tyngre.
Vad som då ligger 940n i fatet är att den har en äldre konstruktion som inte är tillverkad med en tanke på offsetkrockar.
Bättre konstruerade frontstrukturer som sprider ut energin (på en 940 står rambalkarna bara ut som två "spjut" utan nånting som knyter ihop dem så särskilt bra, lite alukrafs bakom stötfångaren mest). När då bara den ena träffas så får den helt enkelt ta emot en fruktansvärd smäll. Bättre konstruerade förarutrymmen med mer förstärkningar och ökat användande av höghållfasthetsstål m.m. gör att hjul, instrumentpanel osv. inte tränger in på samma sätt...
Men en 940 har en sak som sin stora fördel, vikten.
Toyotan kommer då få utstå en tuffare krock än 940n vilket ökar på G-krafterna, som i tillräckligt stor mängd kan vara direkt dödande. Det visade sig t.ex. på att bröstbelastningen på föraren var MINDRE i Volvo 940 än i Toyota.
I baksätet sitter man långt ifrån hårda islagsytor, man har ingen ratt att slå i, inga pedaler, framhjul osv. som kan orsaka skador. Det är bara smällen (the smell) som orsakar skador, det plötsliga stoppet.
Så även om föraren klarar sig sämre i en 940 tack vare stor inträngning i kupéutrymmet, så klarar sig passagerarna som inte sitter där smällen så att säga är koncentrerad som här, bättre.
Sen så har det väl inte så mycket med Volvo eller fabrikat över huvud taget att göra... Att använda detta som argument för att "VOLVO SUGER" är ju bara barnsligt. De flesta äldre bilar har en konstruktion liknande Volvons och de flesta av dem är faktiskt sämre.
Men en 1996 940 var gammal redan som ny. I grund och botten är det en 1982 760 där säkerheten vid en frontalkrock bara förbättrats genom bältessträckare och airbag.
Toyotas jämnstora bil heter som bekant Camry och kom i sin första generation 1983 (dvs. ungefär jämngammal med 760). Stoppa in bältessträckare och airbag i en -83 Camry och testkrocka en mot en Volvo C30, och resultatet skulle troligen bli skrämmande.
En 850 hade tagit smällen bättre. Faktiskt varit lite mer intressant att se också, vet man lite om krocksäkerhet så vet man också att 940 inte alls är särskilt bra utformat för offsetkrockar, däremot hade det blivit en mer jämntuff match med en 850, eller kanske en Saab 9000, och där hade det varit RIKTIGT intressant att se utgången, för just där är det någonting som det är svårare att säga nåt om på förhand.
Senast redigerat av Volvo544special65 (10 november 2009)