Uppstart efter motorrenoveringJaha då har vi kommit till den stunden som jag länge väntat på. Uppstart av S2an.
Har haft en del strul när motorn sattes ihop. Det började med att jag lyckades få oljeröret till oljestickan, på fel sida om vattenröret vilket resulterade i att jag blev tvungen att plocka bort insuget och vattenröret.
När det va ihop igen så slog jag i kylarvatten och skulle jag ju inte ha gjort. Bilen läckte vatten på två ställen, frostpluggen bak på toppen samt returen från turbon. På någon timma så var det slut på vatten i bilen. Såklart så hann ju jag åka ifrån garaget innan det började läcka. Så det va en liten pöl när jag kom tillbaka.
Jag bytte frostplugg på toppen, tätade läckan på returslangen och slog i vatten igen. Denna gången verkade det hålla tätt. Jag slog även i olja i motorn, 4.5 liter som det ska vara. Inga synliga läckage på det såg jag heller.
Efter allmän kontroll av diverse slangar och skit så var det dags för provstart. Med kontakterna till spridarna urkopplade drog jag runt motorn några varv på starten för att få runt lite olja i motorn.
När jag skulle sätta tillbaka kontakterna kände jag att det luktade bensin, mycket bensin. Det visade sig att fuelrailen läckte, inte mycket men ett par otroligt fina strålar strilade ut bensin över motorn.
Jag gjorde några försök att först svetsa sen löda ihop railen men det läckte iaf.
Jag kollade runt bland kompisar som också skruvar S2 och fick tag på en ny rail. Med den monterad så var bensinläckan ett minne blott. Det var dags för en ny provstart...
http://www.garaget.org/video/106958Ja som ni såg helt otroligt, bilen startade direkt och på första försöket. Att jag blev förvånad.
Den går otroligt fint i motorn efter renoveringen, det ända är att det ibland blir överslag i fördelarlocket. Som man ser i filmen så får jag en rejäl stöt när jag pillar på den. Vi märkte även att packningen mellan insug och spjällhus läcker.
Vi har nu varmkört bilen några gånger utanför garaget och allt verkar fungera bra. Bara mindre saker att fixa till. Ska väl varmköra några gånger till och sen byta olja. Finns lite givare och skit som måste kopplas in också. Så det är lite pyssel innan en ordentlig provkörning kan komma på tal.
Tack Cusen återigen för fuelrailen!