3135
Sök

Breddad Audi S2 -91 - Update 18/10 Bromsar

Drömbilen som behövde lite kärlek. Sen skulle den in och få lite nya bussningar och blev stående i flera år. Det här är min vision om hur en S2 borde ha byggts från början.

194 470 Visningar
Uppdaterades senast 22 oktober 2012
86 Inlägg
3 april 2011
#161
Bra jobbat, ser fram emot den färdiga "produkten" smile
Såg att du ska köra AAN insug, hur mycket är det som måste bytas och moddas för att det ska passa, servopumpfäste? Vattengrenrör? Gaswire? Vilket spjällhus? Vilken rail och btr? Etc..  Har själv funderat på detta insug men inte satt mig in i vad som krävs.
Senast redigerat av quattro (3 april 2011)


135 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#162
quattro skrev:
Bra jobbat, ser fram emot den färdiga "produkten" smile
Såg att du ska köra AAN insug, hur mycket är det som måste bytas och moddas för att det ska passa, servopumpfäste? Vattengrenrör? Gaswire? Vilket spjällhus? Vilken rail och btr? Etc..  Har själv funderat på detta insug men inte satt mig in i vad som krävs.

Kul att du frågar smile

Man måste antingen byta eller modda vattenröret. Jag har moddat 3B vattenröret, pipen som går till kylaren har jag sågat av och riktat rakt ut istället för snett uppåt. Servo fästet har jag flyttat framåt ca 2cm. Det blir ett spår ledigt längst ut på remhjulet om man plockar bort ac kompressorn. Gasvajer kör jag som den är har fått bygga ett nytt fäste för den bara. Jag kör 3B spjäll men jag tror att det går lika bra med AAN. Fuelrail skulle det nog vara enklast att köra AAN för då passar den bäst på insuget, jag har moddat min original och så har jag pressat nya slangar. Sen måste man ställe vattenkylaren på snedden.
jag har flyttat fram fästet i botten samt det som sitter på rambenet. Sen kör jag en 14" elfläkt.
Sen fick jag göra lite special för tomgångsmotorn, förlänga spjällkontakten och lufttempgivaren.

Jag har ävem sågat upp mitt insug i botten och tagit bort servicekanalerna.


German Engineering
9 083 Inlägg
3 april 2011
#163
Härligt smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

vw67.se
237 Inlägg
3 april 2011
#164
Har just läst igenom tråden mycket grymt bygge, kommer att följa.
Undrar lite hur mycket skärmarna är breddade.

MVWH: Daniel


187 Inlägg
3 april 2011
#165
Riktigt fin bil!!!...hur gör du med kylaren när du kör med AAN insuget?

Edit:Hittade svaret smile
Senast redigerat av Svanb3rg (3 april 2011)

Never underestimate the power of stupid people in large groups...

135 Inlägg
5 april 2011
Trådstartare
#166
Uppdatering Motorrenovering

Nu sitter motorn i bilen igen. Med hjälp av en god vän så skrivades motorn ihop nu i helgen som va.
Det ända som saknas är toppen. Killen som ska fixa den har varit sjukskriven så vi får se när det blir klart.



https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17253/17253-891e0f8a3d08f1410a6b3413ca10380a.jpg
Nästan klar

https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17253/17253-3f91d2ad3cb727d1ba62ee3417257db1.jpg
Bara allt plock runtikring kvar

Nu väntar man bara med spänning på att få göra första provstarten. Man är lite smånervös redan nu men det ska nog gå bra.

Jag monterade även nya fälgar på bilen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17253/17253-705c8a3e265a2292401f4f95ad274639.jpg
Sådär ska det se ut.

Jag tänkte att det är väl synd att ha dom vita på när bilen ska slipas av och lackas.


Touch by U
910 Inlägg
35 Inlägg
2 419 Inlägg
9 april 2011
#170
Grymt projekt! Klart detta följs big_smile


135 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
#171
Uppdate Motorbygget

Jag har inte haft någon inspiration att skriva något i projekt tråden på ett tag. Har väl egentligen inte det nu heller. Men jag kan ju bjuda på lite bilder då kamerafingret fungerar bra.

Här kommer lite bildet på motorrenoveringen. Börjar med lite bilder på toppen.
Insugssidan
https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17253/17253-0afa7ec08f37a8577993c2fd85689515.jpg
Förbrängingsrum
https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17253/17253-d7c80a159f99669cc42edf33a308d01c.jpg
Avgassidan
https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17253/17253-d096d0dd180f430a78d7f805a46afbc1.jpg

Toppen monterad på blocket
https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17253/17253-212ae4808d5cf1abfad56e09edb79065.jpg

Grenrör, turbo, WG, DP på plats. Även insuget sitter där det ska.
https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17253/17253-1ca79a45c5b0e4321753f0d931767537.jpg

IC, tryckrör, lite el, kylare mm. på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17253/17253-e149352391ca1a88b881d75cbf9e9bee.jpg

Som en liten bonus grej så visar jag en liten idé som jag har fått.

Vända 15" plåtisar ger fan ett riktigt fränt stuk på bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17253/17253-82c818b26ad7b8879eb27f7a089c0fdc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17253/17253-0229e82d9ecfaccb7b3105b3f5435c77.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17253/17253-ce89802aed5580df1426283c1329d046.jpg

Sen har jag även som jag tidigare pratat lite om kompliterat avgassystemet

https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17253/17253-1734c66343b0dd4ac4eda3a76ea25d29.jpg

Som sagt inte så mycket text, får se om andan faller på någon dag. I så fall får jag väl skriva några rader.


600 Inlägg
17 maj 2011
#172
mycket bra du wink fortsätt gärna att uppdatera så ofta du kan. He e ett fint arbete du gör, fortsätt så wink


59 Inlägg
18 maj 2011
#173
Helt underbart att se att motorn kommer ihop nu!! Blev lite Nascar stuk på kärran med plåtisarna och jag gillar't!! //Kämpe på mvh.

181 Inlägg
5 juni 2011
#174
Tja! trevligt projekt! kommer att följas! smile

jag måste bara fråga en sak. min lillebror håller på med ett liknande projekt. E30 med glasfiber breddare.
stadga du upp skärmarna något, eller använde du någon annan metod ? för bakskärmarna är ju bärande liksom.

lycka till med projektet! big_smile

Projektet Volvo 740 Turbo Intercooler.

ÖstersundsGatbilar
1 570 Inlägg
5 juni 2011
#175
ser ju stenhårt ut med dina vända fälgar wink

Kolla gärna in mitt nya projekt
Skyline R33 Zeemax Widebody "The Continue"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261823

135 Inlägg
7 juni 2011
Trådstartare
#176
Robbaco1 skrev:
Tja! trevligt projekt! kommer att följas! smile

jag måste bara fråga en sak. min lillebror håller på med ett liknande projekt. E30 med glasfiber breddare.
stadga du upp skärmarna något, eller använde du någon annan metod ? för bakskärmarna är ju bärande liksom.

lycka till med projektet! big_smile

Tackar tackar!!

Jo då visst har jag stadgat upp bilen efter att jag sågade ur skärmarna bak. Jag satt i en dragbåge i bilen samt stadgad upp bilen med ett bakre övre krängningshämmarstag. Det finns säkert bilder på det tidigare i tråden. Om inte så finns det garanterat bilder i mitt fotoalbum.

Sen är det rätt så viktigt hur man gör innerskärmanrna. Jag har lagt ett tunt alu nät som jag sedan har plastat på båda sidor om. Plasten är fruktansvärt stark så man kan utan problem lyfta bilen i skärmkanterna bak.


181 Inlägg
7 juni 2011
#177
ok låter bra.
tack för svaret.!

Projektet Volvo 740 Turbo Intercooler.

135 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
#178
Uppstart efter motorrenovering

Jaha då har vi kommit till den stunden som jag länge väntat på. Uppstart av S2an.

Har haft en del strul när motorn sattes ihop. Det började med att jag lyckades få oljeröret till oljestickan, på fel sida om vattenröret vilket resulterade i att jag blev tvungen att plocka bort insuget och vattenröret.
När det va ihop igen så slog jag i kylarvatten och skulle jag ju inte ha gjort. Bilen läckte vatten på två ställen, frostpluggen bak på toppen samt returen från turbon. På någon timma så var det slut på vatten i bilen. Såklart så hann ju jag åka ifrån garaget innan det började läcka. Så det va en liten pöl när jag kom tillbaka.

Jag bytte frostplugg på toppen, tätade läckan på returslangen och slog i vatten igen. Denna gången verkade det hålla tätt. Jag slog även i olja i motorn, 4.5 liter som det ska vara. Inga synliga läckage på det såg jag heller.

Efter allmän kontroll av diverse slangar och skit så var det dags för provstart. Med kontakterna till spridarna urkopplade drog jag runt motorn några varv på starten för att få runt lite olja i motorn.
När jag skulle sätta tillbaka kontakterna kände jag att det luktade bensin, mycket bensin. Det visade sig att fuelrailen läckte, inte mycket men ett par otroligt fina strålar strilade ut bensin över motorn.
Jag gjorde några försök att först svetsa sen löda ihop railen men det läckte iaf.

Jag kollade runt bland kompisar som också skruvar S2 och fick tag på en ny rail. Med den monterad så var bensinläckan ett minne blott. Det var dags för en ny provstart...

http://www.garaget.org/video/106958

Ja som ni såg helt otroligt, bilen startade direkt och på första försöket. Att jag blev förvånad.
Den går otroligt fint i motorn efter renoveringen, det ända är att det ibland blir överslag i fördelarlocket. Som man ser i filmen så får jag en rejäl stöt när jag pillar på den. Vi märkte även att packningen mellan insug och spjällhus läcker.

Vi har nu varmkört bilen några gånger utanför garaget och allt verkar fungera bra. Bara mindre saker att fixa till. Ska väl varmköra några gånger till och sen byta olja. Finns lite givare och skit som måste kopplas in också. Så det är lite pyssel innan en ordentlig provkörning kan komma på tal.

Tack Cusen återigen för fuelrailen!
Senast redigerat av Josam (8 juli 2011)


Allfixare
1 475 Inlägg
7 juli 2011
#179
filmen funkar inte


135 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
#180
fish skrev:
filmen funkar inte

Ne jag märker det, la in en länk ovan ist.



Sök