2927
Sök

Vilka gymmar och vad äter ni för diet:)

89 Inlägg
30 november 2009
Nu har jag bara små kollat igenom tråden, men kunde inte se att ingen sagt att kreatin bara binder mer vatten i musklerna och därför ser man större ut snabbare. Men slutar man med kreatinet så försvinner det också (detta har jag inte kollat fakta på, utan tagit från kommentarer).
Sen ska man ta en pause då och då från kreatin (kommer inte ihåg varför, men kan leta länk om så önskas).
Sen proteindryck kan tas om man inte får i sig tillräckligt med protein i maten. Men som jag såg att folk skrivit redan: Kosttillskott är inga mirakelprodukter.
Tänka på att proteindrycken tas upp i magen (i blåsan/tarmarna skulle jag gissa), så man pissar ju inte ut det (om man inte tar för mycket intag av det).

1 926 Inlägg
30 november 2009
Uchiha skrev:
Nu har jag bara små kollat igenom tråden, men kunde inte se att ingen sagt att kreatin bara binder mer vatten i musklerna och därför ser man större ut snabbare. Men slutar man med kreatinet så försvinner det också (detta har jag inte kollat fakta på, utan tagit från kommentarer).
Sen ska man ta en pause då och då från kreatin (kommer inte ihåg varför, men kan leta länk om så önskas).
Sen proteindryck kan tas om man inte får i sig tillräckligt med protein i maten. Men som jag såg att folk skrivit redan: Kosttillskott är inga mirakelprodukter.
Tänka på att proteindrycken tas upp i magen (i blåsan/tarmarna skulle jag gissa), så man pissar ju inte ut det (om man inte tar för mycket intag av det).

Ja, kreatin binder vatten i kroppen, därför är det viktigt att dricka mycket vatten om du äter kreatin. En tumregel jag körde med var att aldrig pissa gult, jag pissa jämt "vitt" när jag åt kreatin, eller tränade över huvud taget.
Att göra uppehåll med kreatin behövs inte, det är helt ofarligt.
"Uppladdning" behövs inte heller, jag har aldrig kört med uppladdning när jag har börjat med kreatin.

(Detta jag skrev om nu var Monohydrat)

231 Inlägg
30 november 2009
Bara en massa inlägg hittills från grabbar som verkar väga 65kg o vill bli grova men inte längre så är det någon som har några bra ideér på hur jag som är ca 178 och väger runt 90 pannor ska bli av med ölmagen men samtidigt bygga mer muskler så vill inte ha nån bantardiet? Det är inte bara magen som väger utan har ganska bra grund att bygga på och tränar 4 ggr i veckan på gym med en ganska hård kroppsbyggar träning. Bara slänga in något cardio pass med extra löpning hemma kanske och fortsätta äta som vanligt?

461 Inlägg
1 december 2009
Konstapeln skrev:
von_blad skrev:
Sushikocken skrev:
Kan säga såhär jag. Körde på creatine och protein och malto det funka jävligt bra gick upp 10 kg på några månader. Problemet är att man ska hålla vikten efter man slutat, har gått ner de 10 kilona nu när jag nu slutat
med detta har iofs slutat träna också. Så det bästa är ju öka på käket så man tänjer ut kistan så man kan trycka in mer krubb.

Sedär, ett väldigt bra exempel på vad jag försökt säga i denna tråden... Kör man på protein och allt annat bös så går man ner några kilon igen när man slutar träna. Man pissar ut vikten, då det enbart är vatten.

Verkar dock vara omöjligt att förstå.

Du har inte funderat på att ex det kan vara för han slutat träna också? Vet du hur hans kost såg ut när han la av med allt?

Du borde stanna upp ett tag och tänka till känns det som och inte bara anta saker.
Om protein och kreatin var värkningslösa ja då är det nog en av dom största practical jokesén i historien

Jag själv och de andra jag vet som tränar utan massa tillskott går inte ner i vikt något större när vi tar ett träningsuppehåll, däremot de jag känner som kör på proteinpulver osv går oftast ner i vikt ganska snart efter de slutat träna. Därifrån drar jag mina slutsatser.

Det där med practical jokes, ger öppet luftfilter en massa extra effekt på t.ex. en Volvo 740gl? Nä, just det... Det bara låter lite mer.

BMW - Better Make Way

461 Inlägg
1 december 2009
MissMums skrev:
Ät keso! smile

Keso är bra att äta!

BMW - Better Make Way

461 Inlägg
1 december 2009
Forshem skrev:
Bara en massa inlägg hittills från grabbar som verkar väga 65kg o vill bli grova men inte längre så är det någon som har några bra ideér på hur jag som är ca 178 och väger runt 90 pannor ska bli av med ölmagen men samtidigt bygga mer muskler så vill inte ha nån bantardiet? Det är inte bara magen som väger utan har ganska bra grund att bygga på och tränar 4 ggr i veckan på gym med en ganska hård kroppsbyggar träning. Bara slänga in något cardio pass med extra löpning hemma kanske och fortsätta äta som vanligt?

Jaha, hur vet du hur mycket folk här har tränat och hur mycket dom väger?

Man kommer inte långt med den attityden...

BMW - Better Make Way

231 Inlägg
1 december 2009
von_blad skrev:
Forshem skrev:

Ska man behöva lägga till en smiley för att du (och möjligen flera ) ska förstå att det kanske var med lite glimten i ögat det var skrivet?

461 Inlägg
1 december 2009
Forshem skrev:
von_blad skrev:
Forshem skrev:

Ska man behöva lägga till en smiley för att du (och möjligen flera ) ska förstå att det kanske var med lite glimten i ögat det var skrivet?

Jag tycker då att de var svårt att se att de var ironi..

Men för att svara på din fråga, träna mage lite extra och stretcha höftböjarna om du har en hållning med mycket svank. då kommer putmagen puta mindre. Sedan är det väl så att det hade vart fint att ta en joggingpass utöver din gymträning tillsammans med att kanske äta lite mindre än vanligt. Skippa chipspåsar osv..

Jag har lite problem med för mkt svank (vilket gör att magen står ut trots att man inte är fet), och jag har börjat träna magen mer och stretcha höftböjarna, vilket jag tycker börjar ge lite resultat.

BMW - Better Make Way

89 Inlägg
1 december 2009
Tänka på att vid vikt nergång så ska man göra av med mer än man tar in. Medans när man bygger så ska man ju ta in några tusen kalorier (motsatsen).
Sen behöver man ingen bantardiet, utan bara se till att du gör dig av med energin du stoppar i dig.
Sen även det "von_blad" skrev med hållningen.

"Spelis"
Är det inte så att kreatinet tar mindre och mindre, därför man skulle ta en pause? (kan ha fel nu, orkar inte leta reda på fakta)

Snickar guru
278 Inlägg
1 december 2009
Jag själv och de andra jag vet som tränar utan massa tillskott går inte ner i vikt något större när vi tar ett träningsuppehåll, däremot de jag känner som kör på proteinpulver osv går oftast ner i vikt ganska snart efter de slutat träna. Därifrån drar jag mina slutsatser.

Det där med practical jokes, ger öppet luftfilter en massa extra effekt på t.ex. en Volvo 740gl? Nä, just det... Det bara låter lite mer.

Jo men man kan inte grunda sina uttalanden på att du och 1-3 andra inte gör. Jag vet folk som blir tjocka om dom slutar träna ex, likaså vet jag folk som går ner i vikt om dom slutar, jag själv går ner i vikt när jag jobbar mkt...
Det är ungefär som att säga att bara för mr olympia har kört på det här träningsschemat blir alla som han... kroppen är så olika från person till person.
Ex för mig tar inte kreatin lr liknande pulver medan jag vet vissa som får hur mkt ork som helst och orkar köra mera. Dock proteinpulver märker jag en bra skillnad på, inte att jag går upp flera kilo utan jag klarar mig hem och hinner duscha i lugn och ro, slipper stressa med mat för jag är hungrig, får i mig bra protein som hjälper mig bygga bra muskler, du förhindrar också att kroppen tar av musklerna.
Men vad vet jag... det jag vet är som jag skrev ovan att kroppen skiljer sig från person till person och att pulver funkar på vissa och på vissa inte. Men att bara säga att det är skit och inte funkar känns som mkt okunskap.

Nightrun 2007: 2a :)
Kör M3 E46..

461 Inlägg
1 december 2009
Konstapeln skrev:

Jo men man kan inte grunda sina uttalanden på att du och 1-3 andra inte gör. Jag vet folk som blir tjocka om dom slutar träna ex, likaså vet jag folk som går ner i vikt om dom slutar, jag själv går ner i vikt när jag jobbar mkt...
Det är ungefär som att säga att bara för mr olympia har kört på det här träningsschemat blir alla som han... kroppen är så olika från person till person.
Ex för mig tar inte kreatin lr liknande pulver medan jag vet vissa som får hur mkt ork som helst och orkar köra mera. Dock proteinpulver märker jag en bra skillnad på, inte att jag går upp flera kilo utan jag klarar mig hem och hinner duscha i lugn och ro, slipper stressa med mat för jag är hungrig, får i mig bra protein som hjälper mig bygga bra muskler, du förhindrar också att kroppen tar av musklerna.
Men vad vet jag... det jag vet är som jag skrev ovan att kroppen skiljer sig från person till person och att pulver funkar på vissa och på vissa inte. Men att bara säga att det är skit och inte funkar känns som mkt okunskap.

Mina uttalanden grundar jag i första hand på vad jag lärt mig från min gymnastiklärare i gymnasiet som var utbildad sjukgymnast och hade egen mottagning, han hade även tävlat i bodybuilding på SM-nivå (kom som bäst på sjätte plats). Killen var ett jävla uppslagsverk när det gällde allt som rörde kroppen, träning osv. Men det borde du vetat om du hade läst hela tråden...

Sedan har jag även upplevt att det han sagt stämmer även i verkligheten, och jag känner långt fler än 3 pers på gymmet, då man tränat ett par år.

Och visst, det är jättebra att du får i dig något direkt efter träning, smidigt med proteinpulver t.ex. Men det fungerar jättebra med en banan eller ett stort glas mjölk med en ostmacka också. Snabb energi inom en halvtimma är det som gäller.

Jag säger inte att det är skit, men fungerar gör det inte såvida du inte tränar för att vinna någon bodybuildartävlig osv. Det är ju dock jättebra att få i sig något direkt efter träning. De går ju absolut inte sämre än vanligt, men inte bättre heller. Sedan är det ju en risk att det innehåller förstadiet av anabola steroider. Det ska man inte heller glömma.

Och som jag också skrivit tidigare i tråden så behöver man endast 1g/kilo kroppsvikt protein per dag om man inte tränar överdrivet, då kan det uppgå till 1.1-1.2. Vilket man enkelt får i sig av vanlig mat.

Så kallar du mina påståenden för okunskap, så kallar du indirekt min gamla gymnastiklärares påståenden för okunskap. Tror absolut inte du vet mer om hur kroppen fungerar osv än honom. Så jag tänker stå fast vid det jag skrivit.
Senast redigerat av von_blad (1 december 2009)

BMW - Better Make Way

1 814 Inlägg
1 december 2009
Timjoh skrev:
Vad skulle ni rekomendera då väger 67kg inte så mkt men värkligen inget fett.

tränar oftast 3-4 gånger veckan kommer det bli, ska äta bättre mat om man säger så.

Men ska jag äta mitt creatin och proteinpulver eller vad skulle ni rekomendera,
Någon som är van gymmare och vet vad man oftast behöver för att köra på normal nivå för en vanlig människa som vill ha lite mer muskler på kroppen, gärna en länk till det från tlx gymmgrosisten då jag har rabat där.

Hadde värkligen varit snällt smile

Har du några direkta frågor om träning kan du bara skriva i min GB så svarar jag så gott jag kan. Kost kan jag också en hel del.

Men jag upprepar det jag sa innan, det är viktigare att träna rätt och att äta rätt typ av mat än att käka protein och kreatin (och andra kosttillskott).

Det jag säger grundar sig i  biologi (läser Biologi B just nu) Idrott och Kostlära (läser B idag) och egna erfarenheter från både gym och annan träning.

101 Inlägg
1 december 2009
Alla individer har olika förutsättningar att gå ned i vikt alt lägga på sig muskler, dels pga olika förbränning, kroppsbyggnad, ålder och framförallt gener.

Att föreslå en viss typ av träning och diet, kanske fungerar på vissa.
Men självklart är regel nummer 1 vid viktminskning, att inta mindre kalorier än man gör av med.
Vid muskelbyggnad rekommenderar jag bara att prova sig fram med olika förslag.

Och ja, jag tränar själv, är 39 år gammal 195cm lång 102kg, ej fet(ej deffad heller).....och jag har fått lägga om både diet och träningsform vartefter åldern blivit högre.
Senast redigerat av M635Forever (1 december 2009)

Snickar guru
278 Inlägg
1 december 2009
von_blad skrev:
Konstapeln skrev:

Mina uttalanden grundar jag i första hand på vad jag lärt mig från min gymnastiklärare i gymnasiet som var utbildad sjukgymnast och hade egen mottagning, han hade även tävlat i bodybuilding på SM-nivå (kom som bäst på sjätte plats). Killen var ett jävla uppslagsverk när det gällde allt som rörde kroppen, träning osv. Men det borde du vetat om du hade läst hela tråden...

Sedan har jag även upplevt att det han sagt stämmer även i verkligheten, och jag känner långt fler än 3 pers på gymmet, då man tränat ett par år.

Och visst, det är jättebra att du får i dig något direkt efter träning, smidigt med proteinpulver t.ex. Men det fungerar jättebra med en banan eller ett stort glas mjölk med en ostmacka också. Snabb energi inom en halvtimma är det som gäller.

Jag säger inte att det är skit, men fungerar gör det inte såvida du inte tränar för att vinna någon bodybuildartävlig osv. Det är ju dock jättebra att få i sig något direkt efter träning. De går ju absolut inte sämre än vanligt, men inte bättre heller. Sedan är det ju en risk att det innehåller förstadiet av anabola steroider. Det ska man inte heller glömma.

Och som jag också skrivit tidigare i tråden så behöver man endast 1g/kilo kroppsvikt protein per dag om man inte tränar överdrivet, då kan det uppgå till 1.1-1.2. Vilket man enkelt får i sig av vanlig mat.

Så kallar du mina påståenden för okunskap, så kallar du indirekt min gamla gymnastiklärares påståenden för okunskap. Tror absolut inte du vet mer om hur kroppen fungerar osv än honom. Så jag tänker stå fast vid det jag skrivit.

Men ok, din gamla gympa lärare säger en sak. Tvivlar dock på att han INTE tagit ett kosttillskott om han tävlat i BB.
Men då vänder vi på det, finns hur många (ex kostrådgivare, pt osv) som helst som säger som jag att du ska ha upp till 2 g/kg. Tränar du mkt så behöver du mera. Den protein mängden du angivit är typ någon som bara är på gymmet 2 ggr i veckan och kanske cyklar lite där, lyfter något och går hem. Jag kör 5 dagar i veckan, jobbar med kroppen.

Ska jag sitta och jämföra vad andra kostrådgivare, pts, träningspersoner säger om saken och jämföra med din gympalärare? Det är ungefär som att diskutera bmw och audi, ingen ger sig. Det jag tycker är okunskap är att säga att det inte funkar för det inte funkar på dig och tydligen ALLA du känner som tränar. Tydligen måste man vara proffs atlet lr gympalärare för att veta något om träning och kost numera..

Nightrun 2007: 2a :)
Kör M3 E46..

Norrlänning
1 453 Inlägg
1 december 2009
jag tränar 2 timmar varje dag, och käkar helt vanlig mat! Sen i somras har jag gått upp ca 10 kg rena muskler. Har kompisar som tränar lika hårt och häller i sig proteingrejjer, och dom har inte lagt på sig ett kg sen i somras...  ja körde proteingrejjer förut ja med, men insåg att de ger bättre resultat med vanlig mat!

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Lageransvarig/Montör
378 Inlägg
2 december 2009
Ganska kul läsning detta då jag själv precis slutfört en högskoleutbildning som heter Fysisk aktivitet och hälsa, Den tar upp sambandet mellan att röra på sig och må bra. Min personliga åsikt är att äta protein och liknande är som att köra 402 med lustgas fusk enligt vissa inte för en del. Men som sagt var alla ser vi olika på allting. Men sen gymmar inte jag för att bygga enormt med muskler utan jag tränar så allsidigt jag kan med löpning, simning, cykling och gym allt för att ha en kropp som inte bara orkar att lyfta mest i bänk utan som också håller och orkar med saker och ting. Hoppas ingen ser något negativt i detta, jag har full förståelse i att vi alla är olika. Men mitt tips är att den allsidiga och naturliga träningen tillsammans med en mångsidig kost ger det bästa resultatet ur ren hälsosynpunkt. Men vad vet jag pulver och tabletter kanske funkar om man vill glänsa på gymmet.

___
\__
___o__|

461 Inlägg
2 december 2009
Konstapeln skrev:
von_blad skrev:
Konstapeln skrev:

Men ok, din gamla gympa lärare säger en sak. Tvivlar dock på att han INTE tagit ett kosttillskott om han tävlat i BB.
Men då vänder vi på det, finns hur många (ex kostrådgivare, pt osv) som helst som säger som jag att du ska ha upp till 2 g/kg. Tränar du mkt så behöver du mera. Den protein mängden du angivit är typ någon som bara är på gymmet 2 ggr i veckan och kanske cyklar lite där, lyfter något och går hem. Jag kör 5 dagar i veckan, jobbar med kroppen.

Ska jag sitta och jämföra vad andra kostrådgivare, pts, träningspersoner säger om saken och jämföra med din gympalärare? Det är ungefär som att diskutera bmw och audi, ingen ger sig. Det jag tycker är okunskap är att säga att det inte funkar för det inte funkar på dig och tydligen ALLA du känner som tränar. Tydligen måste man vara proffs atlet lr gympalärare för att veta något om träning och kost numera..

Jag har ingen aning om han har tagit kosttillskott eller inte, så det tänker jag inte uttala mig om.

Efter lite googlande så kunde jag inte se att "alla" säger att man ska ha 2g/kg. En intressant länk jag hittade: http://www.neon.sahlgrenska.gu.se/PDF/Rorelse.9.pdf

Sahlgrenska akademin lär ju ändå ha ganska så bra koll.

Och eftersom du inte träffat min gamla gympalärare, så kan du heller inte nedvärdera hans kunskaper, vilket du verkar göra.

Det är inte okunskap att dela med sig av sina egna erfarenheter. Jag kan tänka mig att många tror att det funkar eftersom de kanske inte stoppat i sig något direkt efter träningen från början. Sedan när de helt plötsligt köper proteinpulver, så får de i sig snabba kolhydrater direkt efter träningen, vilket gör skillnad från innan då man inte tog något.

Tänker inte ge mig, så detta var mitt sista inlägg.

PS. Kör du Audi? Fy fan..

BMW - Better Make Way

huh?
10 427 Inlägg
2 december 2009
von_blad skrev:
Efter lite googlande så kunde jag inte se att "alla" säger att man ska ha 2g/kg. En intressant länk jag hittade: http://www.neon.sahlgrenska.gu.se/PDF/Rorelse.9.pdf

Sahlgrenska akademin lär ju ändå ha ganska så bra koll..

Schysst info smile

Risk för förträngning av blodkärl lät inget vidare.

677 Inlägg
2 december 2009
Nu har jag inte läst igenom alla svar men angående kreatin så binder det vattnet i musklerna runt om på kroppen.

När jag hade min kreatin kur tidiare i höstas gick jag upp 10 kg på runt 1,5 månadader ( 99% vatten)
Kreatin gör så du kan utöva fler reps och ta mer vikt. Kreatin skapar även en anabolisk effekt som höjer testosteron halten i  kroppen och även ger dig finnar. Dock reagerar alla olika på kreatin, vissa märker ingen skillnad i prestation medan andra märker stor.
Jag såg en skillnad på runt 20-30% i mängden vikt jag tog. Mitt bästa tips för en bra träning är att köra ben pass minst en gång i veckan, tränar du mycket ben stimulerar du testosteron tillväxten och du märker resultat snabbare.

Jag är lite anti kosttillskott om man inte är "extrem", jag är skeptisk till alla "effekter" som de kan ge dig.
Men som någon nämnde tidigare i tråden så är vila lika viktigt som träning. Du vill inte skapa en katabolisk effekt
Senast redigerat av Bergkuist (2 december 2009)

1 926 Inlägg
2 december 2009
Ellertz skrev:
jag tränar 2 timmar varje dag, och käkar helt vanlig mat! Sen i somras har jag gått upp ca 10 kg rena muskler. Har kompisar som tränar lika hårt och häller i sig proteingrejjer, och dom har inte lagt på sig ett kg sen i somras...  ja körde proteingrejjer förut ja med, men insåg att de ger bättre resultat med vanlig mat!

Dra den för tomten också.

Man kan gå upp MAX 3-4 kilo ren muskelmassa per år, och då är det fan OPTIMALA förhållanden.

Uchiha skrev:
Tänka på att vid vikt nergång så ska man göra av med mer än man tar in. Medans när man bygger så ska man ju ta in några tusen kalorier (motsatsen).
Sen behöver man ingen bantardiet, utan bara se till att du gör dig av med energin du stoppar i dig.
Sen även det "von_blad" skrev med hållningen.

"Spelis"
Är det inte så att kreatinet tar mindre och mindre, därför man skulle ta en pause? (kan ha fel nu, orkar inte leta reda på fakta)

Njaa... Du "glömmer" väl vilket effekt det har om du inte cyklar det, dvs att om du slutar med det så du kanske orkar 2 rep mindre på en viss vikt så märker du effekten från kreatinet igen, typ..
Jag använde inte mitt kreatin i perioder, jag körde hela tiden utan uppehåll när jag åt kreatin.

Sök