Konstapeln skrev:
Jag själv och de andra jag vet som tränar utan massa tillskott går inte ner i vikt något större när vi tar ett träningsuppehåll, däremot de jag känner som kör på proteinpulver osv går oftast ner i vikt ganska snart efter de slutat träna. Därifrån drar jag mina slutsatser.
Det där med practical jokes, ger öppet luftfilter en massa extra effekt på t.ex. en Volvo 740gl? Nä, just det... Det bara låter lite mer.
Jo men man kan inte grunda sina uttalanden på att du och 1-3 andra inte gör. Jag vet folk som blir tjocka om dom slutar träna ex, likaså vet jag folk som går ner i vikt om dom slutar, jag själv går ner i vikt när jag jobbar mkt...
Det är ungefär som att säga att bara för mr olympia har kört på det här träningsschemat blir alla som han... kroppen är så olika från person till person.
Ex för mig tar inte kreatin lr liknande pulver medan jag vet vissa som får hur mkt ork som helst och orkar köra mera. Dock proteinpulver märker jag en bra skillnad på, inte att jag går upp flera kilo utan jag klarar mig hem och hinner duscha i lugn och ro, slipper stressa med mat för jag är hungrig, får i mig bra protein som hjälper mig bygga bra muskler, du förhindrar också att kroppen tar av musklerna.
Men vad vet jag... det jag vet är som jag skrev ovan att kroppen skiljer sig från person till person och att pulver funkar på vissa och på vissa inte. Men att bara säga att det är skit och inte funkar känns som mkt okunskap.
Mina uttalanden grundar jag i första hand på vad jag lärt mig från min gymnastiklärare i gymnasiet som var utbildad sjukgymnast och hade egen mottagning, han hade även tävlat i bodybuilding på SM-nivå (kom som bäst på sjätte plats). Killen var ett jävla uppslagsverk när det gällde allt som rörde kroppen, träning osv. Men det borde du vetat om du hade läst hela tråden...
Sedan har jag även upplevt att det han sagt stämmer även i verkligheten, och jag känner långt fler än 3 pers på gymmet, då man tränat ett par år.
Och visst, det är jättebra att du får i dig något direkt efter träning, smidigt med proteinpulver t.ex. Men det fungerar jättebra med en banan eller ett stort glas mjölk med en ostmacka också. Snabb energi inom en halvtimma är det som gäller.
Jag säger inte att det är skit, men fungerar gör det inte såvida du inte tränar för att vinna någon bodybuildartävlig osv. Det är ju dock jättebra att få i sig något direkt efter träning. De går ju absolut inte sämre än vanligt, men inte bättre heller. Sedan är det ju en risk att det innehåller förstadiet av anabola steroider. Det ska man inte heller glömma.
Och som jag också skrivit tidigare i tråden så behöver man endast 1g/kilo kroppsvikt protein per dag om man inte tränar överdrivet, då kan det uppgå till 1.1-1.2. Vilket man enkelt får i sig av vanlig mat.
Så kallar du mina påståenden för okunskap, så kallar du indirekt min gamla gymnastiklärares påståenden för okunskap. Tror absolut inte du vet mer om hur kroppen fungerar osv än honom. Så jag tänker stå fast vid det jag skrivit.