2684
Sök

Vilket Komp fårhållande ska man ha?

12 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
#1
Har en B23 motor som ska förbättras lite. Ingen turbo
Toppen ska planas.
Blocket planat för att få klämspalt.
weber förgasare.
Kolvarna har slipats ner och stakar har lättats.

VIlket kompressions förhållande ska man ha till en sån motor.
läste att 12,5 är väldigt väldigt mycke, jag har inte räknat ut än hur mycke det kommer bli.
Men efter som motorn fortfarnade är i bitar så kan man justera.

761 Inlägg
30 november 2009
#2
du bör nog inte gå över 12, det blir problem och man bör veta vad man gör när man ställer in grejerna, samt att i kombination med en hög tändkurva så kan det bli problem att ens få igång motorn. Den vill backtända på grund av kompet när man kör på starten


12 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
#3
Okey, hur blir det med förtändning.
Kan jag få en så tidig förtändning att motorn inte kommer gå överhuvudtaget.
För kompressions trycket kommer ju bli högre automatsiskt. När jag räkna igår hamna jag på ett komp förhållande runt 11,5. man kanske inte ska gå högre.

4 001 Inlägg
30 november 2009
#4
Krille_84 skrev:
Okey, hur blir det med förtändning.
Kan jag få en så tidig förtändning att motorn inte kommer gå överhuvudtaget.
För kompressions trycket kommer ju bli högre automatsiskt. När jag räkna igår hamna jag på ett komp förhållande runt 11,5. man kanske inte ska gå högre.

Det beror ju på kammens profil också.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

928 Inlägg
30 november 2009
#5
kolvas skrev:
Krille_84 skrev:
Okey, hur blir det med förtändning.
Kan jag få en så tidig förtändning att motorn inte kommer gå överhuvudtaget.
För kompressions trycket kommer ju bli högre automatsiskt. När jag räkna igår hamna jag på ett komp förhållande runt 11,5. man kanske inte ska gå högre.

Det beror ju på kammens profil också.

Absolut!
Kammen är nog den viktigaste parametern vid val av komp.
Vass kam = högt komp
Snäll kam = lågt komp

Är man tvungen att justera tändningen mycket efter höjning av komp, så är man fel ute.
När allting fungerar så är det avståndet från tändstiftet till cylinderväggen som avgör förtändningen. +(Utseende på förbränningsrum, klämyta, klämspalt. osv osv..)

11,5:1 med mesigaste orginalkammen är väldigt mycket. Men med en vass kam är det inga problem.

Mats

12 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
#6
Det har skickats in en k-kam på slippning.
Det blir nog större ventiler oxå.

Tack för hjälpen every one

761 Inlägg
1 december 2009
#7
Skicka en K kam på slipning är ju ganska bortkastat, om man inte ska ha en väldigt extrem profil.

En gratis A kam duger att slipa om oftast


152 Inlägg
4 december 2009
#8
Det går att ha högt komp på standard kam. Blir bäst bottenvrid så... Tändkurvan ändras något med högre komp, mest p.g.a. större risk för spikning, då det blir varmare i cylindrarna.

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

4 001 Inlägg
4 december 2009
#9
SevilleDiesel skrev:
Det går att ha högt komp på standard kam. Blir bäst bottenvrid så... Tändkurvan ändras något med högre komp, mest p.g.a. större risk för spikning, då det blir varmare i cylindrarna.

att kompensera för högt kompförhållande genom att sänka tändningen är helt fel och ska han nu göra ett nybygge så kan han lika gärna göra rätt från början.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

4 682 Inlägg
5 december 2009
#10
beror ju på vad du ska köra med för bränsle också..

5 Inlägg
28 december 2009
#11
Du måste skilja på kompressionsförhållande och kompressionstryck, det är två olika saker.

104 Inlägg
29 december 2009
#12
Läs detta http://www.empirenet.com/pkelley2/DynamicCR.html
se till att hamna på ca 8:1 i dynamiskt komp förhållande . det finns ett litet gratisprogram på sidan som du kan räkna ut detta med, förutsatt att du vet kamvärdena.

Dogs have owners, cats have staff....

Avstängd
1 714 Inlägg
13 januari 2010
#13
Vänta nu, slipa ner kolvarna? Huh?

Gör du motorarbetena själv om du inte vet vilket komp du ska ha?
9:1 borde gå rätt så bra att köra med på vanlig macksoppa sen kan det väl bli knivigare,
sen finns ju shell v-power iofs.

Som någon sa är det inte så kul att behöva tanka racebränsle när man kör på gatan..


104 Inlägg
24 januari 2010
#14
Du måste skilja på statisk kompressionsföhållande, dynamiskt kompressionsföhållande och kompressionstryck.
Det första är egentligen ganska ointressant eftersom det är ett teoretiskt värde väldigt simpelt uträknat. Det är det dynamiska som är intressant, och påverkas starkt av vilka kamvärden du har. kompressiontrycket är i högsta grad beroende på motorns interna häsla, startmotorvarv, batteriet  o,s,v . Kan användas som en koll , inget annat.
Min ena moter har ett statiskt KH på ca 12:1 ...funkar med 98, Hur kommer sig det ? Jo vild kam som "blöder" rätt mycker kompressinstryck.
Senast redigerat av nova383 (24 januari 2010)

Dogs have owners, cats have staff....

1 422 Inlägg
24 januari 2010
#15
95 oktan brukar vara stabilt till ungefär 11:1 om jag inte missminner mig. Sedan är det dags att gå upp (hellst lite innan) om man vill undvika spikningar.


Avstängd
1 714 Inlägg
24 januari 2010
#16
cheffer skrev:
95 oktan brukar vara stabilt till ungefär 11:1 om jag inte missminner mig. Sedan är det dags att gå upp (hellst lite innan) om man vill undvika spikningar.

Varför ska då en original Volvo B20B köras på 100 oktan enligt volvos rekommendationer?
Bara undrar.

Dem ligger på 9:1 i komp nånstans.
Senast redigerat av Emilius (24 januari 2010)


1 422 Inlägg
25 januari 2010
#17
Emilius skrev:
cheffer skrev:
95 oktan brukar vara stabilt till ungefär 11:1 om jag inte missminner mig. Sedan är det dags att gå upp (hellst lite innan) om man vill undvika spikningar.

Varför ska då en original Volvo B20B köras på 100 oktan enligt volvos rekommendationer?
Bara undrar.

Dem ligger på 9:1 i komp nånstans.

100oktan för en b20? Är inte b20b den med dubbla förgasare som gav 100häst ungefär? Den kräver då inga 100 oktan utan att spika och varför 100oktan rekommenderas till den är ju riktigt skumt.

Min 525 ligger på 10:1 i komp och körs med enkelhet på 95oktan, men som jag sa är 95 oktan stabilt till ungefär 11:1. Det beror ju på lite andra faktorer också såsom tändning och ventiltider men det ger en ungefärlig visning (sugmotor då förstås).


Avstängd
1 714 Inlägg
25 januari 2010
#18
cheffer skrev:
Emilius skrev:
cheffer skrev:
95 oktan brukar vara stabilt till ungefär 11:1 om jag inte missminner mig. Sedan är det dags att gå upp (hellst lite innan) om man vill undvika spikningar.

Varför ska då en original Volvo B20B köras på 100 oktan enligt volvos rekommendationer?
Bara undrar.

Dem ligger på 9:1 i komp nånstans.

100oktan för en b20? Är inte b20b den med dubbla förgasare som gav 100häst ungefär? Den kräver då inga 100 oktan utan att spika och varför 100oktan rekommenderas till den är ju riktigt skumt.

Min 525 ligger på 10:1 i komp och körs med enkelhet på 95oktan, men som jag sa är 95 oktan stabilt till ungefär 11:1. Det beror ju på lite andra faktorer också såsom tändning och ventiltider men det ger en ungefärlig visning (sugmotor då förstås).

Jadu, är en gammal anvisning men det fanns ju även 97 oktan back then,
och B20B är den med 100 hästar eller nåt ja.
B20A skulle tydligen framföras på 97 oktan men går naturligtvis att köras på 95 nuförtiden.
Frågan är då, ska man behöva köra en vass b20 på 98?


8 Inlägg
27 januari 2010
#19
100 oktan var väll bensin med bly eller är jag helt ute och famlar?

Avstängd
1 714 Inlägg
28 januari 2010
#20
Yeri-san skrev:
100 oktan var väll bensin med bly eller är jag helt ute och famlar?

Det var det nog. vilken betydelse har det?



Sök