Köpråd saab 9-3 aero 2002 är dom bra eller dåliga som första bil?

Aerocombi Xenoholic
9 januari 2010 · 2 559 Inlägg

Ekis! skrev:

Turbovin skrev:
Är en del krångel med spjällhus som sagt. I så fall bättre att köpa en 9-3 98-00 typ ombyggd till Viggenlook med T5-motorn då dels styrsystemet inte är lika avancerat med tillhörande problem och sen håller grundmotorn för över 100 hk till.

Sitter ingen T5 motor i 9-3 sorry så där har du fel... wink men däremot i 900 Ng ifrån 94-98 gör de det men då har du sämre chassi än i 9-3 men iofs så går de att uppgradera om du vill de.. smile

grundmotorn som då ligger på 185hk 2.0T trionic 5  tål att plocka ur upp till 300hk utan större modds..

men vill man så är de lätt att plocka ut 450hk utan kolvbyte ut t5 motorn.. smile sen om de är värt de är en annan 5:a tongue


i 9-3 som kom -98 så sitter de T7

Dagens klavertramp wink T7 motorn kom -00 på 9-3an
Har själv en -99 tongue

Edit: T7 kom -99 i viggen

Senast redigerat av Aerocombi (9 januari 2010)

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Turbovin Turbo lover
9 januari 2010 · 555 Inlägg

Du har faktiskt fel, 98-99 fanns 9-3 med 185 hk T5-motor, även 154 hk LTT-motor (årsmodell 00 också). Det är 9-5 som enbart haft T7-maskiner ( nu räknar jag inte med V6 å dieslar).

Jag körde 421 hk på en T5-motor utan problem.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Juuka
9 januari 2010 · 166 Inlägg

Ekis! skrev:

Turbovin skrev:
Är en del krångel med spjällhus som sagt. I så fall bättre att köpa en 9-3 98-00 typ ombyggd till Viggenlook med T5-motorn då dels styrsystemet inte är lika avancerat med tillhörande problem och sen håller grundmotorn för över 100 hk till.

Sitter ingen T5 motor i 9-3 sorry så där har du fel... wink men däremot i 900 Ng ifrån 94-98 gör de det men då har du sämre chassi än i 9-3 men iofs så går de att uppgradera om du vill de.. smile

grundmotorn som då ligger på 185hk 2.0T trionic 5  tål att plocka ur upp till 300hk utan större modds..

men vill man så är de lätt att plocka ut 450hk utan kolvbyte ut t5 motorn.. smile sen om de är värt de är en annan 5:a tongue


i 9-3 som kom -98 så sitter de T7

Sorry men där har du fel som du själv skrev, det finns og9-3 med T5 mellan 98-00.

Saab 9-3 SC "1.8T" "MapTun Performance" (2006)
Ekis!
9 januari 2010 · 1 210 Inlägg

Juuka skrev:

Ekis! skrev:

Turbovin skrev:
Är en del krångel med spjällhus som sagt. I så fall bättre att köpa en 9-3 98-00 typ ombyggd till Viggenlook med T5-motorn då dels styrsystemet inte är lika avancerat med tillhörande problem och sen håller grundmotorn för över 100 hk till.

Sitter ingen T5 motor i 9-3 sorry så där har du fel... wink men däremot i 900 Ng ifrån 94-98 gör de det men då har du sämre chassi än i 9-3 men iofs så går de att uppgradera om du vill de.. smile

grundmotorn som då ligger på 185hk 2.0T trionic 5  tål att plocka ur upp till 300hk utan större modds..

men vill man så är de lätt att plocka ut 450hk utan kolvbyte ut t5 motorn.. smile sen om de är värt de är en annan 5:a tongue


i 9-3 som kom -98 så sitter de T7

Sorry men där har du fel som du själv skrev, det finns og9-3 med T5 mellan 98-00.

haha se där... oki  sorry då wink

stämmer men T7 sitter ifrån -00 och till -02 sen så blev de 8 i ss smile

och i alla 900 ng satt de t5 och i 9-3 ifrån 98-00 då..


nu blev de rätt tror jag tongue big_smile

Senast redigerat av Ekis! (9 januari 2010)

kwansa Hmm, vet inte?
9 januari 2010 · 1 775 Inlägg

Ekis! skrev:

Juuka skrev:

Ekis! skrev:
Sitter ingen T5 motor i 9-3 sorry så där har du fel... wink men däremot i 900 Ng ifrån 94-98 gör de det men då har du sämre chassi än i 9-3 men iofs så går de att uppgradera om du vill de.. smile

grundmotorn som då ligger på 185hk 2.0T trionic 5  tål att plocka ur upp till 300hk utan större modds..

men vill man så är de lätt att plocka ut 450hk utan kolvbyte ut t5 motorn.. smile sen om de är värt de är en annan 5:a tongue


i 9-3 som kom -98 så sitter de T7

Sorry men där har du fel som du själv skrev, det finns og9-3 med T5 mellan 98-00.

haha se där... oki  sorry då wink

stämmer men T7 sitter ifrån -00 och till -02 sen så blev de 8 i ss smile

och i alla 900 ng satt de t5 och i 9-3 ifrån 98-00 då..


nu blev de rätt tror jag tongue big_smile

t5=9000 94-98, ng900 94-98, og9-3 98-99 och 2,0ltt -00 (154hk)
t7= alla 9-5, 9-3 viggen, og9-3 01-02 och 185hk&205hk -00

sen finns det nästan alltid undantag på og9-3 -00 roll

Senast redigerat av kwansa (9 januari 2010)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Thunis
10 januari 2010 · 362 Inlägg

Turbovin skrev:
Du har faktiskt fel, 98-99 fanns 9-3 med 185 hk T5-motor, även 154 hk LTT-motor (årsmodell 00 också). Det är 9-5 som enbart haft T7-maskiner ( nu räknar jag inte med V6 å dieslar).

Jag körde 421 hk på en T5-motor utan problem.

200hk t5 motor också -99 smile

BMW 750 "V12" (1991)
BMW E30 "Thunis" (1988)
Turbovin Turbo lover
11 januari 2010 · 555 Inlägg

Ah klantigt att missa B204R också wink Tur att nån är uppmärksam smile

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Rezet
11 januari 2010 · 86 Inlägg

Ok vad tror ni om denna?


https://www1.garaget.org/gallery/archive/124699/835851_2mw394.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/archive/124699/835852_byl92f.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/archive/124699/835853_rhjeq9.jpg





https://www1.garaget.org/gallery/archive/124699/835856_idi15i.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/archive/124699/835857_nzhgj6.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/archive/124699/835858_sy38ng.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/archive/124699/835859_ieikfs.jpg

Det jag gillar med den är att den inte har ngt drag den har gått 11000 mil och är fullutrustad! Riktigt fint skick tycker jag!

Aerodynamik ...
11 januari 2010 · 7 120 Inlägg

Bilen ser fin ut!

Men! Fars SAAB 9-3 2.0t -02 har en T5. Hur förklarar ni det? tongue

Funkiee Saab älskare!
11 januari 2010 · 4 597 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Bilen ser fin ut!

Men! Fars SAAB 9-3 2.0t -02 har en T5. Hur förklarar ni det? tongue

Hur vet du att det är T5 då? tongue

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Kwek
11 januari 2010 · 157 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Bilen ser fin ut!

Men! Fars SAAB 9-3 2.0t -02 har en T5. Hur förklarar ni det? tongue

Wrong:P Bytt motor eller nåt?

Rquired Allmänt envis
11 januari 2010 · 12 512 Inlägg

Ser riktigt fräsch ut på bilderna, hade jag varit du hade jag nog åkt och tittat smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Aerodynamik ...
11 januari 2010 · 7 120 Inlägg

Motor är inte bytt, jag är övertygad om att det är det. Kan man kan kolla på nåt sätt vilken motor det är? tongue

Seth
11 januari 2010 · 3 354 Inlägg

ett snabbt sätt är väl att kolla på tändkassetten? röd=t5 svart=t7?
o t5 har väl mapsensor o t7 lmm?

Senast redigerat av Seth (11 januari 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Funkiee Saab älskare!
11 januari 2010 · 4 597 Inlägg

Seth skrev:
ett snabbt sätt är väl att kolla på tändkassetten? röd=t5 svart=t7?
o t5 har väl mapsensor o t7 lmm?

Kunde inte sagt det bättre wink

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
kwansa Hmm, vet inte?
11 januari 2010 · 1 775 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Bilen ser fin ut!

Men! Fars SAAB 9-3 2.0t -02 har en T5. Hur förklarar ni det? tongue

jag vill se en og9-3 -02 med mapsensor wink

tändkassetten KAN man kolla på, men det verkar som vissa personer blandar tändkasetter hur som helst roll

Senast redigerat av kwansa (11 januari 2010)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Gerling
11 januari 2010 · 55 Inlägg

Nu börjar det bli OT skulle hjälpa han med köptråd för 9-3 aero 02 dvs. med T7 motorn..
Bilen på bilderna ser riktigt fin ut, vad ligger priset på den?
Åk och titta på den!

Rezet
12 januari 2010 · 86 Inlägg

Gerling skrev:
Nu börjar det bli OT skulle hjälpa han med köptråd för 9-3 aero 02 dvs. med T7 motorn..
Bilen på bilderna ser riktigt fin ut, vad ligger priset på den?
Åk och titta på den!

Ok tackar den ligger på 55,000kr! Ja det va ett välldas tjat om t5 och t7!

9Femma
12 januari 2010 · 342 Inlägg

Rezet skrev:
Det jag gillar med den är att den ... är fullutrustad!

Men ska man vara riktigt petig så är den ju inte fullt utrustad, eftersom den saknar taklucka.
Visst, både petigt och overkill (eftersom det finns AC, som vi får hoppas fungerar felfritt).
Men fullt utrustad är en term som missbrukas grovt i saluannonser titt som tätt.

Av den mycket vaga bedömning man kan göra på bilderna så ser bilen fin ut iaf.
Vet inte om jag betalat några 55.000 för den, men som bil i sig ser den vettig ut.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
Rezet
16 januari 2010 · 86 Inlägg

ok men nästan!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang