Bearbetad 531-topp?

BrajjAxx 040 RedLine
30 december 2009 · 1 219 Inlägg

Hej, jag ska köpa nytt topplock till min b230fk.
Men killen jag snackar med säget att detta skulle passa bra till mitt andra trim:

"Då skall du alltså ha en topp som är portad, 46/38 ventiler, mirafrästa säte, planad, omgjorda förbränningsrum, dubbla ventilfjädrar."

Här är mina andra modifikationer:

- b230fk (ltt)
- M90
- Avgas 3" hela vägen (utan kat, avgasbandage)
- Brs chipp, steg 2 (205 hk vid 0,8 bar)
- Guldbox
- Turbo 15G (1,2 bar)
- 530 - topp och Vx3 - kamaxel
- 3" lmm
- Gröna spridare, Bosch 968
- BTR, linjärt (3,8bar)
- Förstärkt tryckplatta (525Nm)

Tacksam för svar
Mvh BrajjAxx

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Marlboroman
30 december 2009 · 8 233 Inlägg

Aldrig fel med en bra topp, men ska du ha nån nytta påriktigt av den toppen så lär du byta turbo.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Jockefors
30 december 2009 · 961 Inlägg

skulle nog bli jäkligt bra de ! sen ringer du enem ( enem.se ) angående en annan kam så kan du sätta den där VX kammen som blompinne iställe ..

Pure DieselPower
BrajjAxx 040 RedLine
30 december 2009 · 1 219 Inlägg

Marlboroman skrev:
Aldrig fel med en bra topp, men ska du ha nån nytta påriktigt av den toppen så lär du byta turbo.

Okej, ja om inte alför långt tid kommer en 19T och en större IC.
Om ennu längre tid kommer H-profil och lite annat:)
Klarar toppen hänga med i denna utvecklingen, alltså klarar den typ 400hk?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
volvo740glt16v
30 december 2009 · 151 Inlägg

BrajjAxx skrev:

Marlboroman skrev:
Aldrig fel med en bra topp, men ska du ha nån nytta påriktigt av den toppen så lär du byta turbo.

Okej, ja om inte alför långt tid kommer en 19T och en större IC.
Om ennu längre tid kommer H-profil och lite annat:)
Klarar toppen hänga med i denna utvecklingen, alltså klarar den typ 400hk?

400 hk är inga som helst problem med den toppen smile

Volvo 740 16v Turbo "601hk-760nm" (1988)
BrajjAxx 040 RedLine
30 december 2009 · 1 219 Inlägg

volvo740glt16v skrev:

BrajjAxx skrev:

Marlboroman skrev:
Aldrig fel med en bra topp, men ska du ha nån nytta påriktigt av den toppen så lär du byta turbo.

Okej, ja om inte alför långt tid kommer en 19T och en större IC.
Om ennu längre tid kommer H-profil och lite annat:)
Klarar toppen hänga med i denna utvecklingen, alltså klarar den typ 400hk?

400 hk är inga som helst problem med den toppen smile

Okej trevligt:) Hur stora är original ventilerna?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Marlboroman
30 december 2009 · 8 233 Inlägg

44/35mm är ventilerna original

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
volvo740glt16v
30 december 2009 · 151 Inlägg

BrajjAxx skrev:

volvo740glt16v skrev:

BrajjAxx skrev:

Okej, ja om inte alför långt tid kommer en 19T och en större IC.
Om ennu längre tid kommer H-profil och lite annat:)
Klarar toppen hänga med i denna utvecklingen, alltså klarar den typ 400hk?

400 hk är inga som helst problem med den toppen smile

Okej trevligt:) Hur stora är original ventilerna?

Du snackar  om din egna 530 topp? ja kommer inte ihåg bara du mäter smile Men en 531 är ju bättre så klart smile

Volvo 740 16v Turbo "601hk-760nm" (1988)
rudhem
30 december 2009 · 188 Inlägg

OT.. vrf är 531 bättre än 530

och om du ska köpa ny kam senare så kolla in folkrace shoppen. dem slipar om din kam för hyffsat billig peng. å du kan själv bestämma specen..

lycka till

Ledsjö Outlaw´s
BrajjAxx 040 RedLine
30 december 2009 · 1 219 Inlägg

rudhem skrev:
OT.. vrf är 531 bättre än 530

och om du ska köpa ny kam senare så kolla in folkrace shoppen. dem slipar om din kam för hyffsat billig peng. å du kan själv bestämma specen..

lycka till

531 har bättre utformade kanaler och tändstiften sitter bätte har jag för mig:)

Någon som vet hur stora ventiler man kan sätta som störst i en 531?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Topper Gillar stora förgasare
31 december 2009 · 342 Inlägg

BrajjAxx skrev:

rudhem skrev:
OT.. vrf är 531 bättre än 530

och om du ska köpa ny kam senare så kolla in folkrace shoppen. dem slipar om din kam för hyffsat billig peng. å du kan själv bestämma specen..

lycka till

531 har bättre utformade kanaler och tändstiften sitter bätte har jag för mig:)

Någon som vet hur stora ventiler man kan sätta som störst i en 531?

Alla topparna 160,398,405,530,531 är det 46-38 som gäller sedan är det byte av säten som gäller.
405 och 531 har bättre insugskanaler

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
XeptiQ Whatever :)
31 december 2009 · 1 652 Inlägg

ja och sen har du ju något större förbrännings rum i 531...  men allt annat är ju lika på 530 som i 531.. bara förbränningnen om är annorlunda.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
XeptiQ Whatever :)
31 december 2009 · 1 652 Inlägg

Volvos 8v motorer.
1. "Den lille"
Sitter original på följande motorer: B17-B19-B21-B23 B200-B230
Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm.
Förbränningsrum dia: 92½mm, något mindre/smalare kanaler jämförd med "Den store"
Höjd: 12mm
Volym: 51.7cc i.e. 4.3cc/mm
Insugskanaler: Raka, konade, runda, lite mindre inner radie.
Avgaskanaler: Ganska plana efter ytterkanal, antydan till avsatta efter ventilstyrning
SCP (Big Cooling Passages)
Gjutnummer: 1000530
Andra snarlika alternativ : 1000160, 1000398
Potential: Ordentligt modifierad är denna topp en av de bättre på de mindre maskinerna; Bra toppeffekt och klart godkänt i mellanregistret.

2 "Den store"
Sitter original på följande motorer: tidiga B23E med H/K-kam, B23ET, vissa B230E och ET
Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm
Förbränningsrum dia: 94mm, något bredare kanal framförallt runt avgaskanalerna. 531:an har något mer centrerad tändstiftsplacering..
Höjd: 12mm
Volym: 53.7cc i.e. 4.5cc/mm
Insugskanaler: "Svanhals"-formad, mycket större kanaler och plant, stort innerradie.
Avgaskanaler: Högre, ej plana som 530, rak utformning efter ventilstyrning
SCP (Small Cooling Passages)
Gjutnummer: 1000531
Andra snarlika alternativ : 100405
Potential: Ordentligt modifierad kan man hämta mycket toppeffekt med bra mellanregister, speciellt på maskiner med stor volym.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
dannnej
1 januari 2010 · 761 Inlägg

volvo740glt16v skrev:

BrajjAxx skrev:

Marlboroman skrev:
Aldrig fel med en bra topp, men ska du ha nån nytta påriktigt av den toppen så lär du byta turbo.

Okej, ja om inte alför långt tid kommer en 19T och en större IC.
Om ennu längre tid kommer H-profil och lite annat:)
Klarar toppen hänga med i denna utvecklingen, alltså klarar den typ 400hk?

400 hk är inga som helst problem med den toppen smile

400 hk är inga problem med en 530 heller faktiskt

ärligt talat tror jag det är meningslöst med större ventiler portning samt vass kam om man kör med så liten snurra som 19t, då får man leva på tidigt ladd istället för varv

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
ToFFe-
1 januari 2010 · 39 Inlägg

Helt klart en sjukstor skillnad mellan dem, jag hade satsat på det direkt! då har du dessutom nått att växa i bra.

Jyrki
1 januari 2010 · 39 Inlägg

Du klarar utan o byta ventiler på din topp väldigt långt, bara porta+sätes arbete+slipade ventiler.
Gärna plana minsta möjliga typ.
Någon max vad du kan få ut ur 530 topp är svår o presisera men typ 400-500 hk med orginal ventiler
om allt annat är uppgraderat typ.
Men skulle du tycka att de daxs o få ut mer så är de o rekomdera o lägga pengarna på 531 vid större modifiering, tex större ventiler.
Är inga större problem o få ut 500-700 hk med orginal ventiler på 531..... med höga laddtryck o stora turbon.
Sätes arbete eller som vissa skriver mira frästa är ett måste + slipade ventiler.
Bättre kamaxel är o föredra vid ökad effekt uttag.
Hoppas de blev begriplit allt jag skrev... :-)

Mvh Jyrki

Senast redigerat av Jyrki (1 januari 2010)

Turbo Tok :-)
Volvo 242 "Gammelrosa" (1975)
Volvo 244 (1975)
BMW 330 e (2016)
BrajjAxx 040 RedLine
1 januari 2010 · 1 219 Inlägg

Jyrki skrev:
Du klarar utan o byta ventiler på din topp väldigt långt, bara porta+sätes arbete+slipade ventiler.
Gärna plana minsta möjliga typ.
Någon max vad du kan få ut ur 530 topp är svår o presisera men typ 400-500 hk med orginal ventiler
om allt annat är uppgraderat typ.
Men skulle du tycka att de daxs o få ut mer så är de o rekomdera o lägga pengarna på 531 vid större modifiering, tex större ventiler.
Är inga större problem o få ut 500-700 hk med orginal ventiler på 531..... med höga laddtryck o stora turbon.
Sätes arbete eller som vissa skriver mira frästa är ett måste + slipade ventiler.
Bättre kamaxel är o föredra vid ökad effekt uttag.
Hoppas de blev begriplit allt jag skrev... :-)

Mvh Jyrki

Tack för mycket fint svar. Jag själv har varken kunnskap eller verktyg som kräfs för att dearbeta en topp, altså måste jag låta någon firma eller liknande göra det. Det är inte jätte myckt dyrare att byta till större ventiler osv så känns som det är lika bra.

Får se i framtiden, kaske köper en T3/T4 turbo istället, men helt plötsligt så måste jag modifiera bottendelen för den ska hålla, så kan inte satsa på för mycket effekt nu.

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
dannnej
1 januari 2010 · 761 Inlägg

BrajjAxx skrev:
Får se i framtiden, kaske köper en T3/T4 turbo istället, men helt plötsligt så måste jag modifiera bottendelen för den ska hålla, så kan inte satsa på för mycket effekt nu.

Så tänker många helt fel.
Större turbo ger mer effekt, men det betyder inte att bottendelen inte håller, ibland kan det vara tvärt om, höga laddtryck med en liten snurra påfrestar mera, eftersom avgasmottrycket blir högre och allting blir varmt.

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
BrajjAxx 040 RedLine
1 januari 2010 · 1 219 Inlägg

dannnej skrev:

BrajjAxx skrev:
Får se i framtiden, kaske köper en T3/T4 turbo istället, men helt plötsligt så måste jag modifiera bottendelen för den ska hålla, så kan inte satsa på för mycket effekt nu.

Så tänker många helt fel.
Större turbo ger mer effekt, men det betyder inte att bottendelen inte håller, ibland kan det vara tvärt om, höga laddtryck med en liten snurra påfrestar mera, eftersom avgasmottrycket blir högre och allting blir varmt.

Okej, bottendelen håller ju för 300hk brukar man säga, du får med hk med större turbo...
Men det kanske beror mest på Nm med?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
dannnej
1 januari 2010 · 761 Inlägg

Är det vrid du vill ha så ska man ha mellanstor turbo, små kanaler i toppen, snäll kam och originalventiler

Tillexempel har jag själv testat t3/t4 hybrid med b23et, 530 topp och a kam, samt e85, det är nog det värsta vridmonster jag har kört, lite trött i toppen, men roligt ändå smile

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang