Bmw 325 E36 Turbo: Godsaker inhandlat

NdL Konstruktör
1 januari 2010 · 1 053 Inlägg

Hejsan.

Nu var det dags igen att starta med ett nytt projekt.
Som en del kanske vet så har jag hållt på med en 325 Sedan ett tag och fixat och pillat med inredningen.
Jag påbörjade även en lackering av bilen. Men tyvärr fick jag aldrig tag i en lackbox. Och nu är det alldeles för kallt för att fortsätta lacka. Så sedanen kommer färdigställas till våren då den troligtvis också kommer säljas.

Projekttråd på den bilen finns här; http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=102372




Men eftersom jag nu då har en halft nerplockad sedan så var jag ju tvungen att skaffa mig något att göra under vintern. Och vad passar då bättre än att skaffa en till bil med andra projektplaner till? =)


Inköpet nu under vintern blev därför en Bmw 325 E36 Cab med 14700mil på mätaren.
https://www1.garaget.org/archive/81/80990/173802/173802-1655037.jpg


Vad kommer då hända med denna bilen?
Jo. Den ska såklart turbo-konverteras.

Jag ska vara ärlig och säga att jag har köpt något av de lite billigare sakerna.
Men det är helt enkelt för att se vad man verkligen kan få ut för effekt ur något som inte kostar skjortan.
Köpte ett "färdigt" paket på ebay.

Budgeten ligger på 20tk som jag hoppas jag ska klara mig under.


Men vad har jag nu för grejer då?

http://i19.ebayimg.com/05/i/001/59/e4/92d6_12.JPG

Emusa T3 turbo
Intercooler
BTR
Wastegate
Dumpventil
"tryckrörs-kit"
Silikon-slangar och T-klammor till allt
Oljeslangs-kit


Utöver detta så har jag också köpt;
Precision 444cc spridare
MLS 3.5mm packning med ARP-bultar
TREperformance 255lph pump som ska klara av 500 överladdningshästar.
Black crystal laddtrycksmätare
SMT6 piggy-back.



Det enda som jag har planerat att köpa utöver det jag redan har är ett kopplingskit från F1 Racing.
En steg 3 koppling som är speccad till ca 500 häst och ca 600Nm.
Med ett svänghjul i härdat chromoly-stål med en vikt av 7.4kg. Original väger ungefär 12kg.
http://i21.ebayimg.com/06/i/000/da/5d/02f6_1.JPG

Och troligtvis en bredbandslambda som kommer underlätta en hel del vid mappning av bilen.


Jag kommer uppdatera med så mycket bilder jag bara kan under projektets gång

Senast redigerat av NdL (29 maj 2011)

crx_jim
1 januari 2010 · 440 Inlägg

NdL skrev:
Hejsan.

Nu var det dags igen att starta med ett nytt projekt.
Som en del kanske vet så har jag hållt på med en 325 Sedan ett tag och fixat och pillat med inredningen.
Jag påbörjade även en lackering av bilen. Men tyvärr fick jag aldrig tag i en lackbox. Och nu är det alldeles för kallt för att fortsätta lacka. Så sedanen kommer färdigställas till våren då den troligtvis också kommer säljas.

Projekttråd på den bilen finns här; http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=102372




Men eftersom jag nu då har en halft nerplockad sedan så var jag ju tvungen att skaffa mig något att göra under vintern. Och vad passar då bättre än att skaffa en till bil med andra projektplaner till? smile


Inköpet nu under vintern blev därför en Bmw 325 E36 Cab med 14700mil på mätaren.
http://www1.garaget.org/archive/81/80990/173802/173802-1655037.jpg


Vad kommer då hända med denna bilen?
Jo. Den ska såklart turbo-konverteras.

Jag ska vara ärlig och säga att jag har köpt något av de lite billigare sakerna.
Men det är helt enkelt för att se vad man verkligen kan få ut för effekt ur något som inte kostar skjortan.
Köpte ett "färdigt" paket på ebay.

Budgeten ligger på 20tk som jag hoppas jag ska klara mig under.


Men vad har jag nu för grejer då?

http://i19.ebayimg.com/05/i/001/59/e4/92d6_12.JPG

Emusa T3 turbo
Intercooler
BTR
Wastegate
Dumpventil
"tryckrörs-kit"
Silikon-slangar och T-klammor till allt
Oljeslangs-kit


Utöver detta så har jag också köpt;
Precision 444cc spridare
MLS 3.5mm packning med ARP-bultar
TREperformance 255lph pump som ska klara av 500 överladdningshästar.
Black crystal laddtrycksmätare
SMT6 piggy-back.



Det enda som jag har planerat att köpa utöver det jag redan har är ett kopplingskit från F1 Racing.
En steg 3 koppling som är speccad till ca 500 häst och ca 600Nm.
Med ett svänghjul i härdat chromoly-stål med en vikt av 7.4kg. Original väger ungefär 12kg.
http://i21.ebayimg.com/06/i/000/da/5d/02f6_1.JPG

Och troligtvis en bredbandslambda som kommer underlätta en hel del vid mappning av bilen.


Jag kommer uppdatera med så mycket bilder jag bara kan under projektets gång!

låter som ett intressant projekt:) men tveka inte utan köp en brebandslambda... det är ett MÅSTE vid mappning...  ska du mappa sj? eller lämna iväg den?   mvh jim

jim ..
NdL Konstruktör
1 januari 2010 · 1 053 Inlägg

Mm, jag är nästan hundra på att köpa en. Synd bara att de kostar lite ;P
Jag ska försöka mappa bilen själv. Märker jag att det går helt åt helsike så är planen att lämna bort det.
Men att försöka själv skadar ju faktiskt aldrig.

crx_jim
1 januari 2010 · 440 Inlägg

okej.. då läd du behöva lambdan..  ne skadar ej att försöka sj så länge du ej får fel värden för länge.. för så lär det ju ej bi så lyckat med motorn..tongue
men det kommer nog lösa sig..

hur mycket e det tänkt att ladda?? och ska det göras något med bottendelen?

jim ..
NdL Konstruktör
1 januari 2010 · 1 053 Inlägg

Letade runt lite på ebay nu efter bredbandslambda. Och det går ju hitta AEM-mätare för runt 1500:-
Så det får helt klart bli att investera i en sån när det blir dags.

Tanken är att kunna ladda 1bar. För målet effektmässigt är 400häst i motorn.
Ifall man lyckas... det återstå att se. Då det är ett så pass "billigt" kit jag ändå köpt.

Jag kommer inte att göra någonting med bottendelen i motorn då det är den man hör mest om, ska vara så hållbar på M50b25. Sen beror det ju iofs på skicket som är nu. Det återstår att se när jag har plockat isär motorn.


Jag ska iaf plana blocket och toppen. Har ju tillgång till maskiner på jobbet så det borde gå smidigt smile

Erick
1 januari 2010 · 4 767 Inlägg

Roligt projekt, hoppas att bygget går problemfritt för dig smile

Nu väntar vi på fler bilder big_smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
NdL Konstruktör
1 januari 2010 · 1 053 Inlägg

Tack så mycket Erick. Problemfritt går det aldrig riktigt tyvärr ;P

Här kommer iaf lite bilder på saker som jag har hemma;
https://www1.garaget.org/gallery/archive/80990/828655_0n1zyx.jpg
Kartongen som grejerna kom i.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/80990/828657_hecw1q.jpg
Välpacketerat smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/80990/828662_ud25vq.jpg
Grenrör modell Kina.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/80990/828673_ap4a5d.jpg
Wastegate

https://www1.garaget.org/gallery/archive/80990/828689_9vhgs9.jpg
BTR

https://www1.garaget.org/gallery/archive/80990/828691_telhwo.jpg
Dumpen

https://www1.garaget.org/gallery/archive/80990/828692_wb217x.jpg
Tryckrör plus en SMT6a i nederkanten ;P

https://www1.garaget.org/gallery/archive/80990/828693_8d9i56.jpg
Spridarna

https://www1.garaget.org/gallery/archive/80990/828694_8qwqys.jpg
Laddtrycksmätaren

https://www1.garaget.org/gallery/archive/80990/828695_i0ya94.jpg
Pumpen



Jag har kommit så pass långt så att jag har kopplat in smt6an till styrboxen.
Men bilen går inte som den ska.. den vill inte varva över 2500.
Jag tror att det beror på antingen att jag kör fel mode i programmet till smtn.
Eller att den helt enkelt inte vill köra triggsignalen genom smtn.

Jag ska iaf pilla lite med det imorn smile

speedfreak racing Arbetsnarkoman...
1 januari 2010 · 1 098 Inlägg

Kan bli bra detta!

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)
Volvo 760 T5-R "Den urballade sleepern" (1988)
Audi RS4 "SRS4 Bullet Edition" (2001)
crx_jim
1 januari 2010 · 440 Inlägg

Låter fint:) hopas det går vägen:)  ska du int ekompsänka motorn nått alls då?? mvh

jim ..
klarrre
1 januari 2010 · 502 Inlägg

Grymt projekt. smile

Får man fråga vad du fick pynta för turbo kittet? smile

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad
Erick
2 januari 2010 · 4 767 Inlägg

Grejerna ser fina ut iallafall, hoppas dom fungerar bra! smile

Men en sak jag tänkte på, laddtrycksmätarn ser inte ut att stå på noll (0) ?

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
NdL Konstruktör
2 januari 2010 · 1 053 Inlägg

Får hoppas det går vägen som sagt smile

crx_jim: kommer använda en 3.5mm MLS packning. Vilket borde ge ett komp på 8.8:1  ifall jag nu har läst rätt.


klarrre: Det är bara fråga på. Gör tråden för att "visa" vad man kan få ut av ett billigare kit. Och jag gav nästan exakt 5000:- för allting som är på denna bilden då; http://i19.ebayimg.com/05/i/001/59/e4/92d6_12.JPG

NdL Konstruktör
2 januari 2010 · 1 053 Inlägg

Ja, det är bara hoppas att det håller när man börjar ladda på lite.

Det har jag faktiskt också tänkt på. Jag vet inte ifall den är sönder eller ifall nålen har flyttat på sig på något konstigt sätt. Atmosfäriskt-tryck? big_smile


Erick skrev:
Grejerna ser fina ut iallafall, hoppas dom fungerar bra! smile

Men en sak jag tänkte på, laddtrycksmätarn ser inte ut att stå på noll (0) ?

Erick
2 januari 2010 · 4 767 Inlägg

Troligtvis är den slarvigt monterad.. Se om den går att demontera och flytta nålen, för den ska stå exakt på noll när den inte är inkopplad. Annars får du väl jaga rätt på en annan laddtrycksmätare.. smile

Men det är ju typ sista grejen du ska montera så det är ju ingen panik. smile

5000 e verkligen inte mkt pengar för alla dom grejerna! smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
crx_jim
2 januari 2010 · 440 Inlägg

okej det låter trevligt:) ojj det var ju billigt det ja:)  hoppas bara d slipper massa sprickor i grenrör och att turbon funkar fint:P skulle vara kul o veta om de finns någon kvalitet på kuin aturbos:P mvh

jim ..
NdL Konstruktör
2 januari 2010 · 1 053 Inlägg

Tack för att du säger det. Har faktiskt inte tänkt på det innan. Men som sagt... den ska ju ändå i sist av allt typ. Så det hinner jag säkert fixa till.

Lite därför jag köpte det. 5000:- är liksom inga pengar för de här sakerna. Så antingen fungerar det.. eller så gör det det inte. Men då är det ju bara en bra anledning till att köpa värre grejer wink


Erick skrev:
Troligtvis är den slarvigt monterad.. Se om den går att demontera och flytta nålen, för den ska stå exakt på noll när den inte är inkopplad. Annars får du väl jaga rätt på en annan laddtrycksmätare.. smile

Men det är ju typ sista grejen du ska montera så det är ju ingen panik. smile

5000 e verkligen inte mkt pengar för alla dom grejerna! smile

NdL Konstruktör
2 januari 2010 · 1 053 Inlägg

Ja det är bara hoppas att det håller. Som tur är har jag ju tillgång till bra svetsar. Så det är väl inte hela världen ifall det spricker (vilket man nästan får räkna med)

Som sagt.... 5000:- är inga pengar för dessa saker smile



crx_jim skrev:
okej det låter trevligt:) ojj det var ju billigt det ja:)  hoppas bara d slipper massa sprickor i grenrör och att turbon funkar fint:P skulle vara kul o veta om de finns någon kvalitet på kuin aturbos:P mvh

Rquired Allmänt envis
2 januari 2010 · 12 512 Inlägg

Ska bli kul att se hur bilen kommer gå med detta och hur det kommer hålla smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
dcay Licenssvetsare
2 januari 2010 · 927 Inlägg

Säger samma som Rquired, om det funkar o blir hyffsat med effekt är det ju guld värt! Du vill kanske inte säga vart du köpte sakerna? Kanske du redan nämnt men såg inte det iallafall. Funkar det så kanske jag får för mig att skaffa ett likadant kit till projektbilen i trean i gymnasiet när det är dags..

Lycka till o jag hoppas verkligen allt funkar som det ska!

Team-Adolfsson Gödseldräng
2 januari 2010 · 4 529 Inlägg

där ser man fin bil har du gått å köpt nu me wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang