Takmonterade extraljus - Lagligt eller ej?

_DamnIt R1 driver!
2 januari 2010 · 5 128 Inlägg

Det är så att jag och min styvpappa kunde inte komma överens om ifall det är lagligt att montera extraljus på taket eller ej!

Min åsikt va att man får montera om man vill, medan han säger att det ej är tillåtet om man inte har fått dispens från transportstyrelse.

Har testat att både googla och kolla på transportstyrelsens hemsida, men hittar inget svar! Därför vänder jag mig nu till er kära g.org medlemmar, och hoppas på bra svar! Gärna om någon kan visa något utdrag från t.ex. TS, så jag har bevis på vilket som är rätt!

Hoppas på seriösa svar nu!
Mvh Marcus

Btw, god fortsättning på det nya året!

weian Concordia res parvae crescent
2 januari 2010 · 924 Inlägg

extraljus ska ju sitta så högt som möjligt fö att ge best effekt.
har mött x bilar mä en extraljusramp på taket.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
_DamnIt R1 driver!
2 januari 2010 · 5 128 Inlägg

weian skrev:
extraljus ska ju sitta så högt som möjligt fö att ge best effekt.
har mött x bilar mä en extraljusramp på taket.

Det är just det jag med har gjort, men enligt honom så måste man ha tillstånd för att montera dom. Så därför tänket jag ta reda på riktig fakta så jag vet vad som gäller. Men kunde verkligen inte hitta någonting!

Robbin_V90 Elektriker/Montör
2 januari 2010 · 534 Inlägg

Jag har dom på taket på minb jobbar-bil och har aldrig haft några problem varesig med besiktningen eller polisen. Så det är nog bara att sätta upp dom...

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??
volvoentusiasten
2 januari 2010 · 4 005 Inlägg

Det finns tydliga regler om i vilken höjd och bredd lampor får vara installerade på en bil.

Jag hade en mailkonversation med vägverket (innan transportstyrelsen tog över) för två år sedan och de hänvisade till rätt författning där det var flera olika kriterier som var tvungna att uppfyllas.

T ex Höjd från mark till lampan, avstånd från fronten på bilen till lampan, avstånd från bilens bottenplatta till lampan m.m

Så kort svar så NEJ det är inte tillåtet att ha extraljus på taket.
Dock har ingen blivit dömd för detta tidigare eller vad jag har sett - bötfälld.
Det är extremt få som vet om detta som kan lagföra/besikta bil så det är nästintill fritt fram.

Men om rätt ska vara rätt så är extraljus på taket "Ej godkänd utrustning av vägverket" 500 kr böter.

Ska se om jag hittar rätt författning till dig. håll ut!

Edit: förtydligade.

Senast redigerat av linuslinje (2 januari 2010)

_DamnIt R1 driver!
2 januari 2010 · 5 128 Inlägg

linuslinje skrev:
Det finns tydliga regler om i vilken höjd och bredd lampor får vara installerade på en bil.

Jag hade en mailkonversation med vägverket (innan transportstyrelsen tog över) för två år sedan och de hänvisade till rätt författning där det var flera olika kriterier som var tvungna att uppfyllas.

T ex Höjd från mark till lampan, avstånd från fronten på bilen till lampan, avstånd från bilens bottenplatta till lampan m.m

Så kort svar så nej det är inte tillåtet att ha extraljus på taket. Dock har ingen blivit dömd för detta tidigare eller vad jag har sett - bötfälld.

Ska se om jag hittar rätt författning till dig. håll ut!

Tack så mycket! Bästa informationen än så länge!

volvoentusiasten
2 januari 2010 · 4 005 Inlägg

Hittade ovannämt email. Tack google för att ni sparade det åt mig i 3 år för detta tillfälle. smile

"Hej Linus !!

Som svar på din fråga skickar vi dig länken till VVFS 2003:12.
Där kan du läsa vilka installationskrav det är på fjärrsträlkastare i 21 kap. 19 §. Som du ser angående placering sä är det ingen begränsning i längs-/höjdled.


Om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på "svara"-knappen. Det är viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20.htm

Med vänlig hälsning

Upplysningstjänsten Fordon
Vägverket
781 87 Borlänge
Röda vägen 1
www.vv.se
0771-119 119



Ditt ärende till Vägverket: ----------
From:   HUVUDKONTORET HK
Sent:   Wednesday, April 18, 2007 7:02:24 AM
To:         Kundtjänst FE
Subject:   VB: Placering av extra fordonsbelysning
Auto forwarded by a Rule
Bilaga Email12138.eml:
Hej!

Jag har läst studier om att ögat uppfattar stillastående och rörliga föremål bättre under natten om man har lampor som är monterade på biltaket. Ljuset kommer då från ögats betraktningsvinkel och det blir mindre brytningsfel.

Jag har försökt hitta en vägledande lag/föreskrift som beskriver om jag får placera extra strålkastare på taket på min personbil av modell sedan men har inte hittat något tillfredställande.

Stämmer det att extra fordonsbelysning får ej monteras bakom motorgrill eller över 1,2 meter i höjd.

Stämmer detta? Vad är det som gäller?

Tacksam för svar

Mvh Linus"

Robbin_V90 Elektriker/Montör
2 januari 2010 · 534 Inlägg

linuslinje skrev:
Hittade ovannämt email. Tack google för att ni sparade det åt mig i 3 år för detta tillfälle. smile

"Hej Linus !!

Som svar på din fråga skickar vi dig länken till VVFS 2003:12.
Där kan du läsa vilka installationskrav det är på fjärrsträlkastare i 21 kap. 19 §. Som du ser angående placering sä är det ingen begränsning i längs-/höjdled.

Om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på "svara"-knappen. Det är viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20.htm

Med vänlig hälsning

Upplysningstjänsten Fordon
Vägverket
781 87 Borlänge
Röda vägen 1
www.vv.se
0771-119 119



Ditt ärende till Vägverket: ----------
From:   HUVUDKONTORET HK
Sent:   Wednesday, April 18, 2007 7:02:24 AM
To:         Kundtjänst FE
Subject:   VB: Placering av extra fordonsbelysning
Auto forwarded by a Rule
Bilaga Email12138.eml:
Hej!

Jag har läst studier om att ögat uppfattar stillastående och rörliga föremål bättre under natten om man har lampor som är monterade på biltaket. Ljuset kommer då från ögats betraktningsvinkel och det blir mindre brytningsfel.

Jag har försökt hitta en vägledande lag/föreskrift som beskriver om jag får placera extra strålkastare på taket på min personbil av modell sedan men har inte hittat något tillfredställande.

Stämmer det att extra fordonsbelysning får ej monteras bakom motorgrill eller över 1,2 meter i höjd.

Stämmer detta? Vad är det som gäller?

Tacksam för svar

Mvh Linus"

Som jag tolkar det FÅR man ha x-ljus på taket. Hittade inget i föreskrifterna heller under §19 som säger att man INTE får ha dom på taket..

Edit: rätta mig gärna om jag missuppfattat..

Senast redigerat av Robbin_V90 (2 januari 2010)

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??
-Mackan- Fire And Silk
2 januari 2010 · 2 254 Inlägg

Tycker man ser Securitas Golfar dagligen med 3 eller 4'a extraljus på taket. Så helt olagligt tror jag inte det är, dock så kanske kraven är många.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
2 januari 2010 · 5 650 Inlägg

klart man får ha de monterade om man vill men om de får funka lr ej är en helt annan sak ...

tex på bes bara plocka ur säkring så funkar de inte.. lr ha en brytare om snuten har kontroll bara visa att de inte funkar så kan de inte göra nått .

tror väldigt få bryr sig såna fall skulle de va på bussar lastbilar lätta lastbilar osv

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Aerocombi Xenoholic
2 januari 2010 · 2 559 Inlägg

Robbin_V90 skrev:

linuslinje skrev:
Hittade ovannämt email. Tack google för att ni sparade det åt mig i 3 år för detta tillfälle. smile

"Hej Linus !!

Som svar på din fråga skickar vi dig länken till VVFS 2003:12.
Där kan du läsa vilka installationskrav det är på fjärrsträlkastare i 21 kap. 19 §. Som du ser angående placering sä är det ingen begränsning i längs-/höjdled.

Om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på "svara"-knappen. Det är viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20.htm

Med vänlig hälsning

Upplysningstjänsten Fordon
Vägverket
781 87 Borlänge
Röda vägen 1
www.vv.se
0771-119 119



Ditt ärende till Vägverket: ----------
From:   HUVUDKONTORET HK
Sent:   Wednesday, April 18, 2007 7:02:24 AM
To:         Kundtjänst FE
Subject:   VB: Placering av extra fordonsbelysning
Auto forwarded by a Rule
Bilaga Email12138.eml:
Hej!

Jag har läst studier om att ögat uppfattar stillastående och rörliga föremål bättre under natten om man har lampor som är monterade på biltaket. Ljuset kommer då från ögats betraktningsvinkel och det blir mindre brytningsfel.

Jag har försökt hitta en vägledande lag/föreskrift som beskriver om jag får placera extra strålkastare på taket på min personbil av modell sedan men har inte hittat något tillfredställande.

Stämmer det att extra fordonsbelysning får ej monteras bakom motorgrill eller över 1,2 meter i höjd.

Stämmer detta? Vad är det som gäller?

Tacksam för svar

Mvh Linus"

Som jag tolkar det FÅR man ha x-ljus på taket. Hittade inget i föreskrifterna heller under §19 som säger att man INTE får ha dom på taket..

Edit: rätta mig gärna om jag missuppfattat..

Kom fram till detsamma hmm

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
_DamnIt R1 driver!
3 januari 2010 · 5 128 Inlägg

Tack så mycket för svaren! Känns ju som att det iaf inte är något olagligt jag kommer att göra då, om jag monterar extraljus på taket! smile

eddiboy
4 januari 2010 · 204 Inlägg

Vet att ambulanserna i  Stockholm fick plocka bort sina extraljus dom monterat uppe vid blåljusen där dom satt på vissa ambulansfordon förut. Anledningen var att dom fått in klagomål från privatbilister samt tydligen även vissa poliser (trafikpoliser?) som uppmärksammat att extraljusen i denna höjd bländar medtrafikanter rejält då de lyser växelvis vid blåljuskörning. Därav ser man inga högt monterade extraljus på ambulanser längre. Iaf inte i Stockholm.

Opelmadness German cars, quality and beyond
4 januari 2010 · 8 197 Inlägg

Kör runt minst tre privatbilar med extraljus monterade på takräcket häromkring. Ingen aning om det är lagligt, men den ena av dom har haft det i många år..

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Jockefors
4 januari 2010 · 961 Inlägg

eddiboy skrev:
Vet att ambulanserna i  Stockholm fick plocka bort sina extraljus dom monterat uppe vid blåljusen där dom satt på vissa ambulansfordon förut. Anledningen var att dom fått in klagomål från privatbilister samt tydligen även vissa poliser (trafikpoliser?) som uppmärksammat att extraljusen i denna höjd bländar medtrafikanter rejält då de lyser växelvis vid blåljuskörning. Därav ser man inga högt monterade extraljus på ambulanser längre. Iaf inte i Stockholm.

då kanske man kan klaga på att blåljusen stör oxå ? tongue
här i norrland sitter extraljusen uppe vid blåljusen iaf .. även på alla tidningsbilar som går i stan har extraljusen på taket så tror knappast att de är olagligt ..

Pure DieselPower
speedfreak racing Arbetsnarkoman...
4 januari 2010 · 1 098 Inlägg

Skruva dit skiten bara, har haft den på lastbilarna i över 25 år i familjeåkeriet... aldrig någon som gnällt!

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)
Audi RS4 "SRS4 Bullet Edition" (2001)
Volvo 760 T5-R "Den urballade sleepern" (1988)
volvoentusiasten
4 januari 2010 · 4 005 Inlägg

Robbin_V90 skrev:

linuslinje skrev:
Hittade ovannämt email. Tack google för att ni sparade det åt mig i 3 år för detta tillfälle. smile

"Hej Linus !!

Som svar på din fråga skickar vi dig länken till VVFS 2003:12.
Där kan du läsa vilka installationskrav det är på fjärrsträlkastare i 21 kap. 19 §. Som du ser angående placering sä är det ingen begränsning i längs-/höjdled.

Om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på "svara"-knappen. Det är viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20.htm

Med vänlig hälsning

Upplysningstjänsten Fordon
Vägverket
781 87 Borlänge
Röda vägen 1
www.vv.se
0771-119 119



Ditt ärende till Vägverket: ----------
From:   HUVUDKONTORET HK
Sent:   Wednesday, April 18, 2007 7:02:24 AM
To:         Kundtjänst FE
Subject:   VB: Placering av extra fordonsbelysning
Auto forwarded by a Rule
Bilaga Email12138.eml:
Hej!

Jag har läst studier om att ögat uppfattar stillastående och rörliga föremål bättre under natten om man har lampor som är monterade på biltaket. Ljuset kommer då från ögats betraktningsvinkel och det blir mindre brytningsfel.

Jag har försökt hitta en vägledande lag/föreskrift som beskriver om jag får placera extra strålkastare på taket på min personbil av modell sedan men har inte hittat något tillfredställande.

Stämmer det att extra fordonsbelysning får ej monteras bakom motorgrill eller över 1,2 meter i höjd.

Stämmer detta? Vad är det som gäller?

Tacksam för svar

Mvh Linus"

Som jag tolkar det FÅR man ha x-ljus på taket. Hittade inget i föreskrifterna heller under §19 som säger att man INTE får ha dom på taket..

Edit: rätta mig gärna om jag missuppfattat..

Jag satt och läste en gång till och jag kommer också fram till att det är tillåtet, det verkar inte finnas något som begränsar det iaf.

Sen bara för att någon annan har en bil som har extraljus på taket betyder inte att det är lagligt. Enklare att gå på lagtexter eller prejudicerande texter. smile

Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
4 januari 2010 · 1 659 Inlägg

Jockefors skrev:

eddiboy skrev:
Vet att ambulanserna i  Stockholm fick plocka bort sina extraljus dom monterat uppe vid blåljusen där dom satt på vissa ambulansfordon förut. Anledningen var att dom fått in klagomål från privatbilister samt tydligen även vissa poliser (trafikpoliser?) som uppmärksammat att extraljusen i denna höjd bländar medtrafikanter rejält då de lyser växelvis vid blåljuskörning. Därav ser man inga högt monterade extraljus på ambulanser längre. Iaf inte i Stockholm.

då kanske man kan klaga på att blåljusen stör oxå ? tongue
här i norrland sitter extraljusen uppe vid blåljusen iaf .. även på alla tidningsbilar som går i stan har extraljusen på taket så tror knappast att de är olagligt ..

Men det är ju för att extraljusen blinkar hela tiden, klart extraljus bländar, kanske mycket mer där uppe då eftersom utryckningsfordonen fortfarande har det så, på dagen kan jag förstå att det är vettigt men det är ett helvete när man möter dom på natten om inte farligt till och med hmm

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Paulin
4 januari 2010 · 15 Inlägg

Slänger in en kommentar här med.

Vi funderade på samma sak när vi skulle montera dit extraljus på vår Toyota Hilux -89. Efter mycket funderade beslutade vi oss för att att det räckte med 5 st på taket och 4 st i framtill i bågen.

Inget klagande på lysena på besiktningen men det raka avgassystem klagade de på. Löstes med ljuddämpare från en Nissan Micra big_smile (Liten "pasus" där kanske)  smile

_DamnIt R1 driver!
4 januari 2010 · 5 128 Inlägg

linuslinje skrev:

Robbin_V90 skrev:

linuslinje skrev:
Massa text

Mer text

Jag satt och läste en gång till och jag kommer också fram till att det är tillåtet, det verkar inte finnas något som begränsar det iaf.

Sen bara för att någon annan har en bil som har extraljus på taket betyder inte att det är lagligt. Enklare att gå på lagtexter eller prejudicerande texter. smile

Precis därför jag frågade med! Man kan ju alltid chansa, men är det olagligt så kan det stå en dyrt! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang