När inte bilsterion stängs av så går bilen ej att låsa(ORGINALSTERIO)

p891129
8 januari 2010 · 3 Inlägg

Hej. Jag har en saab 93 -01.

För ca 3 månader sen så slutade min sterio till och från att inte stänga av sig när man drar ut nyckeln som den brukar göra. När inte den stänger av sig själv så går inte bilen att låsa med fjärrstyrningen. och nu i ca 3 dagar så stängs sterion aldrig av och bilen går aldrig att låsa. 
Det är en orginalsterio!
Så vad tror ni det kan vara tacksam för svar smile

//Tim

XeptiQ Whatever :)
8 januari 2010 · 1 652 Inlägg

hmm inte en aning men ut med skiten och kolla kablarna bakom.. du kanske har haft besök av gnagare ?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
p891129
8 januari 2010 · 3 Inlägg

A jo men konstigt att det inte går att låsa när man stänger av sterion manuellt.. vet ju inte om felen hör ihopp men eftersom att dom kommer samtidigt så undrar man ju.. hmm

XeptiQ Whatever :)
9 januari 2010 · 1 652 Inlägg

Hmm när de gäller saab så vet jag inte.. men du har ju något stödskydd intergrerat i stereo packetet..  samma på nya volvos... så de är om de går över samma säkring eller bränd kabel..  så de kan ju bli stora konflikter mellan lås och skydd... jag vet inte.. rätta mig om jag har fel någon..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Aerocombi Xenoholic
9 januari 2010 · 2 559 Inlägg

Skulle tro att det har med tändningslåset att göra.
Vår 9-3a -99 kan få för sig att starta ca en sek efter att man tagit ur nyckeln, och i bland så stänger den inte av sig när man tar ur nyckeln.
Men stänger jag av den manuellt så kan jag ju iofs larma bilen hmm
Edit: Naturligtvis menade jag att det är stereon som inte stänger av sig big_smile

Senast redigerat av Aerocombi (9 januari 2010)

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
honda1 Isoleringsplåtslagare
9 januari 2010 · 173 Inlägg

Det är tändningslåset som inte "ploppar upp"när du drar ut nyckeln och då går det inte att aktivera larmet/låsa och om du ruckar lite i låset så hoppar cylindern upp och stereon tystnar och bilen går att låsa.

Prova att blåsa rent med tryckluft runt låset då det kan samlas mycket damm och skit där.

azid Det som inte dödar gör ont
9 januari 2010 · 2 668 Inlägg

smörj upp tändningslåset

2slow
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang