2034
Sök

Hedlund - Volvo 740 Turbo, Startad med Nirat!

Med lem
1 127 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
mattestig skrev:
va kör du för triggning på motorn å vad har du för ms version? tror det är ifyllt fel på codebase functions eller wheel decoder settings.

Jag hittade felet. Jag hade blandat ihop fixed angle man använder när man strobbar tändningen med trigger angle. Jag skrev då -10 på trigger angle, därav config error. -10 är till för att låsa tändningen på fixed angle. tongue

Men nu har jag något nytt helvete igen.. hmm Nu funkar allt med nya datorn jag skaffat, fick köpa ny usb-adapter. Men nu har jag bara gnista på 2an och 3an.

Stiften var hela, prövade flytta dom. Tändkablen var bra tror jag? 1,3Kohm. Rev isär fördelaren och kolla den, såg bra ut. Vred lite på fördelaren också utan framgång.

Skjut mig. mad

volvo tic frälst
357 Inlägg
31 oktober 2010
haha de jävlas att en del mä ms tongue vet att de finns 2 olika sorters tändkabler till 740 så du inte har fel ''kontakt'' mot fördelarlocket på nån av kablarna tongue finner du inget fel från fördelaren mot stiften så kan du vrida runt motorn för hand med tändning på och kolla så du får triggersignal 4 gånger på ett varv. de ä väll dom tipsen jag har tongue lycka till wink

2 419 Inlägg
28 november 2010
Hur går det? smile får du nån fason på sprutet?

Med lem
1 127 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
strandberg31 skrev:

Skickat iväg boxen på felsökning, är det inte det så blir det ny hallgivare från volvo och byta ut tändkablar m.m. Jag har svårt att tro att något utanför sprutet är trasigt.

Skaffade en 740 -90 att roa mig med i snön så länge, rallystolen och ratten sitter i den nu så länge. lol

2 419 Inlägg
28 november 2010
H3dlund skrev:
strandberg31 skrev:

Skickat iväg boxen på felsökning, är det inte det så blir det ny hallgivare från volvo och byta ut tändkablar m.m. Jag har svårt att tro att något utanför sprutet är trasigt.

Skaffade en 740 -90 att roa mig med i snön så länge, rallystolen och ratten sitter i den nu så länge. lol

Är det inte rätt vanligt att dessa boxar krånglar? tongue

U inte dåliga avis man är då wink men rätt årsmod iaf! heh

Med lem
1 127 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
strandberg31 skrev:
H3dlund skrev:
strandberg31 skrev:

Är det inte rätt vanligt att dessa boxar krånglar? tongue

U inte dåliga avis man är då wink men rätt årsmod iaf! heh

MS är det inget fel om man kan med det, i detta fallet är det nog tyvärr skit bakom spakarna. tongue någon miss lär jag ha gjort nånstans.. Men frågan är vad.

volvo tic frälst
357 Inlägg
28 november 2010
en fråga wink vart köpte du stålomspunna slangar till turbon och hur gjorde du med oljereturen? du kanske har skreve det i tråden men hitta de inte isf tongue

Med lem
1 127 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
mattestig skrev:
en fråga wink vart köpte du stålomspunna slangar till turbon och hur gjorde du med oljereturen? du kanske har skreve det i tråden men hitta de inte isf tongue

Den stålomspunna slangen pressade VMS i sunne åt mig, köpte en bit och måttade till rätt längd, åkte sen och fick den pressad. Ni har nog nå liknande hydrualik ställe i arvika som gör det med.

Oljereturen kör jag gummislang från turbo ner till original returen. Gjorde om returen lite med en riktig slangnippel som sitter där org. retur är.

volvo tic frälst
357 Inlägg
28 november 2010
H3dlund skrev:
mattestig skrev:

Den stålomspunna slangen pressade VMS i sunne åt mig, köpte en bit och måttade till rätt längd, åkte sen och fick den pressad. Ni har nog nå liknande hydrualik ställe i arvika som gör det med.

Oljereturen kör jag gummislang från turbo ner till original returen. Gjorde om returen lite med en riktig slangnippel som sitter där org. retur är.

ok. smile mja vi har hymab här. aa ja köpte en nippel ja tänkte svarva ner å pressa ner i oljereturen å kleta lite locktite på men ville bare kolle om de fanns nått mer sätt tongue

Med lem
1 127 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
mattestig skrev:
H3dlund skrev:
mattestig skrev:

ok. smile mja vi har hymab här. aa ja köpte en nippel ja tänkte svarva ner å pressa ner i oljereturen å kleta lite locktite på men ville bare kolle om de fanns nått mer sätt tongue

Ok, jag gjorde en sån här först.

http://img204.imageshack.us/img204/3412/oljeretur002.jpg

Men de grejer som behövdes för att kunna köra stålomspunnen slang fick inte plats när jag kör oljefilterflyttare och grenröret jag har. Så bytte ut den där mot en vanlig nippel med anslutning för vanlig slang istället.

volvo tic frälst
357 Inlägg
28 november 2010
dedär va ju en rätt smidig lösning wink

Med lem
1 127 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
Fick tillbaka MS boxen från "backeliten" som felsökt den i veckan, den var ju förfan felbyggd av han som byggt den. :S Den triggade inte tändning rätt pga det, samt nån kompenent till en spridarutgång var dålig.

Ska se när jag har tid över, kört sönder isbilen lite så grejar med den nu. tongue

Tvivlare
2 266 Inlägg
13 december 2010
H3dlund skrev:
Fick tillbaka MS boxen från "backeliten" som felsökt den i veckan, den var ju förfan felbyggd av han som byggt den. :S Den triggade inte tändning rätt pga det, samt nån kompenent till en spridarutgång var dålig.

Ska se när jag har tid över, kört sönder isbilen lite så grejar med den nu. tongue

Inte så konstigt den dummar sig då.. roll fakturerat boxbyggaren för felsökning? wink

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

224 Inlägg
13 december 2010
vart köpte du den om man får fråga?

040 RedLine
1 219 Inlägg
13 december 2010
Sjukt fint projekt:) Vad fick du ge för Sparco ratten och var köpte du den? tongue

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Med lem
1 127 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
_740tic skrev:
vart köpte du den om man får fråga?

Dumt och hänga ut folk, men en viss stockholmare som säljer ms på blocket med utländskt namn..

BrajjAxx skrev:
Sjukt fint projekt:) Vad fick du ge för Sparco ratten och var köpte du den? tongue

Minns inte vad den gick på, köpte från demontweeks i england. Stol, ratt & handskar köpte jag därifrån, blev ca 1500-2000 billigare än att köpa i sverige.

victor91 skrev:
hur går det för dig? smile

Nja trögt, inte rört den sen jag ställde in den i "garaget". Ska ta lite tid åt den i januari nu igen, nu åks det och skruvas isbil mest hela tiden. tongue

God jul! Nu blire kalle och kasta i sig julbord efteråt. big_smile
Senast redigerat av H3dlund (24 december 2010)

56 Inlägg
23 januari 2011
Faan vad bra motorrumet blev!  har det hänt nå mer? smile

Med lem
1 127 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
Johan-Westin skrev:

Nej tyvärr..

All ledig tid har gått till isåka typ, sen lyckades jag skaffa mig flickvän för 2 veckor. Det var väl inte till bilens fördel. tongue

Men ja det enda som återstår nu är ju i med den rättbyggda (!!!) ms-boxen och mappa bilen. Men tid och ork, ingen som har lite i reserv åt mig? big_smile Men denna sommaren går den det lovar jag.

56 Inlägg
23 januari 2011
H3dlund skrev:
Johan-Westin skrev:

Nej tyvärr..

All ledig tid har gått till isåka typ, sen lyckades jag skaffa mig flickvän för 2 veckor. Det var väl inte till bilens fördel. tongue

Men ja det enda som återstår nu är ju i med den rättbyggda (!!!) ms-boxen och mappa bilen. Men tid och ork, ingen som har lite i reserv åt mig? big_smile Men denna sommaren går den det lovar jag.

Hehe jasså! wink Jaa det tvivlar jag inte 1 sec på att det är! önskar dig all lycka iaf! smile

Sök