Dubbla 16v toppar på v8?

GRH
19 januari 2010 · 164 Inlägg

Hej, Har lite planer på att ta två 16ventils toppar från två 4cylindriga radmotorer och montera dom på min gamla v8. Hitta en bil med samma borr på cylindrarna och med samma avstånd mellan dom. Sen modifiera olje och vatten kanaler resp bult mönstret för att stämma överens med blocket.

Låter original kammen ligga kvar för att driva tändningen och oljepumpen.

Sen så drar jag en kamrem mellan veven och båda topparna och sluter allt i en alu kåpa..

Genomförbart eller totalt misslyckande?

Toffe10 Lastbils Mekaniker
20 januari 2010 · 357 Inlägg

Låter jäklans inveklat de där, sku satsa på misslyckande. Du måst ju räkna ut att dreven blir exakt o så måst du ju hitta en passlig kamrem/kedja o då är väl detta de enklare av de du tänkt göra blir nog väldans svårt iallfall..E ju enklare o köpa en nyare jänki åtta me 32 ventiler möjligtvis billigare också, onödigt o uppfinna hjulet två gånger som de brukar sägas...

GRH
20 januari 2010 · 164 Inlägg

Jo det är klart. Men det är mer respekt med en gammal åtta:P

DrKamikaze Allmänt efterbliven
20 januari 2010 · 542 Inlägg

Rent spontant så känns det som att om du behöver fråga det här så lutar det åt totalt misslyckande wink
Men lycka till om du ger dig på det!

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
mats757
20 januari 2010 · 915 Inlägg

GRH skrev:
Hej, Har lite planer på att ta två 16ventils toppar från två 4cylindriga radmotorer och montera dom på min gamla v8. Hitta en bil med samma borr på cylindrarna och med samma avstånd mellan dom. Sen modifiera olje och vatten kanaler resp bult mönstret för att stämma överens med blocket.

Låter original kammen ligga kvar för att driva tändningen och oljepumpen.

Sen så drar jag en kamrem mellan veven och båda topparna och sluter allt i en alu kåpa..

Genomförbart eller totalt misslyckande?

Jag tycker att det låter som ett helt underbart projekt.
Men... En av topparna kommer att få avgaskanalerna rakt upp i V-et.
SÅ måste du göra nya kammar för den nya tändföljden. Misstänker att vevaxeln inte är "Rak".

Mats

jonTe
20 januari 2010 · 5 710 Inlägg

Som Mats skrev bir det lite tokigt med införsel/utförsel av luft.....man skulle behöva spegelvända en av topparna hmm
Att fixa kammarna så de öppnar rätt tror inte jag räcker.
Att släppa in insugsluft via avgaskanaler och avgaser via insugskanaler blir nog inte så bra.......

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
mats757
20 januari 2010 · 915 Inlägg

jonTe skrev:
Som Mats skrev bir det lite tokigt med införsel/utförsel av luft.....man skulle behöva spegelvända en av topparna hmm
Att fixa kammarna så de öppnar rätt tror inte jag räcker.
Att släppa in insugsluft via avgaskanaler och avgaser via insugskanaler blir nog inte så bra.......

mvh Jonas

Men, det går kanske att vända så att avgasportarna blir åt rätt håll och ta ut drivningen av kammarna i fel ända av toppen istället. Är det remdrift så spelar det inte så stor roll.
SKa man ändå tillverka kammar, så kan man ju driva dom från "Fel" håll också.


Mats

jonTe
20 januari 2010 · 5 710 Inlägg

mats757 skrev:

jonTe skrev:
Som Mats skrev bir det lite tokigt med införsel/utförsel av luft.....man skulle behöva spegelvända en av topparna hmm
Att fixa kammarna så de öppnar rätt tror inte jag räcker.
Att släppa in insugsluft via avgaskanaler och avgaser via insugskanaler blir nog inte så bra.......

mvh Jonas

Men, det går kanske att vända så att avgasportarna blir åt rätt håll och ta ut drivningen av kammarna i fel ända av toppen istället. Är det remdrift så spelar det inte så stor roll.
SKa man ändå tillverka kammar, så kan man ju driva dom från "Fel" håll också.


Mats

Ahhh du tänker så, det skulle ju funka om man nu bara kan vända på toppen förståss.
Sedan är ju tillverkningen av kammar ett kapitel för sig och inget man gör hemma i garaget....smile

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
wadde Tryck och pys-åka
21 januari 2010 · 884 Inlägg

Jag tycker : DO IT ... bara för att det är skoj. Att det blir bra eller dåligt det spelar ju mindre roll. En nästan helt egenbyggd motor e ju ganska ballt. Jag bjuder på ölen när den startar och går smile

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
MrVain
21 januari 2010 · 904 Inlägg

Jag har sett bilder för länge sen på en BMW tolva som någon började bygga om med dubbla 320 toppar. DVS M50B20 toppar. Om de vart klart vet jag dock inte, har inte hört/sett något sedan dess.

De ska va gött å leva
cheffer
21 januari 2010 · 1 422 Inlägg

Låter ju grymt läckert iaf smile Om du har tid och pengar så KÖR!

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
fredriq Olika
21 januari 2010 · 907 Inlägg

Eller så tar du topparna från Audi´s V8, de har 4-ventilsteknik oxå...
Men då kan man lika väl ta blocket oxå iofs smile

Mvh
Fredrik
GRH
22 januari 2010 · 164 Inlägg

En av topparna kommer att få avgaskanalerna rakt upp i V-et.

Hur fan kunde jag missa det uppenbara yikes

Mr_EmCom Med.lem
22 januari 2010 · 3 759 Inlägg

Jag har sett en gammal BMW V12 med 2 m50 toppar (24v), så ingenting är omöjligt wink

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
TTMotorsport
27 januari 2010 · 196 Inlägg

Annars kan du satsa på en rover v8a och kolla om det går att köpa replika repco toppar smile
Upp mot 400 hk vid 9500 rpm på 3 liter !

frankfarmer
28 januari 2010 · 5 Inlägg

Lycka till med projektet! Hoppas det är genomförbart, det är väl egentligen ingenting som är omöjligt, bara lite svårare att genomföra!

balder-kittis rangerare
28 januari 2010 · 115 Inlägg

lycka till! lyckas du blir du ju nästen en legend och många kommer apa efter och be dig om råd å tips å misslyckas du har du ju i alla fall vågat prova!

Saab 9-5 2,3T aero "saab 9-5" (2004)
GRH
28 januari 2010 · 164 Inlägg

Hmm jag får nog ta en tankeställare och fundera lite vidare på det här.....

cheffer
6 februari 2010 · 1 422 Inlägg

Kommit fram till något här? Ska du köra eller inte?

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mr_EmCom Med.lem
7 februari 2010 · 3 759 Inlägg

cheffer skrev:
Kommit fram till något här? Ska du köra eller inte?

Tror han insåg att han höll på att ta sig vatten över huvudet.. tongue

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang