2737
Sök

Dubbla 16v toppar på v8?

164 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#1
Hej, Har lite planer på att ta två 16ventils toppar från två 4cylindriga radmotorer och montera dom på min gamla v8. Hitta en bil med samma borr på cylindrarna och med samma avstånd mellan dom. Sen modifiera olje och vatten kanaler resp bult mönstret för att stämma överens med blocket.

Låter original kammen ligga kvar för att driva tändningen och oljepumpen.

Sen så drar jag en kamrem mellan veven och båda topparna och sluter allt i en alu kåpa..

Genomförbart eller totalt misslyckande?


Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
20 januari 2010
#2
Låter jäklans inveklat de där, sku satsa på misslyckande. Du måst ju räkna ut att dreven blir exakt o så måst du ju hitta en passlig kamrem/kedja o då är väl detta de enklare av de du tänkt göra blir nog väldans svårt iallfall..E ju enklare o köpa en nyare jänki åtta me 32 ventiler möjligtvis billigare också, onödigt o uppfinna hjulet två gånger som de brukar sägas...


164 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
#3
Jo det är klart. Men det är mer respekt med en gammal åtta:P


Allmänt efterbliven
542 Inlägg
20 januari 2010
#4
Rent spontant så känns det som att om du behöver fråga det här så lutar det åt totalt misslyckande wink
Men lycka till om du ger dig på det!

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

928 Inlägg
20 januari 2010
#5
GRH skrev:
Hej, Har lite planer på att ta två 16ventils toppar från två 4cylindriga radmotorer och montera dom på min gamla v8. Hitta en bil med samma borr på cylindrarna och med samma avstånd mellan dom. Sen modifiera olje och vatten kanaler resp bult mönstret för att stämma överens med blocket.

Låter original kammen ligga kvar för att driva tändningen och oljepumpen.

Sen så drar jag en kamrem mellan veven och båda topparna och sluter allt i en alu kåpa..

Genomförbart eller totalt misslyckande?

Jag tycker att det låter som ett helt underbart projekt.
Men... En av topparna kommer att få avgaskanalerna rakt upp i V-et.
SÅ måste du göra nya kammar för den nya tändföljden. Misstänker att vevaxeln inte är "Rak".

Mats

5 710 Inlägg
20 januari 2010
#6
Som Mats skrev bir det lite tokigt med införsel/utförsel av luft.....man skulle behöva spegelvända en av topparna hmm
Att fixa kammarna så de öppnar rätt tror inte jag räcker.
Att släppa in insugsluft via avgaskanaler och avgaser via insugskanaler blir nog inte så bra.......

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

928 Inlägg
20 januari 2010
#7
jonTe skrev:
Som Mats skrev bir det lite tokigt med införsel/utförsel av luft.....man skulle behöva spegelvända en av topparna hmm
Att fixa kammarna så de öppnar rätt tror inte jag räcker.
Att släppa in insugsluft via avgaskanaler och avgaser via insugskanaler blir nog inte så bra.......

mvh Jonas

Men, det går kanske att vända så att avgasportarna blir åt rätt håll och ta ut drivningen av kammarna i fel ända av toppen istället. Är det remdrift så spelar det inte så stor roll.
SKa man ändå tillverka kammar, så kan man ju driva dom från "Fel" håll också.


Mats

5 710 Inlägg
20 januari 2010
#8
mats757 skrev:
jonTe skrev:
Som Mats skrev bir det lite tokigt med införsel/utförsel av luft.....man skulle behöva spegelvända en av topparna hmm
Att fixa kammarna så de öppnar rätt tror inte jag räcker.
Att släppa in insugsluft via avgaskanaler och avgaser via insugskanaler blir nog inte så bra.......

mvh Jonas

Men, det går kanske att vända så att avgasportarna blir åt rätt håll och ta ut drivningen av kammarna i fel ända av toppen istället. Är det remdrift så spelar det inte så stor roll.
SKa man ändå tillverka kammar, så kan man ju driva dom från "Fel" håll också.


Mats

Ahhh du tänker så, det skulle ju funka om man nu bara kan vända på toppen förståss.
Sedan är ju tillverkningen av kammar ett kapitel för sig och inget man gör hemma i garaget....smile

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
21 januari 2010
#9
Jag tycker : DO IT ... bara för att det är skoj. Att det blir bra eller dåligt det spelar ju mindre roll. En nästan helt egenbyggd motor e ju ganska ballt. Jag bjuder på ölen när den startar och går smile


904 Inlägg
21 januari 2010
#10
Jag har sett bilder för länge sen på en BMW tolva som någon började bygga om med dubbla 320 toppar. DVS M50B20 toppar. Om de vart klart vet jag dock inte, har inte hört/sett något sedan dess.

De ska va gött å leva

1 422 Inlägg
21 januari 2010
#11
Låter ju grymt läckert iaf smile Om du har tid och pengar så KÖR!


Olika
907 Inlägg
21 januari 2010
#12
Eller så tar du topparna från Audi´s V8, de har 4-ventilsteknik oxå...
Men då kan man lika väl ta blocket oxå iofs smile

Mvh
Fredrik

164 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
#13
En av topparna kommer att få avgaskanalerna rakt upp i V-et.

Hur fan kunde jag missa det uppenbara yikes


Med.lem
3 759 Inlägg
22 januari 2010
#14
Jag har sett en gammal BMW V12 med 2 m50 toppar (24v), så ingenting är omöjligt wink

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

196 Inlägg
27 januari 2010
#15
Annars kan du satsa på en rover v8a och kolla om det går att köpa replika repco toppar smile
Upp mot 400 hk vid 9500 rpm på 3 liter !


5 Inlägg
28 januari 2010
#16
Lycka till med projektet! Hoppas det är genomförbart, det är väl egentligen ingenting som är omöjligt, bara lite svårare att genomföra!

rangerare
115 Inlägg
28 januari 2010
#17
lycka till! lyckas du blir du ju nästen en legend och många kommer apa efter och be dig om råd å tips å misslyckas du har du ju i alla fall vågat prova!


164 Inlägg
28 januari 2010
Trådstartare
#18
Hmm jag får nog ta en tankeställare och fundera lite vidare på det här.....


1 422 Inlägg
6 februari 2010
#19
Kommit fram till något här? Ska du köra eller inte?


Med.lem
3 759 Inlägg
7 februari 2010
#20
cheffer skrev:
Kommit fram till något här? Ska du köra eller inte?

Tror han insåg att han höll på att ta sig vatten över huvudet.. tongue

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!


Sök