Måla kylarn...

jerry999
23 januari 2010 · 20 Inlägg

Tja,
Ja undrar om man kan måla kylaren med vanlig sprayfärg eller om den finns någon speciell för de, Har läst lite på andra forum och de står att den kan sänka kylningsförmågan, att färgen isolerar,
Men de kan väl inte spela så stor roll eller???

mvh

Skriv kommentarer :)
Volvo 242 Turbo "16V" (1983)
Lada 2106 1600 "Sibiriskt stål" (1982)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
23 januari 2010 · 5 650 Inlägg

beror nog helt på hur många lager färg man ska ha på finns ju trotsallt original lackade kylare ..

men hur tunt lager de är ska jag låta va osakt

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
johanaron
23 januari 2010 · 13 Inlägg

Det jag vet, som de flesta som kört en svart bil på sommaren också vet, är att svart färg tar upp värmeenergi otroligt väl. Så det jag kan tänka mig är att en svart kylare sänker kylningsförmågan, och de flesta kylare är ju svarta original. Däremot intercoolers och kylare som ska klara högre effektuttag brukar ju inte vara svarta, utan gråaktigt färgade. Absorberar antagligen inte lika lätt som svart.

Tror inte färgen i sig stänger ute värmen, tror att det beror på hur den absorberas=)

Finns ju värmetålig svart och grå färg, den som klarar ca 600*C. Den man köper på mekonomen torkar vid ca 200*C, så går man lös lite med gasolbrännaren försiktigt är är nog de färgerna bäst.

Senast redigerat av johanaron (23 januari 2010)

JoeyJ
26 januari 2010 · 502 Inlägg

johanaron skrev:
Det jag vet, som de flesta som kört en svart bil på sommaren också vet, är att svart färg tar upp värmeenergi otroligt väl. Så det jag kan tänka mig är att en svart kylare sänker kylningsförmågan, och de flesta kylare är ju svarta original. Däremot intercoolers och kylare som ska klara högre effektuttag brukar ju inte vara svarta, utan gråaktigt färgade. Absorberar antagligen inte lika lätt som svart.

Tror inte färgen i sig stänger ute värmen, tror att det beror på hur den absorberas=)

Finns ju värmetålig svart och grå färg, den som klarar ca 600*C. Den man köper på mekonomen torkar vid ca 200*C, så går man lös lite med gasolbrännaren försiktigt är är nog de färgerna bäst.

haha är du seriös?

Att svarta bilar blir varmare beror ju på solens strålning, så på en kylare som sitter under huven spelar det nog ingen roll alls vad det är för färg.

Att intercoolers är "gråaktiga" kanske beror på att det är aluminium som inte är lackad alls wink

Däremot som sagt kan ju färgen isolera kylaren och därmed sänka effektiviteten, men sen hur mycket vet jag inte, förmodligen inte så pass mycket så man märker någon skillnad, du kan ju försöka undvika att måla allt för mycket mellan flänsarna iaf

Kavli Motborgare
26 januari 2010 · 1 099 Inlägg

JoeyJ skrev:

johanaron skrev:
Det jag vet, som de flesta som kört en svart bil på sommaren också vet, är att svart färg tar upp värmeenergi otroligt väl. Så det jag kan tänka mig är att en svart kylare sänker kylningsförmågan, och de flesta kylare är ju svarta original. Däremot intercoolers och kylare som ska klara högre effektuttag brukar ju inte vara svarta, utan gråaktigt färgade. Absorberar antagligen inte lika lätt som svart.

Tror inte färgen i sig stänger ute värmen, tror att det beror på hur den absorberas=)

Finns ju värmetålig svart och grå färg, den som klarar ca 600*C. Den man köper på mekonomen torkar vid ca 200*C, så går man lös lite med gasolbrännaren försiktigt är är nog de färgerna bäst.

haha är du seriös?

Att svarta bilar blir varmare beror ju på solens strålning, så på en kylare som sitter under huven spelar det nog ingen roll alls vad det är för färg.

Att intercoolers är "gråaktiga" kanske beror på att det är aluminium som inte är lackad alls wink

Däremot som sagt kan ju färgen isolera kylaren och därmed sänka effektiviteten, men sen hur mycket vet jag inte, förmodligen inte så pass mycket så man märker någon skillnad, du kan ju försöka undvika att måla allt för mycket mellan flänsarna iaf

Faktiskt är det så att en svart kylare är effektivare att stråla ifrån sig värme än en osvart.
Därför är ofta kylflänsar svarteloxerade istället för att de behålls i naturlig alumiiumglans.
Fast samtidigt så vill ju ett lacklager isolera, så det blir ett tradeoff. Ett tunt lager lack borde dock inte spela nån roll.

-- K

Bensinskallen P o r s c h e
26 januari 2010 · 1 700 Inlägg

blanka ytor strålar ut mindre energi

matta ytor strålar ut mer energi

Därför som termosar normalt sett är blanka på utsidan



De enda som räknas på kylaren är ledningsförmågan, strålning osv har inget med dethär att göra. Metaller leder ju som vi vet värme väldigt bra, plast leder dåligt. Beror ju mycket på vad du väljer för lack med andra ord, pulverlack t.ex. ( om det änns är möjligt ) skulle vara det absolut sämsta alternativet för de leder uselt. Med andra ord färg som på nåt sätt är "plastbaserat" ska undvikas


Sen hur andra färger fungerar har ja ingen aning om, har tyvärr inte hunnit experimentera så mycket med det här wink

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
NissanMotorsport
26 januari 2010 ·

Haha, är inte detta lite överkurs att välja färg för att ändra kylningsförmågan? bara ta en färg med tunt lager..sen om den färgen är lite blankare än den andra tror ja inte man märker så mycket av.

Trekmeister
26 januari 2010 · 272 Inlägg

Värme kan avges på två sätt, strålning och överföring. Mycket riktigt strålar en svart kropp ut mer värme än en vit, men i fallet med en bilkylare är effekten som avges via överföring till luften långt större än den som avges som strålning. Dessutom är den ytan som kan avge värme genom strålning på en kylare relativt liten. Tänk exempelvis på att större delen av strålningen som avges i de tunna luft-kanalerna fångas upp av metallen på de andra ytorna i kanalen. Väldigt lite strålar ut den vägen.

Värmeledningsförmågan i materialet spelar enbart roll för att leda värmen från kylvattnet till kylarens utsida som är i kontakt med luften.

Genom att anodisera ytan kan man lägga på ett extremt tunnt svart lager och därigenom öka utstrålningen jämfört med bar metall. Detta kan spela stor roll när man har lite eller ingen luftrörelse runt objektet, inte som med en bilkylare där det pressas genom stora mängder luft.

Så, värmelära för totala nybörjare! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang