Köpråd: amerikanare eller japsbil tips på vilket som bringar mest glädje

Aerodynamik ...
29 januari 2010 · 7 120 Inlägg

En Skyline GT-R har du ju kräm i och en hållbar drivlina. Originalmotorn ger sig runt 500hk+ men drivlina är inget du behöver bekymra dig om, om du inte är ute efter sjuka effekter och ska köra drag hela tiden smile

sandin_90 Truck Drivers Move The Nation!
29 januari 2010 · 350 Inlägg

om man ens behöver ställa en sådan fråga. Och om man tycker att jänkebilar å plasträcers är jämförbara så tycke jag inte att man är ngon jänkejärns-person..
Don 2 typerna av bilar ärju raka motsatsen te varandra..!

----------------Våga Vägra Volvo----------------
camaro67 Meister
29 januari 2010 · 6 763 Inlägg

Arcangelus skrev:
Jag tycker  jänkare är trevliga att titta på men känns lite för "uråldriga" på något vis. Jag är för det lite mer modernare och därmed blir det den sportiga, råa japanska stilen.

En Supra-motor (2JZ-GTE givetvis) kan man ju trimma sk*ten ur...kan ju kräma ur hur mycket som helst smile Känns också som att man kan göra mer (trimning, styling och dyl) med en japanare än vad du kan med en jänkare. Finns så sjukt mycket eftermarknadsdelar till japsar med olika stuk och stilar.

Jag tycker japs big_smile

Vilken supra får du för 100k? Du kan kräma ur lika mycket och lite till ur en amerikansk v8. Trimningsbiten har ju v8 bilarna till sin fördel. Volym har betydelse. Vill man så kan man ju kolla vad det är som funkar i D1. Inte är det små turbo maskiner iaf... Och uråldriga kan väll diskuteras. Beror ju på om du jämför en 60-tals muskelbil med en 90-tals japs.

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
camaro67 Meister
29 januari 2010 · 6 763 Inlägg

mellander90 skrev:
baca. ahh det är synd man inte kunde resa tillbaka i tiden å köpa en charger. dem ligger ju runt 300.000 och uppåt om du ska ha en fin.

precis rinnegan det är ju om fyrhjulsdriften går sönder som lär kosta skojortan. annars är r32 riktigt fina bilar. men jag har som sagt alltid gillat amerikanska bilar men har så svårt å bestämma mig. amerikanarna är billigare försäkring på men dem drar ju mer än japsbilarna. men rinnegan har du ngn aning om vad det skulle kosta på ett ungefär å få upp den i 4-500 hk och snackar vi kompressor nu för det är sjukt dyrt.


camaro67: jo ska det inte tillåmed finnas upp till 1996 s13 modell med s14 motorn i?

tack för alla svar smile

Tror att de fanns med sr20det mellan 94 och 98. Men du ska inte tro att du åker billigt med en skyline eller supra. Tror nästan att en Camaro med ls1 går billigare än japsarna efter vad jag har hört för siffror från folk som åker skyline och supra. Däremot en s14 eller liknande drar lite mindre

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
N_W V8 de bästa som finns!
29 januari 2010 · 1 092 Inlägg

Röstar på Pontiac Trans am eller Camaro Z28 från 4e generationen 1993-2002, Lt1 eller LS1 V8, har själv ägt 4st cabbar i rad som sommarbilar och har varit mycket nöjd.

Min senaste som man sålde förra året med ls1 ligger dubbelt upp från hundringen men de går ju att trimma de äldre lt1orna så de går väldigt bra också. Sen till utseendet är de nästan identiska, bara fronten som skiljer.

https://www1.garaget.org/archive/2/1341/93743/large_93743-980249.jpg

Senast redigerat av Niklasw (29 januari 2010)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Pontiac Lemans 67 cabriolet "Projekt LTO pro cruising" (1967)
Cadillac Club Coupe "Ls-konverterad" (1949)
mellander90
29 januari 2010 · 125 Inlägg

rinnegan ska höra med honom får vi väl se vad som händer.

polara: jag gillar alla amerikanare men det ska ju vara lite av en pussy wagon oxå som tjejer vet vad det är fför bil big_smile

btw om jag ska köpa japs bil så tror jag nog det blir ngn uan 4wd för pallar inte slänga ut om 4 hjulsdriften går sönder. ja ni kan allt övertala mig att köpa en schysst japsbil s14 är schyssta och s15 med men har beslutsångerst som sagt


niklasw ja ska jag köpa en camro blir det nog en äldre firebird eller transam. säger dock inte nej heller till äldre camaro z28

Senast redigerat av mellander90 (29 januari 2010)

Mitsubishi evolution lancer 8 "clementinen" (2005)
Volvo s60R "sprinten" (2005)
kenny_crx
29 januari 2010 · 836 Inlägg

camaro67 skrev:

mellander90 skrev:
baca. ahh det är synd man inte kunde resa tillbaka i tiden å köpa en charger. dem ligger ju runt 300.000 och uppåt om du ska ha en fin.

precis rinnegan det är ju om fyrhjulsdriften går sönder som lär kosta skojortan. annars är r32 riktigt fina bilar. men jag har som sagt alltid gillat amerikanska bilar men har så svårt å bestämma mig. amerikanarna är billigare försäkring på men dem drar ju mer än japsbilarna. men rinnegan har du ngn aning om vad det skulle kosta på ett ungefär å få upp den i 4-500 hk och snackar vi kompressor nu för det är sjukt dyrt.


camaro67: jo ska det inte tillåmed finnas upp till 1996 s13 modell med s14 motorn i?

tack för alla svar smile

Tror att de fanns med sr20det mellan 94 och 98. Men du ska inte tro att du åker billigt med en skyline eller supra. Tror nästan att en Camaro med ls1 går billigare än japsarna efter vad jag har hört för siffror från folk som åker skyline och supra. Däremot en s14 eller liknande drar lite mindre

Kan bara tillägga att min skyline drar i princip litern konstant! och det e naturligtvis lättare att trimma en japs me turbo än en jänk v8a med tanke på att det enda du behöver göra e att smälla upp laddtrycket så har du ett ANTAL mer hästar direkt och det kostar 600 spänn om du bara köper en pysventil så kallat....jänkare e för jävla fina utan tvekan.

Sen som vissa har fått fram redan, att jämföra japsare med jänkare funkar inte riktigt :S e byggda för helt olika anledningar i bilvärlden tongue...naturligtvis går min röst till japsare då jag själv älskar dom och tycker dom e underbara MEN hade inte börjat gråta över att köra en corvette till vardags iheller! big_smilebig_smile

Honda CRX "Sparkles" (1988)
alexxe En gång till nu
30 januari 2010 · 760 Inlägg

sandin_90 skrev:
om man ens behöver ställa en sådan fråga. Och om man tycker att jänkebilar å plasträcers är jämförbara så tycke jag inte att man är ngon jänkejärns-person..
Don 2 typerna av bilar ärju raka motsatsen te varandra..!

Ta ur flisan ur röva nu! tongue


Jag har ganska öppet sinne vad gäller bilar, om man ska dra de till sin gräns så rullar alla bilar på 4 hjul...

här får du ett förenklat exempel av en körvänlig/köpvänlig japansk sportbil.
Nissan 200sx s14a -98 årsmodell.
vid motovägsfart ~120kmh drar bilen med 4 pers i 0.8-0.85.
ensam i bilen med blyfot/vardagskörning korta sträckor, 0.95-1.0.
ska ligga runt 270 ärliga hk på bakhjulen.
behöver ja säga något om "gocart" känsla?

bilen ligger runt 100 000:- med bpu trimmningen.

sen finns de många fina jänkebilar, skal väl hinna äga några sånna senare men just nu är inte de min avdelning smile.

hoppas du får nån nytta av inlägget.
Cheers!

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
mellander90
30 januari 2010 · 125 Inlägg

alexxe jo klart det är fint med japsbilar och allt detdära jag vet inte ska man ha en jänkare när man är äldre eller ska man ha det nu. vad är mest status smile alltså som sagt vad jag vet så tål väl v8or lite mer än japsbilarna. men vet att japsbilar tål mycket med.  tackar iallafall för svaren hittilssom sagt as feiiiinnt.


kan säga dirr om jag hade hittat en opel lotus omega för 100k i bra skick osv hade jag köpt direkt tongue.

ingen som har konstaterat ngt om evo

Volvo s60R "sprinten" (2005)
Mitsubishi evolution lancer 8 "clementinen" (2005)
Rinnegan Malleus Malificarum
30 januari 2010 · 2 401 Inlägg

kenny_crx skrev:
Kan bara tillägga att min skyline drar i princip litern konstant! och det e naturligtvis lättare att trimma en japs me turbo än en jänk v8a med tanke på att det enda du behöver göra e att smälla upp laddtrycket så har du ett ANTAL mer hästar direkt och det kostar 600 spänn om du bara köper en pysventil så kallat....jänkare e för jävla fina utan tvekan.

Sen som vissa har fått fram redan, att jämföra japsare med jänkare funkar inte riktigt :S e byggda för helt olika anledningar i bilvärlden tongue...naturligtvis går min röst till japsare då jag själv älskar dom och tycker dom e underbara MEN hade inte börjat gråta över att köra en corvette till vardags iheller! big_smilebig_smile

Inte för att smälla din ballong, givetvis så är det "lätt" att bara smälla upp laddtrycket och få lite mer hästar, samt ett motorhaveri.
Och självklart går det att kräma ut hästar ur en liten 6'a med turbo, men har du tänkt efter vad som skulle hända om man satte en turbo på en V8'a?
Det går egentligen inte att komma ifrån att V8'a är den billigaste och lättaste motorn att trimma i nuläget.

smile

Kan tillägga att jag har ingenting emot japsare överhuvudtaget, utan att jag söker lite smått efter Skyline GT-R och MKIV Supror då och då, i förberedelse på min nästa bil.

Senast redigerat av Rinnegan (30 januari 2010)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
JDMCRAZE
30 januari 2010 · 2 077 Inlägg

mellander90 skrev:
alexxe jo klart det är fint med japsbilar och allt detdära jag vet inte ska man ha en jänkare när man är äldre eller ska man ha det nu. vad är mest status smile

haha ska du köpa en bil för och få status? fyfan vad larvigt, men var det bara jag som reagerade på detta?

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!
Skoda Octavia RS "Smurfen" (2007)
IceEyes Varningar: För många..
30 januari 2010 · 2 552 Inlägg

JDMCRAZE skrev:

mellander90 skrev:
alexxe jo klart det är fint med japsbilar och allt detdära jag vet inte ska man ha en jänkare när man är äldre eller ska man ha det nu. vad är mest status smile

haha ska du köpa en bil för och få status? fyfan vad larvigt, men var det bara jag som reagerade på detta?

Vad är det för fel med det?

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
mellander90
30 januari 2010 · 125 Inlägg

JDMCRAZE. men vad fan alla kör runt i bilar för det är lite mer status än å köra en gammal 740 kanske. jag formulerade mig fel kanske men  det är väl inte bara för dig själv du köper en fin bil du vill ju visa upp den med. annars kan du ju köpa en micra och åka runt med.

Rinnegan: jädrar ja en v8 med turbo vore inte fel men man vill ju helst inte behöva byta så mycket som vev kam osv i motorn man vill komma undan med så mycket hästkrafter som möjligt och behöva byta så lite delar som möjlig. iallafall jag smile

Mitsubishi evolution lancer 8 "clementinen" (2005)
Volvo s60R "sprinten" (2005)
Pan
30 januari 2010 ·

JDMCRAZE skrev:

mellander90 skrev:
alexxe jo klart det är fint med japsbilar och allt detdära jag vet inte ska man ha en jänkare när man är äldre eller ska man ha det nu. vad är mest status smile

haha ska du köpa en bil för och få status? fyfan vad larvigt, men var det bara jag som reagerade på detta?

Hehe håller med ^^ Men som sagt det är ju olika. Men jag ser då inte status i något köpt för pengar smile Snarare i kunskap. Sleepers is tha shizzle! Men sen köper jag inte en bil för att andra ska tycka den är ball. Då hade jag ju köpt mig en bpu supra som alla andra wink

Mitt tips köp ngt du själv tycker är ballt! Blir du inte nöjd får du väl byta smile

Ekis!
30 januari 2010 · 1 210 Inlägg

sandin_90 skrev:
om man ens behöver ställa en sådan fråga. Och om man tycker att jänkebilar å plasträcers är jämförbara så tycke jag inte att man är ngon jänkejärns-person..
Don 2 typerna av bilar ärju raka motsatsen te varandra..!

Är faktiskt benägen att hålla med...
Jag skulle tänka mig en jänkare typ en Camaro 67-69 preppad.. mysigt...

men gillar även Dagens bilar oxå...

Tror du ska tänka om och lyssna på vad du själv vill ha och inte på vad alla andra tycker wink

lycka till

Rinnegan Malleus Malificarum
31 januari 2010 · 2 401 Inlägg

mellander90 skrev:
JDMCRAZE. men vad fan alla kör runt i bilar för det är lite mer status än å köra en gammal 740 kanske. jag formulerade mig fel kanske men  det är väl inte bara för dig själv du köper en fin bil du vill ju visa upp den med. annars kan du ju köpa en micra och åka runt med.

Rinnegan: jädrar ja en v8 med turbo vore inte fel men man vill ju helst inte behöva byta så mycket som vev kam osv i motorn man vill komma undan med så mycket hästkrafter som möjligt och behöva byta så lite delar som möjlig. iallafall jag smile

Om du vill komma undan med så mycket hästar som möjligt med minsta möjliga arbete/pengar så kan man alltid köpa en smog V8'a, alltså en V8'a från 1972 fram till 1980 talet. De har låg kompression och reagerar rätt bra på överladdning.

Dock så är det nog lättast att hitta ett 4-bultat block av valfri volym, typ en Cheva 350 och inhandla lågkomps kolvar och dylikt. Det ligger inte lika högt i pris som de flesta sexorna.


Kolla in den här tråden; http://www.gummirauk.com/viewtopic.php?f=1&t=6

Snik-turbo konverterat en TPI 350 och satt den i en amazon, finns en lista av mods dessutom.
Han kör endast med runt 0,8 bars tryck från vad jag har uppfattat, lägger krita på varenda växel och vrider framvagnen lite då och då. Där ser du var en snik turbo blir på en V8'a.

För att citera byggaren själv:

Resultatet blev helt sjukt skoj, det går inte att förklara det måste upplevas. Oavsett växel eller hastighet så är det bara att gasa så ritar den svarta spår. Totalt vrickad bil......

Men lycka till med vad du än känner för att göra. smile



Edit; Var bara tvungen att lägga till detta.  Detta är konsekvenserna av när du lägger ner lite mer pengar på att genuint turbo trimma en V8'a. 1076hk på bakhjulen medans den spinner och dessutom har 12tums slicks baktill. Motorn i sig är en uppborrad 350 Cheva.

Senast redigerat av Rinnegan (31 januari 2010)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
dundersmurfen smurfidunder
31 januari 2010 · 327 Inlägg

Angående skylinens bränsleförbrukning... Tror aldrig jag kommit under 2 liter/mil blandad buskörning. undrar om inte bil med v8 är snålare...

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
Rinnegan Malleus Malificarum
31 januari 2010 · 2 401 Inlägg

dundersmurfen skrev:
Angående skylinens bränsleförbrukning... Tror aldrig jag kommit under 2 liter/mil blandad buskörning. undrar om inte bil med v8 är snålare...

Vi äger en Buick Riviera från 1965 i familjen. Gjutjärns 425'a med dubbla fyrportare och den drar runt 1.3 - 1.5 blandad körning. Tjänstevikt 1895 kilo eller något sånt.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Noxxer
31 januari 2010 · 1 482 Inlägg

Farsan har en Mustang 71-72a HT. Den väger 1560kg tjänstevikt.

Kul rakt fram, men som den är nu är den inge rolig att svänga med.
Men monterar man traction bars ibak och fjäderbenstag så stadgar man upp bilen ganska ordentligt.

Sitter en 351W motor i den med Edelbrock 4port förgasare, Toppar är nog edelbrock, vet inte säkert.
Sitter högkompskolvar, Vass kam, Smidd botten. Den har iaf 450+ hk.
Den dricker runt 1.2-1.5 blandad och 72liter/timmen vid provocerande körning.

Dvs ska du ha bra väghållning på en äldre jänk bör du upgradera upphängningen och bromsarna lite.

Senast redigerat av Noxxer (31 januari 2010)

BLT Service
Theracords Music Label
mellander90
31 januari 2010 · 125 Inlägg

PAN: Givetvis köper jag inte en bil för å vara ball det är för jag älskar bilar. köper ju såklart en bil som jag själv vill ha. men som texten lyder i tråden så vill jag få lite tips vad man tjänar på å köpa osv ngt som inte allt är för dyrt. som samtidigt ser bra ut. och ni borde hålle med om att det ser bättre ut å åka i en fin corvette än en gammal 740 corvette är mer status. smile


tackar rinnegan för tipset och det var kaxigt att det börja ryka samtidigt hehe big_smile som sagt står det nu mellan corvette c4.    skyline..    har kollat in lite annonser på blocket alla supror är så jädrans dyra så tyvärr inte en sådan bil.    btw min far äger en ford mustang HT 67 tror jag den drar runt 1,5 milen blandad körning

Senast redigerat av mellander90 (31 januari 2010)

Mitsubishi evolution lancer 8 "clementinen" (2005)
Volvo s60R "sprinten" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang