Bygga om vevhus vent ca18det 200sx med catchtank (slutet system)

Erkaa
27 januari 2010 · 44 Inlägg

Har försökt sök och läst på men blir inte klokare för de.. Hittar så många olika lösningar och teorier så nu vill jag ha lite klarhet i vad som funkar och gärna några bilder också smile

Alltså jag vill bygga om vevhusventen på min 200sx s13 med ca18det och montera en catchtank med 2 anslutningar. Jag vill köra ett slutet system och är de möjligt vill jag gärna ta bort "onödiga" slangar från den ursprungliga instalationen.

Tacksam för svar.

axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
27 januari 2010 · 764 Inlägg

Nu får du gärna specificera lite. Vad menar du med slutet system?
Vad gäller ventilationen, någon typ av cyklonavskiljare med tillbakarinning kan vara bra att ha (om du ska plocka bort originalprylar).
Jag har själv inte testat än men har planer på att (i min 360) bygga vevhusventilation med två slangar från blocket till en cyklonavskiljare, därifrån en tillbakarinning i betydligt mindre rör tillbaks ner i blocket och ytterliggare än anslutning i toppen varifrån slang dras till en atmosfäriskt öppen catchtank med luftfilter.

TTMotorsport
27 januari 2010 · 196 Inlägg

Tänk på att det är endel skit som man inte vill ha in i oljesystemet som kommer ut via vevhusventilationen.
Tex kondens och bränsle !
Skulle nog hellre köra med 2 grova anslutningar ut från motorn till en 2+ liters burk och isåfall slang monterad högt tillbaka till där vevhusventilationen går in normalt sett går in på insugssidan

Har aldrig haft problem med olja som spottas ut från vevhusventilationen , ifs har både europan och kojan anslutning i topparna.

torpis Forummoderator
28 januari 2010 · 10 572 Inlägg

Jag tycker samtliga eftermarknadsburkar är felkonstruerade!  Min tanke är denna, "smala" slangar in i burken och en grov ut. på så vis har man hög gashastighet in, man drar alltså med sig olja och skit in i burken, sen en stor slang ut för att sänka gashastigheten så att skiten inte orkar åka med ut.

Jag har skissat på en cyklonrenare efter denna princip. där man använder olika gashastighet samt centrifugalkraften för att skilja på gas och olja.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/577695_zr445h.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
TTMotorsport
28 januari 2010 · 196 Inlägg

Väll bättre att ta ut vevhusventilationen via oljefäla i blocket samt 2 anslutningar till toppen och låta dem gå till en burk med slang tillbaka till insugssidan ?

Sen kan man ju köra med vevhusventilationspump för att suga ut gaserna snabbare och försöka minimera vevhus trycket på de sättet , låta det gå till en lagom stor burk med anslutning tillbaka till motorns insusgssida

torpis Forummoderator
28 januari 2010 · 10 572 Inlägg

Tysken|GBG skrev:
Väll bättre att ta ut vevhusventilationen via oljefäla i blocket samt 2 anslutningar till toppen och låta dem gå till en burk med slang tillbaka till insugssidan ?

Sen kan man ju köra med vevhusventilationspump för att suga ut gaserna snabbare och försöka minimera vevhus trycket på de sättet , låta det gå till en lagom stor burk med anslutning tillbaka till motorns insusgssida

detta är "oljefällan vid blocket"  ingen anledning att använda en burk till om oljefällan är väl konstruerad.

för mycket ventilation i toppen kan riskera att oljan inte rinner ner i tråget igen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
TTMotorsport
28 januari 2010 · 196 Inlägg

Tanken är mera att vevhus burken ska samla upp kondens m.m. osv som sedan samlas i botten av burken.
Medans de oförbrända gaserna som fortfarande finns kan sugas från burken till original stället på insuget fast då utan så mycket oljekladd osv.

Självklart ingen rejäl pump som suger ut allt och drar med sig oljan.
Men lagom tryck så man kan evakuera endel gaser och tryck från toppen och kompletera med grövre anslutningar i blocket.

Erkaa
28 januari 2010 · 44 Inlägg

Med slutet menar jag att jag inte vill ha ett filter på de som jag sett att många brukar ha. Utan att gaserna och resterna leds in i catch tanken.

De ni skrivit här är i princip vad jag redan läst och de gör mig inte mycket klokare, tvärrt om faktiskt smile




Bifogar en bild på hur de ser ut från början, förklara gärna på den hur jag bör koppla de och varför.
http://i61.servimg.com/u/f61/11/71/06/14/20090416.jpg



Många verkar ta bort 2a och plugga heller lägga ett litet öppet filter på den men sen har de varierat mycket vilka slangar som dragits till catchtanken.

TTMotorsport
28 januari 2010 · 196 Inlägg

Dra slangarna från topp & block till din catchtank och sedan anslutning mot luftmängdsmätare &turbo ?

ToFFe-
29 januari 2010 · 39 Inlägg

att leda in skiten i motorn igen är inte alls bra, de kan ge skador på turbo tex.

Torpis är inne  på rätt linje.

Nu till frågan om varför? är de att motorn trycker ur sej i vevhuset eller är de allmän uppsnyggning?

Ett slutet system är dock krav hos ex sbp.

Erkaa
30 januari 2010 · 44 Inlägg

ToFFe- skrev:
att leda in skiten i motorn igen är inte alls bra, de kan ge skador på turbo tex.

Torpis är inne  på rätt linje.

Nu till frågan om varför? är de att motorn trycker ur sej i vevhuset eller är de allmän uppsnyggning?

Ett slutet system är dock krav hos ex sbp.

Nu börjar de likna något. Varför tja uppsnyggning och ombyggnad. Och sen trycker den ur sig lite olja också så de ser jag bara som en bonus att bli av med. Men som jag förstått de så samlar catch tanken också upp annat "skräp" tex kondens ?

Japp exakt vill ha ett slutet system dels för att slippa bygga om för besiktng men verkar som ett öppet ändå vore bäst för mig nu när jag hittat yterligare info (se citat)

Tysken|GBG skrev:
Dra slangarna från topp & block till din catchtank och sedan anslutning mot luftmängdsmätare &turbo ?

Hittade en bra text som förklarade enhel del för mig:

Man kan dra alla vevhusslangar till en catchtank. Det viktiga är att det finns lika många utgångar från tanken i form av filter (öppen vevhusventilation) eller slangar som går tillbaka till insugsrör och plenum (sluten vevhusventilation).

Antar att öppen vevhusventilation då skulle funka bäst för mig och att jag skulle kunna låta nr3 gå från blocket och in i ventikåpan, plugga nr 4 och 2A och dra 2B och 1 till nr5 på catchtanken och sen sätta ett filter på nr6 ? Heller vore de bättre att dra nr1 till en catchtank och sen nummer 2B till en annan med varsit filter ?

Börjar klarna lite nu iaf smile

Senast redigerat av Erkaa (30 januari 2010)

torpis Forummoderator
31 januari 2010 · 10 572 Inlägg

Min idé är att rena gaserna så väl att det inte är några problem att suga in dem igen.  grova anslutningen på min uppritade burk är tänkt att gå tillbaka till insuget.

Det som motorn ventilerar ur sig skall ju inge behöva vara "skit"  då har man tvättat den för dåligt på insidan wink

för all del så kan man få ner bränsle i oljan men det är väl inget som hindrar att man suger in det igen och ut med avgaserna. tanken med min cyklon är att fortfarande använda samma princip som original fast förbättra så att den renar gaserna bättre för att fungera bättre på en sliten eller hårdare trimmad motor.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Pillevinken
31 januari 2010 · 406 Inlägg

Jag håller på med precis samma grej som dig. Har gjort en catchtank... ett inlopp och ett utlopp placerat bredvid varandra. Lite stora anslutningar som orginal (punkt 2a på din bild och där vid lmm). Förhoppningsvis hamnar där ingen olja i min då min motor är nyrenoverad men OM det skulle börja samlas olja i catchtanken vet man att något inte står rätt till i motorn.

My way or the highway? I take both sideways
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang