3465
Sök

Volvo 740, Får gnista + soppa men vägrar starta?? HJÄLP

Nismo
758 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
Jaha, började med att bilen inte starta en kväll när jag skulle hem från polarn. Soppa pumpen gick inte, sen upptäckte jag att jag inte fick nån gnista heller.

Så bytte fördelare ( har den med hallgivare i fördelaren ) Efter jag bytte hallgivare o fördelare så går soppa pumpen + att jag får gnista. Men bilen startar inte ändå??

Någon som har vart med om liknande eller har en aning om  vad det kan vara? OBS det är minst 20-30 liter i tanken så de är ej soppatorsk wink

Whatever :)
1 652 Inlägg
1 februari 2010
hmm kolla tändmodulen som sitter vid skärmen.. den är ju som en booster till tändspolen..
men se till att du får samma bosch nr.. kan funka med olika nr men  kanske inte lirar så bra ihop.. testa har självb haft de problemet nyligen på min 16v -88

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Montör
664 Inlägg
2 februari 2010
Instämmer med XeptiQ, testa att bya tändmodul. Du kanske har någon kompis som har en bil du kan testa med delar ifrån?

Funkar inte det så är det väl egentligen bara att börja ge sig på annat, kanske tändspolen?

Har du rört någonting annat när du varit och pillat med fördelaren? Så det inte är ett slarvfel som t.ex. felplacerade tändkablar?

Sen så är jag inte helt med på varför bränlepumpen skulle börja gå för att du byter fördelare, men men, går den så är det väl bra antar jag. Sen så har väl alla 740 förövrigt 2st bränslepumpar, en i tanken och en mitt under bilen, dubbelkolla så att båda går.

Förresten, du skriver "bytte fördelare". Bytte du hela fördelaren eller bara locket?

//Jens

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Nismo
758 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
berthelsen skrev:
Instämmer med XeptiQ, testa att bya tändmodul. Du kanske har någon kompis som har en bil du kan testa med delar ifrån?

Funkar inte det så är det väl egentligen bara att börja ge sig på annat, kanske tändspolen?

Har du rört någonting annat när du varit och pillat med fördelaren? Så det inte är ett slarvfel som t.ex. felplacerade tändkablar?

Sen så är jag inte helt med på varför bränlepumpen skulle börja gå för att du byter fördelare, men men, går den så är det väl bra antar jag. Sen så har väl alla 740 förövrigt 2st bränslepumpar, en i tanken och en mitt under bilen, dubbelkolla så att båda går.

Förresten, du skriver "bytte fördelare". Bytte du hela fördelaren eller bara locket?

//Jens

Hela fördelaren, inte bara locket allltså. Tändmodul är bytt, o tändspole likaså. Kamrem sitter där den ska osv. Jävligt knepigt ;s

357 Inlägg
3 februari 2010
Vilken motor och årsmodell?

Nismo
758 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
aF skrev:
Vilken motor och årsmodell?

1987, b230f med gamla sprutet LH 2.2

islurren1
3 februari 2010
Hej! Tala om när du hittar felet! Har samma problem med grabbens 2,4 sprut. Fin och stark gnista och bränsle . Men startar ej. har bytt allt utom rotor,spjällägesgivare och styrenheten till tändningen sad inte ett liv

311 Inlägg
3 februari 2010
Har du kollat så inte kamremmen kuggat över?

Nismo
758 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
kajc skrev:
Har du kollat så inte kamremmen kuggat över?

Ja om du läser hela tråden så har jag skrivit att kamremmen sitter där den ska

Montör
664 Inlägg
4 februari 2010
Grundstrom skrev:
berthelsen skrev:

//Jens

Hela fördelaren, inte bara locket allltså. Tändmodul är bytt, o tändspole likaså. Kamrem sitter där den ska osv. Jävligt knepigt ;s

Skumt som fan det här. Men okej, ja pumpen(arna) går, men är du hundra på att det går soppa fram till motorn? Kanske är det stora bränslefiltret som satt igen sig på något sätt? Eller något problem med bränsletrycksregulatorn?

Visar motorn inga tecken alls på liv?

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Sök