Noobs som ska trimma bil | Vad gör vi nu? :)

Dannii
4 februari 2010 · 238 Inlägg

Tjena!

Har en polare som har en Mitsubishi Colt 1.6 GLXi (4G92 motor)

Han har precis fått hem ett turbo kit till bilen med turbo, grenrör, rör samt en intercooler som är spårlöst försvunnen.

Kitet skall leverera 250 häst.


Är de bara bolt on och inför mappning eller vad gör vi? smile

Ta oss inte allt för oseriöst. Detta är ett litet lek projekt med tanke att lära sig och skaffa kunskap på egen hand.

Mvh



Länk till kitet:

http://cgi.ebay.com/Mitsubishi-Lancer-4 … 563950a45f

What more can I say? Gumball 3000 for the win, baby!
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
4 februari 2010 · 3 585 Inlägg

Vad ni ska börja med är att läsa forumsreglerna och åka till biltema och köpa verktyg

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
BMW E36 M50B30 Turbo "Team Disaster Racing" (1992)
Opel Ascona A "BMW Motor" (1975)
Hedning Fd Bannad
4 februari 2010 · 657 Inlägg

Dannii skrev:
Tjena!

Har en polare som har en Mitsubishi Colt 1.6 GLXi (4G92 motor)

Han har precis fått hem ett turbo kit till bilen med turbo, grenrör, rör samt en intercooler som är spårlöst försvunnen.

Kitet skall leverera 250 häst.


Är de bara bolt on och inför mappning eller vad gör vi? smile

Ta oss inte allt för oseriöst. Detta är ett litet lek projekt med tanke att lära sig och skaffa kunskap på egen hand.

Mvh



Länk till kitet:

http://cgi.ebay.com/Mitsubishi-Lancer-4 … 563950a45f

besikta innan ni sätter på skiten så du slipper riva av det inom ett år.

Roligt projekt dock, vilken jävla rallyvagn;)

Märkesbög
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
4 februari 2010 · 3 929 Inlägg

Måste bara fråga, pallar motorn överladdning?
För annars kan det braka till rejält bara så du vet wink

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dannii
5 februari 2010 · 238 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Måste bara fråga, pallar motorn överladdning?
För annars kan det braka till rejält bara så du vet wink

Först och främst är de inte min bil eller mitt projekt smile De är en kille jag känner. Jag ska hjälpa till honom så gott jag kan! Vi vill för övrigt lära oss att mecka på allvar. Byta avgasrör, topp, toppackning och sånna ytliga grejer kan vi redan. Och vi vet hur en 4 takts motor fungerar

Om de pallar? äsch vettifan smile Rasar motorn så skrotar han den o köper ny bil.

Allmänt ett litet hemma mecks projekt för att ta ett steg närmare drömmen om att äga en (minst) 12 sekunders bil big_smile Min polare vill för övrigt bara lära oss lite mer o mer.. De är trotts allt oftast så man lär sig mecka bil.

Check lista (vad vi har/ska skaffa o.s.v):
*Turbo, slangar och dylikt som ni ser på kittet.. Intercooler saknas (borta). Annars har vi exakt de kittet jag länkade.
*Verktyg har vi. Vi skall endast köpa till lite små verktyg vi inte äger ännu.
*Vi ska köpa kompressor, spruta och billack.. Slipa ner allting och göra hela lacken punkt till punkt med rekommenderade sand papper och grund lack.
*Vettig verkstad som är ventilerad och nyrenoverad.
*En hel del kunskap om bilar. Men vi ska lära oss mer!
*En kompis som har trimmat en del Volvo's med allt från ynkliga chip trim till grova turbo kit på 600hk som ska hjälpa till så gott han kan.

Vi har ju faktiskt en del vetenskap om bilar. Så totala nybörjare är vi inte smile Om man inte försöker så lär man sig aldrig! smile

Ta detta inte oseriöst. Vi vet vad vi ger oss in på.. Och de är knappast någon dyr bil vi meckar med (16 000kr)

What more can I say? Gumball 3000 for the win, baby!
Frippe08 Galen
5 februari 2010 · 849 Inlägg

Nee 16 000 kan väll vem som helst bara punga upp tongue

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202
BMW 328IM individual "kurwa" (1996)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
5 februari 2010 · 3 929 Inlägg

Lite smart att ha en bil och lära sig att meka på och går det sönder så gör det de!
Man lär sig lite iallafall! wink

Lycka till då! wink

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Emilius Avstängd
5 februari 2010 · 1 714 Inlägg

Turbo brukar kräva lägre komp osv. Sen är det allt med oljetillförsel och vad det nu kan vara.

Läs på är mitt tips!

Böcker i ämnet är en bra början, testa vetja, böcker bits inte!

Senast redigerat av Emilius (5 februari 2010)

Hamilton
5 februari 2010 · 8 865 Inlägg

För att inte få tråden låst så redigera rubriken enligt anvisningarna.
http://www.garaget.org/forum/misc.php?a … nvisningar

Fotograf på tierpidag.se
Germax
5 februari 2010 · 12 086 Inlägg

haha "ytliga saker som att byta topp" Ja, kan du byta topp borde du kunna svaren på dina enkla frågor.

mulleri
5 februari 2010 · 508 Inlägg

Dannii skrev:

Thunderbird88 skrev:
Måste bara fråga, pallar motorn överladdning?
För annars kan det braka till rejält bara så du vet wink

Först och främst är de inte min bil eller mitt projekt smile De är en kille jag känner. Jag ska hjälpa till honom så gott jag kan! Vi vill för övrigt lära oss att mecka på allvar. Byta avgasrör, topp, toppackning och sånna ytliga grejer kan vi redan. Och vi vet hur en 4 takts motor fungerar

Om de pallar? äsch vettifan smile Rasar motorn så skrotar han den o köper ny bil.

Allmänt ett litet hemma mecks projekt för att ta ett steg närmare drömmen om att äga en (minst) 12 sekunders bil big_smile Min polare vill för övrigt bara lära oss lite mer o mer.. De är trotts allt oftast så man lär sig mecka bil.

Check lista (vad vi har/ska skaffa o.s.v):
*Turbo, slangar och dylikt som ni ser på kittet.. Intercooler saknas (borta). Annars har vi exakt de kittet jag länkade.
*Verktyg har vi. Vi skall endast köpa till lite små verktyg vi inte äger ännu.
*Vi ska köpa kompressor, spruta och billack.. Slipa ner allting och göra hela lacken punkt till punkt med rekommenderade sand papper och grund lack.
*Vettig verkstad som är ventilerad och nyrenoverad.

*En hel del kunskap om bilar. Men vi ska lära oss mer!
*En kompis som har trimmat en del Volvo's med allt från ynkliga chip trim till grova turbo kit på 600hk som ska hjälpa till så gott han kan.

Vi har ju faktiskt en del vetenskap om bilar. Så totala nybörjare är vi inte smile Om man inte försöker så lär man sig aldrig! smile

Ta detta inte oseriöst. Vi vet vad vi ger oss in på.. Och de är knappast någon dyr bil vi meckar med (16 000kr)

om din kompis har byggt turbokit med 600 häst borde han veta hur ni ska gå till väga... hela tråden verkar lite dum bara...

Dannii
6 februari 2010 · 238 Inlägg

mulleri skrev:

Dannii skrev:

Thunderbird88 skrev:
Måste bara fråga, pallar motorn överladdning?
För annars kan det braka till rejält bara så du vet wink

Först och främst är de inte min bil eller mitt projekt smile De är en kille jag känner. Jag ska hjälpa till honom så gott jag kan! Vi vill för övrigt lära oss att mecka på allvar. Byta avgasrör, topp, toppackning och sånna ytliga grejer kan vi redan. Och vi vet hur en 4 takts motor fungerar

Om de pallar? äsch vettifan smile Rasar motorn så skrotar han den o köper ny bil.

Allmänt ett litet hemma mecks projekt för att ta ett steg närmare drömmen om att äga en (minst) 12 sekunders bil big_smile Min polare vill för övrigt bara lära oss lite mer o mer.. De är trotts allt oftast så man lär sig mecka bil.

Check lista (vad vi har/ska skaffa o.s.v):
*Turbo, slangar och dylikt som ni ser på kittet.. Intercooler saknas (borta). Annars har vi exakt de kittet jag länkade.
*Verktyg har vi. Vi skall endast köpa till lite små verktyg vi inte äger ännu.
*Vi ska köpa kompressor, spruta och billack.. Slipa ner allting och göra hela lacken punkt till punkt med rekommenderade sand papper och grund lack.
*Vettig verkstad som är ventilerad och nyrenoverad.

*En hel del kunskap om bilar. Men vi ska lära oss mer!
*En kompis som har trimmat en del Volvo's med allt från ynkliga chip trim till grova turbo kit på 600hk som ska hjälpa till så gott han kan.

Vi har ju faktiskt en del vetenskap om bilar. Så totala nybörjare är vi inte smile Om man inte försöker så lär man sig aldrig! smile

Ta detta inte oseriöst. Vi vet vad vi ger oss in på.. Och de är knappast någon dyr bil vi meckar med (16 000kr)

om din kompis har byggt turbokit med 600 häst borde han veta hur ni ska gå till väga... hela tråden verkar lite dum bara...

Så tråkigt att alla på garaget är inställda så som du är. Asså vi.. d.v.s jag och han vill göra de mesta av jobbet själva. Vi kan göra de med trim kungen. Men då är de inte vi.. förstår du? Vi vill lära oss o göra de mesta av jobbet själva.. böcker hit o böcker dit... smart.. jovisst.. Men tråden är till att ja vill höra var ja hittar informationen

Räcker de argumentet?

What more can I say? Gumball 3000 for the win, baby!
Toffe10 Lastbils Mekaniker
6 februari 2010 · 357 Inlägg

Förstår int riktigt vad din fråga är i denna tråd men de e väl bara o prov montera o se om de passar...Sen måst ju som någon tidigare nämnde så måst ni ju fixa olja till o från turbon....Komp sänk kanske är en bra ide om de ska hålla en liten stund iallfall....

Sen så måst ju soppan ökas så större spridare eller en btr behövs återigen för att de ska hålla lite längre än ett varv runt korvkiosken....

Kesler
6 februari 2010 · 3 650 Inlägg

Nja orig. spridarna brukar ju klara en lättare turbokonvertering.. dom kan man ju ta i efterhand annars.
Om ni inte vill byta ut så mkt prylar (stakar, kolvar m.m) i motorn utan bara bulta på och köra tills det rasar. Så skulle jag ialf skaffa en sotningssats dvs de flesta packningarna (grenrör, insug m.m) nya tänddelar och oljor. På med kittet, köra, finjustera å ställa in.

BrajjAxx 040 RedLine
6 februari 2010 · 1 219 Inlägg

Håller verkligen den motorn för 250hk, utan nya stakar osv?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Dannii
7 februari 2010 · 238 Inlägg

Fuck x) Nu blev jag lite orolig tongue Asså finns ju en massa Lancer bilar me samma kit som håller. smile

De blir nog rätt mycket pengar detta. Hmm.. Vi får nog ta o snacka igenom detta me trim kungen först. Tack endå!

What more can I say? Gumball 3000 for the win, baby!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang