2593
Sök

Mitt mål är att äga Sveriges Snabbaste Supra Mkiv N/A " Naturally Aspirated"

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
15 april 2010
#341
haha. skönaste insuget.. fan mindre än orginal. blir nog ett gött flöde tongue


Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
15 april 2010
#342
Lee - vilka grenar ska du spöa turbomaskinerna i? big_smile
Rakt fram på klistrad stripp kan alla köra bra, men ut på bana eller konkörning där laddtrycket inte ligger optimalt hela tiden så finns goda chanser. smile


TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
#343
sirmiro skrev:
Lee - vilka grenar ska du spöa turbomaskinerna i? big_smile
Rakt fram på klistrad stripp kan alla köra bra, men ut på bana eller konkörning där laddtrycket inte ligger optimalt hela tiden så finns goda chanser. smile

får jag ut 300hk++ ska jag köra på banan mot supra tt orginal lr bpu
får jag får jag ut 350hk++ då ska jag fösöka ge mig på supra bpu 201m o 402m:Psmile)
jag tror att jag ger den till mogge så han kör mot bpu supra om jag får ut 350hk++tonguesmile)
jag tror att han piskar dem så som han kör hihi


695 Inlägg
15 april 2010
#344
kolvas skrev:
snygg_mange skrev:
SupraJonas skrev:

Visa mig den Primeran!!! han måste jag bara köra mot!
har alltid velat ha spö av en bil med 300hk sugmotor!







dumaste jag hört på länge ........

jaså? en polares flickväns far som har en amazon med 300hk som gör 0-100 på strax under 4sek + att de e förgasare

Är det en B20 i den ? utan turbo? den N/A B20 jag har sett med mest effekt är Lindqvist Amazon, runt 260hk är det i den.'


STCC motorerna är på 2,0 liter och sugmotorer på ca 280-300hk och jag vet om lite andra N/A motorer med ca 140-150hk/l (bl.a Ford Escort BDA) så det är inte omöjligt men det kostar pengar, men om man tar en bil med N/A 300hk @ 1500kg så kör den inte ifrån en överladdad 500 hk @ 1500kg, inte om förutsättningar med grepp & utväxling osv. är ungefär detsamma.

Edit: vi är väldigt långt ifrån topic nu och förstör en projekttråd

vet inte exakt va de e i den men tror de e nått special block från volvo på 3 liter men de e en fyra utan turbo och med förgasare. finns ju en kille som har en s40 som kör rallycross som har 400hk i sin sug 4a

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

4 001 Inlägg
15 april 2010
#345
snygg_mange skrev:
vet inte exakt va de e i den men tror de e nått special block från volvo på 3 liter men de e en fyra utan turbo och med förgasare. finns ju en kille som har en s40 som kör rallycross som har 400hk i sin sug 4a

som jag sa innan, 140-150hk per liter är inte omöjligt om man bygger rätt.

Rallycrossarna SN har ofta 2,8-3,0l 16V motorer och där brukar effekten vara ca 360hk har jag för mig, men sen kan det iofs. skilja 20-40hk beroende på vilken bänk man bromsar i

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

67 Inlägg
15 april 2010
#346
Froborg skrev:
Måste fråga. Är de billigare att trimma en TT till max?
Nä tänkte väl de, men man får givetvis ut mer i en TT men inte billigare att maxa motorn, utan dyrare.
som tex

Stor turbo
Fler skivig koppling
Andra ramlager överfall
Måste satsa på riktig kvalite i både kolvar o stakar
Annan topp packning
Intercooler
Värre spridare
Värre drivlina

men sen är resten samma som, porta, balansera, andra kammar, annat grenrör, annat insug, annat sprut.

Och ni som gnäller på Lee bör tänka om en gång till, de finns dom som tycker att en turbo motor inte ha riktiga hk. Dessutom så finns de inget skönare ljud en en högvarvig motor som pressas.

Bara så du vet Lee. Om du vill ha hjälp så är de bara att höra av dig. Morgan ha mitt nummer

Intressant,får mig att spinna vidare,säg att man "maxxat motorn på både enn TT och en NA,inom rimliga gränser,villken bil blr mest körvänlig,vem vinner ett rödljus race ... sugisen säger jag,hur många singel supror me 600-700 hk kan ge fullt ?  En TT får inte ner kraften,en NA blr förmodligen giftigare,självklrt blr man omblåst på t.ex 402m, efter en stund ... men som sagt,det är ju den första biten som är roligsast ... respons osv,hur kul äre o ha ägg under gasfoten ....


kevlar_soul
16 april 2010
#347
Rolig idé och schyssta planer, men shit vad tråkigt en N/A motor låter.

ClubJDM.se
1 608 Inlägg
18 april 2010
#348
Här har du kanske lite inspiration.. http://speedhunters.com/archive/2009/10 … supra.aspx

305hk i en sug Supra smile


"Unloaded"
1 557 Inlägg
18 april 2010
#349
JDMy00 skrev:
Här har du kanske lite inspiration.. http://speedhunters.com/archive/2009/10 … supra.aspx

305hk i en sug Supra smile

Den har redan blivit hänvisad till tidigare i tråden =P Men alltid kul att läsa igen smile

"Creating the biggest visual impact, and the secret behind the amazing performance of this engine, is the YSR custom-built 6-throttle intake. This is made up of six AE-101 mechanical throttles, all with their individual trumpet-like intake funnels. Initially these were run without any sort of filtering but soon after it was decided it would be a good idea to fabricate a custom intake plenum." <-- ITB, eller Individual Throttle Bodies, eller separata spjäll = alot of bang for buck, det ska du satsa på Lee. Sen kopierar du och ev. förbättrar resterande motor-recept;

"Engine:

- Toda ø 87 mm forged pistons

- JUN camshafts, 272º duration, 10.8 mm lift

- JUN titanium valve retainers

- JUN valve springs

- Tomei valve lifters

- Toyota 2JZ-GE cylinder head

- Fully balanced bottom end

- Ported and polished head

- Bored and honed 2JZ engine block

- HKS slide cam pulleys

- TRD timing belt

- YSR original 6-throttle intake conversion

- YSR custom intake plenum

- YSR custom airbox

- Apex Power intake

- YSR custom airbox piping

- YSR original exhaust manifold

- HKS front pipe

- Apex Hybrid Megaphone Evolution exhaust system

- YSR oil catch tank

- YSR power steering tank

- Trust oil cooler kit

- Perma Cool power steering cooler

- TRD oil filler cap

- TRD radiator cap

- Splitfire Twincore ignition cables

- TRD iridium spark plugs (Denso)

- Splitfire grounding kit

- I’MEC carbon look head covers

- Optima Yellow-top battery

- Trust e-Manage ECU"

Så är det biff sen! smile Nu har du ju lite mer tid också att lägga på bilen än att köra den, damn blues comin around =/

"When innovation meets passion!"

kevlar_soul
18 april 2010
#350
Mechanimal skrev:
JDMy00 skrev:
Här har du kanske lite inspiration.. http://speedhunters.com/archive/2009/10 … supra.aspx

305hk i en sug Supra smile

Den har redan blivit hänvisad till tidigare i tråden =P Men alltid kul att läsa igen smile

"Creating the biggest visual impact, and the secret behind the amazing performance of this engine, is the YSR custom-built 6-throttle intake. This is made up of six AE-101 mechanical throttles, all with their individual trumpet-like intake funnels. Initially these were run without any sort of filtering but soon after it was decided it would be a good idea to fabricate a custom intake plenum." <-- ITB, eller Individual Throttle Bodies, eller separata spjäll = alot of bang for buck, det ska du satsa på Lee. Sen kopierar du och ev. förbättrar resterande motor-recept;

"Engine:

- Toda ø 87 mm forged pistons

- JUN camshafts, 272º duration, 10.8 mm lift

- JUN titanium valve retainers

- JUN valve springs

- Tomei valve lifters

- Toyota 2JZ-GE cylinder head

- Fully balanced bottom end

- Ported and polished head

- Bored and honed 2JZ engine block

- HKS slide cam pulleys

- TRD timing belt

- YSR original 6-throttle intake conversion

- YSR custom intake plenum

- YSR custom airbox

- Apex Power intake

- YSR custom airbox piping

- YSR original exhaust manifold

- HKS front pipe

- Apex Hybrid Megaphone Evolution exhaust system

- YSR oil catch tank

- YSR power steering tank

- Trust oil cooler kit

- Perma Cool power steering cooler

- TRD oil filler cap

- TRD radiator cap

- Splitfire Twincore ignition cables

- TRD iridium spark plugs (Denso)

- Splitfire grounding kit

- I’MEC carbon look head covers

- Optima Yellow-top battery

- Trust e-Manage ECU"

Så är det biff sen! smile Nu har du ju lite mer tid också att lägga på bilen än att köra den, damn blues comin around =/

De pengarna för 305 häst, skojar ni med mig?

Killen med idéer.
193 Inlägg
19 april 2010
#351
JDMy00 skrev:
Här har du kanske lite inspiration.. http://speedhunters.com/archive/2009/10 … supra.aspx

305hk i en sug Supra smile

...Och en Original Supra Twin Turbo (EU/US-Spec) har 320 hk? Så vad är grejen med att ha 305 i en?
Tycker du ska satsa på turbo istället...Känns ju lite korkat att lägga ner pengar på en bil när majoriteten av samma modell går bättre original.

- True to the Source -

ClubJDM.se
1 608 Inlägg
19 april 2010
#352
Minitaylor skrev:
JDMy00 skrev:
Här har du kanske lite inspiration.. http://speedhunters.com/archive/2009/10 … supra.aspx

305hk i en sug Supra smile

...Och en Original Supra Twin Turbo (EU/US-Spec) har 320 hk? Så vad är grejen med att ha 305 i en?
Tycker du ska satsa på turbo istället...Känns ju lite korkat att lägga ner pengar på en bil när majoriteten av samma modell går bättre original.

Jag vet mycket väl hur många hästar en TT Supra har. Jag länkade bara till en N/A Supra som hade trimmats lite.. Eftersom det är de tråden handlar om, så stfu och låt killen bygga som han vill tongue


Lastbilschaffis
811 Inlägg
19 april 2010
#353
JDMy00 skrev:
Minitaylor skrev:
JDMy00 skrev:
Här har du kanske lite inspiration.. http://speedhunters.com/archive/2009/10 … supra.aspx

305hk i en sug Supra smile

...Och en Original Supra Twin Turbo (EU/US-Spec) har 320 hk? Så vad är grejen med att ha 305 i en?
Tycker du ska satsa på turbo istället...Känns ju lite korkat att lägga ner pengar på en bil när majoriteten av samma modell går bättre original.

Jag vet mycket väl hur många hästar en TT Supra har. Jag länkade bara till en N/A Supra som hade trimmats lite.. Eftersom det är de tråden handlar om, så stfu och låt killen bygga som han vill tongue

instämmer med att han ska få bygga som han vill utan att folk dissar hmm Vill han han göra något ovanligt så låt han smile  & vill han göra av med pengar på att trimma den tja så låt han wink huvudsaken är att han blir nöjd själv  wink så guess what? låt han bli nöjd utan ert gnällande smile

kommer kika in & se hur det går smile

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
19 april 2010
#354
Kan ni sluta tjata om denna för****ade j***a turboj***ln???

Det har sagts 100gånger i denna tråd - Lee VILL bygga en sugmotor.
Då spelar det ingen roll med vad som kan gå att få med turbo.



En anledning kan vara klassindelningen på olika event, då RWD med överladd och RWD utan överladd ofta kör olika klasser. Ska man vinna RWD med överladd ska man köra ruskigt tokfort och ha fyrsiffrigt på effektpappret, samtidigt som dessa monster inte går att bruka dagligen och det är ytterst svårt att få ner effekten med normala gatdäck. Det går att göra med en bil man kan vinna i "RWD utan överladd" klassen.

Detta är ett projekt för att skapa den snabbaste bilen inom en kategori, att då dra in en annan kategori är bara dumt. Bara för att det var laddtryckshysteri efter "The fast and the furious" så behöver inte alla köra överladdat, vissa vill ha en utmaning och göra saker grundligt för att slutligen bli bäst - då är detta ett billigt projekt om vi jämför med de pengar som "Supramannen" lagt för att allt ska fungera.

Att sedan ett delmål är att göra ett test mot en BPU supra är bara en rolig grej i det.

Slut på diskussionen om överladd nu tack och övergå till att diskutera detta projekt som har en SUGmotor som ska trimmas...


Med.lem
3 759 Inlägg
19 april 2010
#355
sirmiro skrev:
Kan ni sluta tjata om denna för****ade j***a turboj***ln???

Det har sagts 100gånger i denna tråd - Lee VILL bygga en sugmotor.
Då spelar det ingen roll med vad som kan gå att få med turbo.



En anledning kan vara klassindelningen på olika event, då RWD med överladd och RWD utan överladd ofta kör olika klasser. Ska man vinna RWD med överladd ska man köra ruskigt tokfort och ha fyrsiffrigt på effektpappret, samtidigt som dessa monster inte går att bruka dagligen och det är ytterst svårt att få ner effekten med normala gatdäck. Det går att göra med en bil man kan vinna i "RWD utan överladd" klassen.

Detta är ett projekt för att skapa den snabbaste bilen inom en kategori, att då dra in en annan kategori är bara dumt. Bara för att det var laddtryckshysteri efter "The fast and the furious" så behöver inte alla köra överladdat, vissa vill ha en utmaning och göra saker grundligt för att slutligen bli bäst - då är detta ett billigt projekt om vi jämför med de pengar som "Supramannen" lagt för att allt ska fungera.

Att sedan ett delmål är att göra ett test mot en BPU supra är bara en rolig grej i det.

Slut på diskussionen om överladd nu tack och övergå till att diskutera detta projekt som har en SUGmotor som ska trimmas...

http://www.joeydevilla.com/wordpress/wp-content/uploads/2007/12/common_sense_god_damn_super_power.jpg


Fortfarande korkat..
Senast redigerat av Mr_EmCom (19 april 2010)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
19 april 2010
#356
Mr_EmCom skrev:
sirmiro skrev:
Kan ni sluta tjata om denna för****ade j***a turboj***ln???

Det har sagts 100gånger i denna tråd - Lee VILL bygga en sugmotor.
Då spelar det ingen roll med vad som kan gå att få med turbo.



En anledning kan vara klassindelningen på olika event, då RWD med överladd och RWD utan överladd ofta kör olika klasser. Ska man vinna RWD med överladd ska man köra ruskigt tokfort och ha fyrsiffrigt på effektpappret, samtidigt som dessa monster inte går att bruka dagligen och det är ytterst svårt att få ner effekten med normala gatdäck. Det går att göra med en bil man kan vinna i "RWD utan överladd" klassen.

Detta är ett projekt för att skapa den snabbaste bilen inom en kategori, att då dra in en annan kategori är bara dumt. Bara för att det var laddtryckshysteri efter "The fast and the furious" så behöver inte alla köra överladdat, vissa vill ha en utmaning och göra saker grundligt för att slutligen bli bäst - då är detta ett billigt projekt om vi jämför med de pengar som "Supramannen" lagt för att allt ska fungera.

Att sedan ett delmål är att göra ett test mot en BPU supra är bara en rolig grej i det.

Slut på diskussionen om överladd nu tack och övergå till att diskutera detta projekt som har en SUGmotor som ska trimmas...

http://www.joeydevilla.com/wordpress/wp … _power.jpg


Fortfarande korkat..

lol humor

2slow

Bärs!
3 456 Inlägg
19 april 2010
#357
Att denna tråd inte är låst/rensad är ett under...

Garaget.org peakade 2008.

Driver
2 111 Inlägg
19 april 2010
#358
Instämmer med sirmiro m fl angående tjatet i denna tråd neutral . Är det så svårt att inse att inte alla vill ha turbo?. (Jag själv skulle aldrig lägga de pengarna på en sugmotor, men det är inte det tråden handlar om!!)

Att de skulle vara korkat tycker jag är ett ganska löjligt påhopp.

Hur "smart" är det då att trimma en tt supra för X antal slantar när du fortfarande inte får köra fortare än den skyltade hastigheten ? wink roll . (De flesta åker trots allt oftare på allmän väg än på bana...)

Det klarar tom min lilla colt klarar av.. cool

Lämna detta nu o låt TS slippa onödigt skitsnack i tråden! smile

Mvh Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
19 april 2010
#359
Klart han får göra som han vill, men även han måste ju inse hur dyrt det kommer bli. Han lägger upp länkar till saker som inte ens kommer funka, insug som inte kommer förbättra nått i tron om att han kommer få flera hundra hästar extra.

Klart det är fräckt med sugmotor, men han ska nog läsa på lite mer, prata med firmor som kan erbjuda kunskap, som vet hur man räknar ut hur insuget ska vara i förhållande till just hans motor och allt annat.

Allt måste vara byggt för att funka på just den motorn, det går inte att bara slänga ihop massa eBay-fynd och tro att det kommer funka.

Lycka till oavsett.

mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

4 001 Inlägg
19 april 2010
#360
Minitaylor skrev:
JDMy00 skrev:
Här har du kanske lite inspiration.. http://speedhunters.com/archive/2009/10 … supra.aspx

305hk i en sug Supra smile

...Och en Original Supra Twin Turbo (EU/US-Spec) har 320 hk? Så vad är grejen med att ha 305 i en?
Tycker du ska satsa på turbo istället...Känns ju lite korkat att lägga ner pengar på en bil när majoriteten av samma modell går bättre original.

jag tycker att med alla dom där grejorna/pengarna dom lagt på den så borde den ha mer än 305hk, fast det kanske är drivhjulseffekten så då blir det väl runt 330-340hk i motorn.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må


Sök