Bygger egna isdäck =)

joakim89
24 oktober 2010 · 1 265 Inlägg

brukar göra sådär med slitna sommardäck, funkar helt ok


edit:

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=07242010616145c8d

så ser isdäcken ut som tillverkas av en firma i morjärv.

Senast redigerat av joakim89 (24 oktober 2010)

KHRacing
24 oktober 2010 ·

loop skrev:
Det är enklast att utgå från ett däck som är blankt. Vadfan ska du ut i terrängen att göra. Mina har ca 15mm utstick, hur ofta kör man där det inte når ner till isen?

KHracing
188 nabbar är imponerande. Det är fler än vad de kör med i kortnabb. De brukar tydligen köra med 7st per dm i framhjulen och 10st per dm i bakhjulen på bakhjulsdrivna bilar.

Nu får vi bara hoppas på en riktig vargavinter i år igen.

Thanxs man !

jag utgick från nya däck då de har tjockare gummi för monteringshålen = mindre risk att bultarna viker sig.

Tonycrona
24 oktober 2010 · 400 Inlägg

Vettemannen skrev:

Tonycrona skrev:
Isen har redan lagt sig på den sjön som vi åker på mäst:P hehe. Helt sjukt men sant. Nja inte klara än, fick inte mina däck förens typ 1 månad sen, tog alla från våra jobb bilar sen förra vintern, för vi byter på dom varje säsong. Och sen har ja nyss köpt ny bil så varit massa skruvanden med den. men inom 1 månad så kommer alla 4a att vara klara smile Dom ligger färdig borrade och skruv och bult är köpt.

Nu måste jag få fråga.......Du bor i Köping och isen har lagt sig, det har ju för sjutton inte varit kallt än.

/Benny

hehe nej det trodde inte jag häller att den hade:P fick en shock. Det var is i fredags allefall:P Sen var det is på en sjö uppe i näverkärret.

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
RiNka
26 november 2010 · 252 Inlägg

Inga roliga updates eller:)?

Volkswagen Vento "der Chef" (1995)
Tonycrona
26 november 2010 · 400 Inlägg

Kul att du fråga;P för det kommer idag, ska vara i garaget hela eftermiddan och kvällen, åker inte därifrån innan minst 2 däck till är klara:P

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
JockeT
26 november 2010 · 1 010 Inlägg

Ballt tongue
Nått man måste testa om man får tid! smile

KHRacing skrev:
Rostfria har sämre hållfasthet än vanliga 8,8 eller 12.9 bult :-) o så e RF dyrare.

Många som skriver "bult" tongue
Det heter skruv!
En bult har inga gängor....

Vet du ens vad 8.8 och 12.9 betyder?

Låt oss säga att du vill veta vad en M8 8.8 skruv klarar:

8 betyder att den har en brottgräns på 800 GPa (N/mm^2) och den andra 8an betyder att sträckgränsen är 80% av brottgränsen. Dvs 800*0,8.

En M8 har en innerdiameter på 6,65 mm.
Vilket ger en snittarea på:
a= (6,65/2)^2∙pi≈34,7 mm^2

Dvs skruven kan belastas med en kraft F= (0,8∙800)∙34,7=22208 N

Men varför skrev jag detta`?
För att en 8.8 skruv i stål klarar precis lika mkt som en 8.8 i RF.
Självklart beroende på vilken typ av stål men rostfritt har högre brottgräns som material, anledningen till att det kanske inte är bra är snarare att det blir ett sprödare brott och inte deformeras så mkt innan.

Men eftersom skruvar är till för att belastas axiellt  och det inte är nått dom lär göra som dubb i däck skulle jag säga att anledningen till att ev ta stål är att de böjs innan de går av...

Sen är dom ju som sagt billigare smile

Tonycrona
27 november 2010 · 400 Inlägg

skruv har väl spetsig ände, och bult har väl platt? och skruv är väl sjärna, torx osv. medans bult är insekts, 6kants osv? Du kan ju bara dra på mutter på en bult, inte på en skruv?

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
KHRacing
27 november 2010 ·

JockeT skrev:
.........

KHRacing skrev:
Rostfria har sämre hållfasthet än vanliga 8,8 eller 12.9 bult :-) o så e RF dyrare.

Många som skriver "bult" tongue
Det heter skruv!
En bult har inga gängor....

Vet du ens vad 8.8 och 12.9 betyder?...........

Viktigpetter...

jag skriver vad jag fått lära mig, det är inte alltid att praktik går ihop med teori, borde du veta,.

nordstromj
27 november 2010 · 1 772 Inlägg

Intressant tråd, nu fick man något att fundera på.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
RiNka
27 november 2010 · 252 Inlägg

Lägger upp bilder på mina hemmagjorda om ett par dagar, skulle få bulten i fredags men vart försenat så blir nog måndag!

Volkswagen Vento "der Chef" (1995)
Sjodahl
27 november 2010 · 730 Inlägg

bud på att göra om man hittar fälgar..

joelimmo
27 november 2010 · 1 380 Inlägg

jag har nån bild på tonys nya däck i mitt galler i smile

BMW E28 (1982)
Tonycrona
27 november 2010 · 400 Inlägg

vafan har du lagt upp dom utan att skicka till mig;P

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
siimmy
28 november 2010 · 196 Inlägg

Jag testa att göra egna dubb däck till min cross och det gick sådär. Funka i 15 min sedan var dubben borta.

http://i51.tinypic.com/4scrhe.jpg

KHRacing
28 november 2010 ·

siimmy skrev:
Jag testa att göra egna dubb däck till min cross och det gick sådär. Funka i 15 min sedan var dubben borta.

http://i51.tinypic.com/4scrhe.jpg

Kunde jag sagt från början,, står även tidigare i tråden smile

loop
28 november 2010 · 297 Inlägg

När man ska göra egna budgetlösningar så får man kolla runt lite. Jag kollade hur de som tävlar i isracing gjorde. Bla reglementet på sbf.se Sen så fanns det en återförsäljare av däck som tidigare hade bra bilder.

strandberg31
28 november 2010 · 2 419 Inlägg

KHRacing skrev:

siimmy skrev:
Jag testa att göra egna dubb däck till min cross och det gick sådär. Funka i 15 min sedan var dubben borta.

http://i51.tinypic.com/4scrhe.jpg

Kunde jag sagt från början,, står även tidigare i tråden smile

KHRacing- såg de däcken du gjort! tror du de funkar på en 250? för du hadde dem på en fiddy va? smile

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
KHRacing
28 november 2010 ·

strandberg31 skrev:

KHRacing skrev:

siimmy skrev:
Jag testa att göra egna dubb däck till min cross och det gick sådär. Funka i 15 min sedan var dubben borta.

http://i51.tinypic.com/4scrhe.jpg

Kunde jag sagt från början,, står även tidigare i tråden smile

KHRacing- såg de däcken du gjort! tror du de funkar på en 250? för du hadde dem på en fiddy va? smile

med lite mindre utstick så borde det funka ja, men tag de bredaqste träskruvarna du  kan hitta isf & gänga i dem försiktigt som tusan så de bara precis går i botten.
kanske 5-10mm utstick & kör bara på hårdpackad snö eller is

KHRacing
28 november 2010 ·

loop skrev:
När man ska göra egna budgetlösningar så får man kolla runt lite. Jag kollade hur de som tävlar i isracing gjorde. Bla reglementet på sbf.se Sen så fanns det en återförsäljare av däck som tidigare hade bra bilder.

reglementsenliga däck KOSTAR .....smile

loop
28 november 2010 · 297 Inlägg

KHRacing skrev:

loop skrev:
När man ska göra egna budgetlösningar så får man kolla runt lite. Jag kollade hur de som tävlar i isracing gjorde. Bla reglementet på sbf.se Sen så fanns det en återförsäljare av däck som tidigare hade bra bilder.

reglementsenliga däck KOSTAR .....smile

Jag har aldrig sett ett pris. Men jag kan tänka mig att bara nabbarna kostar runt 2000-3000 per däck.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang