Ballt
Nått man måste testa om man får tid!

KHRacing skrev:
Rostfria har sämre hållfasthet än vanliga 8,8 eller 12.9 bult :-) o så e RF dyrare.
Många som skriver "bult"
Det heter skruv!
En bult har inga gängor....
Vet du ens vad 8.8 och 12.9 betyder?
Låt oss säga att du vill veta vad en M8 8.8 skruv klarar:
8 betyder att den har en brottgräns på 800 GPa (N/mm^2) och den andra 8an betyder att sträckgränsen är 80% av brottgränsen. Dvs 800*0,8.
En M8 har en innerdiameter på 6,65 mm.
Vilket ger en snittarea på:
a= (6,65/2)^2∙pi≈34,7 mm^2
Dvs skruven kan belastas med en kraft F= (0,8∙800)∙34,7=22208 N
Men varför skrev jag detta`?
För att en 8.8 skruv i stål klarar precis lika mkt som en 8.8 i RF.
Självklart beroende på vilken typ av stål men rostfritt har högre brottgräns som material, anledningen till att det kanske inte är bra är snarare att det blir ett sprödare brott och inte deformeras så mkt innan.
Men eftersom skruvar är till för att belastas axiellt och det inte är nått dom lär göra som dubb i däck skulle jag säga att anledningen till att ev ta stål är att de böjs innan de går av...
Sen är dom ju som sagt billigare
