Bygger egna isdäck =)

JockeT
29 november 2010 · 1 010 Inlägg

Ett knep som jag sett att cykelfolk tagit till är att dom kör med nitar i däcken.
Kanske går att hitta nån typ av fet nit som kan funka (strukturella nitar?), förhoppningsvis sitter dom bättre men framförallt kan det gå fortare.

KHRacing skrev:
Viktigpetter...

jag skriver vad jag fått lära mig, det är inte alltid att praktik går ihop med teori, borde du veta,.

Går det inte ihop inser i alla fall jag att teorin är fel och blir glad om nån berättar hur det ligger till... roll

KHRacing
29 november 2010 ·

JockeT skrev:
Ett knep som jag sett att cykelfolk tagit till är att dom kör med nitar i däcken.
Kanske går att hitta nån typ av fet nit som kan funka (strukturella nitar?), förhoppningsvis sitter dom bättre men framförallt kan det gå fortare.

KHRacing skrev:
Viktigpetter...

jag skriver vad jag fått lära mig, det är inte alltid att praktik går ihop med teori, borde du veta,.

Går det inte ihop inser i alla fall jag att teorin är fel och blir glad om nån berättar hur det ligger till... roll

Säger det som jag har fått lära mig, RF är inte bättre än vanliga til detta ändamålet !
Då hade alla som byggt eget kört med RF. Enkel mattematik.

JockeT
29 november 2010 · 1 010 Inlägg

KHRacing skrev:
Säger det som jag har fått lära mig, RF är inte bättre än vanliga til detta ändamålet !
Då hade alla som byggt eget kört med RF. Enkel mattematik.

Om du läser inlägget igen inser du att jag bara rättade dig vad det gäller hållfasthetsklassen och vad det betyder. (samma klass ska hålla för samma belastningar)

Som jag även skrev håller jag med om att stål är bättre i detta fall smile

Hittade för övrigt ett par bilder på hemmapulade däck:

http://www.gryphinracing.com/24029_06.jpg
ett par seriösa däck:
http://www.milencheto.us/ice//icerally63done.jpg

Inte helt dum affärside att börja tillverka skruvar med färdigsvarvade spetsar och sälja som kit.

Tonycrona
29 november 2010 · 400 Inlägg

Byggde klart ett till i garaget i helgen, men känns onödigt att lägga upp bilder då jag lagt upp så jävla många sen förra året;P

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
loop
1 december 2010 · 297 Inlägg

JockeT skrev:

KHRacing skrev:
Säger det som jag har fått lära mig, RF är inte bättre än vanliga til detta ändamålet !
Då hade alla som byggt eget kört med RF. Enkel mattematik.

Om du läser inlägget igen inser du att jag bara rättade dig vad det gäller hållfasthetsklassen och vad det betyder. (samma klass ska hålla för samma belastningar)

Som jag även skrev håller jag med om att stål är bättre i detta fall smile

Hittade för övrigt ett par bilder på hemmapulade däck:

http://www.gryphinracing.com/24029_06.jpg
ett par seriösa däck:
http://www.milencheto.us/ice//icerally63done.jpg

Inte helt dum affärside att börja tillverka skruvar med färdigsvarvade spetsar och sälja som kit.

Jag tycker de verkar ganska konstiga. Med så många nabbar och den bredden. Man vill att nabbarna ska gå ner i isen och man vill ha ett högt tryck på dem.

Slipa skruvar är ett skitgöra. Jag ska se om pengarna räcker till nån simpel bandslip. Den skitbilliga smärgeln funkade,men inte så bra.

falkon93
1 december 2010 · 343 Inlägg

kan slänga in två bilder på mitt  "bygge" av is däck

http://forumbilder.se/thumbs/a71201085604Pd687.jpg
första gjorde av långa bult men kom på att det aldrig skulle funka så fick bli av plåt skruv/bult

http://forumbilder.se/thumbs/c91201085827P7e74.jpg

det luktar bränt gummi
(Dyslektiker)!
Volvo 940 turbo "de är ju bara en volvo" (1993)
Tonycrona
1 december 2010 · 400 Inlägg

Någon som borrat o kollat istjocklek än?

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
strandberg31
1 december 2010 · 2 419 Inlägg

INte mkt att borra i här tongue lite sörja vid land! men borde bli is fort iår! andra år så har det ju inte en kommit lite is förens i januari tongue

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
falkon93
1 december 2010 · 343 Inlägg

isen ligger här men vet inte hur mycket

det luktar bränt gummi
(Dyslektiker)!
Volvo 940 turbo "de är ju bara en volvo" (1993)
KHRacing
1 december 2010 ·

JockeT skrev:
Inte helt dum affärside att börja tillverka skruvar med färdigsvarvade spetsar och sälja som kit.

Det finns redan, men de är dyra.... sad

elof_power Abiit, excessit, evasit, erupit
1 december 2010 · 145 Inlägg

inte läst alla sidor på hela tråden.
Men är det värkligen så dyrt med is däck.? jag tycker inte det.. köp ett par beg av en rally åkare som kör gupp N eller grupp H 4WD så får man riktigt bra däck till bra pris. jag ger bara 1500 kr/st för däck av årets modell och körde en sträcka.. och dom håller på sjön minst 3 år för mig och om jag kör grusväg/skogsväg kanske en halv säsong. Jag finner det bättre iaf.. Men kul att det finns folk som har tid över iaf.. big_smile

Abiit, excessit, evasit, erupit - Han har farit, försvunnit, undkommit, störtat iväg.
laggey
1 december 2010 · 335 Inlägg

vad ligger isdäck på för pris? förra året fick jag 4st riktigt fräscha 14" för 200kr för alla och de här året ett par som de fattades var 10onde dubb i för 200kr st 15"

om man ska köpa skruvdubb ligger de ju på ca 500kr däcket minst för dubbkostnad + däck

KHRacing
1 december 2010 ·

laggey skrev:
vad ligger isdäck på för pris? förra året fick jag 4st riktigt fräscha 14" för 200kr för alla och de här året ett par som de fattades var 10onde dubb i för 200kr st 15"

om man ska köpa skruvdubb ligger de ju på ca 500kr däcket minst för dubbkostnad + däck

1500-3000kr på blocket.

O väl värt att tänka på , de däcken som 99% av oss kallar ISDÄCK, är inte överhuvudtaget ämnade för is, det är rallysnö-däck . :-)

KHRacing
1 december 2010 ·

elof_power skrev:
inte läst alla sidor på hela tråden.
Men är det värkligen så dyrt med is däck.? jag tycker inte det.. köp ett par beg av en rally åkare som kör gupp N eller grupp H 4WD så får man riktigt bra däck till bra pris. jag ger bara 1500 kr/st för däck av årets modell och körde en sträcka.. och dom håller på sjön minst 3 år för mig och om jag kör grusväg/skogsväg kanske en halv säsong. Jag finner det bättre iaf.. Men kul att det finns folk som har tid över iaf.. big_smile

Så 6000kr är ett oki nöjjespris för dig ? smile

Mina egenhändigt byggda isdäck med skruv o bult har kostat totalt 1300kr.
hade kommit undar med 780kr totalt om jag skruvat i begagnade däck.

loop
2 december 2010 · 297 Inlägg

Mina hemmagjorda spöar begagnade rallydäck på is. Åtminstone 13 tummare. Och hur mycket råare är det inte med med vässade m6or?
Mina kostade kanske 100kr st, knappt. M6, mutter och brickor är inte speciellt dyrt.

Jaja,hoppas på is nu. Måste nog bygga nya däck också, tror inte 12 tummarna går på en Honda Civic. Jag har uppgraderat med lite längre hjulbas(Det är vingligt med kort bil) och mer motor, 93hk. Ungefär samma mängd rost dock.

Senast redigerat av loop (2 december 2010)

almqvist__89
2 december 2010 · 1 140 Inlägg

har också byggt mig ett par vinter däck
96st rostfria M6 bult med bricka på vardera sida och låsmuttrar

https://www1.garaget.org/gallery/archive/137577/1024780_gtz520.jpg

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!
Ford Crown victoria "P71" (2004)
Tonycrona
2 december 2010 · 400 Inlägg

Kör ni andra som bygger också med silicon lr?

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
RiNka
2 december 2010 · 252 Inlägg

Tonycrona skrev:
Kör ni andra som bygger också med silicon lr?

Jag skippa det, var jobbigt som det var att trycka igenom 130~ skruv i varje däck;D

Lägger upp lite bilder senare hur mina vart!

Senast redigerat av RiNka (2 december 2010)

Volkswagen Vento "der Chef" (1995)
KHRacing
2 december 2010 ·

Tonycrona skrev:
Kör ni andra som bygger också med silicon lr?

vulklim på burk, frågade på en däcksverkstad om de hade lite kvar o botten på nån burk, fick 2 burkar med mig hem som jag penslar lite lätt på varje bult precis under skallen.

Tonycrona
2 december 2010 · 400 Inlägg

Ofan smile

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang