Polisen vill scanna din nummerskylt automatiskt

HOLLELLE
24 februari 2010 · 409 Inlägg

tycker det är skitbra. får gärna sitta såna överallt och kartlägga hela mitt liv. jag tycker även allas fingeravtryck skulle finnas i en databas då jag själv inte har något att dölja men det skulle effektivisera brottsbekämpning.

steifan DR!FTT3KN!K3R
24 februari 2010 · 10 427 Inlägg

Helt rätt!

Nästa steg kanske är automatisk scanner för tonade framrutor, (felaktigt) kapade fjädrar, neonljus m.m. tongue

Senast redigerat av steifan (24 februari 2010)

Michkijn Tangentbordsriddare
25 februari 2010 · 1 825 Inlägg

Ang. Google, så kommer de säkert ta över världen. Tycker iaf att systemet verkar bra, sålänge det är polisen som har tillgång till det. Börjar dock privata företag använda det så... ja, saken säger sig själv.

Datsun 120y estate "Almost Oldschool - CA18DET" (1975)
gamlingen
25 februari 2010 · 5 198 Inlägg

blacken skrev:

Mortalis skrev:
Fantastiskt e de ju att de äntligen kommer hit, Kan de kolla efter idioter som kör oförsäkrat och oskattat direkt och efterlysta bilar.
Varför vore detta nåt negativt? Jävla lipsill. Sen kommer du och skriver i Efterlyst att din bil blivit stulen och e förbannad varför polisen inte hittar den...nu kan de kolla tusentals bilar bara av att sätta sig i rusningstrafiken ju på ett snabbt och smidigt sätt. Fy fan va värdelöst...

Åja damen lilla, systemet kan även mycket väl missbrukas av både länsman och övriga myndigheter...

Missbrukas gör ju systemet som det är nu oxå.. Är ju inga problem för nån *Polis kollade upp date.Polis kollade upp hyresgäst mm*

blacken
25 februari 2010 ·

gamlingen skrev:

blacken skrev:

Mortalis skrev:
Fantastiskt e de ju att de äntligen kommer hit, Kan de kolla efter idioter som kör oförsäkrat och oskattat direkt och efterlysta bilar.
Varför vore detta nåt negativt? Jävla lipsill. Sen kommer du och skriver i Efterlyst att din bil blivit stulen och e förbannad varför polisen inte hittar den...nu kan de kolla tusentals bilar bara av att sätta sig i rusningstrafiken ju på ett snabbt och smidigt sätt. Fy fan va värdelöst...

Åja damen lilla, systemet kan även mycket väl missbrukas av både länsman och övriga myndigheter...

Missbrukas gör ju systemet som det är nu oxå.. Är ju inga problem för nån *Polis kollade upp date.Polis kollade upp hyresgäst mm*

Jag håller med dig sådana däringa löjliga detaljer som individens integritet, frihet, valfrihet, egen vilja, folkrätten, mänskliga rättigheter mm,mm är ju bara löjligt och onödigt trams. det är mycket bättre med en total kontrollstat som styr och bestämmer allt för en. Och tycker du att den utvecklingen i Sverige går för sakta eller är för mesigt, flytta till NordKorea..

Senast redigerat av blacken (25 februari 2010)

gamlingen
25 februari 2010 · 5 198 Inlägg

De kollar upp precis vad dom vill,, när som helst ändå. Storebror vet mer än vi tror... men who cares,, som sagt bara tjyvar och oärligt folk som gnäller.

soyd
25 februari 2010 · 1 853 Inlägg

Som alla sagt så är detta ett kanon system som gynnar hederligt folk, och gör vägarna säkrare.
Bästa jag hört på länge!

http://marcelnunis.com/blog/wp-content/uploads/2010/01/thumbs_up.jpg

/mvh soyd

Fellow
25 februari 2010 · 1 581 Inlägg

Bra skit! Upp med kameror och kartlägg varje kvadratcentimeter av städerna också så misshandel, mord och våldtäckter minskar i städer.

gamlingen
25 februari 2010 · 5 198 Inlägg

Fellow skrev:
Bra skit! Upp med kameror och kartlägg varje kvadratcentimeter av städerna också så misshandel, mord och våldtäckter minskar i städer.

åtmindstånde utanför ställen där sånt förekommer

maco
25 februari 2010 · 1 207 Inlägg

Om dessa kameror bara sitter i polisbilarna och att reg.nummren inte registreras om inget olagligt skett, så kan jag stödja detta.

MEN om dessa kameror kommer upp på stolpar runt vägarna och de börjar kolla upp vår medelhastighet så..

Dessutom bidrar dessa kameror risk till "profiling". dvs. att de kanske stoppar en bil oftare pga att ägaren haft ett kriminellt förflutet.

Senast redigerat av maco (25 februari 2010)

blacken
25 februari 2010 ·

gamlingen skrev:
De kollar upp precis vad dom vill,, när som helst ändå. Storebror vet mer än vi tror... men who cares,, som sagt bara tjyvar och oärligt folk som gnäller.

Storebror ska inte veta allt för han ska inte existera ens i ett samhälle, men han existerar enbart på grund av det faktumet att vi låter han göra det. Liasom storebror skall endast vara folket till lags, inte tvärtom så tillvida man inte trivs och förespråkar att man ska bo i en diktatur. Du kanske trivs och vill leva i en poliskontrollstat där din vilja "sitter i en grantopp" och dom styrande bestämmer allt. men ska tala om en nyhet för dig eller två, dels så finns det faktiskt människor som själva vill styra sitt liv, tycka och tänka vad dom vill, leva ett fullgott liv som dom själva har valt utan att en "storebror" har dikterat villkoren. och vi har faktiskt Demokrati i detta land vad det nu än kan betyda och stå för?.

Och att du kallar mig "tjuv och oärlig" utan att ens veta vem jag är, är de facto ett personligt påhopp och kränkning av individen, och jag tar djävligt illa upp av det påhoppet av dig..

Senast redigerat av blacken (25 februari 2010)

gamlingen
25 februari 2010 · 5 198 Inlägg

blacken skrev:

gamlingen skrev:
De kollar upp precis vad dom vill,, när som helst ändå. Storebror vet mer än vi tror... men who cares,, som sagt bara tjyvar och oärligt folk som gnäller.

Storebror ska inte veta allt för han ska inte existera ens i ett samhälle, men han existerar enbart på grund av det faktumet att vi låter han göra det. Liasom storebror skall endast vara folket till lags, inte tvärtom så tillvida man inte trivs och förespråkar att man ska bo i en diktatur. Du kanske trivs och vill leva i en poliskontrollstat där din vilja "sitter i en grantopp" och dom styrande bestämmer allt. men ska tala om en nyhet för dig eller två, dels så finns det faktiskt människor som själva vill styra sitt liv, tycka och tänka vad dom vill, leva ett fullgott liv som dom själva har valt utan att en "storebror" har dikterat villkoren. och vi har faktiskt Demokrati i detta land vad det nu än kan betyda och stå för?.

Och att du kallar mig "tjuv och oärlig" utan att ens veta vem jag är, är de facto ett personligt påhopp och kränkning av individen, och jag tar djävligt illa upp av det påhoppet av dig..

Var har jag kallat dej  det ? Då får du nog fan läsa på,,Och tar du åt dej så är det inte mitt fel iaf..

Senast redigerat av gamlingen (25 februari 2010)

gamlingen
25 februari 2010 · 5 198 Inlägg

Senario 1 nån snor bilen.polis ligger bakom och scannar skylten. Man får tillbaka bilen INNAN den är slaktad

2 Nån misshandlar dej utanför krogen. en övervakningskamera filmar.. Den skyldige får sitt straff

3 Nån snor din plånbok i köpcentret. tjyven filmas och du får tillbaks din plånbok,,,

SÅ vad är att föredra.. ingen övervakning alls eller övervakning på utsatta ställen (poliskontrollstat)

OBS EJ RIKTAD TILL NÅGON SPEC PERSON...

Senast redigerat av gamlingen (25 februari 2010)

discokapten Kapten på disco!
25 februari 2010 · 1 729 Inlägg

gamlingen skrev:
Senario 1 nån snor bilen.polis ligger bakom och scannar skylten. Man får tillbaka bilen INNAN den är slaktad

2 Nån misshandlar dej utanför krogen. en övervakningskamera filmar.. Den skyldige får sitt straff

3 Nån snor din plånbok i köpcentret. tjyven filmas och du får tillbaks din plånbok,,,

SÅ vad är att föredra.. ingen övervakning alls eller övervakning på utsatta ställen (poliskontrollstat)

OBS EJ RIKTAD TILL NÅGON SPEC PERSON...

Scenario ett: Du blir nekad jobb konstant för att någon tjänsteman har haft koll på dig via kamerorna och bestämt sig för att du är kommunist. (Det här låter lite löjligt, det roliga är att det faktiskt har hänt, utan kameror.)

Scenario två: Du är otrogen, av "misstag..." får din fru se bilderna ifrån kamerorna.

Scenario tre: Din granne, som alltid har hatat dig har tillgång till dessa bilder och sitter hemma och lägger rörelsemönster och skriver ut en vägg av ditt kontaktnät.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
gamlingen
25 februari 2010 · 5 198 Inlägg

discokapten skrev:

gamlingen skrev:
Senario 1 nån snor bilen.polis ligger bakom och scannar skylten. Man får tillbaka bilen INNAN den är slaktad

2 Nån misshandlar dej utanför krogen. en övervakningskamera filmar.. Den skyldige får sitt straff

3 Nån snor din plånbok i köpcentret. tjyven filmas och du får tillbaks din plånbok,,,

SÅ vad är att föredra.. ingen övervakning alls eller övervakning på utsatta ställen (poliskontrollstat)

OBS EJ RIKTAD TILL NÅGON SPEC PERSON...

Scenario ett: Du blir nekad jobb konstant för att någon tjänsteman har haft koll på dig via kamerorna och bestämt sig för att du är kommunist. (Det här låter lite löjligt, det roliga är att det faktiskt har hänt, utan kameror.)

Scenario två: Du är otrogen, av "misstag..." får din fru se bilderna ifrån kamerorna.

Scenario tre: Din granne, som alltid har hatat dig har tillgång till dessa bilder och sitter hemma och lägger rörelsemönster och skriver ut en vägg av ditt kontaktnät.

Det är oxå troliga scenarion...
1 tjänstefel av tjänstemannen

fast nr 2 då är det jag själv som är bofink...

3 Stackars granne *l*

men visst det kan oxå hända.. men chansen är nog större att det går enl mina senarion

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
25 februari 2010 · 1 948 Inlägg

Nu får ni ge er!!!

Det är ju inte så att dem ska övervaka varje steg du tar direkt...

Det är tydligen helt okej att polisen lägger sig bakom dig, knappar in ditt reg nr och kollar upp bilen(vilket dem gör idag).

Men det tar hus i helvete när dem automatiserar denna funktionen, dvs. att dem kör upp bakom och slipper trycka in numret, och får direkt upp samma sak som tidigare.


Då är jag mer orolig över det faktum som nämndes tidigare, att folk kan kolla upp ditt reg nr, och därigenom ta reda vad du heter och vad du bor. En till synes harmlös sak egentligen, men rena guldgruvan för kriminella personer.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
MeloveGolf Vw trimmare
25 februari 2010 · 2 995 Inlägg

gamlingen skrev:

Fellow skrev:
Bra skit! Upp med kameror och kartlägg varje kvadratcentimeter av städerna också så misshandel, mord och våldtäckter minskar i städer.

åtmindstånde utanför ställen där sånt förekommer

många många kameror i bla stockholm fångar upp både våldtäkter, mordförsök,misshandel och även mord jag tycker inte det är nått illa är ju ungefär som kameror på bussar etc folk verkar tro att filmen spelas in på nån central 500000000TB hårddsik och varje sekund granskas av staten vilket inte är fallet utan filmen skrivs över, den sparar senaste 24/48 timmarna beroende på vart det är händer inget speciellt
kollar man inte på filmerna blir någon skjuten precis där kameran sitter tar man ur filmen och man har 100000% större chans att få fast förövaren...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
volvoentusiasten
25 februari 2010 · 4 005 Inlägg

Börjar bli lite sandlåda i denna tråd nu med. Synd.

gamlingen
25 februari 2010 · 5 198 Inlägg

linuslinje skrev:
Börjar bli lite sandlåda i denna tråd nu med. Synd.

Gorg=bilar=sandlåda.. hmm

danielj
25 februari 2010 · 28 Inlägg

Jättebra idé om det används på rätt sätt. Men det är ju problemet med i stort sett all övervakning. Så länge endast rätt folk har tillgång till datan är det OK men när den hamnar i orätta händer, vad händer då?

En annan aspekt är att det oftast är väldigt lätt för "buset" att undgå upptäckt. Som i exempel 2 och 3 som gamlingen nämner; vad är det som hindrar gärningsmannen att dra på sig en huvtröja? All övervakning är då totalt värdelös. T.ex. har ju vissa skolor satt upp övervakning för att minska klottret. Minskar klottret? Nej, folket som klottrar drar på sig mörka kläder och en mössa/huva och vips övervakar man 1000 elever inkl personal utan att det gör någon som helst nytta.

I detta fall med övervakning av nummerplåtar tycker jag personligen det är ok och bra om det endast är fallen som leder till någon aktion som loggas (dvs. bilen är stulen, skatten inte betald osv). Alla gröna bilar som inte gav någon träff ska det inte heller sparas någon som helst information om.

Argument som "har man inget att dölja behöver man inte bry sig" köper jag inte för fem öre. Bara för att du inte sitter och pillar småpågar i röven i sovrummet vill du väl inte att staten ska filma och övervaka där?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang