FOTOTÄVLING: Årets Gorg-fotograf 2010! VINNARE 2002tii! NU: Diskussion om kommande tävling 2011 - sid. 24 -->

2002tii KOMETFOTO
9 januari 2011 · 2 247 Inlägg

eastmotorsport skrev:

mickecorrado skrev:

JalleGraphics skrev:

Det spelar väl ingen roll? Du vet ändå inte vem som har laddad upp de!

Fråga är bara om folk backar ur om någon redan lagt upp en "bra" bild och tänke jag har ändå ingen chans

Kan man inte få ladda upp en bild själv i tråden , för mig spelar det ingen roll att folk ser vem som tagit bilden , tror inte heller att "kända" får mer röster och prioriteras.

Nej det tror inte jag heller snarare tvärt om.

Följ Kometfoto via fejjan http://www.facebook.com/#!/Kometfoto
Norde fotointresserad
9 januari 2011 · 2 307 Inlägg

Tror och tycker egentligen inte heller att vem som har tagit den borde påverka men kan ändå tänka mig att det  kanske gör det ändå.

Att ladda upp på en gemensam sida vore faktiskt lämpligt, nackdelen då är bara att, som någon skrev, folk ev. drar sig ur när de ser övriga bidrag. Undrar även hur jag ska veta vem som har laddat upp vilken bild isf.
Alternativet som dök upp i tråden är att starta en extra mail och ta emot både länkade och bifogade bidrag och på så vis öka lämpligheten. Och även ha det godkänt att bilderna laddas upp och länkas från personernas konton här på gorg. Frågan är bara om denna sida har en maxstorlek? Som vi har nu har vi att minsta bildstorleken ska vara 1024px.

Att själv ladda upp bilderna i tråden tror jag inte på, blir krångligt och rörigt. Sen tycker jag att det är bättre att alla bilder släpps vid en och samma tidpunkt för "beskådning". Men det är vad jag tycker.

2002tii KOMETFOTO
9 januari 2011 · 2 247 Inlägg

Kom att tänka på att det funkar inte att ladda upp på Gorg som det är nu för bilderna komprimeras så satans hårt så att alla bilder ser ju ut som skit.

Följ Kometfoto via fejjan http://www.facebook.com/#!/Kometfoto
BjorNSX
9 januari 2011 · 260 Inlägg

Norde skrev:
Tror och tycker egentligen inte heller att vem som har tagit den borde påverka men kan ändå tänka mig att det  kanske gör det ändå.

Att ladda upp på en gemensam sida vore faktiskt lämpligt, nackdelen då är bara att, som någon skrev, folk ev. drar sig ur när de ser övriga bidrag. Undrar även hur jag ska veta vem som har laddat upp vilken bild isf.
Alternativet som dök upp i tråden är att starta en extra mail och ta emot både länkade och bifogade bidrag och på så vis öka lämpligheten. Och även ha det godkänt att bilderna laddas upp och länkas från personernas konton här på gorg. Frågan är bara om denna sida har en maxstorlek? Som vi har nu har vi att minsta bildstorleken ska vara 1024px.

Att själv ladda upp bilderna i tråden tror jag inte på, blir krångligt och rörigt. Sen tycker jag att det är bättre att alla bilder släpps vid en och samma tidpunkt för "beskådning". Men det är vad jag tycker.

Instämmer helt med detta inlägg.

NSX-T 2001 Blå - En dröm som blev verklig
JalleGraphics JalleGraphics.com
9 januari 2011 · 984 Inlägg

Varför dra ur sig när man ser andras inlägg? Vill man utvecklas som fotograf och vara med i tävlingen, eller utmaningen man kanske kan säga, anser jag att det inte ska spela någon roll vad andra har skickat in. Då är det ingen ide att ha tävlingen ens...

Fotograf.... se JalleGraphics @ Facebook för bilder.
och nej, jag fotar inte gratis.
mitt mål är inte att vara billig, mitt mål är att vara bra!
https://www.facebook.com/JalleGraphicsPhotography
sirmiro Double-Unicorn Rider
9 januari 2011 · 2 486 Inlägg

Att bilderna inte skulle vara tidigare visade fanns med i början, sen har jag missat när det togs bort. My bad. tongue


Teman är bra och har många fördelar.

Men det har EN stor nackdel - det blir krångligare.
Och vi svenskar avstår hellre än att krångla i ett par sekunder.

Det måste vara enkelt. Och de teman som jag ser att man kan ha med som alla kan beskåda på olika sätt är årstiderna. Alla har möjligheten oavsett ekonomi att ta sig ut till större tillställningar. Men vår, sommar och höst kommer till alla.
Bilder på interiörer eller detaljer är vackra och fantastiska - men det gör att amatörerna inte kommer in i tävlingen riktigt. Om man istället kan komponera ett motiv och inte behöver ha den bästa utrustningen så är det ju bara bra. Bilden 2000tii visade är just så bra pga all komposition med den - men ytters få personer har den möjligheten. hmm

Jag vill se denna tävling fortsätta - och jag vill se 10+ bidrag per tävling då det är riktigt bra bilder. Och riktigt kul att se hur olika folk väljer att fokusera på objekten - vilket gör att man tänker till mer själv.

Uppladdningen är egentligen enkel - alla laddar upp på sina gorgkonton och skickar den länken till Norde - som klistrar in den redan färdiga BBcoden i inlägget.
Ja det blir komprimering, bilderna blir inte perfekta, man kan ta reda på vem som gjort vilken bild - men det är lika för alla.

För tävlingen årets Gorg-fotograf borde man inte behöva lämna sidan gorg.
Ja - fotointresset gör det till en väldigt liten del för vissa - men uppenbarligen finns inte det intresset hos så många då det varit så få bidrag - då måste man göra något, och då tycker jag att det är viktigare med bidrag än bildkvalitet. Jag har själv inte ens förstorat bilderna innan jag röstat under ett enda tillfälle - och jag vet inte hur andra som sitter i forumet gör - men jag tror motivet betyder mer än bildkvalitet...


Förenkla, det är det bästa sättet att få in mer folk.

CarpeDiem German Engineering
9 januari 2011 · 9 081 Inlägg

sirmiro skrev:
Att bilderna inte skulle vara tidigare visade fanns med i början, sen har jag missat när det togs bort. My bad. tongue


Teman är bra och har många fördelar.

Men det har EN stor nackdel - det blir krångligare.
Och vi svenskar avstår hellre än att krångla i ett par sekunder.

Det måste vara enkelt. Och de teman som jag ser att man kan ha med som alla kan beskåda på olika sätt är årstiderna. Alla har möjligheten oavsett ekonomi att ta sig ut till större tillställningar. Men vår, sommar och höst kommer till alla.
Bilder på interiörer eller detaljer är vackra och fantastiska - men det gör att amatörerna inte kommer in i tävlingen riktigt. Om man istället kan komponera ett motiv och inte behöver ha den bästa utrustningen så är det ju bara bra. Bilden 2000tii visade är just så bra pga all komposition med den - men ytters få personer har den möjligheten. hmm

Jag vill se denna tävling fortsätta - och jag vill se 10+ bidrag per tävling då det är riktigt bra bilder. Och riktigt kul att se hur olika folk väljer att fokusera på objekten - vilket gör att man tänker till mer själv.

Uppladdningen är egentligen enkel - alla laddar upp på sina gorgkonton och skickar den länken till Norde - som klistrar in den redan färdiga BBcoden i inlägget.
Ja det blir komprimering, bilderna blir inte perfekta, man kan ta reda på vem som gjort vilken bild - men det är lika för alla.

För tävlingen årets Gorg-fotograf borde man inte behöva lämna sidan gorg.
Ja - fotointresset gör det till en väldigt liten del för vissa - men uppenbarligen finns inte det intresset hos så många då det varit så få bidrag - då måste man göra något, och då tycker jag att det är viktigare med bidrag än bildkvalitet. Jag har själv inte ens förstorat bilderna innan jag röstat under ett enda tillfälle - och jag vet inte hur andra som sitter i forumet gör - men jag tror motivet betyder mer än bildkvalitet...


Förenkla, det är det bästa sättet att få in mer folk.

Jag håller med, mkt bra skrivet smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Norde fotointresserad
11 januari 2011 · 2 307 Inlägg

Nu händer det grejer!

Precis som sirmiro skriver är det viktigt att tävlingen hålls enkel för att få upp deltagarintresset.

Uppladdning:
Men jag måste ändå säga att jag anser att vi fortsätter med att man själv laddar upp bilderna på olika uppladdningsställen. Att hålla allt inom Garagets sida vore självklart det ultimata men för att få bilderna i större storlek än 640px bredd och få bilderna mer renodlade utan en logga nere i hörnet föreslår jag att vi fortsätter med externa uppladdningar.
Jag kommer då i första inlägget länka flertalet enkla uppladdningssajter samt öppna upp ett mailkonto dit folk kan maila sina bidrag istället om det anses för svårt eller jobbigt att själv ladda upp. Det behöver inte ta så mycket extra tid egentligen är faktiskt inte så omständigt.

Tema:
Mitt förslag om att hålla kvar vid teman kvarstår. Självklart måste dessa teman hållas enkla men samtidigt kreativa, allt för att fotografen ska finna det roligt. Förslag på teman hoppas jag att ni kommer med så gör vi som tidigare år och håller en omröstning om vilka som ska ingå i tävlingen. Fler omgångar med fria teman kommer även att vara med!

Omgångar:
Antalet omgångar måste avgöras. 6-8? Tidigare år har vi startat i slutet av mars, förslag har kommit nu på att första omgången istället ska vara slutet av april då t.ex elmia har passerat. Är det bra eller för sent?

NYHETER:
Och så till den stora och kanske roligaste rubriken!
Jag har lyckats ragga fram priser från två olika håll, vilket jag är jätteglad över! Kul att de ställer upp! Kommer upp mer om detta senare då allt är fastslaget hur det ska fungera med prisdelningen osv.

Senast redigerat av Norde (11 januari 2011)

Grabber Dagdrömmare
11 januari 2011 · 2 836 Inlägg

Antalet omgångar skulle kunna vara 1(en) per månad.
På så sätt händer det nåt.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Norde fotointresserad
15 januari 2011 · 2 307 Inlägg

Okej om det var en hård gårdag men visst har det försvunnit poster i den här tråden?
Jag har för mig att jag har skrivit fler inlägg efter Grabbers inlägg ovan och dessutom fått dessa besvarade. Jag la fram ett förslag om 8 omgångar mellan april-november som fler tyckte lät bra men dessa finns inte längre kvar?


EDIT: Såg nu att det varit en driftstörning som medfört att 12 timmars data försvunnit. Men läs det som står ovan och säg vad ni tycker.

Jag funderar även på om det är bättre att skapa en ny tråd för omröstning om vilka teman och antalet friomgångar vi ska ha eller om personerna hittar hit ändå och att vi tar det i denna tråd?

Senast redigerat av Norde (15 januari 2011)

mickecorrado Bilplåtslagare
15 januari 2011 · 1 036 Inlägg

Jag håller på teman med så många omgångar som möjligt (så många Norde orkar med)

Smoke Tires Not Drugs.
2002tii KOMETFOTO
15 januari 2011 · 2 247 Inlägg

mickecorrado skrev:
Jag håller på teman med så många omgångar som möjligt (så många Norde orkar med)

Det blir nog bra.
Kanske ska starta en ny tråd för 2011 då kanske?

Följ Kometfoto via fejjan http://www.facebook.com/#!/Kometfoto
Goran_R
17 januari 2011 · 169 Inlägg

Mitt inlägg var ett av dom som försvan förra veckan.
Men för att upprepa sig själv...

   Jag tycker 8 omgångar, April till November, låter som en bra idee. Om regeln att bilderna skall vara tagna under
   2011 året finns kvar så kan man "spara" några bilder till Oktober och November när det är färre bilar i rörelse.
   Jag antar att alla Teman kommer att vara listade från start så man kan plannera om man vill.

   Fast å andra sidan så kanske Streetcarsfest eller någon annan arrangerar mässhalls-ställningar till hösten.
   Då brukar det finnas bra tillfällen att fota bilar innan dom ställs av.
   Vad sägs om Final med hurrarop för segrarna i "Årets G-org fotograf 2011" på någon utställning till hösten ??
 
   /Göran R

Senast redigerat av Goran_R (17 januari 2011)

Norde fotointresserad
23 januari 2011 · 2 307 Inlägg

Diskussionen om vilka teman vi ska ha kommer nog att få fortsätta i en ny tråd som jag tänkte starta upp. Där kan vi diskutera allt inför årets tävling och rösta fram vilka bidrag vi ska ha med. Den tråden kommer sedan att övergå till att vara tävlingstråden när allting drar igång.

Hittills har jag gillat att tråden är klistrad men har börjat fundera över hur det påverkar hur många som ser tävlingen. Tror ni att många inte kollar de klistrade trådarna i forumdelarna när de kollar igenom, hur gör ni själv?

BjorNSX
25 januari 2011 · 260 Inlägg

Mycket intressant synpunkt! Klistrade trådar "har man ju sett" så ögonen faller ju ner på första icke klistrade tråd!! Kan du få den att sitta längst ner av de klistrade och kanske ha en röd färg??? ....och blinkande text... "Pågående tävling" smile.
Säger det igen - bra fundering!
Som att sälja reklam - hur syns det bäst!

NSX-T 2001 Blå - En dröm som blev verklig
Norde fotointresserad
30 januari 2011 · 2 307 Inlägg

Vilka teman önskar ni ha med i årets upplaga av tävlingen?

Lägg fram era förslag i den nya tråden som ni finner på länken nedan:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203511

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang