3179
Sök

Samlingstråd: Vad är min bil värd?

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
25 januari 2014
Hybridsmurfen skrev:
Andromeda skrev:
it_mutt skrev:

Nej det gör dom inte.

Speciellt inte när det går att hitta (utan några som helst problem) 08-09;or för de pengarna.

Men Evildan blir ibland lite virrig på morgonen innan han fått i sig sin första GuldBamse wink tongue

- - Edit - -

Missade dock att bilen det handlar om var en automatare, och som det skrevs så drar ju det upp priset en del iaf.

Men det dubbla priset på en med invalidlåda kontra manuell? Är en viss utrustning eftertraktad på en bilmodell brukar det ju bara innebära att det tar dagar istället för veckor att sälja bilen för ett pris man tycker är vettigt.

Det verkar lösa sig ändå. Madammen hemma sätter sig rejält på tvären nu vi ska göra verklighet av snacket att byta upp oss. "Men jag gillar min Polo"... Inte mig emot men bilfan drar dubbelt så mycket som Toyotan... Vi får se.

klart hon vill behålla polon tongue vem vill åka runt i ett badkar ? !

Of World
3 378 Inlägg
25 januari 2014
Andromeda skrev:
Evildan skrev:
60-70 tror jag, då den som kommer och tittar finner en väldigt fin välvårdad bil.

Men vänta lite nu...

60-70k för en 9 år gammal Polo? Betalar folk det? Du får ju en 3 år gammal småbil eller en -07-08 Saab 9-5 för det priset.

Jag är i fel bransch tongue

Kan ju nämna det att en kille på mitt jobb köpte en Audi A6 3,2 -05 med 16k mil på mätaren (ja, vi försökte avråda honom) för 67k förra veckan. Den var nog något dyrare i nypris än Polon.

Varför avråda han från köp? braskit ju!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Evildan
25 januari 2014
Andromeda skrev:
it_mutt skrev:
Andromeda skrev:

Men vänta lite nu...

60-70k för en 9 år gammal Polo? Betalar folk det? Du får ju en 3 år gammal småbil eller en -07-08 Saab 9-5 för det priset.

Nej det gör dom inte.

Speciellt inte när det går att hitta (utan några som helst problem) 08-09;or för de pengarna.

Men Evildan blir ibland lite virrig på morgonen innan han fått i sig sin första GuldBamse wink tongue

- - Edit - -

Missade dock att bilen det handlar om var en automatare, och som det skrevs så drar ju det upp priset en del iaf.

Men det dubbla priset på en med invalidlåda kontra manuell? Är en viss utrustning eftertraktad på en bilmodell brukar det ju bara innebära att det tar dagar istället för veckor att sälja bilen för ett pris man tycker är vettigt.

Jo du är nog i fel bransch, hoppas dock att du inte arbetar med att lära ut faktasökning på internet eller matematik heller wink då den billigaste utannonserade på blocket -05 under jämförbara 11999mil begärs det 46000:- för.
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=po … h&sp=1

Här har vi de 4! automatbilarna som finns utannonserade:

Rumpmas
3 860 Inlägg
25 januari 2014
Evildan skrev:
Andromeda skrev:
it_mutt skrev:

Nej det gör dom inte.

- - Edit - -

Jo du är nog i fel bransch, hoppas dock att du inte arbetar med att lära ut faktasökning på internet eller matematik heller wink då den billigaste utannonserade på blocket -05 under jämförbara 11999mil begärs det 46000:- för.

Här har vi de 4! automatbilarna som finns utannonserade:

Jag anses nog rätt så duktig på att utföra matematiska operationer, men va fan, är det guld i bilarna? Kan ju nästan hitta en S3 för samma pris. De måste stå sig sjuhelsike bra i pris genom åren. Vad kostar en ny, lär ju vara en bit under 200k?

Inte ofta man stöter på vanliga bilmodeller som bryter mot formeln att värdet halveras var tredje år.

Rumpmas
3 860 Inlägg
25 januari 2014
opel_vectra_gts skrev:
Andromeda skrev:
Evildan skrev:
60-70 tror jag, då den som kommer och tittar finner en väldigt fin välvårdad bil.

Men vänta lite nu...

Kan ju nämna det att en kille på mitt jobb köpte en Audi A6 3,2 -05 med 16k mil på mätaren (ja, vi försökte avråda honom) för 67k förra veckan. Den var nog något dyrare i nypris än Polon.

Varför avråda han från köp? braskit ju!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16377129.ab

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277201

http://www.nordicaudi.com/php/forum/sho … d&sb=2

http://www.zatzy.com/teknik/371903-kamk … -pris.html

osv, det finns hur mycket som helst att läsa. Kort sammanfattat: Trevlig bil, men hur länge? smile

Tydligen ett fabrikationsfel. Bilar som servas som de ska skrotar kamkedjorna.
Värre om de servas enligt long-life. Den han köpte hade servats var 3000:e mil med två års intervaller. Det nästan garanterar ett bojsänke tyvärr hmm

Ung&Dum
430 Inlägg
25 januari 2014
Vad tror ni jag får för min 850 ?

In hoc signo vinces

853 Inlägg
25 januari 2014
CurvaN skrev:
Vad tror ni jag får för min 850 ?

Sälj den inte, verkar vara en kanonbil. smile

468 Inlägg
25 januari 2014
Hybridsmurfen skrev:
totte1015 skrev:
Opel Corsa -92
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ … 4657_o.jpg

Okänt fel med kraftöverföring, slumpmässiga motorstopp kan ske
Mekanikerns bästa ord "Kan vara något med styrenheten"

Mätarställning: 4500mil

Hur mycket är den värd? Skrotvärde?

Tycker nog mer. 3000 kr kanske? En bra och billig bil när den fungerar. Krånglar den inte alltför ofta så vänta till någon riktig prutgubbe ringer så kan han köpa den och lära sig en läxa. hehe....

Är det värt att pröjsa 150kr på blocket för att lägga upp den till säljande?'
Eller ska man försöka med Tradera?
Senast redigerat av totte1015 (25 januari 2014)

Of World
3 378 Inlägg
25 januari 2014
totte1015 skrev:
Hybridsmurfen skrev:
totte1015 skrev:
Opel Corsa -92
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ … 4657_o.jpg

Okänt fel med kraftöverföring, slumpmässiga motorstopp kan ske
Mekanikerns bästa ord "Kan vara något med styrenheten"

Mätarställning: 4500mil

Hur mycket är den värd? Skrotvärde?

Tycker nog mer. 3000 kr kanske? En bra och billig bil när den fungerar. Krånglar den inte alltför ofta så vänta till någon riktig prutgubbe ringer så kan han köpa den och lära sig en läxa. hehe....

Är det värt att pröjsa 150kr på blocket för att lägga upp den till säljande?

på min corsa 89 så vara exakt samma fel. .bytte styrbox/databox ställde rätt tändningen så gick han som ny.. kostade typ 400kr

Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17

468 Inlägg
25 januari 2014
opel_vectra_gts skrev:
totte1015 skrev:
Hybridsmurfen skrev:

på min corsa 89 så vara exakt samma fel. .bytte styrbox/databox ställde rätt tändningen så gick han som ny.. kostade typ 400kr

Grejen är bara den att jag har inte lust eller ork att dona med en såpass gammal bil, och när till och med verkstaden klargör att "vi kan inte lägga mer tid på denna bil" så känns det inte värt direkt

Of World
3 378 Inlägg
25 januari 2014
totte1015 skrev:
opel_vectra_gts skrev:
totte1015 skrev:

Grejen är bara den att jag har inte lust eller ork att dona med en såpass gammal bil, och när till och med verkstaden klargör att "vi kan inte lägga mer tid på denna bil" så känns det inte värt direkt

du har ju en poäng där.. du men  du får nog inte mycket för den.

en fungerande sån går loss på  4k-5k så räkna med prutare..tongue

Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17

30 Inlägg
25 januari 2014
Jag har en Renault Clio Sports Tourer (kombi) modellår 09 som jag är intresserad av vad den kan vara värd vid inbyte i bilhandel. Den har gått 6100 mil och 6000-milaservice är gjord, men ej kamremsbyte. (Bilen togs i bruk i slutet av 09.)

Ska alltså inte sälja privat (ej bilintresserad så vill bara få det gjort!). Verkar på bilhandel gå för mellan 60-75 000 om man ska köpa den, men vad tror ni om inbytesvärdet (eller vad det nu kan heta) kan vara. 10 k ner från det?

I övrigt finns det inget att säga om den. En bruksbil rakt av. En axelryckning, men skött som den ska enligt serviceintervall etc. Ny AC juli 2013 så den är fräsch, men det kanske inte betyder nåt.

468 Inlägg
25 januari 2014
opel_vectra_gts skrev:
totte1015 skrev:
opel_vectra_gts skrev:

Som sagt, skrotvärdet är väl 1,5k så allt över det tar jag, om inte... Skroten it is

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
26 januari 2014
Går i tankarna att sälja 535:an när den är klar till våren.
Lite kort om bilen, den har precis rullat 13000mil, importerad när bilen var 6 månader gammal så den är så gott som Sv-såld (på gott och ont) full historik, har även leverans bilderna kvar med bilen big_smile
Det som gör bilen unik är utr i den, den har allt som gick att få i den förutom avtagbar drag.
Ex på utr: exklusive nappa läder, activestyrning, dynamic drive, kurvljus, elratt med värme, head up display, logic7, navi proffesional, cd-växlare, tv dvd med digital mottagare, AUX, glaslucka, svartinnertak, kyldfack, el-gardin bak samt gardiner i bakdörrar, rökar pkt, belysnings pkt, el-infällbara speglar, nyckel minne, fjärrstyrd dieselvärmare, aktiva stolar, komfortstolar med minne, sport Chassie, M läder ratt. Ja som sagt den är lagom smetad smile

Det som är gjord via mig:
19x9.5" hartge nova
Mantonspacers
Coilover
DPF borttaget, CAT ersättning, 3" avgas, K&N filter, individuell mappning
Renoverade strålkastare
Velormattor i kupén samt Skuffen
CSL kolfiber bagagelucka
M-sport kofångare bak
Kolfiber diffuser med avgas på båda sidor
Performance deklarera på sido kjolarna
M-sport front kofångare
GTR kolfiber motorhuv
Kolfiber njurar
Rostfritt avgassystem efter M-sport konverteringen
Hella baklysen
Samt att den ska folieras om i mars smile
Mm mm

Den ska få nya bromsskivor samt belägg, ny servad, ny rekondad samt ny besiktigad.

Vad säger ni för pris på den?

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

1 366 Inlägg
28 januari 2014
Skrotvärdet finns väl inte längre kvar. Det är väl borttaget?

totte1015 skrev:
opel_vectra_gts skrev:
totte1015 skrev:

Som sagt, skrotvärdet är väl 1,5k så allt över det tar jag, om inte... Skroten it is

Forummoderator
18 318 Inlägg
28 januari 2014
Richtenb skrev:
Skrotvärdet finns väl inte längre kvar. Det är väl borttaget?

totte1015 skrev:
opel_vectra_gts skrev:

Riktigt. skrotningspremien är borta. skrotarna brukar bjuda ett par hundralappar upp till en tusing för en bil idag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

166 Inlägg
28 januari 2014
provar min igen då. Den 18 mars ska den in för skärmbyte och omlackering av skärmar som gick på garantin, förutom det är bilen totalt rostfri. Så vad tror ni bilen är värd? läs allt jag skrivit om den. smile
http://www.garaget.org/?car=328829

278 Inlägg
28 januari 2014
Min Saab 9-5 aero -04 då? 19k mil, nybes/nyskatt, fullservad och eb massa kvitton osv.

Forummoderator
18 318 Inlägg
28 januari 2014
Thorseeeen skrev:
Min Saab 9-5 aero -04 då? 19k mil, nybes/nyskatt, fullservad och eb massa kvitton osv.

Minns att en handlare i trakten sålde en sådan fast kombi. Han fick under 30tkr.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

388 Inlägg
28 januari 2014
Thorseeeen skrev:

Farsans polare sålde sin 9-5 Aero kombi som gått ca 6000 mil och var i nyskick med automatlåda mm för typ 42000 ganska nyligen.

EDIT, ordentligt servad osv, allt skött.
Senast redigerat av JsoooN (28 januari 2014)

Sök