3770
Sök

Mb 190e -88 går erj över 80 grader i temp

90 Inlägg
3 mars 2010
Trådstartare
Har även märkt en rejäl ökning i soppaförbrukning nu när det varit kallt ute, från omkring 0,8 i somras till runt litern nu.. Tempvisaren går sällan över 80 grader..
Misstänker termostaten, kan jag testa den på nåt sätt?
Vad mer kan det vara som är dåligt?

Hur ska jag felsöka?

Motborgare
1 099 Inlägg
3 mars 2010
pacmyc skrev:
Har även märkt en rejäl ökning i soppaförbrukning nu när det varit kallt ute, från omkring 0,8 i somras till runt litern nu.. Tempvisaren går sällan över 80 grader..

Hur ska jag felsöka?

Termostaten är nog ingen dum gissning, speciellt om det tar lång tid innan den kommer upp i temp.

Du kan plocka ut den och lägga den i kokande vatten. Då ser du om den öppnar.

-- K

90 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
Kavli skrev:
pacmyc skrev:

Hur ska jag felsöka?

Termostaten är nog ingen dum gissning, speciellt om det tar lång tid innan den kommer upp i temp.

-- K

Jag läste det tipset på ett annat forum, men eftersom motorn inte blir varm borde det väl snarare vara så att termostaten inte stänger tillräckligt när motorn är kall, eller?
Hade termostaten inte öppnats vid rätt temperatur borde ju motorn koka istället, eller har jag fel?
Hur ser jag om termostaten stänger ordentligt? Ska den vara HELT stängd innan motorn når en viss temperatur eller ska den alltid släppa igenom lite vatten?
Senast redigerat av pacmyc (4 mars 2010)

582 Inlägg
4 mars 2010
byt termostat går på max 2 minuter på en w201. 3 skruvar du behöver inte ta bort slanganslutningarna till termostat huset!!! kommer garanterat att fungera.jag har själv en 2.3 liters(automat) den drar 0.8 på sommaren och ca 1.0 nu när det är så kallt.min är ordentligt servad oxå.så det är normalt skulle jag säga

hej

90 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
jes skrev:
byt termostat går på max 2 minuter på en w201. 3 skruvar du behöver inte ta bort slanganslutningarna till termostat huset!!! kommer garanterat att fungera.jag har själv en 2.3 liters(automat) den drar 0.8 på sommaren och ca 1.0 nu när det är så kallt.min är ordentligt servad oxå.så det är normalt skulle jag säga

Ok, måste kylsystem luftas efteråt? och isåntfall hur gör jag?

582 Inlägg
4 mars 2010
pacmyc skrev:
jes skrev:

Ok, måste kylsystem luftas efteråt? och isåntfall hur gör jag?

fyll på några deciliter glykol bara.ha bilen igång när du fyller på då försvinner luften ut
Senast redigerat av jes (4 mars 2010)

hej

Motborgare
1 099 Inlägg
4 mars 2010
pacmyc skrev:
Kavli skrev:
pacmyc skrev:

Hur ska jag felsöka?

-- K

Jag läste det tipset på ett annat forum, men eftersom motorn inte blir varm borde det väl snarare vara så att termostaten inte stänger tillräckligt när motorn är kall, eller?
Hade termostaten inte öppnats vid rätt temperatur borde ju motorn koka istället, eller har jag fel?
Hur ser jag om termostaten stänger ordentligt? Ska den vara HELT stängd innan motorn når en viss temperatur eller ska den alltid släppa igenom lite vatten?

Givetvis har du helt rätt. Den skall vara stängd när du lägger i den. Annars är den redan trasig. smile

-- K

90 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
Kavli skrev:
pacmyc skrev:
Kavli skrev:

-- K

Givetvis har du helt rätt. Den skall vara stängd när du lägger i den. Annars är den redan trasig. smile

-- K

Ok, hur ser man då om den är helt stängd? Hur är det med packningar runt termostaten? Trycket där eller väl inte så högt att packningarna måste vara superfräscha?
Senast redigerat av pacmyc (4 mars 2010)

Motborgare
1 099 Inlägg
4 mars 2010
pacmyc skrev:
Kavli skrev:
pacmyc skrev:

-- K

Ok, hur ser man då om den är helt stängd? Hur är det med packningar runt termostaten? Trycket där eller väl inte så högt att packningarna måste vara superfräscha?
Har hört att man bör lufta kylsystemet efter att man monterat termostaten, hur gör man det?

Det räcker att se att ventilen ligger an mot flänsen.
Packningarna måste vara hela och mjuka.

Mercamotorerna är i stort sett självluftande.
Fyll upp med kylarvätska. Sätt varmereglaget i kupen till max. Dra igång motorn och fyll efter eftersom det bubblar upp i expansionskärlet. När termostaten öppnar, blir det ett extra slosh och du känner att kylaren värms upp. Fyll efter.
Det kan vara bra att gasa llite för att få fart på vattnet nu. 2-3000 varv. Annars kör en mil med bilen efter att ha kollat att det inte läcker nånstans. Ta med extra kylarvätska för säkerhets skuld. Toppa upp om nödvändigt och kolla sen att vattennivån inte ändrar sig den första veckan.

-- K

90 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
Kavli skrev:
pacmyc skrev:
Kavli skrev:

-- K

Har hört att man bör lufta kylsystemet efter att man monterat termostaten, hur gör man det?

Det räcker att se att ventilen ligger an mot flänsen.
Packningarna måste vara hela och mjuka.

Mercamotorerna är i stort sett självluftande.
Fyll upp med kylarvätska. Sätt varmereglaget i kupen till max. Dra igång motorn och fyll efter eftersom det bubblar upp i expansionskärlet. När termostaten öppnar, blir det ett extra slosh och du känner att kylaren värms upp. Fyll efter.
Det kan vara bra att gasa llite för att få fart på vattnet nu. 2-3000 varv. Annars kör en mil med bilen efter att ha kollat att det inte läcker nånstans. Ta med extra kylarvätska för säkerhets skuld. Toppa upp om nödvändigt och kolla sen att vattennivån inte ändrar sig den första veckan.

-- K

Ok, tack för tipset!

90 Inlägg
13 mars 2010
Trådstartare
Har du bytt termostat men den beter sig exakt lika dant som innan.. några fler tips?

845 Inlägg
13 mars 2010
pacmyc skrev:
Har du bytt termostat men den beter sig exakt lika dant som innan.. några fler tips?

Är du säker på att motorn ska bli varmare då?. Du kanske har i en sommartermostat som öppnas vid 80 grader?

90 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
Jimpiz skrev:
pacmyc skrev:

Är du säker på att motorn ska bli varmare då?. Du kanske har i en sommartermostat som öppnas vid 80 grader?

Jag köpte denna: http://www.biltema.se/carparts/carpart_ … mId=141375

90 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
Någon som vet hur man testat om tempmätaren visar rätt?

845 Inlägg
15 mars 2010
pacmyc skrev:
Jimpiz skrev:
pacmyc skrev:

Den är öppen vid 87 grader. Så tempen borde visa pytte lite över 80 grader och lite innan 90 grader.

90 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
Jimpiz skrev:
pacmyc skrev:
Jimpiz skrev:

Den är öppen vid 87 grader. Så tempen borde visa pytte lite över 80 grader och lite innan 90 grader.

Jo men den går bara upp till prick 80 grader..

101 Inlägg
21 januari 2011
har precis samma problem på min 190...köpte en termis på feltema idag, ska byta och se om de blir nån skillnad..min går bara upp i ca 77-78 grader, även om ja ligger och bränner E4..känns som att den drar onödigt mkt sås när den itt blir riktigt driftstemp hmm

- riktiga män kokar egen ventilsallad -
projekttråd Audi GT ! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 3#p2169813

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
21 januari 2011
Har samma problem på min volvo, har bytt termostat 3 gånger utan någon större förbättring, kollat tändningen och bytt till elfläkt. Det blev en kartongskiva tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Sök