Annonstips inför försäljning av bil.

Tobbe_n
4 mars 2010 · 252 Inlägg

har tidigare försökt sälja min pulsar på blocket men inte varit så intresserad av byten osv osv då man har många bilar redan..

haft många spekulanter o så. men går aldrig få sålt.

vad ska man ta med och vad ska man undvika skriva i en annons?

tänkte mest då det är mkt gjort åt bilen o kvitton o etc etc är sparade för att kunna bevisa det..

är jag för dyr  ? 60k hadde jag iaf hoppats på men verkar svårt iaf..

vad skulle man kunna tänkas få för kärran  ? mata på så kanske man får ihop en riktigt bra annons....

Gti-r
Arcangelus <3 Japs
4 mars 2010 · 680 Inlägg

Kan inte gå in på hur mycket din bil är värd eller så, men jag tycker allting handlar om presentationen om man skall sälja något. Egentligen är det skit samma VAD man säljer, det handlar om HUR man säljer det.

Du kan sälja kondomer och Koskenkorva till en munk, så länge du sköter det på rätt sätt.

Ta snygga bilder (med en bra kamera!) där bilen är nytvättad,nystädad och med en bra bakgrund. Bakgrunder som skitiga lador går feting bort!

Ta fram alla positiva saker och skriv inte saker som "säljes pga. flytt" - ingen bryr sig om VARFÖR du vill sälja den. Speca upp allting snyggt och prydligt. Skippa stavfelen, smiley´sar och onödiga kommentarer.

Kärlek växer inte på träd, den tillverkas i Japan
Toyota Supra MKIV "Clean and Raw" (1994)
Turbomatte Lackerare/Rekondare
4 mars 2010 · 834 Inlägg

Tobbe_n skrev:
har tidigare försökt sälja min pulsar på blocket men inte varit så intresserad av byten osv osv då man har många bilar redan..

haft många spekulanter o så. men går aldrig få sålt.

vad ska man ta med och vad ska man undvika skriva i en annons?

tänkte mest då det är mkt gjort åt bilen o kvitton o etc etc är sparade för att kunna bevisa det..

är jag för dyr  ? 60k hadde jag iaf hoppats på men verkar svårt iaf..

vad skulle man kunna tänkas få för kärran  ? mata på så kanske man får ihop en riktigt bra annons....

Folk börjar bli mer och mer medvetna om vad man köper.

Men tumregel, Bra språk, kortfattat om bilen, berätta om senaste service, Ha bilen bes och skattad, och fina vältagna kort. Sen tror jag 60loppor är lite saftigt, bilen börjar bli till åren, du har en smal kundkrets och tyvärr så får man tex en fin hyffsat lågmilad bmw eller annan likvärdig bil för dessa pengar idag(01-02)
Vilket också krymper kundkretsen jag tror mer att 50k är rimligt. Man får ju inte tillbaka så mycket pengar på delar man lagt ut tyvärr.

Du har inte någon länk till anonsen?

Lycka till

Tobbe_n
4 mars 2010 · 252 Inlägg

har tagit bort annonsen då jag tänkte göra en ny inför våren då man tänkt köra en besiktning o så..


Tänkte skriva  typ:


nissan pulsar:

11.000 mil'

bes o regbes

avställd

ny renoverad motor med bra saker givetvis kvitton o  så

sommar däck 18"

andra ägaren i svergie.

import från england

högerstyrd

ev byte  ?

kanske något sådant.


förra annonsen specca jag hela motorn listade alla små defekter  osv allt som var viktigt o veta..

Gti-r
Eddy Galen, inte dum.
4 mars 2010 · 1 324 Inlägg

När jag söker bilar vill jag få reda på så mycket information som möjligt, dock ska man bara ha information som är nödvändig och inte t.ex. hur många ögon den attraherar på vägen. Däremot är det hur man lägger upp informationen som är nyckeln. Välvårdat språk, inga stavfel etc. är no. 1. Ju finare man skriver ju mer seriös verkar man vara och tryggare kan köparen vara att säljaren inte är en tattare utan en anständig person.

Lägg till positiv information och någon mindre skavank så den potentiella köparen vet att du inte försöker försköna bilen och gömma någon mindre bra detalj med den.

Sedan bra och många bilder på exteriören som väl interiören. Finns för lite interiör bilder när man letar bil på blocket. Ta inte mobilkamera bilder om inte din kameramobil har en ordentlig kamera. t.ex. en 2mpix eller en 3.2.mpix sony eriksson mobil ger skitbilder. Det är inte megapixlarna som ger kvalitetsbilderna. det är själva kameran och objektivet. Nokia har någorlunda bra kameror... (blev lite sidetracked)

Senast redigerat av eddhedd (4 mars 2010)

Arcangelus <3 Japs
4 mars 2010 · 680 Inlägg

Skicka ett PM till mig med ALL information om bilen.

Såsom skavanker, extra-prylar, saker som är gjorda och köpta, hur långt den gått...hela köret! Så svarar jag senare ikväll med ett utfört exempel på hur en grym annons skall se ut, med hjälp av den informationen du tillhandahåller mig. Kanske kan hjälpa lite! smile

Om du vill då, givetvis!

Kärlek växer inte på träd, den tillverkas i Japan
Toyota Supra MKIV "Clean and Raw" (1994)
Tobbe_n
4 mars 2010 · 252 Inlägg

fan vad mkt man inte tänkt på o sådära .. bra med andras infalls vinklar vilket gör det lättare o se vad folk tittar på. skickar ett pm till dig så fort som bara jag hinner med mellan reklam pauserna big_smile

Gti-r
Martin 9-3 Fisketokig
4 mars 2010 · 2 997 Inlägg

Namn på annonsör med både svenskt för och efternamn oavsett situation.

Bilen må vara hur fin som helst men står det mohammed som säljare så är det inte många procent som fortfarande är intresserad. Så är svenska folket vare sig vi erkänner det eller inte.

Det får man ta när de väl ringer...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Tobbe_n
4 mars 2010 · 252 Inlägg

har märkt det där då man t.e.x provat annonsera med bil namn att folk inte alls ringer eller så,, kanske ett mail men leder sällan till något iaf.

Gti-r
Driftkungen Saab - Move Your Mind
4 mars 2010 · 1 094 Inlägg

Aldrig bild från barnträffar, meet osv.
I min uppfattning ger det vibbar om bilen gått hårt, lek.
Även om jag letar 900Ng och detta är precis vad jag kommer göra vill jag ändå undvika att den ska ha gått hårt. Gärna ta hjälp av en fotokunnig vän om du har en sådan. Med riktig kamera. Då ja bilden är grymt viktig i hela annonsen.
Är intresserad av två 900 den ena har gått 2000mil mer än den andra. Kostar lika mycket men har en sådan vältagen bild. Och den andra ja mobilbild. Men gissa vilken jag fastnat för.

Sedan ingen kortfattad information om bilen. Så mycket som möjligt. Verkligen allt du kan komma tänkandes på.

Bara en sån sak som: "Väntar hellre med att sälja bilen om inte rätt köpare dyker upp" Är värt att skriva även om du skiter i det. Då det ser ut som du är och varit seriös med bilen.

Hoppas du får den såld! Mvh Mike

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Saab 9-3 Aero SS "Brukis" (2004)
BMW 325ia Cab "Passar inte Sveriges väder..." (1994)
Saab 9000 CSE 2.3T "Banprojektet." (1994)
Bjare
4 mars 2010 · 945 Inlägg

Är det din röda Nissan som du tänker sälja? Ledsen att säga det, men du får aldrig någonsin 60.000:-
Titta på Audi BMW Mercedes Passat Volvo. Priserna har blivit lägre på sistone. Du får inte ens hälften.

Man får aldrig igen pengar man lägger ut är också en viktig faktor.
Du baserar hela summan på den speciella motorn, tyvärr kunde du lika gärna haft 1.6-motorn.
Eftersom den är felstyrd så kommer priset minska markant redan där, sen är det en ungdomsbil.

Är du intresserad av olika prisförslag så ger ja gärna olika exempel. smile  Lycka till!

Senast redigerat av Bjare (4 mars 2010)

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
Driftkungen Saab - Move Your Mind
4 mars 2010 · 1 094 Inlägg

Bjare skrev:
Är det din röda Nissan som du tänker sälja? Ledsen att säga det, men du får aldrig någonsin 60.000:-
Titta på Audi BMW Mercedes Passat Volvo. Priserna har blivit lägre på sistone. Du får inte ens hälften.

Inte äns hälften?! Det är ingen vanlig sunny heller?

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Bjare
4 mars 2010 · 945 Inlägg

Driftkungen skrev:

Bjare skrev:
Är det din röda Nissan som du tänker sälja? Ledsen att säga det, men du får aldrig någonsin 60.000:-
Titta på Audi BMW Mercedes Passat Volvo. Priserna har blivit lägre på sistone. Du får inte ens hälften.

Inte äns hälften?! Det är ingen vanlig sunny heller?

Eftersom det är en sådan bil som det är så kan man mycket väl säga att det är en VANLIG sunny.
titta på dagens biltider och studera lite kring ämnet. Det är inte många tusenlappar han får extra pga motorn.

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
maco
4 mars 2010 · 1 207 Inlägg

En nissan pulsar är ingen vanlig sunny. Den lirar ju i samma klass som Mazda 323 gt-r, och det är ingen "7000kr, billigare vid snabb affär" bil. Men om TS kommer lyckas få 60k är en annan fråga.

Driftkungen Saab - Move Your Mind
4 mars 2010 · 1 094 Inlägg

Bjare skrev:

Driftkungen skrev:

Bjare skrev:
Är det din röda Nissan som du tänker sälja? Ledsen att säga det, men du får aldrig någonsin 60.000:-
Titta på Audi BMW Mercedes Passat Volvo. Priserna har blivit lägre på sistone. Du får inte ens hälften.

Inte äns hälften?! Det är ingen vanlig sunny heller?

Eftersom det är en sådan bil som det är så kan man mycket väl säga att det är en VANLIG sunny.
titta på dagens biltider och studera lite kring ämnet. Det är inte många tusenlappar han får extra pga motorn.

Orkar knappt citera dina inlägg då du är ute och reser. Modellen är ganska eftertraktad(i sverige kan väll diskuteras). Och finns ett väldigt fåtal i sverige. Förklara för mig varför importfirmor som importerar Supra, Skyline osv osv Importerar Gti-r från Japan och england om inte bilen skulle vara värd mer än 30.000kr?

Senast redigerat av Driftkungen (4 mars 2010)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
THEBADGUY Gorgilus addictus
4 mars 2010 · 4 736 Inlägg

Bjare skrev:

Driftkungen skrev:

Bjare skrev:
Är det din röda Nissan som du tänker sälja? Ledsen att säga det, men du får aldrig någonsin 60.000:-
Titta på Audi BMW Mercedes Passat Volvo. Priserna har blivit lägre på sistone. Du får inte ens hälften.

Inte äns hälften?! Det är ingen vanlig sunny heller?

Eftersom det är en sådan bil som det är så kan man mycket väl säga att det är en VANLIG sunny.
titta på dagens biltider och studera lite kring ämnet. Det är inte många tusenlappar han får extra pga motorn.

Hm, inte trodde jag att Nissan Sunny var standardutrustad med en 220 hk motor och fyrkrafs? tongue

Senast redigerat av THEBADGUY (4 mars 2010)

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Turbomatte Lackerare/Rekondare
4 mars 2010 · 834 Inlägg

Bjare skrev:

Driftkungen skrev:

Bjare skrev:
Är det din röda Nissan som du tänker sälja? Ledsen att säga det, men du får aldrig någonsin 60.000:-
Titta på Audi BMW Mercedes Passat Volvo. Priserna har blivit lägre på sistone. Du får inte ens hälften.

Inte äns hälften?! Det är ingen vanlig sunny heller?

Eftersom det är en sådan bil som det är så kan man mycket väl säga att det är en VANLIG sunny.
titta på dagens biltider och studera lite kring ämnet. Det är inte många tusenlappar han får extra pga motorn.

Tråkigt men sant.

Bilar som för 2-3år sen va dyra häftiga bilar har idag sjunkt som bara den. Ta tex gammel evos, tidiga s4a, bmw 325 e46 samt 525e39 osv osv. Visst är inte en gti-r en dussinbil men det är heller inte nån dyr bil att ta in.

Realistiskt runt 50k Pengarna man förlorar får man se som en investering i sig själv.

Tittade för 3år sedan på volvo t5-r hittade en fin 96a för 98k idag kostar samma bil 35k i samma skick.


Till TS: Bilder är mycket viktigt och mycket väl det som kan sälja din bil åt dig. Så leta upp en fin kamera ta riktiga bilder och inte nån bild på en halv huv en lyckta och en fälg, som så många verkar tycka är coolt. Skriv hur bilen är skött och lite om utrustning osv. Vilka ägare som vart och vart den är importerad ifrån är oviktigt i en annons, Seriösa spekulanter som är ute efter en sånhär bil ringer och frågar sådant.

Använd ditt fulla namn och en god ton, meningar som, den piskar lätt en steg 3 chippad s60 ser inte bra ut.

osv osv.

Tobbe_n
5 mars 2010 · 252 Inlägg

fasn vad mångas blunders man gjort tidigare då man lagt ut bilen på annonser tror nog denna tråd är bland det vettigare inom tips man fått man kanske kan skippa skriva priset och lägga in i annonsen:

"seriöst intresserad kontakta mig så diskuterar vi ett pris som är rimligt för bilen"

ang värdet så tror jag en som värdesätter bil historia och lite  udda modeller öär det nog inget hinder med priset då dom vet vad det handlar om för bil, ska  nog ta och göra ett litet ryck o be några bekanta som har till en bra kamera ta några bilder på den .

Gti-r
Driftkungen Saab - Move Your Mind
5 mars 2010 · 1 094 Inlägg

Tobbe_n skrev:
fasn vad mångas blunders man gjort tidigare då man lagt ut bilen på annonser tror nog denna tråd är bland det vettigare inom tips man fått man kanske kan skippa skriva priset och lägga in i annonsen:

"seriöst intresserad kontakta mig så diskuterar vi ett pris som är rimligt för bilen"

ang värdet så tror jag en som värdesätter bil historia och lite  udda modeller öär det nog inget hinder med priset då dom vet vad det handlar om för bil, ska  nog ta och göra ett litet ryck o be några bekanta som har till en bra kamera ta några bilder på den .

Sant han gör så: http://www.blocket.se/gavleborg/Nissan_ … 22&w=3 .

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
torpis Forummoderator
5 mars 2010 · 10 572 Inlägg

Tobbe_n skrev:
"seriöst intresserad kontakta mig så diskuterar vi ett pris som är rimligt för bilen"

Delvis är du inne på rätt linje, men tänk på att på exempelvis blocket.se så ser du inte bilar utan pris om du sorterar efter lägsta prist först, då kommer din bil inte synas även om den är billigast.

Skriv in det pris du anser rimligt inkl viss prutmån, klargör sedan i slutet ungefär som du skrev att vid seriöst intresse så diskuterar vi priset på plats.

Vissa respekterar detta medans andra "måste" få sista priset över telefon, varvid sista priset helt plötsligt är utgångsläget när man väl är på plats.

Jag sålde just en bil där jag tydligt klargjorde att priset diskuteras på plats och att jag absolut inte är omöjlig vid smidig affär. Så jag slapp många "sista priset" men jag glömde addera information om besiktning samt av/påställning och fick 100-tals mail med frågor om det.

Sen handlar det om att ha tid på sig, hitta rätt kund som vill ha bilens och dess egenskaper.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang