7202
Sök

Driva internet butik China

878 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
Hej!
Visst är det FULLT lagligt, att köpa kläder från Kina till Sverige men INTE sälja i Sverige? Finns det någon rikes sida där det står det så man vet verkligen att det stämmer

Min tanke är så här.

Jag har en hemsida som jag gjort webshop. Vi säljer kläder. Kläderna skickas ifrån Kina då en beställning är gjort, och betalas till Kina. Efter betalning gjorts till Kina så skickas grejerna från Kina till den personen som köpt i något land tex Sverige, och sedan ges pengarna till Mig(Sverige) efter dom betalt till kina så ger en privatperson dessa pengar till mig från Kina.

Visst är det fullt lagligt?, då inga affärer utförs i Sverige?.
MVH
Jonas

All The best
MVH
Jonas .L

12 086 Inlägg
21 mars 2010
Så fort skatteverket anser att du tjänar pengar på det kommer dom kräva skatt.

1 045 Inlägg
21 mars 2010
sen är det märkes kläder så får du inte importera på sidan, tullen kan ta det.. eller kopiera ..

sen måste du betala skatt m,m i sverige.

878 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
Men då affären drivs i Kina så ska jag inte behöva betala skatt i Sverige, då i Kina är det bara sälja utan att betala F-Skatt. Då det är fullt lagligt att sälja kläder ifrån Kina hit, men inte lagligt att sälja falska kläder i Sverige.

Han ger pengarna till mig som gåva.
Senast redigerat av ejon_850 (21 mars 2010)

All The best
MVH
Jonas .L

12 086 Inlägg
21 mars 2010
ejon_850 skrev:
Men då affären drivs i Kina så ska jag inte behöva betala skatt i Sverige, då i Kina är det bara sälja utan att betala F-Skatt. Då det är fullt lagligt att sälja kläder ifrån Kina hit, men inte lagligt att sälja falska kläder i Sverige.

Och de tror du skatteverket går med på?
Det kan liknas med vanligt hederligt skattefiffel, du kan hävda att kontoret behöver nya möbler och elektronik 2ggr per år och att du bara kastar de gamla men de kommer inte gå på det.
Så enkelt är de, de är inte svart på vitt utan en tolkning där staten vinner.

878 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
JapMax skrev:
ejon_850 skrev:

Det kan liknas med vanligt hederligt skattefiffel, du kan hävda att kontoret behöver nya möbler och elektronik 2ggr per år och att du bara kastar de gamla men de kommer inte gå på det.

Svenska Skatte verket har inget att göra med det?, då affärerna utförs i Kina och inte Sverige, och överförs pengar som vilket bank överförning som helst man kan göra.

All The best
MVH
Jonas .L

12 086 Inlägg
21 mars 2010
ejon_850 skrev:
JapMax skrev:
ejon_850 skrev:

Svenska Skatte verket har inget att göra med det?, då affärerna utförs i Kina och inte Sverige, och överförs pengar som vilket bank överförning som helst man kan göra.

Som svar på din första fråga, Nej det är inte lagligt.
Din hemsida kommer ju troligen va på Svenska lr? Då kollar dom upp dig.
Du verkar va väldigt bestämd på att de kommer funka, jag är säker på att de inte kommer funka. Inte efter att skatteverket får syn på din verksamhet. Men som sagt, din fråga va ju egentligen om de är lagligt, och det är de absolut inte. PUNKT SLUT

677 Inlägg
21 mars 2010
Hade det varit så enkelt så hade säkerligen fler gjort det... skatteverket är nog den jävligaste myndigheten.

Men visst prova, värsta som kan hända är ju att du åtalas för skattefiffel, sen är du skriven o Sverige och bosatt här? Blir ju som att jobba svart då.

Eftersom det är du som har internetbutiken så är du skatteskyldig. Hade det varit en kines som hade den på t.ex alibaba så skulle du nog endast åka på tull för att få hit den  men som sagt när du tjänar pengar på en sysselsättning så har du skatteskyldighet
Senast redigerat av Bergkuist (21 mars 2010)

878 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
Jag får inte i mig i huvudet att det inte skulle fungera.

Eftersom jag endast gjort sidan, och kläderna tillverkas av han kinesen som skickar dom och tar betalt.
Har ingenting med sverige att göra?:o

All The best
MVH
Jonas .L

12 086 Inlägg
21 mars 2010
ejon_850 skrev:

Eftersom jag endast gjort sidan, och kläderna tillverkas av han kinesen som skickar dom och tar betalt.

Det har visst med Sverige och göra, skatteverket ser att du försöker smita undan skatt genom att sälja kläder genom ett företag i kina. Och direkt räknar dom ut vad du bör ha skattat om du bedrivit laglig verksamhet i Sverige. Så enkelt är det och det är olagligt, om det funka ett tag har du tur. Har du tur får du kvarskatt baserad på deras väl tilltagna uräkningar om du inte kan deklarera annat. Har du otur åtaas du för skattebrott och kan åka i fängelse.

Dessutom, hört talas om moms? Alla varor som importeras från ett icke eu-land ska momsas och tullas, hur ska du argumentera bort den lagen har du tänkt?
Senast redigerat av JapMax (21 mars 2010)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
21 mars 2010
ejon_850 skrev:

Varför ringer du inte skatteverket och hör med dom eftersom du är helt säker på att det fungerar och är fullt lagligt? Då ska du ju inte behöva vara orolig att kontakta skatteverket innan du börjar med dessa affärer.

Är du nojjig över att ringa skatteverket så vet du ju själv att något är galet.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

8 921 Inlägg
21 mars 2010
Eftersom du skriver "Vi säljer kläder" så är det ett företag du har då eller?
Om så är fallet så ska du betala skatter, moms m.m i Sverige

Fotograf på Tierp iDag

4 005 Inlägg
21 mars 2010
ejon_850 skrev:

Vart bedriver du verksamheten?
I Sverige.

Läs på skatteverkets hemsida vad som gäller vid försäljning inom/utanför EU-länder. Står rätt mycket bra information om detta där.

Skatteverket kommer hitta dig, var så säker på det!

Edit: satt och kollade lite på skatteverkets sida.

http://www.skatteverket.se/foretagorgan … 00145.html

Momsregler för utländska företagare i Sverige
Vem är utländsk företagare?

En utländsk företagare är en näringsidkare som inte har sätet för sin ekonomiska verksamhet i Sverige. För att räknas som utländsk företagare får näringsidkaren inte heller ha ett fast etableringsställe i Sverige eller - om det gäller en fysisk person - vara bosatt eller stadigvarande vistas i Sverige.

Definitionen innebär att utländska juridiska personer med fast etableringsställe i Sverige, t.ex. en filial, inte anses vara utländska företagare.

Vem är skattskyldig till moms i Sverige?

För att du ska vara skyldig att ta ut moms av dina kunder (vara skattskyldig) krävs att dessa förutsättningar är uppfyllda:

• Du omsätter (säljer) varor eller tjänster.
• Varorna eller tjänsterna är momspliktiga.
• Omsättningen görs i en yrkesmässig verksamhet.
• Omsättningen sker inom Sverige.

Du är även skattskyldig i vissa andra fall, till exempel om du gör gemenskapsinterna förvärv eller vid import.

För dig som är utländsk företagare gäller en särskild regel: Vid försäljning till momsregistrerade kunder gäller i de flesta fall omvänd skattskyldighet. Det innebär att det är köparen som är skattskyldig och inte du som säljare.

Regler för omvänd skattskyldighet

När du som utländsk företagare levererar varor eller tillhandahåller tjänster i Sverige är det normalt förvärvaren (köparen) som är skyldig att betala momsen om han eller hon är momsregistrerad i Sverige (s.k. omvänd skattskyldighet).

Undantag från omvänd skattskyldighet

Du ska inte tillämpa omvänd skattskyldighet vid omsättning av tjänster som gäller kulturella aktiviteter, artistiska framträdanden, idrott, underhållning, utbildning, vetenskap och liknande verksamhet. Detsamma gäller om du är arrangör av sådan verksamhet eller av andra aktiviteter som har samband med sådan verksamhet. Du ska inte heller tillämpa omvänd skattskyldighet för personbefordran (där skattesatsen är 6 procent) eller uthyrning av verksamhetslokal.

Vem ska vara momsregistrerad i Sverige?

Om du är skattskyldig till moms i Sverige måste du vara momsregistrerad här.

Även om du inte är skattskyldig till moms i Sverige måste du vara momsregistrerad här i följande fall:

* Om du gör överföringar av varor till ett annat EU-land och varorna ska beskattas där som gemenskapsinterna förvärv. Med överföring menas att du för över en vara till din verksamhet i ett annat EU-land utan att varan byter ägare.
    * Om du gör överföringar av varor från din verksamhet i ett annat EU-land när du själv ska redovisa momsen i Sverige.
    * Om du säljer varor momsfritt till ett annat EU-land på grund av att köparen åberopar sitt momsregistreringsnummer.
    * Om du exporterar varor eller tjänster när du har rätt till avdrag (rätt till återbetalning) av ingående moms i Sverige. Med export menas att du säljer varor eller tjänster till ett land utanför EU.

Frivillig momsregistrering

Om du omsätter varor och tjänster endast till momsregistrerade köpare i Sverige behöver du inte vara registrerad till moms. En utländsk företagare har dock rätt att frivilligt registrera sig för moms och därmed själv bli skattskyldig för omsättning som köparen annars skulle vara skattskyldig för. Du som frivilligt registrerar dig för moms blir skattskyldig för all omsättning i Sverige. Du får alltså inte tillämpa omvänd skattskyldighet enbart för vissa transaktioner.
Senast redigerat av linuslinje (21 mars 2010)

Sök