Hedning skrev:
Det finns inget moraliskt fel alls i att inte göra rätt för sig mot ett försäkringsbolag, då dessa moraliskt sett är dum i huvve, utnyttjar unga människor, betalar ut ersättningar som dem känner för och gör miljardvinster varje år, vilket i mina ögon gör dem "onda". och i min personliga bibel med reglerna som jag går efter, så är det inget fel att blåsa ett ont företag/en ond människa, eftersom dom aldrig tvekar på att göra detsamma mot en själv.
antog att det var just "ställa bilen på mamma/pappa" som menades med göra rätt för sig/moralkärring delen?
Moral är enligt mig något personligt och ganska svårbeskrivet ord. Min moral till lagen/politiska uppfattningen är att så länge det inte skadar någon/eller enbart skadar "onda"(i viss utsträckning, givetvis), så är det lungt. Köra fort på tomma vägar/ställa bilen på mamma/pappa passar därför in i min moraluppfattning. En Moralkärring i mina ord är folk som prompt ska tvinga in sin moraluppfattning i mitt huvud, i tron att dem är frälsande änglar.
På vilket sätt menar du att försäkringsbolagen utnyttjar unga människor? Det finns så många utredningar på att unga förare orsakar de flera olyckor (även de med icke-effektstarka bilar) än genomsnittet - vari de även ingår - att jag inte ens vet var jag ska börja. Det är inte ett utnyttjande, det är ett grepp om vad som är realistiskt.
Jag håller med om att det som ungdom med nytaget körkort är surt att bli dömd på förhand, men om du någonsin hade varit företagare så hade du inte ägnat ens en andra tanke åt att man går på statistik. I alla länder i världen som har en marknadsekonomi så är det främsta ledordet för ett företag att gå med vinst (varför skulle man annars starta det från första början). Att basera sin vinstlösning på säker statistik är sunt rent affärsmässigt sett, även om det kanske inte gagnar dig som individ.
Att utbetalning i form av ersättning sker helt godtyckligt ställer jag mig mycket skeptisk till då jag är en av dem som vunnit mot försäkringsbolagen just i en tvivelaktig fråga. De som granskar försäkringsbolagen har ett skarpare öga än mången gemen man, om denne/denna har modet att driva det hela vidare till sin spets. Du menar alltså med allvar att de som vill leva på sin affärsmodell är de onda? Tänk om, tänk rätt.
Till yttermera visso hör det just till moral att bara för att en annan handlar tvivelaktigt behöver inte du själv sänka dig till samma nivå. Om du ser dem som onda som utnyttjar dig, ska du då göra detsamma bara för att ge igen? Och vad gott ska komma av det tror du? Moral och dess föregångare etiken handlar - enkelt uttryckt - om att man ska vara den bättre. Hur fungerar det om man hela tiden ska ge igen med samma mynt; kan de jävlas kan sannerligen jag också? Hur har du någonsin tänkt uppnå en förbättring?
För en förbättring kommer du aldrig att uppnå på det sättet. När försäkringsbolagen märker att deras försäkringar inte tjänar det rätta syftet kommer de att sluta erbjuda dem, och du kommer istället att bli personligt ansvarig. Hur coolt på en skala är det att bekosta en invalids ökade levnadskostnader under resten av dennes/dennas liv på egen hand?
Det folk missuppfattar är att det ligger i deras eget intresse att försäkringsbolagen går med vinst, för annars kommer de att sluta med sin verksamhet och den vackra dagen kommer det att bli lagom muntert för alla som har ett motorintresse, eller som ens kör bil överhuvudtaget. Ingen startar eller driver ett bolag som de beräknar gå med förlust.
det var det angående just försäkringsfrågan... Som jag själv å andra sidan sa att vi skulle lämna därhän; det finns redan gott om trådar och åsikter i ämnet representerade på forumet. Vidare till den riktiga frågan:
"Min moral till lagen/politiska uppfattningen är att så länge det inte skadar någon/eller enbart skadar "onda"(i viss utsträckning, givetvis), så är det lungt."
Här begår du ett generalfel. Du utgår från din invidivuella åsikt om vilka som är "de onda" och vad deras syften är. I Hitlers nazityskland ansågs judarna vara "de onda", och med ditt resonemang skulle alltså den "slutgiltiga lösningen på judeproblemet" vara helt befogat just eftersom din subjektiva uppfattning är att alla som är onda förtjänar att förfördelas på ett eller annat sätt?
Din uppfattning om moral är väldigt (dock inte helt) applicerbar på privatpersoner - eller individer om du så vill - men inte på företag. Grundstenen i din tanke är att du vill förvägra dem själva basen till deras existensberättigande (så länge vi har en marknadsekonomi); att göra vinst. Skulle du kunna tänka dig att jobba heltid med något som inte gav dig något mer än vad som krävs för att gå plus/minus noll?