Aquilla skrev:
det mest intressanta med saab måste vara...visst det är inga problem att klämma ur 400-500 ur en saab, men när man har växelådor och framhjulsdrift avsett för 200 hk faller det på sin orimlighet att jaga 500 hk
Den disskutionen kan du ta någon annanstans. Jag tror inte att någon här är det minsta intresserad eller inte förstår vad det innebär med grävlingsdrift.
Att en M50 med original gjutna vevstakar skulle palla med högt vrid och effekt i längden finns det MASSOR av bevis på att det inte gör. Bara av att titta på de så förstår man att det är vansinne att lita på de i längden med överladdning.
Har du varit inne på PPF forumet?
Flera av exemplen du/ni tar upp innehåller obromsade bilar med uppskattade effekter och bilar med öppnade och ganska moddade motorer med vevstakar, från diesel (säkert smidda), dieselvev (med vad då för stakar?), svetsade toppar, förstärkt, portat, listorna verkar bli långa....
Knappast "oöppnad" och våldtagen med större turbo och 500hk i några år.
Jag har två olika M50, och en M52 (gjutna och tunna) stakar här och olika STD Saab stakar (som alltid är smidda). Vill du att jag ska lägga upp en bild? Grovlekarna skiljer en hel del!
Visst kan det hålla ett tag men kör 10mil gasen i botten med snitthastighet 200++ så ser vi om det håller.
Det har jag gjort många gånger och min ynkliga 400hk motor är orörd i botten och har nu rullat 26000mil.
Det ÄR skillnad, vad du än vill få folk att tro.
Sedan att Saab införde lätta lågfriktionskolvar -98 var ju synd, men de flesta har nog ändå rasat pga USEL service och/eller galet felaktiga trimmprogram. Stakarna och vevarna är smidda stadiga som innan.
M.V.H.