Hur mycket (HK) tål egentligen saabs-T5 system?

tomtemat
20 april 2010 · 218 Inlägg

HenkeTIC skrev:

Aquilla skrev:
hehe, sommarn är snart här igen!

näee, jag tänkte faktiskt inte svara mer i tråden med saabfantaster! men sen när ja ramla in igen och såg så många svarat på mitt inlägg o påstod att jag snackade skit var jag tvungen att komma med några exempel. man måste ju få försvara sig!

Ingen av bilarna du radade upp var ju original i motorn!!! oringat, portat andra stakar och kolvar va några saker.

På T5 behöver man inte byta dessa prylar utan det som sitter i original håller för mer effekt än någon av dom motorerna du nämnt.

Hallå, killen har bmw. "Klart de håller"... lol

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544
Aquilla
21 april 2010 · 299 Inlägg

det mest intressanta med saab måste vara...visst det är inga problem att klämma ur 400-500 ur en saab, men när man har växelådor och framhjulsdrift avsett för 200 hk faller det på sin orimlighet att jaga 500 hk

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
tomtemat
21 april 2010 · 218 Inlägg

Aquilla skrev:
det mest intressanta med saab måste vara...visst det är inga problem att klämma ur 400-500 ur en saab, men när man har växelådor och framhjulsdrift avsett för 200 hk faller det på sin orimlighet att jaga 500 hk

växellådor avsedda för 200 häst, turbo x:en har ju bara 280 häst org. roll

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544
Aquilla
21 april 2010 · 299 Inlägg

växellådor avsedda för 200 häst, turbo x:en har ju bara 280 häst org. roll

efter hjälp av haldex ja...

däremot imponeras jag lite av nya focus rs diff och låda..som lyckas med 300+ hk trots framhjulsdrift

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
AndreasPlars
22 april 2010 · 1 062 Inlägg

Aquilla skrev:
det mest intressanta med saab måste vara...visst det är inga problem att klämma ur 400-500 ur en saab, men när man har växelådor och framhjulsdrift avsett för 200 hk faller det på sin orimlighet att jaga 500 hk

Den disskutionen kan du ta någon annanstans. Jag tror inte att någon här  är det minsta intresserad eller inte förstår vad det innebär med grävlingsdrift.
Att en M50 med original gjutna vevstakar skulle palla med högt vrid och effekt i längden finns det MASSOR av bevis på att det inte gör. Bara av att titta på de så förstår man att det är vansinne att lita på de i längden med överladdning.
Har du varit inne på PPF forumet?

Flera av exemplen du/ni tar upp innehåller obromsade bilar med uppskattade effekter och bilar med öppnade och ganska moddade motorer med vevstakar, från diesel (säkert smidda), dieselvev (med vad då för stakar?), svetsade toppar, förstärkt, portat, listorna verkar bli långa....

Knappast "oöppnad" och våldtagen med större turbo och 500hk i några år.
Jag har två olika M50, och en M52 (gjutna och tunna) stakar här och olika STD Saab stakar (som alltid är smidda). Vill du att jag ska lägga upp en bild? Grovlekarna skiljer en hel del!
Visst kan det hålla ett tag men kör 10mil gasen i botten med snitthastighet 200++  så ser vi om det håller.
Det har jag gjort många gånger och min ynkliga 400hk motor är orörd i botten och har nu rullat 26000mil.
Det ÄR skillnad, vad du än vill få folk att tro.
Sedan att Saab införde lätta lågfriktionskolvar -98 var ju synd, men de flesta har nog ändå rasat pga USEL service och/eller galet felaktiga trimmprogram. Stakarna och vevarna är smidda stadiga som innan.

M.V.H.

Senast redigerat av AndreasPlars (22 april 2010)

Saab 900i (1989)
Molte
22 april 2010 · 22 Inlägg

Aquilla skrev:

växellådor avsedda för 200 häst, turbo x:en har ju bara 280 häst org. roll

efter hjälp av haldex ja...

däremot imponeras jag lite av nya focus rs diff och låda..som lyckas med 300+ hk trots framhjulsdrift

För att inte nämna alla Aeromodeller som har över 200 hk, om man inte räknar med og 900 AERO som fanns mellan 1984 och 1993.

Det är inte hästkrafterna som tar kål på växellådorna, det är vridmomentet. (vridmomentet är relativt högt i saabmotorerna)

Heter inte tråden "Hur mycket (HK) tål egentligen saabs-T5 system?" Så att det skulle var absurt att jaga höga effekter kan jag inte förstå?! Vet inte om du känner till det men det är inte spec ovanligt att man sätter i SAABs motorer i bakhjulsdrivna bilar. Då slipper du tom de "kassa" växellåderna. T.ex. denna http://www.garaget.org/?car=108363

herrsiba Move Your Mind
22 april 2010 · 164 Inlägg

THE_SAAB_DUDE skrev:
Men det dära med att kolvar spricker har jag aldrig hört talas om faktiskt? Dock så är og900,ans växellåda inte allt för stark, den går titt som tätt sönder på orginal og900 Turbo (gammla modellen)
det e den lådan som orsakat hela ryktet om att Saab har pissiga lådor tyvär sad

Håller med om kolvarna, har jag aldrig hört talas om.
Till og900:ans försvar på växellådsfronten så kan man ju konstatera faktum att växellådan härstammar från 99:an som kom -69. Då hade man 118hk/167Nm i "värsta" motorn i 99:an innan turbon kom in i bilden. Dessutom 4-växlat, vilket ger lite större och tåligare drev jämfört med de 5-växlade lådorna.
Og900 med "värsta" motorn ger 175Hk/273Nm. Viss procentuell skillnad i vrid jämfört med 99:an... Dock förbättrades lådorna med tiden men det hade nog varit en annan sak om lådan hade utvecklats samtidigt som turbomotorn utvecklades. Sen hänger väl 90 procent på det bakom ratten. Kör man med tvärdrag mellan öronen kan man utan problem köra sönder det mesta. Fräsch olja spelar väl in också, oljebyte i lådorna finns väl knappast i serviceprogrammen än idag? Klart som f*n en låda som gått 20 000 mil inte håller för samma effekt som en som gått 1000 mil.

/Simon
-Fun is not a straight line
-"When once you have tested flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
AndreasPlars
22 april 2010 · 1 062 Inlägg

Synd att inte nämna denna bil: http://www.youtube.com/watch?v=9IDiKr5lASw

Visserligen extrem men med original kolvar och vev och block men med parnerstakar har den iaf bromsat över 700hk bromsade den på hjulen med fyrhjulsdrift och kört "en del" repor på strippen.


M.V.H.

Saab 900i (1989)
SaaB_Turbo
22 april 2010 · 336 Inlägg

En annan fråga, bytte till en alu IC förra veckan och vilken skillnad det blev på bilen, den svarar bättre på gas pådrag osv, någon som kan förklara skillnaden lite mera teknisk mellan orginal IC och Alu IC?
Kan man räkna med mera HP bara för att man byter IC?

Marcus

Molte
22 april 2010 · 22 Inlägg

På 9000 som har Trionic 5 kan du nog räkna med högre effekt om du byter till en IC med bättre kylkapacitet. Trionic 5 ber om ett bestämt laddtryck istället för en bestämd mängd syre som Trionic 7 ber om. Samma laddtryck men lägre temperatur på luften gör att densiteten blir högre och detsamma gäller mängden syre.

tomtemat
22 april 2010 · 218 Inlägg

Värmeutvecklingen i ett turboaggregat gör att insugsluften, som komprimeras av turbon, blir varmare. Luften leds genom en intercooler, monterad mellan turbon och insuget, för att sänka temperaturen, detta för att motverka spikningar och höja verkningsgraden. Kallare luft har högre densitet och innehåller mer syre än motsvarande mängd varm luft och då kan mer syre tillföras motorn vilket medför att mera bränsle kan förbrännas. En intercooler hämmar luftens flöde något, men vinsten i verkningsgrad genom lägre temperatur på insugsluften är betydligt större än vad förlusten blir av det hämmade flödet.

Större bättre IC=bättre kylning=mer effekt big_smile

Senast redigerat av tomtemat (22 april 2010)

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544
SaaB_Turbo
22 april 2010 · 336 Inlägg

En bra investering allså :p
Får tacka för snabba svar.

snygg_mange
22 april 2010 · 695 Inlägg

Aquilla skrev:

växellådor avsedda för 200 häst, turbo x:en har ju bara 280 häst org. roll

efter hjälp av haldex ja...

däremot imponeras jag lite av nya focus rs diff och låda..som lyckas med 300+ hk trots framhjulsdrift

när började haldex göra växellådor?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
Aquilla
22 april 2010 · 299 Inlägg

Flera av exemplen du/ni tar upp innehåller obromsade bilar med uppskattade effekter och bilar med öppnade och ganska moddade motorer med vevstakar, från diesel (säkert smidda), dieselvev (med vad då för stakar?), svetsade toppar, förstärkt, portat, listorna verkar bli långa....

Knappast "oöppnad" och våldtagen med större turbo och 500hk i några år.
Jag har två olika M50, och en M52 (gjutna och tunna) stakar här och olika STD Saab stakar (som alltid är smidda). Vill du att jag ska lägga upp en bild? Grovlekarna skiljer en hel del!
Visst kan det hålla ett tag men kör 10mil gasen i botten med snitthastighet 200++  så ser vi om det håller.
Det har jag gjort många gånger och min ynkliga 400hk motor är orörd i botten och har nu rullat 26000mil.
Det ÄR skillnad, vad du än vill få folk att tro.
Sedan att Saab införde lätta lågfriktionskolvar -98 var ju synd, men de flesta har nog ändå rasat pga USEL service och/eller galet felaktiga trimmprogram. Stakarna och vevarna är smidda stadiga som innan.

M.V.H.

det är väl klart du får öppna en bmw maskin i vilket fall om du ska ha turbo, då de inte är byggda för turbo och har fel komp.. så att om man inte oringar och sätter en bra packning där är ju bara idioti.
en bmw motor är varvillig, då går det inte ha blytunga kolvar vetu... så lätta kolvar som möjligt är att föredra. men det är väl ändå det sista att skylla på? är det några kolvar som klarar 500 hk så är det bmw. dom är inte okända att spricka som saabs kolvar med mycket mindre effekt.

ska du ha 2.7 liter i en m20 så är ett vanligt recept dieselvev från bmw. 320 stakar och 325 kolvar.  ingenting av det är smitt. om du vill få det att hålla är mycket förutsättningen att du balanserar allting och sätter oljesprut för kylning på kolvarna.

att det är gjort en del med topparna kan hända, men det enda jag argumenterade för och ville diskutera var att bmws originaldelar i ett block håller erkänt bra för höga effekter. likaså som deras drivlina.
möjligheterna för att klämma ur mer kräm ur en bmw motor är bra mycket större än en saab motor.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Molte
22 april 2010 · 22 Inlägg

berätta gärna lite mer om de här spruckna kolvarna! Exempel på motorer och spec

Det är ju trotts allt det ända du skriver om som har något med tråden att göra.
Tror ingen här är intresserad av ditt "2,7l recept"

(vill inte låta otrevlig)

Senast redigerat av Molte (22 april 2010)

Aquilla
22 april 2010 · 299 Inlägg

det är väl sånt man får höra jämt när det snackas trimmning om t7 motorn? det är väl den som kom med 95an va? t5 motorn verkar ju stabilare för den delen, men försigkommer där med. likaså är det där oil sludge grejen på senare modeller som man jämt får höra om. "trimma aldrig en saab utan gå igenom hela motorn."

finns rätt mycket trådor om det då folk råkat illa ut:

gå in på http://www.saabturboclub.com

söker man på sprucken kolv får får man 68 träffar om det!

några inlägg:

https://www.flashback.org/t746042p2

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … ;p=1064988

http://www.automotorsport.se/news/5142/ … -saab-9-5/


så även om någon påstod att saabs kolvar är kraftigare så kan jag lova att de håller sämre än bmws oavsett om det är gamla m20 eller modernare m50 motorn.


men skit i samma, jag vill egentligen inte lägga mig i saab dyrkarnas trådar... det brukar inte va likt mig. vore tråkigt om alla byggde turbo på en bmw också! eller om saab går i konkurs.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
HenkeTIC
22 april 2010 · 888 Inlägg

Nu får du F*N ge dig. Börja blanda in T7 nu med?? Tråden gäller inte bajs mellan växlarna eller trionic 7. 318 har problem med kammen jävla skit motor, M60(v8) har problem med att oljepumpen LOSSNAR!!! Vanosen rasslar på 99% av alla bmw, M3 motorerna rasar på löpande band.

Senast redigerat av HenkeTIC (22 april 2010)

Aquilla
22 april 2010 · 299 Inlägg

HenkeTIC skrev:
Nu får du F*N ge dig. Börja blanda in T7 nu med?? Tråden gäller inte bajs mellan växlarna eller trionic 7. 318 har problem med kammen jävla skit motor, M60(v8) har problem med att oljepumpen LOSSNAR!!! Vanosen rasslar på 99% av alla bmw, M3 motorerna rasar på löpande band.

att du ens ska blanda in m3 eller v8an? dom motorerna ligger överhuvudtaget inte på saab nivå, det är en helt annan ingenjörsnivå. klart det kan bli få lite fel på vissa saker om man sitter i spjutspetsen av motorutvecklingen. men inga av de kända barnfelen du nämde inträffar vid en rätt servad bil. 

men nu var du mer off topic än mig, så onödigt att bre på mer.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
AndreasPlars
22 april 2010 · 1 062 Inlägg

Aquilla skrev:
så även om någon påstod att saabs kolvar är kraftigare så kan jag lova att de håller sämre än bmws oavsett om det är gamla m20 eller modernare m50 motorn.
.

Ren lögn. Kika på kolvarna och mät tjockleken på kolvtaket så förstår du själv vilken som håller för högst förbränningstryck i längden.
T7 -98-03 spräcker kolvar  ja, men det vet alla som vill trimma om och byter till T5 eller smidda.
En Original T5 motorn som den HÄR tråden handlar om spräcker inga kolvar för 500hk. Om man inte misslyckats radikalt med mjukvaran..
Jag skulle faktist vilja påstå att det är ingen produktionsmotor i en standarbil som tål så pass höga förbrännningstryck original som Saabs T5 motorn eller som man så vill alla turbo från -84-98/00.
Kraftiga smidda rejält tilltagna vevstakarm, smidda vevaxlar, gjutna stabila block givetvis med oljekylning och kraftiga Mahlekolvar som sitter i princip alla turbomotorer borgar för kvalite i längden trotts höga laddtyck och vass tändning.
Oöppnad och 500hk i många år, vem slår det? Spräckta T5 kolvar är EXTREMT ovanligt och något måste vara väldigt feljusterat eller felaktigt för att ngt sådan ska hända. En M50 kolv ser ut som en moped-del i jämförelse med en STD T5 kolv vad det gäller allt från kolvbult till kolvtak.

Sedan så har ju såklart BMW en fördel i att ha två cylindrar till att fördela kraften på och ofta en större eller mycket större cylindervolym. Så frågan är vad som är mest imponerande...
Jag menar inte ALLS att BMW gör dåliga motorer men man får trots allt skruva en del för att få de att hålla i längden.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
22 april 2010 · 3 404 Inlägg

Aquilla skrev:

växellådor avsedda för 200 häst, turbo x:en har ju bara 280 häst org. roll

efter hjälp av haldex ja...

Nu tänker jag inte skriva det jag tycker för då kommer jag med största sannolikhet bli avstängd för personangrepp och f**n och hans moster men vilken värld lever du i?

Mig veterligen kommer bmws lådor från Getrag och ZF? bmw måste alltså vara en dålig bil för dom varken utvecklar eller tillverkar inte lådorna själv. Säg den biltilverkaren som utvecklar sina lådor HELT själv.

Att T7orna original inte pallar med några 500hk visste vi redan så det behövs ingen redogörelse för det. Det intressanta är att man måste förstärka bmwn, plocka ned den i molekyler osv för att ens kunna mata på med turbo. Grejjen med en Saab är att du i princip inte ens behöver riva av toppen, bes har inte mycket att säga till om om man sköter allt snyggt för det ska ju sitta en turbo där original. Att Saaben sedan i mitt tycke är en mycket bättre bil än vilken bmw som helst behöver vi kanske inte gå in på.

Men ska vi nu ändå jämföra apelsiner med bananer så kan man ju säga att din bmw har inte en chans mot en top fuel...

En lite undran bara, hur får du igenom tysksläden med stressfläkt på bes? Måste man suga av besiktningsmannen eller räcker det med en fet sedelbunt? roll

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang