http://www.blocket.se/lulea/Bizarr_bil_ … amp;last=1Tycker du att moderna bilar är karaktärslösa? Less på din dussin-BMW? Ogillar du mainstream och att tillhöra den grå massan?
Lösningen är en Citroën Dyane 6. Från 1968. Då damerna var snyggare, bilarna var fränare och slipsarna var smalare. Första, mycket ovanliga årsmodellen med de rättvända dörrhandtagen och vita dörrinnersidorna. Fyra individuellt upphängda hjul med extremt lång fjädringsväg. Instrumentering utan onödiga finesser och en smäcker växelspak som kommer ut som ett rymdskepp rakt ur panelen. Givetvis manövreras startmotorn med dragwire. Startmotor medföljer utan extra kostnad. Kontraviktsstötdämpare fram.
Det finns ratt och rutor av glas. Skjutbara fram! Taket kan tas bort och det är gjort, så ett tak får man leta rätt på liksom några andra små detaljer som motor och strålkastare. Tilläggas bör att det varken är svårt eller dyrt vare sig begagnat eller nytt. Vindrutespolarpump med fotblåsa finns dock och fungerar, liksom cigarrettändare och varningslampa för dålig laddning. Den fullständiga instrumenteringen innehåller såklart också bränslemätare.
Nu kommer vi till de tunga argumenten till varför du skall köpa den. Du kanske inte är sådär superintresserad av bilar men du vet definitivt vad som gör en bil värd att ha. Exempelvis är en tung historik en sådan faktor. Denna bil ägdes ursprungligen av -TADAA - Lars Westman och Gudrun Schyman. Läs detta en gång till. Den har varit med vid gruvstrejken 1969 i Malmfälten, fylld av kamerautrustning och passagerare med lånade vargpälsar från Jägarskolan (ni hajar ironin?) Den har skjutsat Gudrun till BB när den berömda filmen spelades in. Stolarna är omklädda med tyg från en nedlagd porrbiograf i Stockholm. Ni vet den där täta röda manchestern av synnerligen slitstark och fläckavstötande kvalitet. Ljudet du just nu hör är din puls och det du känner är ett starkt habegär. Bizarrare blir det inte!
Då kommer vi till slutklämmen. Bilen kan transporteras på en vanlig släpvagn. Den väger inte särskilt mycket och två man lyfter upp den utan problem. Den har stått inomhus sedan en seriös rostlagning i början av 1980-talet med undantag för förra vintern då den stod utomhus. Plåt och ram är i bra skick. Den vackra grillen är i bra skick. Vid affär förmedlas goda kontakter och resurser för behövliga delar och iordningsställandet av bilen.
För denna bil begärs mindre än vad endast en rostfri ram kostar. Motprestationen blir att ge bilen den framtid den är värd. Ett gott stycke svensk politisk och kulturell historia finns i denna bil. Prutförsök kan vara lyckosamma om budet sockras med nåt fränt, typ en fungerande Solexmoppe eller lämplig kvantitet god maltdryck.