3476
Sök

Lustiga annonser - fordon :-)

199 Inlägg
28 augusti 2013
cewee skrev:
SEpaket skrev:
cewee skrev:
Tänker inte dra igång någon diskussion ang. den bilen men..  finns aboslut ingenting som kan få mig att förstå hur man kan begära 7000:- för en obesiktad / oskattad Volvo 740.

Med den logiken anser du alltså att den som har en Volvo Amazon från 1969 skulle betala dig 50 000 för att ta emot bilen?

På 70/80-talet förstördes Amazoner i parti och minut på olika sätt då bilarna betraktades som värdelösa. Idag går välvårdade exemplar för ganska höga summor. Den framtiden går ju även Volvos senare modeller till mötes, redan har 240 av tidiga årsmodeller värdestegrats en del. Om 10 år är en 80-tals 740 i hyggligt skick värd betydligt mer än 2 000 kronor även obesiktigad.

Vänta nu..
Med din logik handlar det alltså om att man ska värdera saker vad de är värda 10 år framåt i tiden?   

I DAGSLÄGET ser jag inte hur en 740 som är obesiktad / oskattad kan vara värd 7000 kr. Sen är inte 19.000 - 19.999 speciellt "lågmilad"  enligt mitt tycke.

Och den åsikten jag har bygger jag på den annonsen jag länkat. Jag förstår väll själv att en fin, original, nyskick Volvo 740 som gått ex. 500mil kommer vara värd mycket pengar i framtiden (är troligtvis värd mycket i dagsläget också) Inget snack om det, men just detta handlar om den Volvon i annonsen, tiden vi lever i nu, skicket på bilen, milen på bilen och jag kan inte få fram att den bilen är värd 7000:-. Punkt slut.

Edit->Jag kommer inte att diskutera något mer angående detta. Det är min värdering och förklaring varför.

Om man har en åsikt man har svårt att försvara så är det ganska bekvämt att säga "jag har sagt min mening och diskuterar inte saken mer".

Bilen var såvitt jag minns av årsmodell 1987, vilket gör att bilen rullat i snitt cirka 730 mil per år. Att kalla det "långmilare" är bara trams.

Om 10 år är en så pass välvårdad, som den SER UT ATT VARA (reserverar mig för att den kan vara ett vrak på plats) så är den värd mycket mer än 7 000 om 10 år. Det är jättelätt nu att hävda att en gammal Volvo får man ge bort gratis, oavsett skick. Men nu är det så att vi har marknadsekonomi i Sverige, vilket innebär att bilen är värd det någon vill betala för den. Alltså är den värd 7 000 om någon slår till och köper den, annars får den intresserade köparen pruta. 7 000 är i alla fall inget fantasipris, jag har sett personer som velat ha både 20 och 30 000 för relativa rishögar.

Det är en viss skillnad mellan att sätta en prutmån på några tusen uppåt och att sväva i det blå totalt. Själv vet jag att mina gamla bilar är totalt osäljbara, även om skicket är extremt mycket bättre än merparten av samma årsmodell. Men 7 000 för en fin 745 är inte fantasipris, kanske något i överkant på sin höjd.

Då är killen som försöker sälja en 940 med 43 000 mil på mätaren för 18 000 eftersom han hävdar att bilen är av "Sportmodellen S" som bara tillverkades i 235 exemplar, vilket är totalt trams. Bilen i sig är värd 5. S står naturligtvis för basversion och inget annat.

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.

Proud 350Z owner!
540 Inlägg
28 augusti 2013
Nybergrobin skrev:
OphanWitehall skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/Stylad_Seat_Toledo_48980960.htm?ca=6&w=3

Hahaha härlig förstabild!

Ah fyfan asså yikes  Hemskt resultat också xD

Inte alla som har lysrörsbelysning inne i bilen heller!

313 Inlägg
28 augusti 2013
http://www.blocket.se/lulea/Bizarr_bil_ … amp;last=1

Tycker du att moderna bilar är karaktärslösa? Less på din dussin-BMW? Ogillar du mainstream och att tillhöra den grå massan?

Lösningen är en Citroën Dyane 6. Från 1968. Då damerna var snyggare, bilarna var fränare och slipsarna var smalare. Första, mycket ovanliga årsmodellen med de rättvända dörrhandtagen och vita dörrinnersidorna. Fyra individuellt upphängda hjul med extremt lång fjädringsväg. Instrumentering utan onödiga finesser och en smäcker växelspak som kommer ut som ett rymdskepp rakt ur panelen. Givetvis manövreras startmotorn med dragwire. Startmotor medföljer utan extra kostnad. Kontraviktsstötdämpare fram.
Det finns ratt och rutor av glas. Skjutbara fram! Taket kan tas bort och det är gjort, så ett tak får man leta rätt på liksom några andra små detaljer som motor och strålkastare. Tilläggas bör att det varken är svårt eller dyrt vare sig begagnat eller nytt. Vindrutespolarpump med fotblåsa finns dock och fungerar, liksom cigarrettändare och varningslampa för dålig laddning. Den fullständiga instrumenteringen innehåller såklart också bränslemätare.

Nu kommer vi till de tunga argumenten till varför du skall köpa den. Du kanske inte är sådär superintresserad av bilar men du vet definitivt vad som gör en bil värd att ha. Exempelvis är en tung historik en sådan faktor. Denna bil ägdes ursprungligen av -TADAA - Lars Westman och Gudrun Schyman. Läs detta en gång till. Den har varit med vid gruvstrejken 1969 i Malmfälten, fylld av kamerautrustning och passagerare med lånade vargpälsar från Jägarskolan (ni hajar ironin?) Den har skjutsat Gudrun till BB när den berömda filmen spelades in. Stolarna är omklädda med tyg från en nedlagd porrbiograf i Stockholm. Ni vet den där täta röda manchestern av synnerligen slitstark och fläckavstötande kvalitet. Ljudet du just nu hör är din puls och det du känner är ett starkt habegär. Bizarrare blir det inte!

Då kommer vi till slutklämmen. Bilen kan transporteras på en vanlig släpvagn. Den väger inte särskilt mycket och två man lyfter upp den utan problem. Den har stått inomhus sedan en seriös rostlagning i början av 1980-talet med undantag för förra vintern då den stod utomhus. Plåt och ram är i bra skick. Den vackra grillen är i bra skick. Vid affär förmedlas goda kontakter och resurser för behövliga delar och iordningsställandet av bilen.

För denna bil begärs mindre än vad endast en rostfri ram kostar. Motprestationen blir att ge bilen den framtid den är värd. Ett gott stycke svensk politisk och kulturell historia finns i denna bil. Prutförsök kan vara lyckosamma om budet sockras med nåt fränt, typ en fungerande Solexmoppe eller lämplig kvantitet god maltdryck.

Avstängd
10 388 Inlägg
28 augusti 2013
SEpaket skrev:
cewee skrev:
SEpaket skrev:

Med den logiken anser du alltså att den som har en Volvo Amazon från 1969 skulle betala dig 50 000 för att ta emot bilen?

På 70/80-talet förstördes Amazoner i parti och minut på olika sätt då bilarna betraktades som värdelösa. Idag går välvårdade exemplar för ganska höga summor. Den framtiden går ju även Volvos senare modeller till mötes, redan har 240 av tidiga årsmodeller värdestegrats en del. Om 10 år är en 80-tals 740 i hyggligt skick värd betydligt mer än 2 000 kronor även obesiktigad.

Vänta nu..
Med din logik handlar det alltså om att man ska värdera saker vad de är värda 10 år framåt i tiden?   

I DAGSLÄGET ser jag inte hur en 740 som är obesiktad / oskattad kan vara värd 7000 kr. Sen är inte 19.000 - 19.999 speciellt "lågmilad"  enligt mitt tycke.

Och den åsikten jag har bygger jag på den annonsen jag länkat. Jag förstår väll själv att en fin, original, nyskick Volvo 740 som gått ex. 500mil kommer vara värd mycket pengar i framtiden (är troligtvis värd mycket i dagsläget också) Inget snack om det, men just detta handlar om den Volvon i annonsen, tiden vi lever i nu, skicket på bilen, milen på bilen och jag kan inte få fram att den bilen är värd 7000:-. Punkt slut.

Edit->Jag kommer inte att diskutera något mer angående detta. Det är min värdering och förklaring varför.

Om man har en åsikt man har svårt att försvara så är det ganska bekvämt att säga "jag har sagt min mening och diskuterar inte saken mer".

Bilen var såvitt jag minns av årsmodell 1987, vilket gör att bilen rullat i snitt cirka 730 mil per år. Att kalla det "långmilare" är bara trams.

Om 10 år är en så pass välvårdad, som den SER UT ATT VARA (reserverar mig för att den kan vara ett vrak på plats) så är den värd mycket mer än 7 000 om 10 år. Det är jättelätt nu att hävda att en gammal Volvo får man ge bort gratis, oavsett skick. Men nu är det så att vi har marknadsekonomi i Sverige, vilket innebär att bilen är värd det någon vill betala för den. Alltså är den värd 7 000 om någon slår till och köper den, annars får den intresserade köparen pruta. 7 000 är i alla fall inget fantasipris, jag har sett personer som velat ha både 20 och 30 000 för relativa rishögar.

Det är en viss skillnad mellan att sätta en prutmån på några tusen uppåt och att sväva i det blå totalt. Själv vet jag att mina gamla bilar är totalt osäljbara, även om skicket är extremt mycket bättre än merparten av samma årsmodell. Men 7 000 för en fin 745 är inte fantasipris, kanske något i överkant på sin höjd.

Då är killen som försöker sälja en 940 med 43 000 mil på mätaren för 18 000 eftersom han hävdar att bilen är av "Sportmodellen S" som bara tillverkades i 235 exemplar, vilket är totalt trams. Bilen i sig är värd 5. S står naturligtvis för basversion och inget annat.

Inte för att vara sån, men i -dagsläget- så är det väl fullkomligt skit samma vad bilen kommer vara värd om 10 år?! HUR kan det vara relevant? Det är inte heller något du vet, utan antar och gissar på (hade du vetat det garanterat hade du gjort klokt i att köpa upp alla 740:s som inte är totala vrak).

Han har sagt sin åsikt; han -tycker inte- att bilen är värd några 7000:-. Svårare än så är det inte. Precis som jag inte tycker bruna bönor är gott. Varför? I båda fallen antagligen; därför den/det är inte det (värd/gott).

Och ja, jag personligen tycker också att 7000:- för en, i mina ögon faller de flesta (notera; de flesta, INTE alla) under detta, hirkig 740 som vare sig är besiktigad eller skattad för mycket. Jag skulle personligen inte köpa en 740 oavsett skick för 7000:-. Möjligen med undantaget om det var något ofantligt speciellt med bilen. Varför? För jag tycker inte "någon" (notera undantaget) 740 är värd 7000:-. Varför? Därför.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

199 Inlägg
28 augusti 2013
it_mutt skrev:
SEpaket skrev:
cewee skrev:

Vänta nu..

Inte för att vara sån, men i -dagsläget- så är det väl fullkomligt skit samma vad bilen kommer vara värd om 10 år?! HUR kan det vara relevant? Det är inte heller något du vet, utan antar och gissar på (hade du vetat det garanterat hade du gjort klokt i att köpa upp alla 740:s som inte är totala vrak).

Han har sagt sin åsikt; han -tycker inte- att bilen är värd några 7000:-. Svårare än så är det inte. Precis som jag inte tycker bruna bönor är gott. Varför? I båda fallen antagligen; därför den/det är inte det (värd/gott).

Och ja, jag personligen tycker också att 7000:- för en, i mina ögon faller de flesta (notera; de flesta, INTE alla) under detta, hirkig 740 som vare sig är besiktigad eller skattad för mycket. Jag skulle personligen inte köpa en 740 oavsett skick för 7000:-. Möjligen med undantaget om det var något ofantligt speciellt med bilen. Varför? För jag tycker inte "någon" (notera undantaget) 740 är värd 7000:-. Varför? Därför.

Jovisst. Det har du din fullaste rätt att tycka. Men att närmast idiotförklara säljaren som vissa andra gjorde är lite att ta i, tycker jag. Det är inte alldeles åt helskotta för högt så att man sätter kaffet i halsen, om man säger så.

Men jag förstår precis hur du menar med att du inte skulle köpa någon 740 alls. Personligen skulle jag aldrig någonsin köpa en BMW eller ens ta emot en gratis. Tycker inte om deras bilar och framför allt inte imagen sådana förmedlar. Men det är en sak, personligt tyckande. Att hänga ut den som försöker sälja en bil till "nästan rimligt pris" och undra vad han går på är att ta i, det var främst det jag reagerade på. Att han sedan personligen anser att samtliga bilar av den modellen borde skrotas eller vad han nu anser är naturligtvis hans fulla rätt, men det gör inte att han borde hacka på andra av den anledningen.

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.

Avstängd
10 388 Inlägg
28 augusti 2013
SEpaket skrev:
it_mutt skrev:
SEpaket skrev:
Mer text

Ännu mer text

Jovisst. Det har du din fullaste rätt att tycka. Men att närmast idiotförklara säljaren som vissa andra gjorde är lite att ta i, tycker jag. Det är inte alldeles åt helskotta för högt så att man sätter kaffet i halsen, om man säger så.

Men jag förstår precis hur du menar med att du inte skulle köpa någon 740 alls. Personligen skulle jag aldrig någonsin köpa en BMW eller ens ta emot en gratis. Tycker inte om deras bilar och framför allt inte imagen sådana förmedlar. Men det är en sak, personligt tyckande. Att hänga ut den som försöker sälja en bil till "nästan rimligt pris" och undra vad han går på är att ta i, det var främst det jag reagerade på. Att han sedan personligen anser att samtliga bilar av den modellen borde skrotas eller vad han nu anser är naturligtvis hans fulla rätt, men det gör inte att han borde hacka på andra av den anledningen.

Nej, det är väl sant, jag köper den biten, att det kan "göras rätt" (klagandet)

Men ja, då är du som sagt med på vad jag menar. Skillnaden mellan dig och mig är att jag nog kanske, en bra dag, skulle ta emot en 740 för att göra mig av med den igen wink tongue

Det jag var mest ute efter var att; värdet om XX år är ju inte intressant idag, och allt tycke och smak kan inte motiveras riktigt.

Men absolut, jag säger ju inte att någon som gillar bruna bönor är blåst bara för att jag inte gör det.

Som exempel kan ju tas muskelbilar. I slutet på 80/början på 90-talet ville ju knappt någon ha dessa. Om folk bara visste då smile
Senast redigerat av it_mutt (28 augusti 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 augusti 2013
SEpaket skrev:
Personligen skulle jag aldrig någonsin köpa en BMW eller ens ta emot en gratis.

SEpaket: Skit oxå sad , jag som ville ge dig den här, gratis

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Påstängd
1 197 Inlägg
28 augusti 2013
dawwe skrev:
SEpaket skrev:

Lugnt, jag kan ta den om du så gärna vill bli av med den.. roll

199 Inlägg
28 augusti 2013
dawwe skrev:
SEpaket skrev:

Lämna du den åt myrorna... Alldeles för vräkigt och vulgärt för min smak.

4 474 Inlägg
28 augusti 2013
OK...Jag parkerar den genast i närmsta myrstack!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
28 augusti 2013
Leo86 skrev:
swebooy skrev:
zemet skrev:

Jag toppade mätaren på min 740 turbo, vet inte exakt hur snabbt det gick men 240-250 med typ 180 hk och en tegelsten. Då borde hans siffror inte vara så orimliga?

sen brukar ju inte direkt 20 år gamla hastighetsmätare vara helt ärliga om man säger så

Hur många av era brorsors chefer o kompisar o ni med gamla 740 har testat hastigheten med en GPS?

Då tänker jag i synnerhet för att få fram den RIKTIGA hastigheten från en pålitlig hastighetsmätare roll

Även SPLITTERNYA bilar brukar ligga ca 5km/h över den riktiga hastigheten om man tittar på mätaren jämnemot en gps. Min gamla 745a låg ca 12-13km/h över den verkliga hastigheten om man tittade på mätaren så vet att detkan diffa väldigt mycket.

Sen beror det ju också självklart på om man har satt dit störe/mindre hjul på bilen. hastighetsmätaren visar alltid samma ändå även om det går saktare med mindre hjul. smile

Han körde efter GPS.

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)

Ustkaka
506 Inlägg
28 augusti 2013
http://www.blocket.se/lulea/Bizarr_bil_ … 2.htm?ca=1

lite småkul, "Stolarna är omklädda med tyg från en nedlagd porrbiograf i Stockholm. Ni vet den där täta röda manchestern av synnerligen slitstark och fläckavstötande kvalitet. Ljudet du just nu hör är din puls och det du känner är ett starkt habegär. Bizarrare blir det inte!
"
Senast redigerat av Sami-B (28 augusti 2013)

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ

7 490 Inlägg
28 augusti 2013
Leo86 skrev:
swebooy skrev:
zemet skrev:

Jag toppade mätaren på min 740 turbo, vet inte exakt hur snabbt det gick men 240-250 med typ 180 hk och en tegelsten. Då borde hans siffror inte vara så orimliga?

sen brukar ju inte direkt 20 år gamla hastighetsmätare vara helt ärliga om man säger så

Hur många av era brorsors chefer o kompisar o ni med gamla 740 har testat hastigheten med en GPS?

Då tänker jag i synnerhet för att få fram den RIKTIGA hastigheten från en pålitlig hastighetsmätare roll

Även SPLITTERNYA bilar brukar ligga ca 5km/h över den riktiga hastigheten om man tittar på mätaren jämnemot en gps. Min gamla 745a låg ca 12-13km/h över den verkliga hastigheten om man tittade på mätaren så vet att detkan diffa väldigt mycket.

Sen beror det ju också självklart på om man har satt dit störe/mindre hjul på bilen. hastighetsmätaren visar alltid samma ändå även om det går saktare med mindre hjul. smile

offtopic men min granada visar på 1 km fel i 100 wink good shit smile

Inbiten Volvonörd
799 Inlägg
28 augusti 2013
Leo86 skrev:
swebooy skrev:
zemet skrev:

Nu vill jag faktiskt höra hur du tänker angående detta. Förklara hur det funkar!

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995

4 474 Inlägg
28 augusti 2013
Min Passat visar EXAKT rätt hastighet upp till ca 130km/h, sedan visar den något för lite (kollat mot GPS med doppler). Hur det kommer sig? Kör betydligt större däck än original.

111 Inlägg
28 augusti 2013
dawwe skrev:
Min Passat visar EXAKT rätt hastighet upp till ca 130km/h, sedan visar den något för lite (kollat mot GPS med doppler). Hur det kommer sig? Kör betydligt större däck än original.

Tur. Generellt brukar passater och golfar visa rätt stor skillnad.

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
28 augusti 2013
dawwe skrev:

Med andra ord visar den för mycket om du sätter originalhjul, vilket normalt är fallet.

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

The one and only
1 091 Inlägg
28 augusti 2013
Tråden heter; "Lustiga annonser - fordon" och inte "Hur fungerar en hastighetsmätare? Förklara så en mongolid fattar" rollrollrollrollrollrollroll

Back to topic nu för fan!!!!!!!!!!!!!

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

The one and only
1 091 Inlägg
28 augusti 2013
OphanWitehall skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/Stylad_Seat_Toledo_48980960.htm?ca=6&w=3

Hahaha härlig förstabild!

Klock rena sär skrivningar dess utom smile

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

Sök