5820
Sök

Volvo 240 turbo, frågor om motor och växellåda? Behöver svar snabbt!

59 Inlägg
24 april 2010
Trådstartare
hejsan!

Jag ska kanske snar och titta på en motor, det är en 240 turbo från -83. Det sitter en B21et i den och den saknar intercooler. Jag tänker då trimma denna om jag köper den med bl.a. en intercooler till att börja med.

Är det femväxlad låda eller är det 4 växlad med overdrive?

Jag under om det finns något speciellt man behöver tänka på med denna bil och motor?

Har ni några tips på hur man kan trimma denna lite enkelt till 200-250hk, hur mycket ladd klarar den ca? jag vet att bränsle systemet inte räker till mer än 200hk men jag tänkte montera en saab 9000 tryckvakt och en extra spridare, och skulle något mer sätta stop för mitt effekt mål?
Senast redigerat av volvo854t5 (24 april 2010)

P o r s c h e
1 700 Inlägg
25 april 2010
bör vara m46 ( 4 växlad + OD ), m47 ( femväxlad ) kom in senare.

Dedär med soppan är nog ganska enkelt att fixa. Skaffa en starkare pump och en extern btr ( sitter en intern i luftmängdmätaren ) så ska det leverera skulle jag tro wink

Blocket i sig bör hålla för uppåt 400 hk ( tror jag! ), b23E(T) har bottendel som är god för 400hk och det ska ju i princip vara samma block som b21.

Kan vara smart att du kollar vad det sitter för topp på motorn. Har du äckligt mycket tur så står det 405 i slutet på gjutnumret ( bästa originaltoppen till 240, vet dock inte om den suttit på b21 ). Har du mindre tur står det 160 eller 398.

Sen då för att skjuta upp till 250 hk? Kör "soppatricket" och ställ på lite ladd så ska det nog bli bra wink

Sök