Kan inte få DRAG på RS6:a

5E
12 maj 2010 · 92 Inlägg

Jag gissar på att man inte får montera dragkrok på Ferrari, Lamborghini, koenigsegg också om ni vill ha fler exempel. Anledningen är att biltillverkarna inte typgodkänt bilen med dragkrok. Inte pga att karossen är för klen eller att kylningen skulle påverkas. Troligtvis mest pga att man räknar med svalt intresse bland bilägare. Huruvida det går att kringgå detta låter jag vara osagt.

Ellertz Norrlänning
13 maj 2010 · 1 453 Inlägg

Känns ju som ett skämt att Audi, BMW och Merca inte kostar på sina dyraste modeller en liten sketen krok som tillval... De går ju liksom att få drag till alla volvo smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
volvoentusiasten
13 maj 2010 · 4 005 Inlägg

KHRacing skrev:
Finns ett 100% lagligt sätt att få drag på din Audi, men det skriver jag inte här.
skicka ett Pm så får du beskrivningen

Om det är 100% lagligt, varför skriver du det inte här så att vi andra som undrar kan få svar på tal?

KHRacing
13 maj 2010 ·

linuslinje skrev:

KHRacing skrev:
Finns ett 100% lagligt sätt att få drag på din Audi, men det skriver jag inte här.
skicka ett Pm så får du beskrivningen

Om det är 100% lagligt, varför skriver du det inte här så att vi andra som undrar kan få svar på tal?

För att så jäklans många kommer säga att det inte är lagligt etc etc :-)

men okidå.

1: ta ur baksäte & alla bakre bälten
2: montera ett godkänt lasgaller
3: regbesiktiga inklusive vägning "som paketbil" (eller vad det nu heter)
4: Nu försvinner ditt helfordonsgodkännande ur dina regpepper smile
5: kontaka den svenska firman som tillverkar dragkrokar till udda fordon.
6: montera draget
7: montera tillbaxs alla bälten & säten bak (tag bort lastgallret)
8: regbesiktiga om bilen med 5 sitplatser + draget.

9: klart

helfordonsgodkännandet kommer INTE tillbaxs i papprena

Senast redigerat av KHRacing (13 maj 2010)

kenth66
13 maj 2010 · 1 212 Inlägg

ej olagligt// kostar lite arb och en liten slant men mkt smart //
kenth66

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Dacia duster "Laureate" (2015)
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
myran Foto/Bilnörd
13 maj 2010 · 1 541 Inlägg

KHRacing skrev:

linuslinje skrev:

KHRacing skrev:
Finns ett 100% lagligt sätt att få drag på din Audi, men det skriver jag inte här.
skicka ett Pm så får du beskrivningen

Om det är 100% lagligt, varför skriver du det inte här så att vi andra som undrar kan få svar på tal?

För att så jäklans många kommer säga att det inte är lagligt etc etc :-)

men okidå.

1: ta ur baksäte & alla bakre bälten
2: montera ett godkänt lasgaller
3: regbesiktiga inklusive vägning "som paketbil" (eller vad det nu heter)
4: Nu försvinner ditt helfordonsgodkännande ur dina regpepper smile
5: kontaka den svenska firman som tillverkar dragkrokar till udda fordon.
6: montera draget
7: montera tillbaxs alla bälten & säten bak (tag bort lastgallret)
8: regbesiktiga om bilen med 5 sitplatser + draget.

9: klart

helfordonsgodkännandet kommer INTE tillbaxs i papprena

Största problemet här kan vara att registera om bilen för 5 sittplatser igen.

Vet dom som haft bilar registrerade för färre sittplaster där det varit omöjligt att få lagligt använda baksätet igen.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
KHRacing
13 maj 2010 ·

myran skrev:
Största problemet här kan vara att registera om bilen för 5 sittplatser igen.

Vet dom som haft bilar registrerade för färre sittplaster där det varit omöjligt att få lagligt använda baksätet igen.

inga problem om alla orginalfästpunkter finns kvar

volvoentusiasten
13 maj 2010 · 4 005 Inlägg

KHRacing skrev:

linuslinje skrev:

KHRacing skrev:
Finns ett 100% lagligt sätt att få drag på din Audi, men det skriver jag inte här.
skicka ett Pm så får du beskrivningen

Om det är 100% lagligt, varför skriver du det inte här så att vi andra som undrar kan få svar på tal?

För att så jäklans många kommer säga att det inte är lagligt etc etc :-)

men okidå.

1: ta ur baksäte & alla bakre bälten
2: montera ett godkänt lasgaller
3: regbesiktiga inklusive vägning "som paketbil" (eller vad det nu heter)
4: Nu försvinner ditt helfordonsgodkännande ur dina regpepper smile
5: kontaka den svenska firman som tillverkar dragkrokar till udda fordon.
6: montera draget
7: montera tillbaxs alla bälten & säten bak (tag bort lastgallret)
8: regbesiktiga om bilen med 5 sitplatser + draget.

9: klart

helfordonsgodkännandet kommer INTE tillbaxs i papprena

Ahh, fiffigt. Jag kan inte se ngn lag som direkt kan strida mot detta, borde fungera!

Rquired Allmänt envis
13 maj 2010 · 12 512 Inlägg

Ellertz skrev:
Känns ju som ett skämt att Audi, BMW och Merca inte kostar på sina dyraste modeller en liten sketen krok som tillval... De går ju liksom att få drag till alla volvo smile

Fast så bygger Volvo inga värstingvarianter av sina modeller heller, det värsta de har producerat motsvarar ungefär en 5-serie, E-klass eller A6  med något av de större standardmotorerna och dessa går självklart att få med drag.

För övrigt går åtminstone även M5 att få med dragkrok, vilket nämndes tidigare.

Som kuriosa kan nämnas att det i Halmstad rullar en laglig äldre Porsche 911 med dragkrok, och har gjort så ett bra tag. Det går om man vill, men fråga mig inte hur han löste det både rent tekniskt och rent juridiskt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Ellertz Norrlänning
17 maj 2010 · 1 453 Inlägg

Rquired skrev:

Ellertz skrev:
Känns ju som ett skämt att Audi, BMW och Merca inte kostar på sina dyraste modeller en liten sketen krok som tillval... De går ju liksom att få drag till alla volvo smile

Fast så bygger Volvo inga värstingvarianter av sina modeller heller, det värsta de har producerat motsvarar ungefär en 5-serie, E-klass eller A6  med något av de större standardmotorerna och dessa går självklart att få med drag.

För övrigt går åtminstone även M5 att få med dragkrok, vilket nämndes tidigare.

Som kuriosa kan nämnas att det i Halmstad rullar en laglig äldre Porsche 911 med dragkrok, och har gjort så ett bra tag. Det går om man vill, men fråga mig inte hur han löste det både rent tekniskt och rent juridiskt.

Nej det ligger lite sanning i att volvo inte har nån värsting.. Men i sammanhanget pratar vi om en RS6 Avant som ja tror användningområdet och målgruppen av köpare är ungefär liknande.

Jag tycker ändå att en bil för 1 miljon borde ha dragkrok som tillval.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Rquired Allmänt envis
17 maj 2010 · 12 512 Inlägg

Ellertz skrev:

Rquired skrev:

Ellertz skrev:
Känns ju som ett skämt att Audi, BMW och Merca inte kostar på sina dyraste modeller en liten sketen krok som tillval... De går ju liksom att få drag till alla volvo smile

Fast så bygger Volvo inga värstingvarianter av sina modeller heller, det värsta de har producerat motsvarar ungefär en 5-serie, E-klass eller A6  med något av de större standardmotorerna och dessa går självklart att få med drag.

För övrigt går åtminstone även M5 att få med dragkrok, vilket nämndes tidigare.

Som kuriosa kan nämnas att det i Halmstad rullar en laglig äldre Porsche 911 med dragkrok, och har gjort så ett bra tag. Det går om man vill, men fråga mig inte hur han löste det både rent tekniskt och rent juridiskt.

Nej det ligger lite sanning i att volvo inte har nån värsting.. Men i sammanhanget pratar vi om en RS6 Avant som ja tror användningområdet och målgruppen av köpare är ungefär liknande.

Jag tycker ändå att en bil för 1 miljon borde ha dragkrok som tillval.

Det kan jag hålla med om, speciellt eftersom den såldes med kombikaross och marknadsfördes som en sportbil som dög för familjefadern.

Men det är Audi i det här fallet, M5 och även E-klass AMG går att få med krok. Bmw är jag helt säker på, Mercedes är jag däremot inte riktigt lika säker på utan det kanske beror på motor (E55/E63) och variant?

Utan vad jag reagerade på var som sagt kommentaren "De går ju liksom att få drag till alla Volvo" när det är en helt annan bil. Det går att få krok på en Lada Niva med, men det känns inte vidare relevant eller hur? smile

Senast redigerat av Rquired (17 maj 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Munkis
17 maj 2010 · 1 636 Inlägg

Rquired skrev:

Ellertz skrev:

Rquired skrev:
Fast så bygger Volvo inga värstingvarianter av sina modeller heller, det värsta de har producerat motsvarar ungefär en 5-serie, E-klass eller A6  med något av de större standardmotorerna och dessa går självklart att få med drag.

För övrigt går åtminstone även M5 att få med dragkrok, vilket nämndes tidigare.

Som kuriosa kan nämnas att det i Halmstad rullar en laglig äldre Porsche 911 med dragkrok, och har gjort så ett bra tag. Det går om man vill, men fråga mig inte hur han löste det både rent tekniskt och rent juridiskt.

Nej det ligger lite sanning i att volvo inte har nån värsting.. Men i sammanhanget pratar vi om en RS6 Avant som ja tror användningområdet och målgruppen av köpare är ungefär liknande.

Jag tycker ändå att en bil för 1 miljon borde ha dragkrok som tillval.

Det kan jag hålla med om, speciellt eftersom den såldes med kombikaross och marknadsfördes som en sportbil som dög för familjefadern.

Men det är Audi i det här fallet, M5 och även E-klass AMG går att få med krok. Bmw är jag helt säker på, Mercedes är jag däremot inte riktigt lika säker på utan det kanske beror på motor (E55/E63) och variant?

Utan vad jag reagerade på var som sagt kommentaren "De går ju liksom att få drag till alla Volvo" när det är en helt annan bil. Det går att få krok på en Lada Niva med, men det känns inte vidare relevant eller hur? smile

Men så är V70 R Volvos värsting . nej den går inte lika bra som en Rs6 givetvis men den riktar sig till samma typ av människor. Ford ST220 gick ju inte heller att få drag på (Läste jag på forumet) och det är Fords värsting. Givetvis går det inte att jämföra Rs6 , Mondeo ST220 och V70 R AWD men bilarna är ju ändå respektive tillverkares "Värsting" i kombiklassen och ska vara lite speciella.

Att killen skriver "alla Volvo" är inte relevant men V70 R AWD måste gå att jämföra med Rs6 då dem har en liknande "kundskara" smile

/David

Senast redigerat av Munkis (17 maj 2010)

andreasevo7
17 maj 2010 · 353 Inlägg

går ju få drag på subaru sti modeller:)

Rquired Allmänt envis
17 maj 2010 · 12 512 Inlägg

Munkis skrev:

Rquired skrev:

Ellertz skrev:
Nej det ligger lite sanning i att volvo inte har nån värsting.. Men i sammanhanget pratar vi om en RS6 Avant som ja tror användningområdet och målgruppen av köpare är ungefär liknande.

Jag tycker ändå att en bil för 1 miljon borde ha dragkrok som tillval.

Det kan jag hålla med om, speciellt eftersom den såldes med kombikaross och marknadsfördes som en sportbil som dög för familjefadern.

Men det är Audi i det här fallet, M5 och även E-klass AMG går att få med krok. Bmw är jag helt säker på, Mercedes är jag däremot inte riktigt lika säker på utan det kanske beror på motor (E55/E63) och variant?

Utan vad jag reagerade på var som sagt kommentaren "De går ju liksom att få drag till alla Volvo" när det är en helt annan bil. Det går att få krok på en Lada Niva med, men det känns inte vidare relevant eller hur? smile

Men så är V70 R Volvos värsting . nej den går inte lika bra som en Rs6 givetvis men den riktar sig till samma typ av människor. Ford ST220 gick ju inte heller att få drag på (Läste jag på forumet) och det är Fords värsting. Givetvis går det inte att jämföra Rs6 , Mondeo ST220 och V70 R AWD men bilarna är ju ändå respektive tillverkares "Värsting" i kombiklassen och ska vara lite speciella.

Att killen skriver "alla Volvo" är inte relevant men V70 R AWD måste gå att jämföra med Rs6 då dem har en liknande "kundskara" smile

/David

Nej det var ju precis det jag argumenterade för ovan, jag vågar nästan garantera dig att ingen som var spekulant på en M5, RS6 eller AMG för närmre en miljon kronor var intresserad av en V70R. Däremot är det mer rimligt att de som var spekulanter på en 550i, A6 4.2 eller E500 (4-matic) för runt en halv miljon kronor var spekulanter på en V70R för knappt(?) en halv miljon kronor i nypris.

Det är mot dessa bilar man kan matcha V70R när det gäller både pris och prestanda, avdelningen motorstarka kombivagnar om vi kallar dem så. Men bilarna har knappast samma kundskara som avdelningen sportbilar-med bagage eller vad vi skall kalla RS6.

Och jag tror att det finns försvinnande få, om ens något, fall där en kund valde mellan en V70R och en RS6, oavsett möjligheten att sätta dit en dragkrok.

Och även om man kan kalla dem respektive tillverkares värsting, så är V70R en V70 AWD med lite mer motor medan RS6 är kort och gott en sportvagn. Jag ser inte att dessa går att jämföras, i så fall skall vi kanske jämföra Hyundai´s I30 1.6 med V70R, det är ju Hyundai´s värstingkombi. Men nu blev det inte riktigt rätt, eller hur? wink

Senast redigerat av Rquired (17 maj 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
PoulZen
17 maj 2010 · 772 Inlägg

KHRacing skrev:

linuslinje skrev:

KHRacing skrev:
Finns ett 100% lagligt sätt att få drag på din Audi, men det skriver jag inte här.
skicka ett Pm så får du beskrivningen

Om det är 100% lagligt, varför skriver du det inte här så att vi andra som undrar kan få svar på tal?

För att så jäklans många kommer säga att det inte är lagligt etc etc :-)

men okidå.

1: ta ur baksäte & alla bakre bälten
2: montera ett godkänt lasgaller
3: regbesiktiga inklusive vägning "som paketbil" (eller vad det nu heter)
4: Nu försvinner ditt helfordonsgodkännande ur dina regpepper smile
5: kontaka den svenska firman som tillverkar dragkrokar till udda fordon.
6: montera draget
7: montera tillbaxs alla bälten & säten bak (tag bort lastgallret)
8: regbesiktiga om bilen med 5 sitplatser + draget.

9: klart

helfordonsgodkännandet kommer INTE tillbaxs i papprena

Då borde ju detta gå att göra på dom flesta bilar, och då är det sedan fritt fram
att styla med alla möjliga delar och detaljer utan att SBP eller polisen kan säga
att det inte är godkänt eller?
Ursäkta för OT.

KHRacing
17 maj 2010 ·

PoulZen skrev:
Då borde ju detta gå att göra på dom flesta bilar, och då är det sedan fritt fram
att styla med alla möjliga delar och detaljer utan att SBP eller polisen kan säga
att det inte är godkänt eller?
Ursäkta för OT.

På sätt o vis har du rätt.
men vem vill lägga 6000kr på ett lastgaller plus dubbla regbesiktningar för att få sin bil laglig med större hjul ?

Munkis
17 maj 2010 · 1 636 Inlägg

Rquired skrev:

Munkis skrev:

Rquired skrev:

Det kan jag hålla med om, speciellt eftersom den såldes med kombikaross och marknadsfördes som en sportbil som dög för familjefadern.

Men det är Audi i det här fallet, M5 och även E-klass AMG går att få med krok. Bmw är jag helt säker på, Mercedes är jag däremot inte riktigt lika säker på utan det kanske beror på motor (E55/E63) och variant?

Utan vad jag reagerade på var som sagt kommentaren "De går ju liksom att få drag till alla Volvo" när det är en helt annan bil. Det går att få krok på en Lada Niva med, men det känns inte vidare relevant eller hur? smile

Men så är V70 R Volvos värsting . nej den går inte lika bra som en Rs6 givetvis men den riktar sig till samma typ av människor. Ford ST220 gick ju inte heller att få drag på (Läste jag på forumet) och det är Fords värsting. Givetvis går det inte att jämföra Rs6 , Mondeo ST220 och V70 R AWD men bilarna är ju ändå respektive tillverkares "Värsting" i kombiklassen och ska vara lite speciella.

Att killen skriver "alla Volvo" är inte relevant men V70 R AWD måste gå att jämföra med Rs6 då dem har en liknande "kundskara" smile

/David

Nej det var ju precis det jag argumenterade för ovan, jag vågar nästan garantera dig att ingen som var spekulant på en M5, RS6 eller AMG för närmre en miljon kronor var intresserad av en V70R. Däremot är det mer rimligt att de som var spekulanter på en 550i, A6 4.2 eller E500 (4-matic) för runt en halv miljon kronor var spekulanter på en V70R för knappt(?) en halv miljon kronor i nypris.

Det är mot dessa bilar man kan matcha V70R när det gäller både pris och prestanda, avdelningen motorstarka kombivagnar om vi kallar dem så. Men bilarna har knappast samma kundskara som avdelningen sportbilar-med bagage eller vad vi skall kalla RS6.

Och jag tror att det finns försvinnande få, om ens något, fall där en kund valde mellan en V70R och en RS6, oavsett möjligheten att sätta dit en dragkrok.

Och även om man kan kalla dem respektive tillverkares värsting, så är V70R en V70 AWD med lite mer motor medan RS6 är kort och gott en sportvagn. Jag ser inte att dessa går att jämföras, i så fall skall vi kanske jämföra Hyundai´s I30 1.6 med V70R, det är ju Hyundai´s värstingkombi. Men nu blev det inte riktigt rätt, eller hur? wink

Jag förstår hur du menar men du förstår inte hur jag menar smile Jag formulerade mig säkert dåligt . Givetvis stog inte "åke 50" å valde mellan en Rs6 eller en V70R som rolig kombibil. Jag syftar på att dom har samma kundsegment hos respektive bilmärke smile

Nu är det färdig med OT i denna tråden för mig smile

/David

Rquired Allmänt envis
17 maj 2010 · 12 512 Inlägg

Munkis skrev:

Rquired skrev:

Munkis skrev:

Men så är V70 R Volvos värsting . nej den går inte lika bra som en Rs6 givetvis men den riktar sig till samma typ av människor. Ford ST220 gick ju inte heller att få drag på (Läste jag på forumet) och det är Fords värsting. Givetvis går det inte att jämföra Rs6 , Mondeo ST220 och V70 R AWD men bilarna är ju ändå respektive tillverkares "Värsting" i kombiklassen och ska vara lite speciella.

Att killen skriver "alla Volvo" är inte relevant men V70 R AWD måste gå att jämföra med Rs6 då dem har en liknande "kundskara" smile

/David

Nej det var ju precis det jag argumenterade för ovan, jag vågar nästan garantera dig att ingen som var spekulant på en M5, RS6 eller AMG för närmre en miljon kronor var intresserad av en V70R. Däremot är det mer rimligt att de som var spekulanter på en 550i, A6 4.2 eller E500 (4-matic) för runt en halv miljon kronor var spekulanter på en V70R för knappt(?) en halv miljon kronor i nypris.

Det är mot dessa bilar man kan matcha V70R när det gäller både pris och prestanda, avdelningen motorstarka kombivagnar om vi kallar dem så. Men bilarna har knappast samma kundskara som avdelningen sportbilar-med bagage eller vad vi skall kalla RS6.

Och jag tror att det finns försvinnande få, om ens något, fall där en kund valde mellan en V70R och en RS6, oavsett möjligheten att sätta dit en dragkrok.

Och även om man kan kalla dem respektive tillverkares värsting, så är V70R en V70 AWD med lite mer motor medan RS6 är kort och gott en sportvagn. Jag ser inte att dessa går att jämföras, i så fall skall vi kanske jämföra Hyundai´s I30 1.6 med V70R, det är ju Hyundai´s värstingkombi. Men nu blev det inte riktigt rätt, eller hur? wink

Jag förstår hur du menar men du förstår inte hur jag menar smile Jag formulerade mig säkert dåligt . Givetvis stog inte "åke 50" å valde mellan en Rs6 eller en V70R som rolig kombibil. Jag syftar på att dom har samma kundsegment hos respektive bilmärke smile

Nu är det färdig med OT i denna tråden för mig smile

/David

Förstår nu hur du tänkte, men kan inte hålla med om att de är jämförbara bara på grund av att de hade samma roll inom respektive märke. Men är väl inget att bråka om, som du sa tillbaka till ämnet! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
twin_cam Smålänning
17 maj 2010 · 7 877 Inlägg

Spelar ingen roll om det är en sportbil eller ej, en femdörrars kombi för 1 miljon tycker jag ska ha en sketen dragkrok som tillval...

Att det inte går att sätta dit fysiskt är en dålig ursäkt... Då får dom byta ut ingenjörerna.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Ellertz Norrlänning
18 maj 2010 · 1 453 Inlägg

Rquired skrev:

Ellertz skrev:

Rquired skrev:

Fast så bygger Volvo inga värstingvarianter av sina modeller heller, det värsta de har producerat motsvarar ungefär en 5-serie, E-klass eller A6  med något av de större standardmotorerna och dessa går självklart att få med drag.

För övrigt går åtminstone även M5 att få med dragkrok, vilket nämndes tidigare.

Som kuriosa kan nämnas att det i Halmstad rullar en laglig äldre Porsche 911 med dragkrok, och har gjort så ett bra tag. Det går om man vill, men fråga mig inte hur han löste det både rent tekniskt och rent juridiskt.

Nej det ligger lite sanning i att volvo inte har nån värsting.. Men i sammanhanget pratar vi om en RS6 Avant som ja tror användningområdet och målgruppen av köpare är ungefär liknande.

Jag tycker ändå att en bil för 1 miljon borde ha dragkrok som tillval.

Det kan jag hålla med om, speciellt eftersom den såldes med kombikaross och marknadsfördes som en sportbil som dög för familjefadern.

Men det är Audi i det här fallet, M5 och även E-klass AMG går att få med krok. Bmw är jag helt säker på, Mercedes är jag däremot inte riktigt lika säker på utan det kanske beror på motor (E55/E63) och variant?

Utan vad jag reagerade på var som sagt kommentaren "De går ju liksom att få drag till alla Volvo" när det är en helt annan bil. Det går att få krok på en Lada Niva med, men det känns inte vidare relevant eller hur? smile

Neej de har du ju rätt i smile men ja tänkte att eftersom de går att få till alla svensson volvos så borde Audi som ligger i Premium segmentet verkligen kunna fixa fram de ocksp smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang