hoj alla garagare.. funderar på att innskaffa en felkodsläsare och har hittat billigt på vvme.com nån som vet om de är bra.. eller nån som har en och kan utrycka sig
det är nog alldeles beronde på vilken bil du ska läsa ut koderna på.
ska ha den till min Bmw.. volvo v70n 03 & audi a4 05a..
Volvon använder förmodligen CAN-BUS och det verkar inte grunkan stödja men den kommer funka att komma åt motorstyrningen på Audin med men för VAG-bilar finns betydligt bättre saker som man kommer åt samtliga styrdon med...
Jag har en Autel VAG405 och den funkar då skitbra.
då menar du att de är ej fel o sattsa på en sån
Ja till Audin skulle en VAG405 iaf funka, om jag inte missminner mig så ska det gå att läsa motorkoder på Volvo med den också. Det har jag inte testat dock...
"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
Förvänta dig inte att den fungerar på din Merca eller BMW bara...
Mercan är för gammal för OBD2 och BMW´n är en diesel och där finns krav på OBD2 först längre fram, minst efter år 2004...
Det finns OBD2(EOBD heter det i Europa, om man nu skall vara besserwisser) på min -01:a, så det borde inte vara några problem. Går att läsa ut vad som hälst och lite till. Har dock inte användt den läsaren som det är länkat till.
det är nog alldeles beronde på vilken bil du ska läsa ut koderna på.
ska ha den till min Bmw.. volvo v70n 03 & audi a4 05a..
Volvon använder förmodligen CAN-BUS och det verkar inte grunkan stödja men den kommer funka att komma åt motorstyrningen på Audin med men för VAG-bilar finns betydligt bättre saker som man kommer åt samtliga styrdon med...
denna stödjer CANBUS.. snabbt översatt av spec till just denna mod:
Universal handburna OBDII kod scanner med aktuella data stöd. Felkod detaljer, I / M status, stillbild data och levande data som visas allt på en stor allt-i-en LCD! Kod boken inte behövs! Garanterat att det fungerar på alla 1996 och nyare OBDII-kompatibla fordon, utländska och inhemska! Den stödjer alla större OBDII protokoll (CAN Bus, ISO-9141, ISO-14230 (KWP2000), J1850-VPW och J1850-PWM).
Japp, men det kanske har att göra med att jag har en diesel??
Har ingen annan bil hemma att testa den på heller för tillfället.
borde ej ha nån betydelse om de e diesel eller ej ? :S vad fick du ge för din GS500 ??
Det har stor betydlese om man har diesel eller ej eftersom OBD2-standarden endast gäller för bensinbilar...
Citerat från sidan:
How do you know if your vehicle is OBDII compatible?
The following cars are definitely OBDII-compatible:
* 2001 or later petrol vehicle sold in the European Union * 2004 or newer model year diesel vehicle sold in the European Union * 1996 or later vehicle sold in the United States
Mercan är för gammal för OBD2 och BMW´n är en diesel och där finns krav på OBD2 först längre fram, minst efter år 2004...
Det finns OBD2(EOBD heter det i Europa, om man nu skall vara besserwisser) på min -01:a, så det borde inte vara några problem. Går att läsa ut vad som hälst och lite till. Har dock inte användt den läsaren som det är länkat till.
-- K
Oj, trodde inte BMW brydde sig om EOBD på dieslarna så tidigt eftersom det inte var lag på det men de utrustade förstås alla bilar med EOBD-uttag från 2001 oavsett motor. Den 20-poliga runda kontakten försvann väl någonstans runt 2001 ?
-- K
Oj, trodde inte BMW brydde sig om EOBD på dieslarna så tidigt eftersom det inte var lag på det men de utrustade förstås alla bilar med EOBD-uttag från 2001 oavsett motor. Den 20-poliga runda kontakten försvann väl någonstans runt 2001 ?
du kan ha rätt.. en kompis har en 00a 328 och har den runda kontakten.. jag i min 00a diesel har OBD