1523
Sök

Jag blev blåst!

the_lion
3 maj 2010
Trådstartare
Nu är det så att jag köpte en volvo 850 1996 igår och enligt ägaren så var den besikiktad och skattad och han sa bilen var från 1997....men nu dagen efter så gick jag igenom papprerna och bilen har inte varit beiktad i 2 år och skatten är inte betald!!!

jag ringer upp idioten och han säger att han inte sålt nån bil till oss (han ljuger)

så nu ber jag er ödmjukt: vad ska jag göra?

138 Inlägg
3 maj 2010
Tror det inte finns något man kan göra när men köpt en bil av en privatperson.

Kollade du inte upp bilen först??

Personligen litar jag inte det lilla minsta på personer som säljer bilar.

336 Inlägg
3 maj 2010
Skrev ni inget kvitto?
Ågarbytespapper?
Så det måste väl gå att bevisa att han sålt en bil??

Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly

the_lion
3 maj 2010
Trådstartare
ägarbyte papper skrev vi....jag var väl dum som litade på honom

1 335 Inlägg
3 maj 2010
Dumt dumt! Kolla alltid upp bilen i registret innan ni köper den så slipper ni bli blåsta. Kräv alltid kvitto!

the_lion
3 maj 2010
Trådstartare
mm...hjärnan stängde nog av när jag såg priset

men går inte lika bra med ägarbytes papprerna?

7 100 Inlägg
3 maj 2010
ring polisen kanske?

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

1 562 Inlägg
3 maj 2010
jo en muntlig överlåtelse ska räcka brukar dock ändå vilja skriva ett litet kvitto.men vad är det du vill ha hjälp med?
Senast redigerat av mange_240 (3 maj 2010)

the_lion
3 maj 2010
Trådstartare
ja vill ha mina pengar tillbaka!

vad ska jag säga till polisen?

1 562 Inlägg
3 maj 2010
det är nog inte så mycket att göra när du köpt den privat har köparen ansvaret att undersöka bilen.

Utbildad proffsamatör
786 Inlägg
3 maj 2010
Känns inte som polisen kommer göra något, du har ju inte kört för fort... nä, allvarligt... de kommer säga att det är ett civilrättsligt ärende och att du ska ringa en advokat typ.

515 Inlägg
3 maj 2010
Man ska alltid skriva kvitto! men m du har några vittnen och så som va med när du köpte den kan det kanske hjälpa om du pratar med polisen

§9 Annonsering gäller även signaturen!

727 Inlägg
3 maj 2010
Tyvärr, köpt är köpt, ditt eget ansvar att ta reda på fakta, lita på en bilförsäljares ord utan stabil grund gör man bara inte.

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

the_lion
3 maj 2010
Trådstartare
NSS207 skrev:
Man ska alltid skriva kvitto! men m du har några vittnen och så som va med när du köpte den kan det kanske hjälpa om du pratar med polisen

det var jag, farsan och en kompis till farsan

342 Inlägg
3 maj 2010
Pengar är en sak. Är det billigt så är det klart att man gärna vill shoppa.
Det förstår jag.

Men det jag inte förstår är att så många verkar stänga av hjärnan helt bara för att de ser en röd prislapp.
I en bilaffär är pengarna bara en tredjedel av bekymret att oroa sig för.
Den andra tredjedelen är bilens faktiska skick och den sista ... den som så många helt glömmer av eller helt enkelt skiter i (och då får man skylla sig själv anser jag): Juridik och pappersarbetet!

Två av tre hjälper inte, särskilt inte när det handlar om köp mellan två privatpersoner.
Kolla ALLTID upp bilens juridiska status och säljarens personuppgifter (eller köparen om man nu är i rollen som säljare själv)!
Att lita på en främlings ord är enligt mig bara naivt, i synnerhet i affärssammanhang.
Påstår säljare si eller så? Fine! Kolla upp om det stämmer. Ljuger han om en sak så finns det säkert andra saker att kolla upp också.

I just detta fall, och av det lilla som framkommit, så är jag tämligen övertygad om att TS får stå sitt kast.
Säljaren behöver bara dra vilken vals han vill och då står ord mot ord ...
Möjligen kan din farsas kompis räknas som ett trovärdigt vittne, men din farsa faller nog som jävig redan innan han ens har öppnat munnen ...

Men om det inte är något fel på bilen i övrigt (och skattekostnaden inte är astronomiskt hög, med hänsyn till eventuell skatteskuld) så hade jag nog bara bitit i det sura äpplet och betalat skatten samt besiktiga bilen och dra lärdom av detta.
Det är tveklöst minst bekymmer ...
Senast redigerat av 9Femma (3 maj 2010)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

4 005 Inlägg
3 maj 2010
the_lion skrev:
Nu är det så att jag köpte en volvo 850 1996 igår och enligt ägaren så var den besikiktad och skattad och han sa bilen var från 1997....men nu dagen efter så gick jag igenom papprerna och bilen har inte varit beiktad i 2 år och skatten är inte betald!!!

jag ringer upp idioten och han säger att han inte sålt nån bil till oss (han ljuger)

Sa han detta, eller har du någon form av skriftligt bevis?

Vad pratar vi om för belopp?
Tänk på att om du stämmer honom civilrättsligt och du förlorar så får du betala dina advokatkostnader (om du väljer att ha ombud) och ev rättegångskostnader.

Om du kan bevisa att han han försökte lura dig, att han har uppsåt så kan du väl polisanmäla honom för bedrägeri.

the_lion
3 maj 2010
Trådstartare
så du menar att jag har förlorat 12000kr bara sådär?
och att jag inte ska göra nåt?

alldrig i livet att jag ska bara låta det gå över sådär

the_lion
3 maj 2010
Trådstartare
linuslinje skrev:
the_lion skrev:

Tänk på att om du stämmer honom civilrättsligt och du förlorar så får du betala dina advokatkostnader (om du väljer att ha ombud) och ev rättegångskostnader.

Om du kan bevisa att han han försökte lura dig, att han har uppsåt så kan du väl polisanmäla honom för bedrägeri.

det stog så i annonsen och sen sa han det muntligt också...men annonsen tog han bort

727 Inlägg
3 maj 2010
the_lion skrev:
linuslinje skrev:
the_lion skrev:

det stog så i annonsen och sen sa han det muntligt också...men annonsen tog han bort

Om annonsen fanns på en offentlig sida lär det väl finnas sparat på nån backup eller liknande?

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

the_lion
3 maj 2010
Trådstartare
den fanns på blocket? men nu är den borta

Sök