Skyline GTR R33, Vad kostar ett seriöst bygge med ca 900hk på hjulen?

InX-Engineering
7 maj 2010 · 138 Inlägg

cherylee skrev:
känns som personen som frågat angående 900 hk skyline e väldigt okunnig om bilar..
Varöfr vilja bygga ett monster d första du gör?
när du inte vet ett skit?

Visst alla vet inte ALLt, men du verkar ju inte veta ngt.. o sen kört en 750 hk supra GBG- STHLM är det din erfarenhet?

börja lättare! satsa på 500 HK eller ngt sånt i början, 900 hk e MKT!
Som mr Insane i team insane racing, hans corvette har runt det, och det är MKT! o tagit många år.. o många hundra tusen kr.. krävs mkt erfarenhet att ens hålla en sådan maskin på vägen! inget du bara kan köra hur som helst! som tidigare inlägg...

inte bara motorbyte utan ALLT måste fan byggas om.. o jag gissar 250 -300 tusen låter för lite.. kanske enbart trim då, men sen ere precis allt annat för säkert samma pris!

Tack för svaret och tack för komplimangen "När du inte vet ett skit?"

InX-Engineering
7 maj 2010 · 138 Inlägg

MrK skrev:
ok ok men köp en orginal gtr om det är det du vill ha så kommer du märka att dom går bra orginal. sen byter du avgassystem och lite annat smått som inte kostar jätte mycket så bygger du upp din erfaranhet med att mecka och köra prestanda bilar sen kan du börja utveckla bilen  ännu mer..och som många andra redan skrivit.. så är en bil med över 600whp inget man bara sätter sig i och kör och tror det ska vara som att köra 740 och att allt håller...det kommer rasa ochdu kommer få mecka..

Ok men jag hade inte tänkt mig att trimma 900hk direkt. Och jag hade inte tänkt köpa en skyline nu.

Senast redigerat av InX-Engineering (7 maj 2010)

Alecci
7 maj 2010 · 2 014 Inlägg

Hör med Maxxtuning i Vrigstad. De har varit delaktiga i bygget av en RB26DETT som bromsat 931 hk på hjulen (1119 uppskattat i motorn).

Grundregeln ser ut så här... Den heliga treenigheten när man ska bygga en trimmad bil är "snabb", "hållbar" och "billig". Välj två, för du kommer aldrig få alla tre.

Min personliga uppskattning i frågan är att det skulle gå på 200K+ exklusive inköpet av bilen. Exakt hur mycket mer än 200K beror på kontakter, byggtid, förväntningar på hållbarhet, nya eller begagnade delar, hur mycket man gör själv, etc.

Vill du bygga med enbart nya delar av de bästa märkena och låta fackmän utföra allt arbete så kan du börja räkna med att bygget kommer gå på minst 400K+ exklusive inköp av bil, troligtvis mycket mer.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Kurisuchianu
7 maj 2010 · 47 Inlägg

Hej!
Med tanke på att du behövde fråga om hur mycket det kostar bevisar bara att du inte är tillräckligt insatt eller erfaren för ett bygge på den nivån du önskar dig.

-Börja smått, satsa stort!

myran Foto/Bilnörd
7 maj 2010 · 1 541 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Växellådan i Skyline GT-R kommer från Getrag och är i princip samma som sitter i Supra och jag vet att det finns mer än en skyline som kör med över 800hk och original låda.

Därmed inte sagt att resten kommer bli dyrt, att det kan rasa och mycket måste byggas om... smile

Både fel och rätt.. R34orna med 6växlat har samma getrag som supran. den håller bra.

R32 och r33 (frågan gällde en r33) har en 5växlad låda som man endå inte ska gnälla på. men man får se upp när man börjar nära sig 600-700hk. Speciellt om det är dragrace det är frågan om.

Altenativen är att stoppa i den 6 petade r34 lådan eller att köpa en drevsats/förstärkt låda om man bygger på r32/r33. Skulle tippa på att du har svårt att komma under 50k vilket alternativ du än väljer.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
InX-Engineering
7 maj 2010 · 138 Inlägg

Alecci skrev:
Hör med Maxxtuning i Vrigstad. De har varit delaktiga i bygget av en RB26DETT som bromsat 931 hk på hjulen (1119 uppskattat i motorn).

Grundregeln ser ut så här... Den heliga treenigheten när man ska bygga en trimmad bil är "snabb", "hållbar" och "billig". Välj två, för du kommer aldrig få alla tre.

Min personliga uppskattning i frågan är att det skulle gå på 200K+ exklusive inköpet av bilen. Exakt hur mycket mer än 200K beror på kontakter, byggtid, förväntningar på hållbarhet, nya eller begagnade delar, hur mycket man gör själv, etc.

Vill du bygga med enbart nya delar av de bästa märkena och låta fackmän utföra allt arbete så kan du börja räkna med att bygget kommer gå på minst 400K+ exklusive inköp av bil, troligtvis mycket mer.

Tack bästa svaret hitills! tack!

torpis Forummoderator
7 maj 2010 · 10 572 Inlägg

InX-Engineering skrev:

Erick skrev:
Jag tror att en halvmiljon är närmare sanningen, med tanke på att ungefär allt måste bytas.

Det är nog betydligt billigare att importera en färdigbyggd bil som gått en säsong i japan.

500.000 SEK!!?? överdriver du inte? jag tänkte runt 250 lax. Men finns det många färdiga med 900hk?

500000kr tror jag också är rimligt.

Det är bara att speca listan med delar som behöva och sätta pris på dem så är man över 250000kr. jobbet kostar ungefär lika mycket som delen man vill montera dit.

exempelvis koppling 5000kr kostar 5000kr att montera.  Insprutningssystem kostar 15000kr och kostar 15000kr installerat och mappat. osv...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Gudzilla Dåre
7 maj 2010 · 182 Inlägg

MrK skrev:
ok ok men köp en orginal gtr om det är det du vill ha så kommer du märka att dom går bra orginal. sen byter du avgassystem och lite annat smått som inte kostar jätte mycket så bygger du upp din erfaranhet med att mecka och köra prestanda bilar sen kan du börja utveckla bilen  ännu mer..och som många andra redan skrivit.. så är en bil med över 600whp inget man bara sätter sig i och kör och tror det ska vara som att köra 740 och att allt håller...det kommer rasa ochdu kommer få mecka..

Tror nog också mer på dena iden för det första så lär du få mycket erfarenhet i mekandet där ju.

Sen för det andra att bara sätta sig i en bil med 500 whp plus e rätt stor spark i röven när man åker i väg så jag tror nog att 900hk e rätt så sjukt att sätta sig i och åka.

Sen e det sin sak att köra 750hp på motorväg som du nog menar mellan gtb-sthlm, det blir ju stor skillnad att pressa tider på strippen sen.

Nä så för din egen skull börja smått och gå upp både för livet och för din börs skull då mekandet e rätt mycket när man börjar ladda lite med turbon

Lev alltid livet till max man vet aldrig när det tar slut
Chevrolet Caprice HGW "Pilsner häcken" (1984)
torpis Forummoderator
7 maj 2010 · 10 572 Inlägg

Kurisuchianu skrev:
Hej!
Med tanke på att du behövde fråga om hur mycket det kostar bevisar bara att du inte är tillräckligt insatt eller erfaren för ett bygge på den nivån du önskar dig.

-Börja smått, satsa stort!

Så är det också...  bygger man själv försvinner ju monteringskostnaden = halva priset...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
InX-Engineering
7 maj 2010 · 138 Inlägg

Gudzilla skrev:

MrK skrev:
ok ok men köp en orginal gtr om det är det du vill ha så kommer du märka att dom går bra orginal. sen byter du avgassystem och lite annat smått som inte kostar jätte mycket så bygger du upp din erfaranhet med att mecka och köra prestanda bilar sen kan du börja utveckla bilen  ännu mer..och som många andra redan skrivit.. så är en bil med över 600whp inget man bara sätter sig i och kör och tror det ska vara som att köra 740 och att allt håller...det kommer rasa ochdu kommer få mecka..

Tror nog också mer på dena iden för det första så lär du få mycket erfarenhet i mekandet där ju.

Sen för det andra att bara sätta sig i en bil med 500 whp plus e rätt stor spark i röven när man åker i väg så jag tror nog att 900hk e rätt så sjukt att sätta sig i och åka.

Sen e det sin sak att köra 750hp på motorväg som du nog menar mellan gtb-sthlm, det blir ju stor skillnad att pressa tider på strippen sen.

Nä så för din egen skull börja smått och gå upp både för livet och för din börs skull då mekandet e rätt mycket när man börjar ladda lite med turbon

Helt rätt jag ska meka själv. Men kan man tex montera ett turbo kit och sedan starta o köra iväg till mappning?

Gudzilla Dåre
7 maj 2010 · 182 Inlägg

InX-Engineering skrev:

Gudzilla skrev:

MrK skrev:
ok ok men köp en orginal gtr om det är det du vill ha så kommer du märka att dom går bra orginal. sen byter du avgassystem och lite annat smått som inte kostar jätte mycket så bygger du upp din erfaranhet med att mecka och köra prestanda bilar sen kan du börja utveckla bilen  ännu mer..och som många andra redan skrivit.. så är en bil med över 600whp inget man bara sätter sig i och kör och tror det ska vara som att köra 740 och att allt håller...det kommer rasa ochdu kommer få mecka..

Tror nog också mer på dena iden för det första så lär du få mycket erfarenhet i mekandet där ju.

Sen för det andra att bara sätta sig i en bil med 500 whp plus e rätt stor spark i röven när man åker i väg så jag tror nog att 900hk e rätt så sjukt att sätta sig i och åka.

Sen e det sin sak att köra 750hp på motorväg som du nog menar mellan gtb-sthlm, det blir ju stor skillnad att pressa tider på strippen sen.

Nä så för din egen skull börja smått och gå upp både för livet och för din börs skull då mekandet e rätt mycket när man börjar ladda lite med turbon

Helt rätt jag ska meka själv. Men kan man tex montera ett turbo kit och sedan starta o köra iväg till mappning?

Beror på dock har väll Gtr turbo orginal så du menar uppgraderings turbo?

själv tror jag att turbon e det sista du ska röra fixa själva motorn först så den håller för mycket hästar och bra varvande sen turbon sen när det andra e klart.

Saken med turbo e ju mycket effekt billigt dock så e det också större rasrisk med en turbo bil på 900 hk än låt säga en V8 utan övertryck på 1000hk, har en på jobb som skruvar i ett super comp team tror jag det va dom har utan övertryck på race soppa en bit över 1000hk "tror jag kan ha fel på siffrorna atm fredag kväll trots allt:P"

Sen som många säger bara bygga motor e ju ingen ide 900whp och övrigt e orginal så kommer motorn hinna över linjen innan bilen lämnat start plattan om du förstår vad jag menar?

Lev alltid livet till max man vet aldrig när det tar slut
Chevrolet Caprice HGW "Pilsner häcken" (1984)
InX-Engineering
7 maj 2010 · 138 Inlägg

Gudzilla skrev:

InX-Engineering skrev:

Gudzilla skrev:

Tror nog också mer på dena iden för det första så lär du få mycket erfarenhet i mekandet där ju.

Sen för det andra att bara sätta sig i en bil med 500 whp plus e rätt stor spark i röven när man åker i väg så jag tror nog att 900hk e rätt så sjukt att sätta sig i och åka.

Sen e det sin sak att köra 750hp på motorväg som du nog menar mellan gtb-sthlm, det blir ju stor skillnad att pressa tider på strippen sen.

Nä så för din egen skull börja smått och gå upp både för livet och för din börs skull då mekandet e rätt mycket när man börjar ladda lite med turbon

Helt rätt jag ska meka själv. Men kan man tex montera ett turbo kit och sedan starta o köra iväg till mappning?

Beror på dock har väll Gtr turbo orginal så du menar uppgraderings turbo?

själv tror jag att turbon e det sista du ska röra fixa själva motorn först så den håller för mycket hästar och bra varvande sen turbon sen när det andra e klart.

Saken med turbo e ju mycket effekt billigt dock så e det också större rasrisk med en turbo bil på 900 hk än låt säga en V8 utan övertryck på 1000hk, har en på jobb som skruvar i ett super comp team tror jag det va dom har utan övertryck på race soppa en bit över 1000hk "tror jag kan ha fel på siffrorna atm fredag kväll trots allt:P"

Sen som många säger bara bygga motor e ju ingen ide 900whp och övrigt e orginal så kommer motorn hinna över linjen innan bilen lämnat start plattan om du förstår vad jag menar?

Jag förstår precis smile

Gudzilla Dåre
7 maj 2010 · 182 Inlägg

Men om du nu ska börja med Dragracing så ett tips för att få både vanan i garaget och på banan e att kanske köpa en gammal jänke av något slag och få ner en bra bit hästar i den billigt och så.
Sen medan du kör den så e det ju inget som säger att du kan läsa på om skyline och få mer kött på benen där ju.

Fördelarna med det blir ju att du får erfarenheten + att när du sen vill börja på din skyline så e det bara sälja jänke, tror inte ens att du gör något större förlust på den.

Tror lätt man kan få 400 hk + i en 350 cheva v8a för en väldigt låg rimlig summan

Lev alltid livet till max man vet aldrig när det tar slut
Chevrolet Caprice HGW "Pilsner häcken" (1984)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
7 maj 2010 · 2 252 Inlägg

Lär dig köra räcerbil före du bygger ELLER börja bygg en liten räcer bil typ 300+hk, lär dig köra den hitta grepp osv i starten, det är inte bara att släppa foten från kopplingen och gasa om det ska gå fort i dragracing.. sen när du lär dig köra så kommer din bil kännas slöare, du vänjer dig vid effekten och kan kontrollera den bra(om du har vett i skallen) sen bygger du ut bilen allt eftersom med mer effekt och bättre grejjer..
2 kompisar till mig körde dragracing i somras med deras bilar, en bmw@ 780 WHP VS en PV@ 420 WHP, kan säga att bmwn åkte på stor pisk..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Sharky
7 maj 2010 · 10 287 Inlägg

Njääää

300 kr/hkr är närmare sanningen.

/Göran


Gudzilla skrev:
hört att en gammal 740 tic efter 250hk kostar varje hk ca 1000 kr vet inte hur bra det stämmer men tror inte det e billigare på en skyline eller supra i alla fall inte när man närmare sig 900hk i alla fall

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Alecci
7 maj 2010 · 2 014 Inlägg

torpis skrev:

InX-Engineering skrev:

Erick skrev:
Jag tror att en halvmiljon är närmare sanningen, med tanke på att ungefär allt måste bytas.

Det är nog betydligt billigare att importera en färdigbyggd bil som gått en säsong i japan.

500.000 SEK!!?? överdriver du inte? jag tänkte runt 250 lax. Men finns det många färdiga med 900hk?

500000kr tror jag också är rimligt.

Det är bara att speca listan med delar som behöva och sätta pris på dem så är man över 250000kr. jobbet kostar ungefär lika mycket som delen man vill montera dit.

exempelvis koppling 5000kr kostar 5000kr att montera.  Insprutningssystem kostar 15000kr och kostar 15000kr installerat och mappat. osv...

Det där är ändå lite av ett understatement. Nu är ju rätt mycket beroende av vad man bygger bilen för också. Jag byggde exempelvis min bil för att gå på både gata och bana, och därmed skulle exempelvis kopplingen vara både stark och lätthanterlig. Valet föll på en Nismo Super Coppermix Twin Plate. Det är, mig veterligen, den starkaste icke-kolfiberkopplingen som samtidigt är mest lättkörd. Enbart kopplingen gick på cirka 18 500 kr exkl installation, vilket jag gjorde själv. Trots att jag alltså gjorde "jobbet" själv så kostade "grejen" nästan mer än dubbelt så mycket som ditt exempel.

Mitt sprut å andra sidan gick på cirka 11 000 kr i inköp och ungefär 24 000 kr i mappning, men den höga mappningskostnaden var beroende av massa andra variabler som hade lite med sprutet i fråga att göra.

I alla fall, man ska räkna med att det är dyrt om man vill ha det bra och hållbart. Där finns det egentligen inga andra genvägar än antingen ett överskott av pengar eller ett överskott av byggtid kombinerat med tur.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Sharky
7 maj 2010 · 10 287 Inlägg

Shit va billigt Torpis...
Jag vet hur många vändor Qvarnis Porschemotor satt i Kennets bänk innan allt lirade.
Bara sätta upp och montera ner tar tio timmar a´- va då - 600 - 800 kr /timme.

Bara min ynka Volvomotor var totalt 40 timmar jobb på från start sätta upp till färdigt nerplockad från riggen.
Men det var Seriöst.

Det är ju det nästan alla glömmer, dvs "innan allt lirade".

/Göran

torpis skrev:
och kostar 15000kr installerat och mappat. osv...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
KHRacing
7 maj 2010 ·

cherylee skrev:
känns som personen som frågat angående 900 hk skyline e väldigt okunnig om bilar..
Varöfr vilja bygga ett monster d första du gör?
när du inte vet ett skit?

Visst alla vet inte ALLt, men du verkar ju inte veta ngt.. o sen kört en 750 hk supra GBG- STHLM är det din erfarenhet?

börja lättare! satsa på 500 HK eller ngt sånt i början, 900 hk e MKT!
Som mr Insane i team insane racing, hans corvette har runt det, och det är MKT! o tagit många år.. o många hundra tusen kr.. krävs mkt erfarenhet att ens hålla en sådan maskin på vägen! inget du bara kan köra hur som helst! som tidigare inlägg...

inte bara motorbyte utan ALLT måste fan byggas om.. o jag gissar 250 -300 tusen låter för lite.. kanske enbart trim då, men sen ere precis allt annat för säkert samma pris!

Går inte alls att jämföra delar & priserna till V8 samt japsesexa liksom.

torpis Forummoderator
8 maj 2010 · 10 572 Inlägg

Evo-Offer skrev:

torpis skrev:

InX-Engineering skrev:

500.000 SEK!!?? överdriver du inte? jag tänkte runt 250 lax. Men finns det många färdiga med 900hk?

500000kr tror jag också är rimligt.

Det är bara att speca listan med delar som behöva och sätta pris på dem så är man över 250000kr. jobbet kostar ungefär lika mycket som delen man vill montera dit.

exempelvis koppling 5000kr kostar 5000kr att montera.  Insprutningssystem kostar 15000kr och kostar 15000kr installerat och mappat. osv...

några 5000 får du aldrig en koppling för som håller för det.jag ska ha en stabil koppling kostar 15 000 och uppåt..

exempel pojkar, exempel... 

det var mer relationen än de faktiska priserna som var poängen. Kostar kopplingen 15000kr så är monteringen förmodligen också 15000kr.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
8 maj 2010 · 10 572 Inlägg

Sharky skrev:
Shit va billigt Torpis...

ja, jag tog väl ett lite för enkelt exempel.  Skall man upp i motorbänk och dessutom låta firman lösa massa problem så visst drar det iväg.

och problem brukar det ju vara även om allt är välbyggt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang