Får man tona framfönstern?

rime
6 maj 2010 · 158 Inlägg

Undrade om man får tona framfönstern, dvs fönstern vid föraren och passageraren?
har hört att lagen inte tillåter det men hur är det med det egentligen?
funderar att tona alla fönstern på min crx nämligen.

Mvh

Audi RS4 (2006)
Mack Forum- och sitemoderator
6 maj 2010 · 26 148 Inlägg

Nej.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
LeafBox Lat Perfektionist
7 maj 2010 · 6 359 Inlägg

Nej.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
AnesN Bilmekaniker
7 maj 2010 · 805 Inlägg

Vad jag vet är det 17% eller något sånt , självkör jag med 95% fram kommer snuten drar jag bara ner ruterna säger dem att jag har toning säger jag bara nej, har inga rutor lagen säger itne att man måste ha sidorutor..
Men om du ska vara säker ring SBP eller VV och fråga ifall man fårtongue

Senast redigerat av AnesN (7 maj 2010)

Phaetoon
7 maj 2010 · 8 156 Inlägg

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … -bilrutor/
Tonade bilrutor
Vindrutor måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 procent. Andra rutor i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 procent. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter är inte tillåtna.

Detta är den tidigare skrivningen:
Ruta får inte förses med färgskikt eller film som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan trafikant.
Skillnaden kan tyckas vara minimal, men rent lagmässigt så hade polisen/bilprovningen tidigare en möjlighet att slå ner på alla bilar med toning, pga att alla filmer kan ge störande reflexer vid rätt förhållanden. Nu så får dom inte det. Däremot så gäller fortfarande kravet på ljusgenomsläppet.


Här ni lite nya föreskrifter: (Ändring av Vägverkets föreskrifter)
http://transportstyrelsen.se/Global/Reg … anguage=sv

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
7 maj 2010 · 8 156 Inlägg

Min egen bedömning är att din vindruta redan är för mörk för att du lagligen ska kunna tona den, ens med en väldig svag toning. Däremot är det tillåtet med en bård/streamer, men du har ju redan en ganska tydlig tonad sådan.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Hamilton
7 maj 2010 · 8 864 Inlägg

Använder man sökfunktionen så finner man att den här eller liknande fråga har varit uppe ex antal gånger.
Kanske dags för en klistrad tråd?

http://www.garaget.org/forum/search.php … 1775898328

Fotograf på tierpidag.se
Mack Forum- och sitemoderator
7 maj 2010 · 26 148 Inlägg

AnesN skrev:
Vad jag vet är det 17% eller något sånt , självkör jag med 95% fram kommer snuten drar jag bara ner ruterna säger dem att jag har toning säger jag bara nej, har inga rutor lagen säger itne att man måste ha sidorutor..
Men om du ska vara säker ring SBP eller VV och fråga ifall man fårtongue

Hahaha. Lät väldigt lustigt det där.
Ser dom verkligen inte att du vevade ner rutorna när dom kommer fram till dig menar du?
Nog för att vissa anser att dom är blinda men..kom igen?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
EmilErik
7 maj 2010 · 191 Inlägg

De kommer upp en tråd om detta varje vecka. Svar: NEJ

Man måste våga dö för att kunna leva
Toyota GT86 (2012)
Nissan 200sx s14 "Drift Missile" (1994)
KHRacing
7 maj 2010 ·

Phaetoon skrev:
Min egen bedömning är att din vindruta redan är för mörk för att du lagligen ska kunna tona den, ens med en väldig svag toning. Däremot är det tillåtet med en bård/streamer, men du har ju redan en ganska tydlig tonad sådan.

Ej tilåtet alls med streamer/border/dekal i vindrutan överhuvudtaget faktiskt

666_Beast
7 maj 2010 · 1 863 Inlägg

Har alla svårt att fatta, det är FÖRBJUDET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
MrK
7 maj 2010 · 407 Inlägg

KHRacing skrev:

Phaetoon skrev:
Min egen bedömning är att din vindruta redan är för mörk för att du lagligen ska kunna tona den, ens med en väldig svag toning. Däremot är det tillåtet med en bård/streamer, men du har ju redan en ganska tydlig tonad sådan.

Ej tilåtet alls med streamer/border/dekal i vindrutan överhuvudtaget faktiskt

Det är visst tillåtet med board/dekal så länge det inte går nedanför markeringarna som sitter på vindrutan

KHRacing
7 maj 2010 ·

MrK skrev:

KHRacing skrev:

Phaetoon skrev:
Min egen bedömning är att din vindruta redan är för mörk för att du lagligen ska kunna tona den, ens med en väldig svag toning. Däremot är det tillåtet med en bård/streamer, men du har ju redan en ganska tydlig tonad sådan.

Ej tilåtet alls med streamer/border/dekal i vindrutan överhuvudtaget faktiskt

Det är visst tillåtet med board/dekal så länge det inte går nedanför markeringarna som sitter på vindrutan

tycker du skall läsa lagen först då smile

>Saxat från Transportstyrelsens sida:
Tonade bilrutor
Vindrutor måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 procent. Andra rutor i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 procent. Kravet gäller både inifrån och utifrån. Detta krav innebär att man inte får förse en vindruta eller en framruta med s.k. solfilm eller färgskikt i efterhand.

Film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter är inte tillåtna på någon av bilens rutor.

Sen har du direktlänken till denna:  http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … -bilrutor/

Samt denna tråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=177126

Läs noga vad jag skrivit här.

vänligen /
............. kristian

Juvakka
7 maj 2010 · 1 697 Inlägg

Hur fungerar det då för rallybilar i t.ex. WRC. För dem ska väl vara godkända för att köra på allmän väg i alla länder dem kommer till. Och dem har ju toning på sidorutorna fram men inte på hela rutan?

Senast redigerat av Juvakka (7 maj 2010)

Saab 900 "T16" (1992)
MrK
7 maj 2010 · 407 Inlägg

väldigt märkligt att varken polis eller bilprovningen någonsin har klagat på mina board i framrutan.

KHRacing
7 maj 2010 ·

Juvakka skrev:
Hur fungerar det då för rallybilar i t.ex. WRC. För dem ska väl vara godkända för att köra på allmän väg i alla länder dem kommer till. Och dem har ju toning på sidorutorna fram men inte på hela rutan?

<nej. de får bara köraS PÅ allmän väg mellan sträckorna. & bryter de mot svensk lag då så får de såklart böter som alla andra

Nafets86
7 maj 2010 · 821 Inlägg

det där med board i framrutan bryr sig varken polis eller bilprovning om.. OM den inte sitter för långt ner eller är för mörk osv.

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
volvoentusiasten
7 maj 2010 · 4 005 Inlägg

Jag tror jag blir galen, samma diskussion varje dag. smile

SOLFILM Ocean Race NR:1
7 maj 2010 · 475 Inlägg

Jag tycker alla som vill solfilma vindruta/framdörrar kan göra det, ta sedan diskussionen om lagen med polisen vs bilprovningen!

mvh
Jörgen

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa
BMW 228 Cab "M Performance" (2015)
KHRacing
7 maj 2010 ·

Jörgen - men alla vill ju veta -därför nya trådar var vecka :-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang