Rquired
Allmänt envis
9 maj 2010
· 12 512 Inlägg
Hedning skrev:
Rquired
En modern Dodge skulle jag däremot aldrig överväga, maken till rangligt skräp i plast har jag aldrig stött på hur fräcka och flirtiga deras modeller än är. Till och med 10 år gamla koreaner är märkbart bättre på punkter som materialval och utförande jämfört med de budgetlösningar och flerfaldigt återvunnen plast som dessa bilar består av. Det finns en anledning till att amerikansk bilindustri höll på att gå under och den stavas inte otur utan helt enkelt bilar som var sämre än konkurrenterna inom alla områden. Jag hade hållit mig långt borta tills deras industri kommit ikapp igen, hur manliga bilarna än är.
You just made an powerful enemy!
Skulle dock säga att jänkarna(iaf Chrysler, inte dem andra koreanmärkena) är ikapp till nästa år, då både nya Ram:en och Grand Cherokeen, samt även Calibern visat prov på markant förbättrad inredningskvalite. Pentastar-V6an dyker också upp till Cherokeen, toppmodern, snål och stark, med 90% av vridet tillgängligt mellan 1600-6000 varv. I en Grand Cherokee kommer den att kunna dra så lite som 0.9, jämförbart med Bmw:s raksexa som kommer ner till 0.8 på motorvägen. Inte dåligt alls måste jag säga, trots att Cherokeen är 300 kg tyngre och pentastarmotorn är 0.8 liter större samt 70 hästar starkare. Men Hey, bmw är ju top of the line när det kommer till bränsleförbrukning/effekt?
Att Chrysler höll på att gå under var ju på grund av kassa pensionsavtal och Daimlers misshandel av märket, bara så du vet. Tvivlar på att det var materialvalet som tvingade dem till reform iaf.
Dessutom är det lätt att använda dyra material när man kan ta en Atos, smacka dit ett M3 emblem och sälja dem som turkamazoner. Bang for the buck är jänkarnas grej, inte tyskarnas.
http://www.allpar.com/mopar/phoenix-engines.html
Där finns en cherokee med 3.6L V6 och 280hp, skriver så här om den:
Jeep Grand Cherokee will be at least 280 horsepower (209 kW) [a later release showed 290 hp] and 260 lb.-ft. of torque (353 N•m) @ 4,800 rpm; the engine uses a chain drive instead of a timing belt for greater longevity and accuracy. The engine was first shown to the public on April 8, 2009. Around 440,000 Pentastar engines are to be made each year.
90% of torque is available from 1,600 to 6,400, so it's not a “peaky” or “paper horsepower” engine.
Bland annat den sista meningen i citatet, identisk med ditt påstående om "med 90% av vridet tillgängligt mellan 1600-6000 varv", gör mig övertygad om att det är denna motor du syftar på.
I så fall är motorn 0.6L större än motsvarande Bmw X5 35i, inte 0.8L. Och bilen är 26(16?)hp klenare än Bmwn (inte 70hp starkare) som dessutom drar 0.74L/mil jämfört med de 0.9 du själv angav att Jeep vill ha och som det inte finns källa på. Så jag inte ihop ditt påstående om en 70hp starkare Jeep som drar mindre än bmwn. Först X5M drar mer än Jeepen, hela 13L/100km men då ståtar också denna med modell 555hp och 680Nm.
**********************************************************************************
Och amerikansk bilindustri hade stora problem långt innan finanskrisen, att skylla på andra anledningar än att deras modeller inte sålda (Av välkända anledningar) bra är naivt. Och liknelsen mellan tyska bilar som Atos med dyrare material ser jag heller ingen förankring i, omoderna och plastiga Atos är betydligt närmre jänkarnas konstruktioner än tyskarnas.
Amerikanska bilar kan klassas som bang for the buck, men man får offra väldigt mycket om så är fallet och Caliber, Avenger, journey, Nitro och övriga svenska modeller är knappast "bang for the buck". Det finns dubbelt så bra bilar för betydligt mindre pengar. Hur charmiga, snygga och trevliga dessa bilar än är, för det kan man aldrig ta ifrån dem.
Och det stämmer visserligen att de jobbar mot bättre material och högre kvalité, men de har fortfarande en enorm bit kvar innan de ens når de japanska märkena, vägen till de tyska premiumbilarnas kvalité är med stor säkerhet utom räckhåll inom en överskådlig framtid.
Fast nu gled vi ifrån ämnet med två bilar som inte var aktuella på något vis.
Senast redigerat av Rquired (9 maj 2010)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.