All olja rann ut efter oljebyte

olof102
14 maj 2010 · 342 Inlägg

Mardrömmen gick i verklighet idag.

Det var dags för oljebyte så jag var och inhandlade 5l olja, filter och oljefiteravdragare och påbörjade bytet.

Började med att tappa ur oljan genom att lossa bulten i oljetråget. Den gamla oljan rann fint ur ner i en stor skål.
Skruvade sedan loss filtret och även där rann det ut några deciliter olja.
På med ny bult med packning och skruvade dit oljefiltret med handkraft.

När jag sedan startar motorn börjar jag höra ett skvalpande ljud. Tittar under bilen och ser 4l olja ligga på marken.

Vad f** kan ha gått snett?

Kesler
14 maj 2010 · 3 650 Inlägg

Sitter bulten kvar? Annars tror jag på en grov sneddragning av filtret? tongue

alltså har du kollat varifrån oljan kommer?

Senast redigerat av Kesler (14 maj 2010)

snurbo_diesel Egen företagare
14 maj 2010 · 864 Inlägg

Det låter som du dragit oljepluggen för hårt så du spräckt tråget, eller så har du inte dragit fast den alls.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
olof102
14 maj 2010 · 342 Inlägg

Det är väldigt svårt att se var oljan kommit ifrån, eftersom i princip hela nedre delen av motorrummet är oljebelagt.
Pluggen är dragen "medelhårt", om man kan uttrycka sig så. Inte lika hårt som den satt men inte löst. Och filtret är också påskruvat rakt smile

Om tråget hade spruckit borde väll oljan läckt ut såfort jag hällt i den, eller?

Det var inte förän 2 timmar efter då jag ätit och gjort lite annat, när jag startade motorn som jag hörde ett skvalpande ljud och all oljan fanns istället under bilen. Känns overkligt :p

ImprezAlex Dödsmetallare
14 maj 2010 · 17 Inlägg

Är du säker på att den gamla O-ringen från oljefiltret inte satt kvar? För om det nu sitter två blir det inte tätt..

iBruce
14 maj 2010 · 124 Inlägg

Duhar missat olje-påfyllningslocket när du skulle fylla på med oljan tongue

"Heeeeej dåååå"
olof102
14 maj 2010 · 342 Inlägg

Hm, kan faktiskt vara så som du säger ImprezAlex. Men även om där skulle sitta dubbla o-ringar kan all olja verkligen läcka ut under, max 10 sekunder.

Startade, hörde ett skvalpande ljud och stängde av direkt. Motorn kan inte varit igång mer än MAX 20 sek.

iBruce: na tyvärr, oljepåfyllningslocket är på sad


Kan det vara någon slang som har hoppat loss? eller nått liknande.

Senast redigerat av olof102 (14 maj 2010)

KHRacing
14 maj 2010 ·

ImprezAlex skrev:
Är du säker på att den gamla O-ringen från oljefiltret inte satt kvar? För om det nu sitter två blir det inte tätt..

oljefiltret sitter högre upp än tråget, alltså hade inte mer än några deciliter runnit ut då, o inte på så kort tid heller.

  jag vågar påstå att du G L Ö M T urtappningspluggen men inte vågar erkänna det.

har själv glömt den mer än en gång kan jag säga.

mvh kristian

olof102
14 maj 2010 · 342 Inlägg

KHRacing skrev:

ImprezAlex skrev:
Är du säker på att den gamla O-ringen från oljefiltret inte satt kvar? För om det nu sitter två blir det inte tätt..

oljefiltret sitter högre upp än tråget, alltså hade inte mer än några deciliter runnit ut då, o inte på så kort tid heller.

  jag vågar påstå att du G L Ö M T urtappningspluggen men inte vågar erkänna det.

har själv glömt den mer än en gång kan jag säga.

mvh kristian

Nix KHRacing, hade det varit så enkelt hade jag inte skapat en tråd här. Påfyllningspluggen satt där, och inte en droppe hade läckt ut förän jag startade. Då hade bilen ändå stått ca 2h med den nya oljan.

Kesler
14 maj 2010 · 3 650 Inlägg

Du skriver att du köpte en ny oljetrågsbult..right? Jag tror att du köpt en bult med fel gäna eller fel storlek..du skruvade dit den, sen när du startade så blev de lite tryck som tryckte ur bulten.

olof102
14 maj 2010 · 342 Inlägg

Kesler: Jag tyckte den gamla bulten var ganska rundad så jag stack iväg till Saab och köpte en ny oljeplugg. Dessvärre sitter pluggen kvar även efter "olyckan". Sitter som berg gör den också.

Kesler
14 maj 2010 · 3 650 Inlägg

olof102 skrev:
Kesler: Jag tyckte den gamla bulten var ganska rundad så jag stack iväg till Saab och köpte en ny oljeplugg. Dessvärre sitter pluggen kvar även efter "olyckan". Sitter som berg gör den också.

okej, tyvärr så e de nog ingen idé att vi sitter å gissar här..fram med trasan bara å torka för att se vart det läcker tongue

Kibil
14 maj 2010 · 552 Inlägg

Kollade du oljenivån efter oljebytet? Kanske blev det ett övertryck som blåste någon packning/slang (vevhusvent?) Bara å börja pilla med bilen börja med att kolla att du fått rätt delar och att dom är ätt monterade (filter+bulten)

Lumik Däcksvarvare
14 maj 2010 · 227 Inlägg

spännande!! jag vill veta big_smile inte så kul för dig kanske... 500-1000kr i papperskorgen!

The legendary
Kesler
14 maj 2010 · 3 650 Inlägg

Lumik skrev:
spännande!! jag vill veta big_smile inte så kul för dig kanske... 500-1000kr i papperskorgen!

+ troligen okänd summa

henke_99 Offroad Racing
14 maj 2010 · 3 122 Inlägg

Eftersom oljan inte försvann innan du startade motorn betyder det ju alltså att det nånstans är en läcka nånstans där det är oljetryck. Och eftersom du bara har grejat vid filtret så är troligen problemet där. Oljepumpen i motorn öser på ganska bra när den arbetar utan mottryck (med en större läcka).

Fick en oljeläcka på motorn i min cheva när den provstartades efter renoveringen, gick väl i 5 sek efter att det började läcka och den hade då pumpat ut minst 2-3 liter.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Turbovin Turbo lover
14 maj 2010 · 555 Inlägg

Kolla slangarna från oljekylet. Vore dock konstigt om de sprang läck i samband med oljebytet.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
olof102
14 maj 2010 · 342 Inlägg

Uppdatering: Lossade oljefiltret och såg att där var dubbla packningar, en väldigt tjock från det gamla filtret. Tog bort den och skruvade dit det nya filtret igen med handkraft.

Törs jag hälla i ny olja och starta?

pompom88
14 maj 2010 · 422 Inlägg

olof102 skrev:
Uppdatering: Lossade oljefiltret och såg att där var dubbla packningar, en väldigt tjock från det gamla filtret. Tog bort den och skruvade dit det nya filtret igen med handkraft.

Törs jag hälla i ny olja och starta?

ja då inga problem. har själv råkat göra samma sak på en kund bil, inte kul.

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...
Volvo S70R "Smurfen" (1998)
Mack Forum- och sitemoderator
14 maj 2010 · 26 167 Inlägg

pompom88 skrev:

olof102 skrev:
Uppdatering: Lossade oljefiltret och såg att där var dubbla packningar, en väldigt tjock från det gamla filtret. Tog bort den och skruvade dit det nya filtret igen med handkraft.

Törs jag hälla i ny olja och starta?

ja då inga problem. har själv råkat göra samma sak på en kund bil, inte kul.

Det kallas för att man får en ny erfarenhet smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang