3219
Sök

Chippad saab 9000 2.0 T

930 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
#1
Tjena Garaget, nu är det så att jag har en saab 9000 2.0 T som är chippad av förra ägaren på "Chipcenter"
Det ska vara enligt honom 210 HK och 320 NM i motorn, vilket jag inte tvivlar på för den dra på bra mkt bättre än en Audi A4 1.8T SLINE med BSR Avgassystem och öppet filter som ligger på 180 HK.

Men nu är det så att jag var ute och körde lite här för en vecka sen och kom bakom en Audi 90S med en 2.8 liters V6 på 174 HK 210 NM och han drog mig om skit, tänkte då att han har ju ett jämnt vird igenom hela registeret men jag har ju fortfarande 100 mer i vrid än vad han har.

Men nu för 15 minuter sen så åkte jag bakom min pappa som kör en Audi A4 1.8T 165 HK som är orginal, och även han drog mig som skit vad beror detta på?

Är tacksam för svar.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Konsult
1 247 Inlägg
25 maj 2010
#2
Hur mycket laddtryck har du? Hjälper att veta.
Vilka hastigheter har ni testat i? Saaben är inte alls stark i lägre hastigheter..


930 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
#3
När jag gör en kickdown på 2an i 50 - 60 KMH så går maxladden upp i 1.1 bar och sen sjunker den till 0.6.
Hastigheterna när jag gasade på efter min pappa så var det ifrån stilla stående upp till 80.
Senast redigerat av Kamulen (25 maj 2010)

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

1 353 Inlägg
25 maj 2010
#4
dels så har du automatlåda, dels så har du momentbegränsningar på 1;an och 2;an
där har du anledningen.

att du åker bakom din pappa är en sak, kör ut på stora vägen o håll 120 sen trycker ni bägge två..
JAG kan cykla ifrån dig om du ligger bakom mig eftersom att ja hinner börja trampa(gasa) innan dig och därmed får ja försprång..
e du med?


930 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#5
Jag har manuell låda.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Konsult
1 247 Inlägg
26 maj 2010
#6
Kamulen skrev:
Jag har manuell låda.

Kickdown gör man på en automat wink Men som tidigare sagts, saabarna är klena från stillastående. Som Crille88 skrev så är det momentbegränsning på 1an och 2an, här får du inte ut fullt laddtryck. Det är från 80 och uppåt det börjar hända saker. Ut och prova på motorväg så ser du hur resultatet blir smile
Senast redigerat av Tagg3N (26 maj 2010)


930 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#7
Jaha okej det viste jag inte men har iaf manuell, jodå jag har full ladd på 2an tror jag ska kolla nästa gång jag kör

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Konsult
1 247 Inlägg
26 maj 2010
#8
Kamulen skrev:
Jaha okej det viste jag inte men har iaf manuell, jodå jag har full ladd på 2an tror jag ska kolla nästa gång jag kör

Du må få upp fullt ladd på 2an, men det begränsas rätt snabbt. Jämför 2an och 3an och se vilken som har det högsta stabila laddtrycket. Att jämföra hur mycket laddtrycket toppar på respektive växel är tämligen ointressant. smile


5 Inlägg
26 maj 2010
#9
Hur mycket skilljer det i vikt mellan din fars bil och din?
Vikt/hk är inte att underskatta!
Billigaste sättet att trimma är att kasta ut allt onödigt.

Everyday I´m forced to add another name to the list of people who PISS ME OF! (Calvin)

930 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#10
Tagg3N skrev:
Kamulen skrev:
Jaha okej det viste jag inte men har iaf manuell, jodå jag har full ladd på 2an tror jag ska kolla nästa gång jag kör

Du må få upp fullt ladd på 2an, men det begränsas rätt snabbt. Jämför 2an och 3an och se vilken som har det högsta stabila laddtrycket. Att jämföra hur mycket laddtrycket toppar på respektive växel är tämligen ointressant. smile

Var precis ute och testade, på 2an så har jag en laddpeak på 0.7 och på 3an 1.1 och sen går den ner till 0.7 på 3an.

Hur mycket skilljer det i vikt mellan din fars bil och din?
Vikt/hk är inte att underskatta!
Billigaste sättet att trimma är att kasta ut allt onödigt.

Vet inte hur mkt pappasbil väger men den är tyngre än min skulle jag tro, han har en 06ans Audi A4 Avant med 18" fälgar och tror han har 3 oilka verktygslådor bak i bilen med.

Min väger runt 1600kg dock har jag en storbaslåda i bilen med + en massa fiskesaker i baksätet atm tongue

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

1 353 Inlägg
26 maj 2010
#11
jag antog att du hade automatlåda iomed att du skriver kickdown vilket är nåt man gör med en automatare.

0,7 i ladd? det är org, peaka 1,1 e också org.  ... 1,2-1,3 ska du ladda när den är chippad,

och sen återigen så kan man inte ligga bakom en bil o testa vem som e snabbast, man ska ligga jämsides o trycka samtidigt..
antingen så har du inte bilen chippad, eller också har du läckage nånstans, dålig wg, dump osv..

hah säg till när du har vägarna förbi Växjö så ska vi testa o köra wink


930 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#12
Det är en ltt så tror inte det är orginal ladd

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

1 353 Inlägg
26 maj 2010
#13
de spelar ingen roll..
lätt tryckaren laddar 0,4. en vanlig 0,7 och chippad oavsett vilken av dom laddar 1,2 PUNKT SLUT


930 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#14
Som maxladd möjligen 1.2

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

1 353 Inlägg
26 maj 2010
#15
MEN NEJ INGET JÄVLA MAXLADD, EN CHIPPAD SAAB 9000 2,0T SKA LADDA 1,2-1,3
och detta är oavsett om den från början är ltt eller ftt, det ända som skiljer dom åt org är att ltt inte har nån mv.
chippet är sedan densamma och därför ska dom ladda lika mycket.
skapa inte en tråd om du ska ifrågasätta dom svar du får.
din bil laddar för lite, därav att du blir frånåkt av diverse bilar, ska ja behöva ut och filma när ja kör för att visa dig hur den ska ligga i laddtrycket eller?

testa o köra ca 100km/h på 4;an o tryck fullt, va får du för peak och laddtryck?


202 Inlägg
16 juni 2010
#16
Är bilen bänkad så du vet att det är 210 garanterade hästar?
Drog en saab 95 aero med 300hk enligt chiptrim och avgassystem osv osv med en saab 95 2,0t 150hk.

Så chiptrims hästar är ju inte alltid garanterade hästar. Bänka bilen så vet du vad du har i hk/nm


930 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
#17
Jag tror inte du drog en chippad 9-5 med en original 9-5 och då spelar det ingen roll om det är steg 1 eller 5.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

888 Inlägg
16 juni 2010
#18
Jollez skrev:
Är bilen bänkad så du vet att det är 210 garanterade hästar?
Drog en saab 95 aero med 300hk enligt chiptrim och avgassystem osv osv med en saab 95 2,0t 150hk.

Så chiptrims hästar är ju inte alltid garanterade hästar. Bänka bilen så vet du vad du har i hk/nm

Båda måste gasa för att man ska kalla det ett "rejs".....

79 Inlägg
16 juni 2010
#19
HenkeTIC skrev:
Jollez skrev:
Är bilen bänkad så du vet att det är 210 garanterade hästar?
Drog en saab 95 aero med 300hk enligt chiptrim och avgassystem osv osv med en saab 95 2,0t 150hk.

Så chiptrims hästar är ju inte alltid garanterade hästar. Bänka bilen så vet du vad du har i hk/nm

Båda måste gasa för att man ska kalla det ett "rejs".....

big_smile

Saab älskare!
4 597 Inlägg
16 juni 2010
#20
Crille88 skrev:
MEN NEJ INGET JÄVLA MAXLADD, EN CHIPPAD SAAB 9000 2,0T SKA LADDA 1,2-1,3
och detta är oavsett om den från början är ltt eller ftt, det ända som skiljer dom åt org är att ltt inte har nån mv.
chippet är sedan densamma och därför ska dom ladda lika mycket.
skapa inte en tråd om du ska ifrågasätta dom svar du får.
din bil laddar för lite, därav att du blir frånåkt av diverse bilar, ska ja behöva ut och filma när ja kör för att visa dig hur den ska ligga i laddtrycket eller?

testa o köra ca 100km/h på 4;an o tryck fullt, va får du för peak och laddtryck?

hur menar du?? Är det hans steg som ska ladda där omkring, eller att alla chippade 2.0T ska ladda så???



Sök