2585
Sök

Chippad saab 9000 2.0 T

1 497 Inlägg
16 juni 2010
#21
Crille88 skrev:
MEN NEJ INGET JÄVLA MAXLADD, EN CHIPPAD SAAB 9000 2,0T SKA LADDA 1,2-1,3
och detta är oavsett om den från början är ltt eller ftt, det ända som skiljer dom åt org är att ltt inte har nån mv.
chippet är sedan densamma och därför ska dom ladda lika mycket.
skapa inte en tråd om du ska ifrågasätta dom svar du får.
din bil laddar för lite, därav att du blir frånåkt av diverse bilar, ska ja behöva ut och filma när ja kör för att visa dig hur den ska ligga i laddtrycket eller?

testa o köra ca 100km/h på 4;an o tryck fullt, va får du för peak och laddtryck?

Har du någon källa på det du skriver?
Beror väl på vad max laddtryck är inställt på i programmet.

Dessutom stämmer inte de värdena du skriver om originalbilar.

Maximalt laddtryck
B202L (ej kat) 0,85 +/-0,05
B202L (kat).... 0,75 +/-0,05
B202R............ 0,85 +/-0,05 (M1993)
B202S............ 0,55 +/-0,05
B204L............ 1,05 +/-0,03
B204S............ 0,59 +/-0,03
B234E............ 0,40 +/-0,03

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=121463

Konsult
1 247 Inlägg
16 juni 2010
#22
Kamulen jag uppskattar inte din spydiga attityd ens litegrann......


1 142 Inlägg
16 juni 2010
#23
min 2.0t ska enligt förra ägaren ha bsr steg 1 chipp och den laddar 1bar.

1 210 Inlägg
16 juni 2010
#24
AxlSam skrev:
Crille88 skrev:
MEN NEJ INGET JÄVLA MAXLADD, EN CHIPPAD SAAB 9000 2,0T SKA LADDA 1,2-1,3
och detta är oavsett om den från början är ltt eller ftt, det ända som skiljer dom åt org är att ltt inte har nån mv.
chippet är sedan densamma och därför ska dom ladda lika mycket.
skapa inte en tråd om du ska ifrågasätta dom svar du får.
din bil laddar för lite, därav att du blir frånåkt av diverse bilar, ska ja behöva ut och filma när ja kör för att visa dig hur den ska ligga i laddtrycket eller?

testa o köra ca 100km/h på 4;an o tryck fullt, va får du för peak och laddtryck?

Har du någon källa på det du skriver?
Beror väl på vad max laddtryck är inställt på i programmet.

Dessutom stämmer inte de värdena du skriver om originalbilar.

Maximalt laddtryck
B202L (ej kat) 0,85 +/-0,05
B202L (kat).... 0,75 +/-0,05
B202R............ 0,85 +/-0,05 (M1993)
B202S............ 0,55 +/-0,05
B204L............ 1,05 +/-0,03
B204S............ 0,59 +/-0,03
B234E............ 0,40 +/-0,03

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=121463

nja dessa värden är ju grundladdtryck du uppgett??  jag menar b234 e?? hmm B234R dvs aero 9000 har fan i mig mer än .40 i grund ladd??

B234R............ 1,02 +/-0,03 (M1993)
...................... 1,08 +/-0,03 (M1994>)

så där! big_smile

lägger väll till då att min 9000 aero peakar på 1.5 bar med Nordic steg 3 program vara.. smile
Senast redigerat av Ekis! (16 juni 2010)

1 497 Inlägg
16 juni 2010
#25
Ekis! skrev:
AxlSam skrev:
Crille88 skrev:
MEN NEJ INGET JÄVLA MAXLADD, EN CHIPPAD SAAB 9000 2,0T SKA LADDA 1,2-1,3
och detta är oavsett om den från början är ltt eller ftt, det ända som skiljer dom åt org är att ltt inte har nån mv.
chippet är sedan densamma och därför ska dom ladda lika mycket.
skapa inte en tråd om du ska ifrågasätta dom svar du får.
din bil laddar för lite, därav att du blir frånåkt av diverse bilar, ska ja behöva ut och filma när ja kör för att visa dig hur den ska ligga i laddtrycket eller?

testa o köra ca 100km/h på 4;an o tryck fullt, va får du för peak och laddtryck?

Har du någon källa på det du skriver?
Beror väl på vad max laddtryck är inställt på i programmet.

Dessutom stämmer inte de värdena du skriver om originalbilar.

Maximalt laddtryck
B202L (ej kat) 0,85 +/-0,05
B202L (kat).... 0,75 +/-0,05
B202R............ 0,85 +/-0,05 (M1993)
B202S............ 0,55 +/-0,05
B204L............ 1,05 +/-0,03
B204S............ 0,59 +/-0,03
B234E............ 0,40 +/-0,03

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=121463

nja dessa värden är ju grundladdtryck du uppgett??  jag menar b234 e?? hmm B234R dvs aero 9000 har fan i mig mer än .40 i grund ladd??

B234R............ 1,02 +/-0,03 (M1993)
...................... 1,08 +/-0,03 (M1994>)

så där! big_smile

lägger väll till då att min 9000 aero peakar på 1.5 bar med Nordic steg 3 program vara.. smile

Öppnar du länken så ser du att GLT står högre upp i tråden.

B234E - 2,3t (ltt)
Senast redigerat av AxlSam (16 juni 2010)

1 210 Inlägg
16 juni 2010
#26
AxlSam skrev:
Ekis! skrev:
AxlSam skrev:

Har du någon källa på det du skriver?
Beror väl på vad max laddtryck är inställt på i programmet.

Dessutom stämmer inte de värdena du skriver om originalbilar.

Maximalt laddtryck
B202L (ej kat) 0,85 +/-0,05
B202L (kat).... 0,75 +/-0,05
B202R............ 0,85 +/-0,05 (M1993)
B202S............ 0,55 +/-0,05
B204L............ 1,05 +/-0,03
B204S............ 0,59 +/-0,03
B234E............ 0,40 +/-0,03

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=121463

nja dessa värden är ju grundladdtryck du uppgett??  jag menar b234 e?? hmm B234R dvs aero 9000 har fan i mig mer än .40 i grund ladd??

B234R............ 1,02 +/-0,03 (M1993)
...................... 1,08 +/-0,03 (M1994>)

så där! big_smile

lägger väll till då att min 9000 aero peakar på 1.5 bar med Nordic steg 3 program vara.. smile

Öppnar du länken så ser du att GLT står högre upp i tråden.

B234E - 2,3t (ltt)

du har rätt... smile ber om ursäkt..

202 Inlägg
17 juni 2010
#27
den var min polare som körde och jag tog han i trafikljus men på e4an låg han lite före i drygt 230 smile


Elektriker
718 Inlägg
19 juni 2010
#28
Helt enkelt så att han inte duger till att växla kanske?wink

Men hålla på kappdra efter varandra sitter ju mer i föraren än i bilen nästa, sen verkar alla chip hålla lite ojämn effekt så. Vist du kanske ska få 210hk, men det var väl vad dom bänkade en motor i optimala förhållanden med 15hk mer än din bil original? Du ska inte tro att alla bilar från fabrik har samma effekt bara för det står det på papperet.

Som att kasta vatten i sjön.

Elektriker
718 Inlägg
19 juni 2010
#29
Som ett ex. BSR anger till min bil (Saab 93 AERO -00) 265hk steg 3, dock har den bilen 214hk original å inte nå 205, och har du då en motor som kanske inte är i toppskick kanske jag bara har 198hk original? Men dom anger ju även en medel effektökning som är 44hk har jag för mig, å det blir ju 242hk om ja inte räknar fel, vilket kanske är mer rimligt, men redan där 23hk tappade mot för vad som "chippet ska ge". Aja alla förstår vad jag menar iaf:P

Men som nån sa innan, släng ut allt som inte är nödvändigt å dammsug ur allt grus ur bilen så drar du kanske farsan nästa gång smile (Vet då att ja drar min;)hehe (s60 D5) vore ju fan annars:P)
Senast redigerat av monno (19 juni 2010)

Som att kasta vatten i sjön.

930 Inlägg
19 juni 2010
Trådstartare
#30
Tagg3N skrev:
Kamulen jag uppskattar inte din spydiga attityd ens litegrann......

Min spydiga attityd? Utveckla det där lite mer är du snäll.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

930 Inlägg
19 juni 2010
Trådstartare
#31
15 hk mer än org? det är la 150 hkr org och 210 chippat? big_smile

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

930 Inlägg
19 juni 2010
Trådstartare
#32
Jollez skrev:
den var min polare som körde och jag tog han i trafikljus men på e4an låg han lite före i drygt 230 smile

Jaha vid stopljusen, släppte det för han då han gasade?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

888 Inlägg
19 juni 2010
#33
monno skrev:
Som ett ex. BSR anger till min bil (Saab 93 AERO -00) 265hk steg 3, dock har den bilen 214hk original å inte nå 205, och har du då en motor som kanske inte är i toppskick kanske jag bara har 198hk original? Men dom anger ju även en medel effektökning som är 44hk har jag för mig, å det blir ju 242hk om ja inte räknar fel, vilket kanske är mer rimligt, men redan där 23hk tappade mot för vad som "chippet ska ge". Aja alla förstår vad jag menar iaf:P

Men som nån sa innan, släng ut allt som inte är nödvändigt å dammsug ur allt grus ur bilen så drar du kanske farsan nästa gång smile (Vet då att ja drar min;)hehe (s60 D5) vore ju fan annars:P)

Har du en 9-3 aero 2000 så har du 205hk original inget annat.

Elektriker
718 Inlägg
19 juni 2010
#34
Så du kan garantera att jag har 205hk i min bil original? De skulle jag då inte ens våga göra ens om den va fabriksny. Motorer påverkas av massa faktorer, rätt lätt å tappa eller tjäna en hk bara på små saker vid tillverkning t.ex.
Kolla på hojar, där är det rätt vanligt att de kan skilja 10-15hk på samma modeller.

Aja ingen som verka förstå vad jag försöker säga så skit samma:Phaha

Som att kasta vatten i sjön.

Elektriker
718 Inlägg
19 juni 2010
#35
Kamulen skrev:
15 hk mer än org? det är la 150 hkr org och 210 chippat? big_smile

Orkar inte ens svara på det.. läs ba mitt inlägg igen lite nogrannare vettja..tongue

Som att kasta vatten i sjön.

202 Inlägg
20 juni 2010
#36
ja, han hade nyss fått körkortet då. Så det jag ville komma till att chefören har stor betydelse i ett "race"


monno skrev:
Helt enkelt så att han inte duger till att växla kanske?wink

Men hålla på kappdra efter varandra sitter ju mer i föraren än i bilen nästa, sen verkar alla chip hålla lite ojämn effekt så. Vist du kanske ska få 210hk, men det var väl vad dom bänkade en motor i optimala förhållanden med 15hk mer än din bil original? Du ska inte tro att alla bilar från fabrik har samma effekt bara för det står det på papperet.



Sök