2893
Sök

När skall man växla för å få bäst speed?

1 268 Inlägg
16 juni 2006
Trådstartare
#1
när skall man växla för å få bäst speed????

1 639 Inlägg
16 juni 2006
#2
Går väll inte att säga generellt, är ju olika på olika bilar...

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

1 268 Inlägg
16 juni 2006
Trådstartare
#3
mrcelica skrev:
Går väll inte att säga generellt, är ju olika på olika bilar...

okej på en S40 2.0T då??

Gorgilus addictus
4 776 Inlägg
16 juni 2006
#4
Varvstoppet är väl tillräckligt. Nej men....5000-6000 varv borde väl vara fint?

Allt för den där jävla hatten!

671 Inlägg
16 juni 2006
#5
Du ska växla så att du ligger så länge som möjligt där din motor ger bäst effekt.

1 268 Inlägg
16 juni 2006
Trådstartare
#6
THEBADGUY skrev:
Varvstoppet är väl tillräckligt. Nej men....5000-6000 varv borde väl vara fint?

låter ju som motorn får kortare livstid på det sättet

man kan väl växla bättre för å få speed utan å maxa allt???

Supraman
2 300 Inlägg
16 juni 2006
#7
Enbit innan rödmarkeringen funkar bra.
Om man känner sin motor så ska man växla när man känner att kraften minska.
Och man minskar inte livslängden genom att varva mkt.
Motorn är byggd så att den ska ha full livslängd innan rödmarkeringen.
Kör man dock mkt på rödmarkeringen och ligger ofta på varvstoppet så är det inte direkt positivt för livslängden

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

5 710 Inlägg
16 juni 2006
#8
LazerHawke skrev:
man kan väl växla bättre för å få speed utan å maxa allt???

Ja men det var inte det du frågade efter:

LazerHawke skrev:
för å få bäst speed????

Är du osäker på hur du skall växla brukar det stå i instruktionsboken.

MVH Jonas
..............

1 268 Inlägg
16 juni 2006
Trådstartare
#9
jonTe skrev:
LazerHawke skrev:
man kan väl växla bättre för å få speed utan å maxa allt???

Ja men det var inte det du frågade efter:

LazerHawke skrev:
för å få bäst speed????

Är du osäker på hur du skall växla brukar det stå i instruktionsboken.

inte osäker så mer intresserad för å få bäst prestanda ändå köra snålt fast det kanske e omöjligt? :p

DraMinBil.nu
1 016 Inlägg
16 juni 2006
#10
testa dig fram?

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )

1 417 Inlägg
16 juni 2006
#11
när jag ska sportaxxa eller vad man ska säga så brukar jag köra till 4500-5000 ungerfär, sen avtar farten lite. Detta är då en escort -95 som presterar dessa horribla siffror smile


Lada-missbrukare
566 Inlägg
16 juni 2006
#12
Med original-motor i Ladan brukar jag växla vid 5500-6000rpm om jag ska acca maximalt...
Blir säkert lite annorlunda när turbon e monterad...wink

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"

311 Inlägg
16 juni 2006
#13
det märker du väl av att bara köra, känner på vilket varvtal som kraften bara minska! växla lite innan det bara. wink

Kristian Glad
Honda CRX ED9 '90
Mugen - DC Sport - VIS Racing - Blox - Buddy Club - WedsSport - 5Zigen - Recaro - GUSS

DREAMTEAM
248 Inlägg
18 juni 2006
#14
LazerHawke skrev:
mrcelica skrev:
Går väll inte att säga generellt, är ju olika på olika bilar...

okej på en S40 2.0T då??

det är ju somsagt olika från bil till bil ...
du har en användarhandbok om din S40 2.T antar jag ??
i din användarhandbok kanske det står effekt siffror ...

Exempelvis _
220 nM vid 5400 Rpm .... vilket då borde vara bästa läget att växla vid ...

har jag helt fel eller ?
rätta mig isådana fall big_smile

mvh Tommie

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)

Tuuuurbo
240 Inlägg
18 juni 2006
#15
När man ska sport växla med 850in drar man ungefär till 6500-7000 då mår den bäst iaf när den är chipad å massa godis.


2 123 Inlägg
18 juni 2006
#16
Nybakk_240 skrev:
LazerHawke skrev:
mrcelica skrev:
Går väll inte att säga generellt, är ju olika på olika bilar...

okej på en S40 2.0T då??

det är ju somsagt olika från bil till bil ...
du har en användarhandbok om din S40 2.T antar jag ??
i din användarhandbok kanske det står effekt siffror ...

Exempelvis _
220 nM vid 5400 Rpm .... vilket då borde vara bästa läget att växla vid ...

har jag helt fel eller ?
rätta mig isådana fall big_smile

mvh Tommie

Det är ju lite olika det där med växling.
Men säg att du växlar vid 5500 rpm och när du då ploppar i nästa växel sjunker varvtalet med kanske 1500 rpm säger vi och då minskar effekten rejält och du måste kämpa för att få upp varvet igen.
Säg att du har en full trycksturbo som laddar först vid 3500 rpm.
Då är det ju självklart att du varvar så mycket som möjligt för att inte tappa turbotrycket och sjunka ner under 3500 rpm.

Alla har ju sett ett bromspapper nästan med alla kurvor.
Linje fram till topp vridet är ofta lång och relativt rak. Men efter Toppen på kurvan drar det snabbt neråt. Men växlar man innan Kurvtoppen tappar man alla effekt och man får kämpa hela den långa vägen upp igen men om man istället pressar motorn förbi och ploppar i nästa växel får man högre varvtal på nästa växel och då måste man inte jobba upp varvtalet lika mkt som om du växlar förtidigt.

TVT Member
377 Inlägg
18 juni 2006
#17
när man ska växla beror väl som sagts här tidigare på hur din effekt kurva / din vridmoments kurva ser ut.... i de allra flesta fall har man maxvrid en bra bit innan max-effekt...men man ska väl växla nånstans därimellan för att få som bäst effekt...

och som sagt att om du har en turbobil med mycket turbo-lag så e de bästa att hålla varvet uppe för du brukar ju turbon snurra på den med wink
Senast redigerat av _JoCCeV (18 juni 2006)

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
19 juni 2006
#18
jag har maxvrid vid 3800varv....... stod i en teknisk spec på vag:D

Team Insane Racing

DREAMTEAM
248 Inlägg
19 juni 2006
#19
Fredrik.Gustavsson skrev:
Nybakk_240 skrev:
LazerHawke skrev:
okej på en S40 2.0T då??

det är ju somsagt olika från bil till bil ...
du har en användarhandbok om din S40 2.T antar jag ??
i din användarhandbok kanske det står effekt siffror ...

Exempelvis _
220 nM vid 5400 Rpm .... vilket då borde vara bästa läget att växla vid ...

har jag helt fel eller ?
rätta mig isådana fall big_smile

mvh Tommie

Det är ju lite olika det där med växling.
Men säg att du växlar vid 5500 rpm och när du då ploppar i nästa växel sjunker varvtalet med kanske 1500 rpm säger vi och då minskar effekten rejält och du måste kämpa för att få upp varvet igen.
Säg att du har en full trycksturbo som laddar först vid 3500 rpm.
Då är det ju självklart att du varvar så mycket som möjligt för att inte tappa turbotrycket och sjunka ner under 3500 rpm.

Alla har ju sett ett bromspapper nästan med alla kurvor.
Linje fram till topp vridet är ofta lång och relativt rak. Men efter Toppen på kurvan drar det snabbt neråt. Men växlar man innan Kurvtoppen tappar man alla effekt och man får kämpa hela den långa vägen upp igen men om man istället pressar motorn förbi och ploppar i nästa växel får man högre varvtal på nästa växel och då måste man inte jobba upp varvtalet lika mkt som om du växlar förtidigt.

Precis ... det var lite mer utförligt förklarat av dig Fredrik big_smile
det har helt enkelt med bromspappar "kurvan" att göra ...
men på en orginalbil så står det ju oftast i handboken vad som är max vrid och effekt
vid vissa vartal ... så håller du dig till de varvtalen och kanske lite extra ändå så borde du få bra fart på växlingen i S40in
Senast redigerat av Nybakk_240 (19 juni 2006)

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)

211 Inlägg
21 juni 2006
#20
Brukar man inte säjja att man ska växla på/lite innan varvstopp för att Rpm ska landa precis på nästa växels effekttopp? Jag kör med den taktiken ibland (dock inte jämt) med min SaaB 900, och då växlar jag på 6500-6700 ungef och då hamnar rpm på 4000 nått sånnt på nästa växel (900 2,0I). Men som många sagt prova dig fram!! (sen så blir det ju ibland att man ligger på varvstopp ett tag på 1an men de är en annan historia wink
//Felix


Sök