Fredrik.Gustavsson skrev:
Nybakk_240 skrev:
LazerHawke skrev:
okej på en S40 2.0T då??
det är ju somsagt olika från bil till bil ...
du har en användarhandbok om din S40 2.T antar jag ??
i din användarhandbok kanske det står effekt siffror ...
Exempelvis _
220 nM vid 5400 Rpm .... vilket då borde vara bästa läget att växla vid ...
har jag helt fel eller ?
rätta mig isådana fall

mvh Tommie
Det är ju lite olika det där med växling.
Men säg att du växlar vid 5500 rpm och när du då ploppar i nästa växel sjunker varvtalet med kanske 1500 rpm säger vi och då minskar effekten rejält och du måste kämpa för att få upp varvet igen.
Säg att du har en full trycksturbo som laddar först vid 3500 rpm.
Då är det ju självklart att du varvar så mycket som möjligt för att inte tappa turbotrycket och sjunka ner under 3500 rpm.
Alla har ju sett ett bromspapper nästan med alla kurvor.
Linje fram till topp vridet är ofta lång och relativt rak. Men efter Toppen på kurvan drar det snabbt neråt. Men växlar man innan Kurvtoppen tappar man alla effekt och man får kämpa hela den långa vägen upp igen men om man istället pressar motorn förbi och ploppar i nästa växel får man högre varvtal på nästa växel och då måste man inte jobba upp varvtalet lika mkt som om du växlar förtidigt.
Precis ... det var lite mer utförligt förklarat av dig Fredrik

det har helt enkelt med bromspappar "kurvan" att göra ...
men på en orginalbil så står det ju oftast i handboken vad som är max vrid och effekt
vid vissa vartal ... så håller du dig till de varvtalen och kanske lite extra ändå så borde du få bra fart på växlingen i S40in
Senast redigerat av Nybakk_240 (19 juni 2006)
Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)