3184
Sök

Krock med gubbe, anmäld

4 005 Inlägg
2 juni 2010
Residence skrev:
linuslinje skrev:
Edil_ skrev:

Du tror inte han menar att han kollade åt höger men inte såg något, delvis det såg klart ut? ^^

jojo. Men det spelar väl ingen roll, han måste ju vara beredd att det dyker upp ngn i 50 ändå. Kan ju inte backa rakt ut bara för att man bor dåligt till och ser dåligt.

linuslinje: jag diggar dina kommentarer och din kompetens men jag måste när det gäller denna tråd säga detta och fråga dig:

nu har TS inte gjort en galen omkörning eller varit extra gasglad samt att han nämner att hans dragkrok repar gubbens bil.
SJÄLVKLART ska man vara beredd Men som TS säger, Detta var en olycka /misstag och han har redan tagit på sig ansvaret och sagt att han är vållande.

han skriver att han tittade och såg inget... jag tolkar det som att han menade att han tittade och såg att kusten var klar.
nu är inte alla på garaget retoriskt lagda, många skriver ngt men menar ngt annat och alla tolkar alla på olika sätt.
vi får försöka vara lite ödmjuka smile
TS är förmodligen under 22 och vänder sig till garaget för råd. (jag är äldre och hade inte vänt mig till garaget för råd utan jag vet redan vart man ska ringa, vem och vilka man ska kontakta i situationer som dessa)

om alla som vållat olyckor, kört för fort någon gång(riskerat andras liv) eller likn. anses vara olämpliga att ej inneha körkort så skulle SL,SJ,taxibolag,bussbolag varit STENRIKA och väldigt få ha körkortet kvar.

vad är problemet? smile

edit: såg att skagersten skrivit lite och jag håller med honom. "i sverige får man inte ens böter för J-walking" DONT WORRY! smile

Tack för åsikterna! Right back ya.

TS har backat ut så att en bil inte har kunnat väja/bromsa för att undvara fara.

Vi vet inte mer om situationen så andra tolkningar är rätt irrelevanta.

Om TS inte hade backat ut så hade "gubben" inte blivit påbackad, därmed är TS vållande och "skyldig" till olyckan, oavsett om han hade uppsåt eller inte.

Det jag reagerar på är att han inte anser sig skyldig (med sista raden) och försöker slippra ut ur sitt ansvar.

__hogberg__ skrev:
Så du menar att du springer ut o kollar även om det såvitt du kan se är fritt ?

Jag kollar åt de håll som behövs. Om det inte räcker, så går jag ut och kollar ja. I detta fall så är det förmodligen så (men inte säkert) att TS kollade höger och ser att det är fritt, sedan vänster och ser att det är fritt och sen så kör han och då har det dykt upp en bil till höger.

Själv kollar jag alltid flera gånger innan jag svänger ut.

När jag körde lastbil förr så gick jag ibland ut för att kolla då sikten är rätt begränsad ibland.

Verkar som om biltrafikanter är livrädda för att gå ut och kolla om man känner sig osäker, whats the big deal? smile

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
2 juni 2010
linuslinje skrev:
Residence skrev:
linuslinje skrev:
jojo. Men det spelar väl ingen roll, han måste ju vara beredd att det dyker upp ngn i 50 ändå. Kan ju inte backa rakt ut bara för att man bor dåligt till och ser dåligt.

linuslinje: jag diggar dina kommentarer och din kompetens men jag måste när det gäller denna tråd säga detta och fråga dig:

nu har TS inte gjort en galen omkörning eller varit extra gasglad samt att han nämner att hans dragkrok repar gubbens bil.
SJÄLVKLART ska man vara beredd Men som TS säger, Detta var en olycka /misstag och han har redan tagit på sig ansvaret och sagt att han är vållande.

han skriver att han tittade och såg inget... jag tolkar det som att han menade att han tittade och såg att kusten var klar.
nu är inte alla på garaget retoriskt lagda, många skriver ngt men menar ngt annat och alla tolkar alla på olika sätt.
TS är förmodligen under 22 och vänder sig till garaget för råd. (jag är äldre och hade inte vänt mig till garaget för råd utan jag vet redan vart man ska ringa, vem och vilka man ska kontakta i situationer som dessa)

om alla som vållat olyckor, kört för fort någon gång(riskerat andras liv) eller likn. anses vara olämpliga att ej inneha körkort så skulle SL,SJ,taxibolag,bussbolag varit STENRIKA och väldigt få ha körkortet kvar.

vad är problemet? smile

edit: såg att skagersten skrivit lite och jag håller med honom. "i sverige får man inte ens böter för J-walking" DONT WORRY! smile

TS har backat ut så att en bil inte har kunnat väja/bromsa för att undvara fara.

Om TS inte hade backat ut så hade "gubben" inte blivit påbackad, därmed är TS vållande och "skyldig" till olyckan, oavsett om han hade uppsåt eller inte.

Det jag reagerar på är att han inte anser sig skyldig (med sista raden) och försöker slippra ut ur sitt ansvar.

__hogberg__ skrev:

Jag kollar åt de håll som behövs. Om det inte räcker, så går jag ut och kollar ja. I detta fall så är det förmodligen så (men inte säkert) att TS kollade höger och ser att det är fritt, sedan vänster och ser att det är fritt och sen så kör han och då har det dykt upp en bil till höger.

När jag körde lastbil förr så gick jag ibland ut för att kolla då sikten är rätt begränsad ibland.

Verkar som om biltrafikanter är livrädda för att gå ut och kolla om man känner sig osäker, whats the big deal? smile

så låt mig förstå dig rätt.
du springer ut, kollar, sen går du in i bilen, och backar ut, och du tycker att det är ett säkert sätt?
så du menar att det är inte risk att det dyker upp en bil medan du backar.

förlåt mig, men det du sa lät väldigt dumt, om du nu inte lyckas och "gå tillbaka till bilen, sätta dig i den, köra bak i mindre än 1 sekund.  för att annars så har det hunnit dyka upp en bil.

eller är jag helt ute och cyklar gällande ditt inlägg?
Senast redigerat av mr_right (2 juni 2010)

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

<3 Japs
680 Inlägg
2 juni 2010
Håller med ovanstående, vem f*n går ut ur bilen, går bak för att titta om det kommer någon, går tillbaka till bilen, hoppar in, stänger dörren, släpper handbromsen, lägger i backen, kollar speglarna lite och backar ut i eftersom man för ½ minut sedan såg att det va klart? Det kan ske j*vligt mycket under den tiden du väl sitter inne i bilen igen och börjar backa bilen från att du sett att det vart klart.

Om jag har dålig sikt, så backar jag ut, men gör det cp-sakta. Nån cm åt gången kanske, sen när man kommer ut till framrutorna (så man har sikt åt båda hållen), då kan man ju börja ratta och öka farten så man kommer ut på vägen riktigt för att sen kunna köra iväg.

Och att köra i 50km/h i ett villaområde med mycket snö - är inte DET lite dumt? Även om hastighetsgränsen är 50km/h så bör man väl köra i den hastigheten som är bäst och säkrast anpassad för väglaget och dyl?

Kärlek växer inte på träd, den tillverkas i Japan

8 277 Inlägg
2 juni 2010
Arcangelus skrev:
Kontakta honom personligen då och fråga ut honom? Kan man inte lösa saker och ting sinsemellan på ett betydligt smidigare sätt liksom? Han måste ju förklara sig och du borde säga vad du tycker och tänker (utan att vara hotfull) om hans omogna agerande.

Grejen är ju att om gubben engagerat sig i fråga om att anmäla (om det inte är nåt krav från hans försäkringsbolag då) så lär ett telefonsamtal till gubben lätt kunna generera en anmälan om övergrepp i rättsak med.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
2 juni 2010
mr_right skrev:
linuslinje skrev:
Residence skrev:

vad är problemet? smile

__hogberg__ skrev:

du springer ut, kollar, sen går du in i bilen, och backar ut, och du tycker att det är ett säkert sätt?

förlåt mig, men det du sa lät väldigt dumt, om du nu inte lyckas och "gå tillbaka till bilen, sätta dig i den, köra bak i mindre än 1 sekund.  för att annars så har det hunnit dyka upp en bil.

Du förstod han inlägg helt rätt, det han påstår funkar inte i praktiken, men han har rätt i det han säger. Backar du ut så har du ansvaret och det går inte att komma undan. Såvitt det inte går att bevisa att gubben antingen körde på tok för fort, eller körde utan framlysen eller dylikt igång.

Tror dock knappast att TS har nått att oroa sig för om det är hela historien vi fått höra utan modifikationer. Han har ju tagit på sig hela incidenten och kan knappast efter vad jag läst åka för vårdslöshet och dylikt.
Senast redigerat av AcesHigh666 (2 juni 2010)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

2 982 Inlägg
2 juni 2010
linuslinje skrev:

Hehe ja jag tolkar det som att han är ung och rädd för utgången vid rättegång.

Gubben är en fett onödig människa som jag tror sverige klarar sig utan med tanke på vad han har gjort trots att han fått rätt. men han kanske är amerikan. precis som amerikaner utnyttjar han systemet till max.

jag tolkar det även som att TS anser sig ICKE skyldig till vårdslöshet men tar på sig att han är skyldig till olyckan.

hursomhelst vad lyder åtalspunkten? är det vårdslöshet i trafik det handlar om ?

Tycker att TS ska ta det lugnt framtills åtalspunkt/-er  framkommit.
Senast redigerat av Residence (2 juni 2010)

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 juni 2010
FFS ring en jurist?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 005 Inlägg
2 juni 2010
mr_right skrev:
linuslinje skrev:
Residence skrev:

vad är problemet? smile

__hogberg__ skrev:

Nä jag tycker du inte är helt ute o cyklar. Visst är det ett dilemma. Om man inte kan backa ut för att man inte ser något, så måste man gå ut och kolla, men tiden det tar för dig att hoppa in igen i bilen kan vara för lång och så sker olyckan ändå. Så egentligen kan vi väl konstatera att inget scenario fungerar förutom att ta hjälp av ngn då?

4 005 Inlägg
2 juni 2010
Residence skrev:
linuslinje skrev:

Hehe ja jag tolkar det som att han är ung och rädd för utgången vid rättegång.

Gubben är en fett onödig människa som jag tror sverige klarar sig utan med tanke på vad han har gjort trots att han fått rätt. men han kanske är amerikan. precis som amerikaner utnyttjar han systemet till max.

jag tolkar det även som att TS anser sig ICKE skyldig till vårdslöshet men tar på sig att han är skyldig till olyckan.

hursomhelst vad lyder åtalspunkten? är det vårdslöshet i trafik det handlar om ?

Tycker att TS ska ta det lugnt framtills åtalspunkt/-er  framkommit.

Det blir brott mot trafikförordningen 3 kap §5.

3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon

5 § Förare som har väjningsplikt skall tydligt visa sin avsikt att väja genom att i god tid sänka hastigheten eller stanna.
   Föraren får köra vidare endast om det med beaktande av andra trafikanters placering, avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller hinder.

Nr 16 5 § Underlåtenhet att tydligt visa avsikt att iaktta
väjningsplikt eller orsakat fara eller hinder
vid fortsatt färd under väjningsplikt
1000 :-

Sen finns det nedanstående som räknas in. På både gubben och TS.

Hastighet

14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

http://www.aklagare.se/upload/Dokuments … 8-1276.pdf

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

12 086 Inlägg
2 juni 2010
Bästa man kan göra när man är anmäld är att motanmäla, anmäl honom för att han körde för fort och du därför inte såg han komma (vilket du ju fkt inte gjorde)

2 982 Inlägg
3 juni 2010
JapMax skrev:
Bästa man kan göra när man är anmäld är att motanmäla, anmäl honom för att han körde för fort och du därför inte såg han komma (vilket du ju fkt inte gjorde)

japp!

451 Inlägg
3 juni 2010
Det bästa du kan göra är att säga att han inte höll hastigheten på din gata, skulle han gjort det skulle han kunnat undvika olyckan, Ord mot Ord !

1 174 Inlägg
3 juni 2010
Säkert en dum fråga, men det är inte försäkringsbolagen som har anmält dig då?

Kan bara hålla med alla andra att detta verkar helt sjukt.

2 982 Inlägg
3 juni 2010
WTF, vart tog TS vägen?
han var ju fan inloggad igår senaste and no answer:´........?

311 Inlägg
3 juni 2010
TS kanske blev förbannad och gjorde ett hembesök hos gubben, därför han inte har tid att skriva nu tongue

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

53 Inlägg
3 juni 2010
Om du använder versionen med att du backade försiktigt ut från din parkering så kan det bli så att det är GUBBEN som åker på vårdslöshet i trafik med tanke på att han inte hade rätt hastighet för rådande väglag och som tidigare sagts, det kunde ha varit ett barn. Då kommer gubben hävda att det inte har med saken att göra men vafan om han inte ser en bil med ljus och allt så skulle han garanterat inte ha sett en unge springa ut.

Åklagaren kommer ju att göra en utredning på hur det hände och konstaterar han då att gubben körde vårdslöst så finns det goda chanser att det blir han som åker på det. Du har nog ditt på det torra.

34 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
Nu har det varit rättegång, domen kommer om två veckor.
Jag tror ja blir frigiven för gubben bröt nästan ihop och sa att han inte ville anmäla mig. men åklagaren sa att han var tvungen att vara målsägande nu under rättegången. Men gubben fick gå mitt under rättegången när han hade blivit förhörd om hur allt gick till. så hoppas ja blir frigiven, gubben sa även att han inte ville anmäla? och han sa att det inte var mitt fel och han såg inte mig och han visste att ja inte såg han osv han tog mitt parti kan man säga.

194 Inlägg
4 juni 2010
Snubben är allmänt skum och med ett sånt beteende är du i princip frigiven skulle jag vilja säga.

<3 Japs
680 Inlägg
4 juni 2010
Gubben hade kanske läst tråden wink

...inte för att jag tror det det men ^^,

Kärlek växer inte på träd, den tillverkas i Japan

1 827 Inlägg
4 juni 2010
Du kommer troligtvis åka på det i alla fall men eftersom detta räknas som brottsmål trots att det endast handlar om trafikförseelser så kommer rättegångskostnaden stanna på staten.

Detta skulle ju gjorts rätt från början... En polisanmälan tillsammans med skadan så hade allt gått på ditt försäkringsbolag och troligtvis ingen påföljd utöver det.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Sök