Hej hej fråga angår körkort

qiT elit
8 juni 2010 · 327 Inlägg

om man åker fast på 30 väg och kör 52 blir man av med kortet de vet ja men skulle bara fråga om någon kanske ha en anning på hur länge ja behöver kortet varje dag då ja precis sakt upp mig från fast jobb och börjat köra lastbil :S

"Only The Good Die Young"
Chevrolet Camaro Racing Team "Camaro Racing Team" (1967)
Muttley
8 juni 2010 ·

spärrtid 2 eller 3 månader?

Falcy
8 juni 2010 · 193 Inlägg

Beror lite på hur länge du haft ditt körkort.
Men har du haft det flera år så är det mer regel än undantag att man överklagar och hävdar att man måste ha kortet för att utföra sitt arbete, detta gör man väl hos länsstyrelsen har jag för mig, och då brukar man få det på en månad.

Flera kollegor har åkt dit, alltid kortet tillbaka efter en månad.

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.
Saab 9-5 2.3t "Spritskåpet" (2001)
Sokrates Eliminator
8 juni 2010 · 1 441 Inlägg

Be chefen, om du har någon, skriva ett brev till länsstyrelsen.
Brukar vara det effektivaste, men fortk. på 30 ser de grymt hårt på,,,,

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
vr6_corrado
8 juni 2010 · 64 Inlägg

en kompis körde 46km/h på en 30 sträcka av blev av med kortet i 1år=han fick ta om det,
han körde lastbil och hans chef överklagade men det hjälpte ej..

Livsnjutare
Volkswagen CORRADO VR6 "SCHRICK 199.6 whp" (1993)
vr6_corrado
8 juni 2010 · 64 Inlägg

vr6_corrado skrev:
en kompis körde 46km/h på en 30 sträcka av blev av med kortet i 1år=han fick ta om det,
han körde lastbil och hans chef överklagade men det hjälpte ej..

han hade haft kortet i 3mån

Livsnjutare
Volkswagen CORRADO VR6 "SCHRICK 199.6 whp" (1993)
steven86
8 juni 2010 · 91 Inlägg

vr6_corrado skrev:
en kompis körde 46km/h på en 30 sträcka av blev av med kortet i 1år=han fick ta om det,
han körde lastbil och hans chef överklagade men det hjälpte ej..

hur kunde han bli av med det när han bara körde 16 km för fort? då måste ha väl ha haft någon varning eller så tidigare? över 20 km/h för fort är det för att bli av med kortet på 30 väg

hardrox
8 juni 2010 · 731 Inlägg

steven86 skrev:

vr6_corrado skrev:
en kompis körde 46km/h på en 30 sträcka av blev av med kortet i 1år=han fick ta om det,
han körde lastbil och hans chef överklagade men det hjälpte ej..

hur kunde han bli av med det när han bara körde 16 km för fort? då måste ha väl ha haft någon varning eller så tidigare? över 20 km/h för fort är det för att bli av med kortet på 30 väg

Han hade ju haft det i 3 månader = prövotid fortfarande. Under den tiden räcker det med minsta lilla så åker kortet. Inge 20kmh gräns där. smile

Audi RS3 (2018)
qiT elit
8 juni 2010 · 327 Inlägg

3 år hade ja mitt

"Only The Good Die Young"
Chevrolet Camaro Racing Team "Camaro Racing Team" (1967)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
8 juni 2010 · 3 929 Inlägg

synd att du blev av med körkortet men 52 på en 30 väg var väl lite onödigt?
Visst om det hade varit en 92 på en 70 väg men det är ju 30 vägar man verkligen inte kör för fort på smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
lindell90
8 juni 2010 · 876 Inlägg

hardrox skrev:

steven86 skrev:

vr6_corrado skrev:
en kompis körde 46km/h på en 30 sträcka av blev av med kortet i 1år=han fick ta om det,
han körde lastbil och hans chef överklagade men det hjälpte ej..

hur kunde han bli av med det när han bara körde 16 km för fort? då måste ha väl ha haft någon varning eller så tidigare? över 20 km/h för fort är det för att bli av med kortet på 30 väg

Han hade ju haft det i 3 månader = prövotid fortfarande. Under den tiden räcker det med minsta lilla så åker kortet. Inge 20kmh gräns där. smile

prövotiden har inget med det att göra. Enda skillnaden ska vara att du måste ta om kortet med uppkörning och uppskrivning om man hade prövotid kvar. Sen att vissa poliser dömer hårdare dem med prövotid kvar i vissa fall har jag ingen erfarenhet av då jag inte endast blivit stoppad för att blåsa en gång under dem här nära på två åren som jag haft körkort.

Muttley
8 juni 2010 ·

hardrox skrev:

steven86 skrev:

vr6_corrado skrev:
en kompis körde 46km/h på en 30 sträcka av blev av med kortet i 1år=han fick ta om det,
han körde lastbil och hans chef överklagade men det hjälpte ej..

hur kunde han bli av med det när han bara körde 16 km för fort? då måste ha väl ha haft någon varning eller så tidigare? över 20 km/h för fort är det för att bli av med kortet på 30 väg

Han hade ju haft det i 3 månader = prövotid fortfarande. Under den tiden räcker det med minsta lilla så åker kortet. Inge 20kmh gräns där. smile

Okej. De var intressant mycket fel. smile Räcker de med att du tutar på polaren med då ???

Rquired Allmänt envis
8 juni 2010 · 12 512 Inlägg

http://www.trafikjuristen.se/korkorting … lelse1.htm

52km/h på 30-väg bör alltså resultera i två månaders spärrtid, och i och med du haft körkort i tre år (utan att det tidigare varit indraget antar jag?) skall du återfå det efter dessa två månader utan att behöva köra upp på nytt om jag tolkat det rätt smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Andromeda Rumpmas
8 juni 2010 · 3 860 Inlägg

hardrox skrev:

steven86 skrev:

vr6_corrado skrev:
en kompis körde 46km/h på en 30 sträcka av blev av med kortet i 1år=han fick ta om det,
han körde lastbil och hans chef överklagade men det hjälpte ej..

hur kunde han bli av med det när han bara körde 16 km för fort? då måste ha väl ha haft någon varning eller så tidigare? över 20 km/h för fort är det för att bli av med kortet på 30 väg

Han hade ju haft det i 3 månader = prövotid fortfarande. Under den tiden räcker det med minsta lilla så åker kortet. Inge 20kmh gräns där. smile

Nej, dumhövve mad

När fan ska den myten dö ut. Sätt dig med körkortsboken igen och läs vad det står om prövotid.

Edit: För övrigt hade din kompis kanske flera fortkörningar på kort tid? Får du tre fortkörningar inom en period på två år skickar polismyndigheten vidare ärendet till Länsstyrelsen (numera TPS?) som avgör om du är lämpad att ha körkort eller om det ska återkallas för en tid.

Senast redigerat av Andromeda (8 juni 2010)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Aleck Skogskonsult
9 juni 2010 · 214 Inlägg

Vad jag förstår ligger TPS efter riktigt långt på handläggningen ang indraget körkort. Folk har fått vänta i veckor på svar.

skyttman
9 juni 2010 · 97 Inlägg

Andromeda skrev:

hardrox skrev:

steven86 skrev:

hur kunde han bli av med det när han bara körde 16 km för fort? då måste ha väl ha haft någon varning eller så tidigare? över 20 km/h för fort är det för att bli av med kortet på 30 väg

Han hade ju haft det i 3 månader = prövotid fortfarande. Under den tiden räcker det med minsta lilla så åker kortet. Inge 20kmh gräns där. smile

Nej, dumhövve mad

När fan ska den myten dö ut. Sätt dig med körkortsboken igen och läs vad det står om prövotid.

Edit: För övrigt hade din kompis kanske flera fortkörningar på kort tid? Får du tre fortkörningar inom en period på två år skickar polismyndigheten vidare ärendet till Länsstyrelsen (numera TPS?) som avgör om du är lämpad att ha körkort eller om det ska återkallas för en tid.

Haha håller med fan alla tror likadant tongue

steven86
9 juni 2010 · 91 Inlägg

hardrox skrev:

steven86 skrev:

vr6_corrado skrev:
en kompis körde 46km/h på en 30 sträcka av blev av med kortet i 1år=han fick ta om det,
han körde lastbil och hans chef överklagade men det hjälpte ej..

hur kunde han bli av med det när han bara körde 16 km för fort? då måste ha väl ha haft någon varning eller så tidigare? över 20 km/h för fort är det för att bli av med kortet på 30 väg

Han hade ju haft det i 3 månader = prövotid fortfarande. Under den tiden räcker det med minsta lilla så åker kortet. Inge 20kmh gräns där. smile

Vill bara skratta dig rakt i ansiktet, HAHA!.. SERIÖST... läs om teori...

te_wik Forummoderator
9 juni 2010 · 12 813 Inlägg

Aleck skrev:
Vad jag förstår ligger TPS efter riktigt långt på handläggningen ang indraget körkort. Folk har fått vänta i veckor på svar.

Jag fick vänta två månader innan mitt beslut kom ner i brevlådan. Men sedan går det rätt så snabbt om man ska överklaga. Jag överklagade beslutet till transportstyrelsen, fick besked två veckor efteråt. Sen överklagade jag till förvaltningsrätten och fick vänta 1½ vecka på besked.

Dock avslogs min överklagan bägge gånger.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
qiT elit
10 juni 2010 · 327 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
synd att du blev av med körkortet men 52 på en 30 väg var väl lite onödigt?
Visst om det hade varit en 92 på en 70 väg men det är ju 30 vägar man verkligen inte kör för fort på smile

tyvärr alla ni som undra kan ärligt  säga att ja missade 30skylten inte för de men trode seriöst de va 50 men men mitt fel kan stå kasstet

"Only The Good Die Young"
Chevrolet Camaro Racing Team "Camaro Racing Team" (1967)
qiT elit
10 juni 2010 · 327 Inlägg

2ooSX skrev:

steven86 skrev:

hardrox skrev:

Han hade ju haft det i 3 månader = prövotid fortfarande. Under den tiden räcker det med minsta lilla så åker kortet. Inge 20kmh gräns där. smile

Vill bara skratta dig rakt i ansiktet, HAHA!.. SERIÖST... läs om teori...

Finns ju fler påståenden som är felaktiga som många tror på..men detta påstående är riktigt irreterande..

PRÖVOTID = MAN BLIR INTE AV MED KÖRKORTET LÄTTARE. EN SOM HAFT KÖRKORTET I 2 VECKOR DÖMS EXAKT LIKA SOM EN SOM HAFT KÖRKORTET I 30 ÅR. OM DOM TVÅ TÄVLAR OCH BÅDA MISTER KÖRKORTET ÄR DET SÅ ATT DEN SOM HAR PRÖVOTID FÅR TA OM KORTET MEDANS DEN SOM HAFT DET I 30 ÅR FÅR TILLBAKA DET EFTER EN VISS TID.

Lättläst smile

precis wink

"Only The Good Die Young"
Chevrolet Camaro Racing Team "Camaro Racing Team" (1967)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang