3022
Sök

Volvo Amazon 1961/62! Skall bli fin sommarbruksbil!

En dimgrön Amazon från 1961/62 höll på att sluta sitt liv som vår reservdelsbil, men då skicket trots åren var såpass gott så slutade allt med att bilen istället nu står i garaget och är mitt uppe i en stor renovering. Denna fick... Visa mer

Opptimistisk Pessimist
616 292 Visningar
Uppdaterades senast 8 september 2017
Amazonist, Javisst!
585 Inlägg
20 februari 2011
Blir bra de där, och bläster behållaren har redan blivit dammig yikes Hehe

Amazon, den skiljer dig från mängden

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
Ja den dammar på fort lol

Är ju en dammsugare med ett stort filter, men de finaste dammet går ju ändå igenom och blåser ut på sidorna smile Dock lite experiment med sanden än så länge, köpte grov billig sand, men kom inte ner i porerna riktigt, bytte till fin sand, men blev bara lite bättre, så nu är det blandat. Men kompressorn är inte riktigt så stark som den bör för detta så kan vara det att man inte kan hålla rätt tryck mer än några sekunder!

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

Amazonist, Javisst!
585 Inlägg
20 februari 2011
Tråkigt de där, inte gratis med en större kompressor heller sad

Amazon, den skiljer dig från mängden

65 Inlägg
20 februari 2011
Inredingen ser ju väldigt fräsch ut big_smile, blästertanken lär du inte bli besiken på kan jag nästan garantera wink

2 419 Inlägg
20 februari 2011
Fasen vad bra det blir big_smile Är det en punktbläster? Hur gör du när du punktar upp plåten? har du någon speciall svets? Punkterna är ju riktigt fina! smile

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
Ja inredningen var riktigt fin för att vara så gammal ändå, slitaget på baksätet är nog bara solens fel, masoniten i dörrsidorna är ju tyvärr fukt, och slitet på förarstolen är ju bara otur tongue Men inte söndersuttna big_smile

Vanlig traditionell svets är det, stansar hål och punktar, har hittat en metod som gör punkterna fina, målet är ju att slippa slipa på dem över huvud taget(om det inte är på en karossida) så de smälter in precis lagom, vissa har gjort det smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
Hade som mål idag att bli klar med golvet, och sagt och gjort, det sista hålet innifrån svetsades, och sedan fick blästern jobba tills jag var nöjd, och slutligen blev allt som inte blästrades nedmattat för grund smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-3ad9102cd0fb35d8611564c418fbe626.jpg
Äntligen "klart" i kupén! Detta är en 2K primer, vet att det finns 1k röda grundfärger med så därför jag nämner det smile

------------------

9 143 Inlägg
26 februari 2011
Jävligt rött blev det i alla fall. Härligt att se att det går framåt! Vad blir det för färg när den blir klar sen då?

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
Njaa, kanske inte bättre än nytt, men bra mycket bättre än innan wink

Ja det blev väääldigt rött! Blev lite "besviken" när jag öppnade burken och det var rött, hade förväntat mig en grå primer då jag aldrig sett röda 2K innan. Men det funkar ju, i värsta fall får man ju lägga någon ljus grund innan lack om man ska ha ett lackat golv!

Bilen skall bli orginalgrön, fast med vitt tak smile

------------------

632 Inlägg
26 februari 2011
Gött med rostfritt golv, börjat lite smått på mitt nu smile Har du slut på rosten nu eller är det mycket kvar i karossen? smile

Edit: Glömde säga att de ser riktigt fint ut, som allt annat jobb hittills på bilen smile Ger motivation till att greja själv big_smile
Senast redigerat av JiS (26 februari 2011)

1 811 Inlägg
26 februari 2011
Grymt, blir fantastiskt bra.

1 314 Inlägg
26 februari 2011
Blir riktigt bra! wink

Vad kan man få tag i den 2k primern nånstans?

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
Denna fick jag så vet inte var den är köpt, men är Plastic Padding som gjort den smile Man tackar för kommentarerna! Det är "lackat" och inte penslat ifall någon undrar smile

Nej rosten är långt ifrån borta sad Nu står undersidan på golvet på listan, och svetsa dit tröskellocken. Har länge funderat på hur det skall gå att slipa under när det är grundat ovan(värmen) men nu när man har blästern så blir det ju minimalt med slipande så risken att grunden släpper är nog liten smile

Sen är det taket som ska fixas, sedan allt från torped och frammåt, och lösa delar... snart klart lol

------------------

632 Inlägg
26 februari 2011
En del jobb men kommer helt klart ha varit värt det när den blir klar smile  Är det denna sommaren den är tänkt att bli klar eller nästa? smile

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
Planen är denna, men hinner man inte så blir det ju nästa, kommer ju inte fuskas ihop bara för att hinna smile Känns roligare att ha gått igenom bilen och fixat det man kan, istället för att blunda och kanske få tillbaka synlig rost inom något år...

------------------

632 Inlägg
27 februari 2011
Volvo1968 skrev:
Planen är denna, men hinner man inte så blir det ju nästa, kommer ju inte fuskas ihop bara för att hinna smile Känns roligare att ha gått igenom bilen och fixat det man kan, istället för att blunda och kanske få tillbaka synlig rost inom något år...

Låter bra de, vore tjatigt att behöva göra samma jobb flera ggr på samma bil. Bara att jobba på så märks det när den blir klar smile

4 262 Inlägg
27 februari 2011
Roligt att du fått iallafal en del av bilen i fint skick:) Fortsätt med samma resultat på resten av bilen så blir detta ju rena drömmen:)

1 200 Inlägg
28 februari 2011
Har nu läst igenom alla 23 sidorna och måste säga att du gör ett jävla jobb! Lägger en prenumeration här! smile

47 Inlägg
1 mars 2011
så...nu har man läst igenom alla sidorna så nu jäklar ska denna tråden följas smile
önskar dock man hade ditt garage hmm

JOBBA PÅ UNGDOM! big_smile

Sök